Tiukkaa rahasta...Miten teillä säästetään??

Vierailija

Välillä tuntuu, että elämä on yhtä pihistämistä ja euron venytystä. Kaikki kallistuu ja kallistuu. Maitokin maksaa kohta jo euron litralta. Yritän säästää suunnilleen kaikessa missä vaan voin aina talouspaperin käytöstä lähtien. Kaupassa vertailen hintoja tarkkaan (joskus tulee isojakin yllätyksiä esim. isompi koko ei aina olekkaan pienempää halvempi) ja ostan niitä kaupan omia merkkejä, jotka ovat usein halvempia kuin "merkki tuotteet". Kertokaa parhaat säästövinkkinne.

Kommentit (8)

Vierailija

Meillä ainakin kauppalasku pieneni PALJON kun luovuimme näistä;

-Leipä (ruisleipää lukuunottamatta leivotaa itse)

-Limut/mehut (kerran kuussa haetaan Lidlistä sen verran että kuukausi pärjätään. Limua 1-2 lasia/hlö viikonloppuisin ja mehua yksi pieni lasi/päivä)

-Leikkeleet (itse tehdyn leivän päälle riittää sipaisu voita, +toisinaan yksi siivu juustoa ja pari kurkkusiivua)

-Keksit, karkit ja pullat ymv. (meillä kyllä herkutellaan aika useinkin, mutta leivon itse pullaa tai teemme lettuja/pannaria hillon kera, +karkkipäivänä lapsille jotain namia)

-Liha (tätä kyllä käytetään, mutta vähemmän mitä aiemmin. Korvaa osan esim. makaronilaatikossa soijarouheella/porkkana raasteella, ja kastikkeissa/keitoissa lihaa laitetaan vähemmän mitä ennen)

-Osta tarjouksista (Meillä esim. lähikaupassa joka kerta joku hedelmä tarjouksessa. Eli ostan banaaneja/omenoita/appelsiineja/viinirypäleitä silloin enemmän kun ovat edullisia, enkä muita hedelmiä samaan aikaan)

-Jugurtit/vanukkaat (joskus ostetaan isoissa purkeissa, vanukkaat tehdään itse silloin tällöin)

-Eineksiä osteta koskaan.

Kannattaa lisäksi pitää säästöpäiviä, eli esim. pinaattikeittoa tmv. todella edullista ruokaa kerran-pari viikossa

Vierailija

itse olen huomannut, että säästöä tulee siitäkin, kun ruokaa ei heitetä roskiin. Tarkoitan siis sitä, että edellisenä päivänä jäänyt jotain yli, joko minä itse syön sen ja teen lapsille sitten uuden ruoan, tai ylijäänyt ruoka laitetaan pakkaseen.

Pakkasesta voi sitten ottaa joku kerta kaikille oman pikaruoan sen mukaan, mistä ruoasta ketäkin tykkää.

Ja siis yleensäkin tähteiden hyödyntäminen. Metvursti/kinkkupaketti uhkaa mennä vanhaksi, ja siellä on vielä tavaraa-->tehdään pastaa, jossa mukana metvurstia/kinkkua, pizzaan ja munakkaaseen saa monta kertaa uppoamaan "jämäruokia"...

Vierailija

(ok, toki katsomme hintoja mutta emme kulje laskimen kanssa laskemassa senttejä) vaan säästämme kaikesta turhasta kulutuksesta.

Tällaisia kohteita on yllättävän paljon, kun alkaa miettimään. Ja ne on suhteellisen helppo jättää poiskin, toki jos on pitkään tottunut jotain tiettyä tekemään/saamaan, voi olla vaikeaa muuttaa tapojaan mutta sinnikkäästi kun yrittää ja keksii uutta tilalle niin onnistuu. Jotkut ajattelevat että näistä ei kannata tinkiä kun kyseessä on pienet yksittäiset summat, mutta kun laskee koko vuoden säästöt saa helposti tehtyä koko perheen loman kun ei tuhlaa turhuuksiin.

Turhia rahansyöjiä ovat esim.

-lehdet

-kahvilakäynnit ja ravintokäynnit sekä hampurilaiset ym.

-kalliit harrastukset

-turha autolla ajaminen

-tv-lupa ja erilaiset kanavamaksut

-netti

-tupakka

-alkoholi

-herkut muulloin kuin herkuttelupäivinä

-vaatteiden ostaminen kuukausittain tai jopa vielä useammin

-turha puhelimessa puhuminen

-päivähoitomaksut (lapset pois virikehoidosta, tai vanhemmat yrittävät järjestellä työvuorojaan niin että lapset olisivatkin vain puolipäiväisinä tai pari päivää viikossa)

-viikonloppureissut ja erilaiset virkistäytymisjutut

Ja tietenkään en ehdota että karsii nämä kaikki pois, vaan että valitsee "paheistaan" pari sellaista jotka tahtoo säilyttää ja karsii sitten niistä lopuista, sen mukaan miten paljon pitäisi säästää.

Vierailija

Muutama "edustusvaate", laadukas ja ajaton ja loput kirpparilta koko perheelle. Sisustustavaraa ei köyhä tarvitse.

Meillä suhteessa hyötyyn maksavat eniten hedelmät. Niitä tulee popsittua aivan liikaa, suurimman osan voisi korvata itse kerätyillä marjoilla tai vihanneksilla. Samoin juomiin (mehut, limut, olut jne.) uppoaa helposti paljon rahaa. Murot ovat kalliita, kannattaa suosia puuroja.

Pesuaineita saa isoissa pakkauksissa, jolloin kilohinta on paljon pienempi. meillä ainakin pyykkiä pestään sitä tahtia, että sekin säästö tuntuu.

Veden, sähkön ja bensan kulutusta voi vähentää reilusti kun sitä oikein käy miettimään.

Vierailija

- lasten sisävaatteet, ostan liki kaikki kirpparilta ja loput alennusmyynnistä

- ulkovaatteissa olen tarkka, että ovat laadukkaita, samoin kengissä, mutta yritän löytää alesta, jos ei löydy niin ostan oikeaan hintaan

- lehtitilauksia ei tule

- ei kuuluta lasten kirjakerhoihin eikä muihinkaan kirja/cd-kerhoihin tai vaateklubeihin

- ruokaostokset teemme pääsääntöisesti Lidlissä

- lapsilla on harrastuksia, muttei mitään erityisen kallista

- lapsille ostetaan leluja vain synttäriksi ja jouluksi, silti niitä on enemmän kuin tarpeeksi kertynyt

- käytetään kirjastoa

- harrastetaan ilmaisia juttuja kuten leikkipuistoja, kävelylenkkejä, retkeilyä, kyläilyä

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat