Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisitko soittanut lastensuojelun päivystysnumeroon?

Vierailija

Näin kirpparilla äidin, jolla oli mukana 2 poikaa n. 3,5 ja 5-vuotiaat. Pienempi oli selkeästi väsynyt ja kitisi (kello oli n kaksi iltapäivällä). Äiti ei reagoinut kitinään muuten kuin uhkailemalla palauttaa lapselle ostetut tavarat takaisin pöytään.

Ok, menin toiselle kirpputorilla ja siellä tämä samainen kauhuäiti oli poikineen ja mukaan oli ilmestynyt n vuoden ikäinen tyttövauva turvakaukalossa. Lapsella oli hiukset hiestä märät ja hän oli selvästi itkenyt kauan. Pienempi pojista itki nyt jo vaativammin väsymystään, mutta äiti vain tiuski samalla tyylillä kuin edellisellä kirpparilla.

Eli tämä ämmä oli ilmeisesti jättänyt tyttövauvan autoon nukkumaan edellisellä kirpparilla käydessään ja lapsi oli sillä aikaa herännyt. Olivat sillä toisella kirpputorilla ainakin puoli tuntia ja sen ajan vauva oli hikisestä olemuksestaan päätellen itkenyt yksin autossa. No, akkahan ei siitä ja poikansa väsymyksestä mitään välittänyt ja oli vielä jatkanut toisellekin kirpputorille, jonne menin minäkin.

Mitä sinä olisit tehnyt jos olisit tuon tilanteen nähnyt?

Kommentit (11)

Vierailija

sillä tuossa tilanteessahan minulla ei olisi ollut ensikäden tietoa siitä että missä se vauva on ollut silloin kun minä en ole sitä nähnyt. Hänen autossa olemisensa oli sinun oma oletuksesi. Tämän oletuksen lisäksi äiti oli huonotuulinen ja lapset väsyneitä. Se ei ole lastensuojeluasia.

Jos näkisin että vauva on yksin kuumassa autossa pitkään, huutaa siellä tuskissaan, niin varmaankin puuttuisin asiaan jotenkin ellei vanhempi tulisi paikalle heti pian. Tällaista tilannetta ei ole eteen tullut mutta periaatteessa sellainen tilanne voisi olla esim. hätänumeroon soiton paikka jos esim. kaupan sisältä ei kuulutuksin heti löytyisi vanhempaa pelastamaan vauvaa pulasta.

t. sosiaalityön opiskelija

Vierailija

voi soittaa, vaikkei varmuutta olisikaan. Pelkkä HUOLI riittää! Olit siis huolissasi perheen lapsista ja epäilet, että pienintä on nukutettu yksin kuumassa autossa. Viranomaisten tehtävä on selvittää, onko asia näin ollut ja pitääkö perheen tilanteeseen puuttua. Rohkeasti vaan soitat, jos vastaavaa kohtaat!

Vierailija

Et sinä TIEDÄ, ettei se vauva liittynyt seuraan esim isänsä hoidosta kesken matkan kahden kirpparin välillä. Meillä ainakin vaihdetaan lapsia "lennosta" jotta saadaan aikatauluja sovitettua.

Väsyneet lapset ovat väsyneitä. Toiset kitisevät ja resuavat levänneinäkin, toisiin tehoaa kaunis puhe ja jäätelö, toisiin ei mikään. Tiuskia ei tietysti saisi, mutta jos sinulla on yli vuoden ikäinen lapsi, älä tule väittämään, ettet koskaan itse olisi siihen sortunut.

Vierailija

mäkin olen huolestunut naapurikerrostalon yhdestä äidistä ja hänen lapsistaankun sillä on tukka kampaamatta ja ne käy kerrostalon taloyhtiön saunassa, vaikka siellä varmasti on kaikenmaailman kondyloomaviruksia. Hirveällä tavalla tämä äiti ihan tahallaan ja välinpitämättömyyttään riskeeraan lastensa terveyden!

Ja yhden lapseni päikkykaverin vanhemmat antavat lapsen syödä puolalaisia pakastemansikoita raakana, vaikka niistä voi saada ties mitä trikiinejä!

Yhden naapurin parin kuukauden ikäinen vauva huutaa kaiket yöt ja päävät ja sen isällä on ihan sen näköiset pelottavat kulmakarvat, että on varmaan väkivaltainen. Äitikin kulkee pitkin seiniä eikä tervehdi, silmänaluset mustina.

Ja ex-mieheni uusioperheen lapsella on vaan niin tyhmä äiti, että lapsikaan ei varmasti voi kasvaa normaaliksi.

Minulla on HUOLI näistä lapsista. Minulla ei kuitenkaan ole mitään järkeviä PERUSTEITA olettaa, että lapsia laiminlyötäisiin tavalla, joka oikeuttaisi ulkopuolisten puuttumisen asiaan. Jos minä näin ilman perusteita ryhdyn tekemään ilmoituksia viranomaisille, minä syyllistyn KIUSAAMISEEN. Se taas on rangaistava teko.

Eli sille huolelle PITÄÄ olla järkevät perustelut. Pelkkä "huoli" EI edelleenkään riitä!

Vierailija

satavarma, että vauva itki kauan yksi kuumassa autossa. Mutta koska tämän vain päättelin, en soittanut. Ensi kerralla vastaavassa tilanteessa en edes mieti vaan soitan heti jos näen vauvan yksin autossa

Vierailija

Hyvää päivää. Haluiaisin tehdä lastensuojeluilmoituksen väsyneestä taaperosta.

Väärinhän tuo on, mutta lastensuojeluilmoitus?

Uusimmat

Suosituimmat