Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

aina neuvolassa on korkeempi kun kotona,vai onko neuvolan mittari jotenkin herkkä?Kotona vanha mittari mutta toimii kyllä.

Kommentit (7)

Olen usein lääkärissä saanut huolestuttavan korkeita mittauksia ensimmäisellä yrityksellä, ja sitten kolmannella tai neljännellä mittauksella ne ovatkin jo laskeneet ihan normaaleiksi. Kannattaa tosiaan pyytää lääkäriä/terveydenhoitajaa ottamaan paineet vaikka käynnin alussa ja lopussa, siinäkin saattaa olla iso ero, kun on jo vähän rentoutunut muun jutustelun aikana.

Mulla kotona paineet maksimissaan 130/85 yleensä alle 115/75. Ja mittaan ilman etukäteen istumisia ja rauhoittumisia. Neuvolassa ja lääkärissä kuitenkin aina 150/90, johtuen ihan siitä että jännitän tuota verenpaineen mittausta ihan hurjana edellisen raskauden äitipoli" kiusauksen" takia. Tuo mun kotimittari on tarkastettu neuvolan ja äitipolin mittareiden kanssa, ja oikein näyttää. Onneksi neuvolan täti uskoo noihin kotimittauksiin. Huomaa muuten itsekkin hyvin, kun neuvolassa verenpaine nousee, naama on ihan punainen ja kuuma, korvan lehdet myös :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Monesti sanotaan etta lahinna ylapaine nousee jannityksesta mutta itsellani nousee kylla molemmat eli yleensa n. 160/100 luokkaa laakarin tai hoitajan mittaamana vaikka kotona mittailisinkin 120/80. Naissa asioissa on hyva pyytaa 24 h holter mittausta tai sitten mitata itse kotona saannollisesti (jos laakari uskoo tuloksiasi) ettet saa turhaan verenpainelaakkeita (niista on vaikea paasta eroon kun on ne kerran aloittanut). Myos hyva tietaa: meilla " valkotakkipaineisilla" on myos suurempi mahdollisuus sairastua ihan oikeaan verenpainetautiin myohemmin, ilmeisesti koska paineiden saatelyjarjestelmassa on jotain haikkaa, eli niita pitaa seurata tulevaisuudessakin tarkemmin.

Kotona lukemat ovat 69-75/110-120 ja neuvolassa vähintään 90/160. Eli huima on ero. Kotimittarilla teen siis aina testimittauksen myös neuvolassa.

Omassa mittarissani on myös sykemittaus ja sillä kun neuvolassa mittaan, niin leposyke on noin 110.... Eli jännitys on hirmuinen... johtuu varmaan siitä, että kun pelkää, että tulee korkea lukema, niin sitten ainakin paineet nousee... ja syke myös.

No, esikoista odottaessa loppuraskaudessa paineet nousi ihan oikeastikin eli tarkkana ollaan, vaikka nyt näyttääkin vielä ihan hyvältä.

MansikkaMarj@ rv 11 ja risat

Vaikuttaa verenpaineeseen niin moni asia, kahvi + tupakka (no raskaana noista ei kamalasti huolta, mutta ei siitä enempää). Kävely, eli pitäisi istua noin 10-15 min ennen RR:n ottoa. Jännitys ja stressi vaikuttaa, kipu vaikuttaa myös verenpainetta nostavasti.

Mulle aina sanotaan neuvolassa ja sairaalassa, että jos kotona mittaa saa oikean tuloksen. Jonkun toisen mitatessa on yleensä aina yläkanttiin. Luota siihen koti tulokseen :)

Olikos se nyt valkotakkisyndrooma vai mikä. Luin jostain, että jotkut ihmiset jännittää jos verenpaineen ottaa lekuri tai hoitsu, niin että paineet on aina ylempänä kuin kotona.

Uusimmat

Suosituimmat