Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Itse aloin saamaan migreenikohtauksia säännöllisesti tammikuussa, nyt niitä on tullut viikon sisällä kolme! Olen aika säikky ja poikki, kun lääkkeet mitä olen saanut eivät auttaneet, täsmälääkkeitä sain sitten eilen ja lääkäri teki jonkinlaisia tutkimuksia, en saanut lähetettä minnekään.

Teillä joilla migreeniä, paheneeko se ajoittain? Olen ollut tässä lomalla, ei mitään erityistä stressiäkään.. Kiitos vastauksista!

Sivut

Kommentit (17)

Mikäli migreeni muuttaa ilmenemistään, niin se on kyllä syy piipahtaa neurologilla.

Jos olet pks, niin googlaappa sellainen kuin Markus Färkkilä - hän on Suomen paras migreenilääkäri.

Kysytäänpä nyt sitten tämmöiset, että onko jotain elämässäsi muuttunut? Oletko aloittanut jonkun hormonin käytön? Syötkö epäsäännöllisesti? Valvotko normaalia enemmän?

Meillä migreenipotilaita perheessä 2x, ihme on jos ei noista lapsista nuoremmalle tule joskus...

Elämässä ei ole nyt kesällä tapahtuinut mitään sen ihmeellisempää. En ole juonut tai syönyt mitään sen erikoisempaa kuin muulloinkaan. Isoin muutos oli tammikuussa alkaneet opinnot+työ yhdistelmä, minkä ajattelen olevan "syynä" migreeniin. Kodin ja lapsen hoitaminen siihen päälle tuppaa olemaan välillä rankkaa.

Aurinko on pahin vihollinen ja käytän omilla vahvuuksilla olevia aurinkolaseja päivittäin, vaikkei paistaisikaan, saattaa näyttää tyhmältä, mutta ihan sama :)

Eilinen lääkäri ei ollut neurologi, tavallinen työterveyslääkäri ja sanoi että neurologille pääsee jos löytyy näistä hänen tekemistään tutkimuksista jotain erikoista. Itseä huolettaa mutta kai se on uskottava häntä?

En ole aloittanut mitään uutta hormonihoitoa, mutta ehkäisypillerit jätän nyt lääkärin neuvosta pois, kokeillaan vaikuttaisiko kohtauksiin. Sitten hän puhui estolääkityksestä, käyttääkö joku teistä? Esim Propralia 20mg annostuksella ehdotti, itseä sekin mietityttää mutta jos auttaisi niin kai sekin parempi kuin nämä kohtaukset ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Niin mainittakoon, että mulla ollut migreeni varmasti ainakin 30 v.

Ja tuo että pitää käydä neurologilla ei ole vain mun mielipide vaan ihan lääkäreiden. EI tainnut olla se eilinen lääkäri neurologi?

Mulla alkoi migreenit lukioikäisenä. Kummatkin vanhemmat myös kärsivät samasta vaivasta. Auringonvalo ja hellepäivät ovat aika hankalia välillä, tämä kesä on ollut siitä hyvä, ettei migreenistä ole tarvinnut paljon kärsiä verrattuna kesään 2003 joka oli käytännössä katsoen yhtä tuskaa. Kesällä 2006 söin estolääkkeitä ja niiden kanssa pärjäsi ihan hyvin. Tietyt hajut ja mausteet laukaisevat myös kohtauksen, esim. en voi syödä mitään currylla maustettua ja kaneli on toinen, mikä aiheuttaa pääkipua.

Suosittelen minäkin tuon hormonihoidon lopettamista. Itse söin aikanani kuukauden e-pillereitä ja seurauksena oli sama kuin Piia Korisevalla, mutta ei onneksi kestänyt kuin muutamia tunteja.

ja usein jännityspäänsärky laukaisee sen. Molempia esiintyy, aurallisia ja aurattomia, vaikka aurattomia on vaikea erottaa jännityspäänsärystä.

