Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Onko kenelläkään kokemuksia xyzal- nimisestä allergialääkkeestä? Tytölleni määrättiin tätä allergiaoireisiin, lapsi on 7-v ja painaa vain 17kg, annostus on kuitenkin sama kuin aikuisilla. Aiemmin meillä on ollut käytössä Atarax ja Zyrtec, vaihdon syynä on se, että nuo em. lääkkeet aiheuttavat väsymystä. Tämän uuden lääkkeen annostus ihmetyttää, annos tuntuu suurelta pienelle lapselle. (Lääkettä ei voi puolittaa eli koko vuorokausiannos on otettava kerralla). Kertokaahan kokemuksianne lääkkeestä lapsien tai aikuisten käytössä.

Kommentit (6)

En tiedä kuinka uusi tuo lääke on. Itse en ollut aiemmin siitä kuullut eikä se tunnu olevan hirveän tunnettu muiden lastenlääkäreiden keskuudessa. Siis kun olen puhunut normaaleilla lääkärikäynneillä (siis infektioiden tms. vuoksi) lapsen allergioista, niin aina lääkärit puhuvat Zyrtecistä tai jonkin verran olen kuullut myös Heinixistä (siinä on kai sama vaikuttava aine kuin zyrtecissä). Muistaakseni meillä oli ekana allergiakeväänä lapsella käytössä Zyrtec, mutta sen jälkeen on ollut tuo Aerius. Eli tämä olisi nyt kolmas kevät, kun meillä syödään Aeriusta. Ja on muuten niin sokerinen lääke, ettei ole mitään vaikeuksia saada lasta ottamaan sitä joka aamu.

Nyt olen ihan varma, että tuo Xyzal on väsyttävä! Lapsi on ihan uupuneen oloinen koko ajan eikä jaksa ollenkaan samalla lailla kuin tavallisesti. Tänäänkin illalla vain makoili, toki on kouluviikonkin jälkeen väsynyt. Täytyy yrittää vaihtaa taas lääkettä, pitäisiköhän siirtyä takaisin Zyrteciin siksi aikaa, että uuteen reseptin saa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä 6-vuotialla on nyt ensimmäinen siitepölyallergiakevät, eilen tehtiin testit ja Aeriusta määrättiin. Poika on myös laihuliini, painoa 20 kg. Minua mietityttää ihan sama asia eli tuo annostus, tablettia ei voi puolittaa ja annos on sama kuin aikuisilla. Lisäksi löysin netistä lauseen, että turvallisuutta ei ole testattu alle 12-vuotiailla lapsilla! Tiedän että sitä on olemassa myös siirappina, mutta poika ei suostu niitä ottamaan, nestemäiset antibiootitkin tulevat oksennuksena takaisin, nielaisee mieluummin tabletin. Mutta kai se sitten on käytäntö tällainen.

En tiedä miten xyzal sopii lapsille, mutta itse sain sitä siitepölyallergiaani lääkkeeksi pari vuotta sitten. Piti olla juuri sellainen lääke, joka ei väsytä, mutta minua se ainakin väsytti. Zyrtec ei väsyttänyt ollenkaan niin paljoa kuin tuo Xyzal. Yksilöllistä siis kaikki.

Meidän esikoinen (4 v.) käyttää siitepölyallergialääkkeenään Aeriusta ja enkä ole huomannut, että se väsyttäisi häntä. Kannattaisiko kokeilla sitä?

Saimme eilen lääkäriltämme reseptin Zyxal tipoille, joka on ilmeisesti juurikin tarkoitettu lapsille. Oma poikani on 2,5v. ja painaa n.13kg.

Aerius ei enään tänä vuonna sopinutkaan meille, tuli hirveät

vatsavaivat/yöhuutoa. Zyrtec tipoissa taasen ei riitä teho, vaikka 2xpvä:ssä annettaisiin. Ataraxia en halua koko kesää käyttää koska väsyttää todella paljon lasta.

Eli kokeilemme näitä Zysal-tippoja. Huvittavaa oli kun kävin samasta reseptistä hakemassa toisen lääkkeen, niin eivät apteeekissakaan vielä tienneet kyseisten tippojen tulosta mitään. Farmaseutin piti mennä kysymään Proviisorilta asiasta joka olikin juuri saanut tiedon faxitse kyseisen tuotteen tulosta.

Nyt näyttää siltä, että tuo Xyzal olisi aivan yhtä väsyttävä kuin Zyrtec, mutta vielä ainakin vähän aikaa seuraamme miten tilanne muuttuu. Hyvä on tietää vaihtoehtoja olevan, täytyy laittaa ylös tuo Aerius ja sitä seuraavaksi ehdottaa kokeiltavaksi. Mikähän siinä on vaikuttavana aineena? Onko tuo joku uusi lääke?

Uusimmat

Suosituimmat