Kirkas valo aiheuttaa minullekin usein kohtauksen, samoin joskus esim. leffassa käynti. Stressin laukeminen myös.

joten mitään yleispätevää ei oikein voi sanoa. Minulla niitä kohtauksia tulee joskus todella tiheästi, joskus taas voi olla, ettei tule pitkään. Esim. nyt raskausaikana migreenit on jääneet pois.

t. yli 10 vuotta migreeniä sairastanut

Itselläni myös ollut 12vuotta ko tauti ja kyllä on hermoja raastavaa,täsmälääkkeitä saattaa toisinaan mennä kolmekin viikossa ja kun ne on kolmiolääkkeitä niin kyllä menee "päähän"ja tulee väsykausi.

Mutta olen yrittänyt ajatella positiivisesti että pahempaakin voisi olla,mutta kuten nyt viime päivinä ollut Korisevan Piiasta lehdissä juttua niin migreeni ei tosiaankaan ole leikin asia!

Nyt niitä on 30 vuoden aikana tullut säännöllisen epäsäännöllisesti.

Lomalla minulle tulee migreeniä valvomisesta ja saunomisesta.

Tasasen tappava harmaa arki on minulle parasta ehkäisyä migreeniin.

Sen takia käynti neurologilla on tärkeä. Esim. itselläni on kuukautiskiertoon liittyvä auraton migreeni ja lisäksi erittäin harvoin aurallista aivorunkomigreeniä, johon liittyy osittaiset halvausoireet (tyyppiä Pia koriseva muttei ihan niin pahana). Päänsärkyjä on itse asiassa yli 100 erilaista ja niitä hoidetaan eri tavalla. Kannattaa mennä neurologille omalla kustannuksella. Tee myös päänsärkytesti, netissä muistaakseni tohtori.fi.

Käytän sitä tosin rytmihäiriöihin, olen käyttänyt 10 vuotta säännöllisesti, eikä koko sinä aikana ole tullut kuin kaksi migreenikohtausta. Aikaisemmin niitä tuli aina ennen kuukautisia ja usein siinä välissäkin. Propral on turvallinen lääke eikä vaikuta keskushermostoon.

En osannut lainkaan yhdistää sitä siihen ennen kuin poistatin kierukan. Kun kierukka laitettiin aloitin myös työt äitiysloman jälkeen ja ajattelin että stressi laukaisi migreenin. Migreeni tuli jos olin nukunut huonosti, stressaantunut töistä tms. Ja kun kierukka poistettiin 3/08 migreeni loppui kuin seinään! Pari-kolme viikkoa sitten oli taas päänsärkyä joka loppui samoihin aikoihin kun plussasin :-) Oiskohan keltarauhashormoni jotenkin syypää näihin mun pääkipuihin??

aina vähän ennen kuukautisten alkamista. Lisäksi se tulee helposti, jos stressi helpottuu. Myös kirkas (auringon)valo ja voimakkaat tuoksut voivat laukaista migreenin.

Mulla on sekä aurallinen että auraton migreeni. Aurallinen (kuten esim. Korisevan Piialla) tuli myös raskausaikana. Jos se yleistyy, niin en varmaan enää saa ajaa edes autoa! :(

Toivottavasti löydät sopivat lääkkeet! Kokeile myös, jos aurinkolasien käytöstä olisi apua siihen, ettei tule uusia kohtauksia.

Niitä tulee aina enemmän silloin, kun on väsynyt ja pitkään nukkunut huonosti. Estolääkitystä ei ole katsottu tarpeelliseksi, sillä monenlaisen kolmiolääkekokeilun jälkeen parhaaksi estoksi on osoittautunut aina mukana kannettu burana-caps -laatikko.

Heti, kun tulee sellainen auraa edeltävä aavistus, siitä nappi naamaan, ja migreeni jää tulematta. Jos sitä buranaa joutuu yhtään haeskelemaan, on jo myöhäistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat