Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meinaan kuulin ettei sais. Että nyt vasta lähiaikoina ois alkanu ettei anna.Säikähdin kyllä tosi paljon,koska lokakuussa luultavsta syntyy toinen ja ekassa oli epiduraali tosi tarpeen. Millasia muita puudutuksia on mitkä ei ole vauvalle haitallisia ja miten ne pistetään ja miten ne toimii?Ite en haluaisi että alapäähän ainakaan pistettäisiin.Minulle pistettiin epiduraalin lisäksi ekassa puuduttavaa suihketta alapäähän ja toimi hyvin paitsi ponnistusvaihe kesti 54 min.

Kommentit (13)

Kyllä sen saa ihan joka synnytyksessä jollei ole lääketieteellistä estettä.

Itse odotan nyt kolmatta lasta ja olisin saanut kuopuksen synnytyksessä epiduraalin jos se olisi keretty antaa!

Jouduttiin odottamaan tunti sairaalassa ennen kuin tutkivat kohdunsuun tilanteen. Tutkittaessa oli jo miltein täysin auki joten en ehtinyt saada epiduraalia.

Laittoivat kuitenkin juuri ennen ponnistusta jonkin muun puudutteen, joka alkoi toimimaan vasta 10min päästä jolloin kuopus oli jo ulkona.

itselläni on kolme lasta. ensimmäisestä sain epiduraalin kun pyysin. toisesta kätilö yritti suostutella muita puudutuksia, koska epäili synnytyksen etenevän nopeammin kuin ensimmäinen. mutta sain kumminkin kun kovin halusin. tiesin sen auttavan. kolmannesta en saanut vaikka taas kovin pyysin. sain muita puudutuksia jotka ei auttanut kipuun ollenkaan. olin kovin pettynyt tähän kätilöön. olin tosiaan luullut että äidit saa sitä apua mitä haluavat.kolmas synnytys oli hieman nopeampi kuin toiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

siis että joku ei ollut saanut? Siihenhän voi olla monta syytä - vaikka se, jos kakkonen on tullu niin nopeasti, ettei ole enään ollut avautumisvaihetta jäljellä.

Ystäväni synnytty käynnistetyn kakkosen viime viikolla ja kyllä myös epparia käytettiin

Varmasti toisen synnytyksen nopeampi eteneminen (yleensä) on syynä siihen, ettei joissakin paikoissa epiduraalia periaatteesta laiteta. Spinaali on kuulemma tällöin parempi. Itsekin harmittelin (jälkikäteen), kun laittoivat epiduraalin eikä spinaalia. Spinaali olisi varmastikin kerennyt vaikuttaa enemmän. Mun kohdalla ajattelivat, että spinaalin vaikutus ei välttämättä riitä, kun oli supistellut vasta 3h. Poika syntyi kuitenkin alle puolessa tunnissa.

synnytin toisen lapsen kotkassa helmikuussa ja olisin saanut epiduraalin, jos olisi ehtinyt. Vaan kun 21 tunnin odottelun jälkeen synnytys alkoi todella edistymään (avauduin viimeiset 6cm reilussa 2h:ssa) ei sitä keretty antamaan. Spinaalia sitten ehdotettiin, mutta kun lääkäri saapui paikalle, melko nopeaan, oli ainoa mahdollisuus pudendaali. Sen sain, 40min ennen kuin tyttö oli ulkona. Epiduraalia en olisi oikeastaan välttämättä halunnutkaan koska ekassa synnytyksessä se vei ponnistamisen tarpeen täysin, silloin ponnistus kesti 35min, nyt 10min.

synnytysvalmennuksessa että ainakin taysissa annetaan aina spinaali puudutus jos on aiemmin synnyttänyt. kyselin sit sitä eroa, niin se on niinkin pieni. se spinaali on ihan sama asia kuin epduraali, mutta spinaali vaikuttaa nopeammin ja vaikutus myös häviää nopeammin. näin siksi että toinen synnytys on usein nopeampi kuni ensimmäinen. ensisynnyttäjille puudute laitetaan epiduraalitilaan ja uudelleensynnyttäjälle spinaalitilaan.

en sitten tiedä miten muualla toimitaan.

joista viimeisin 2 kuukautta sitten ja jokaisessa synnytyksessä olen saanut epiduraalin. Viimesessä lääkäri ( titta orpana) jopa suositteli sitä kun pyysin eka spinaalia ja kohdunsuu oli auki vasta 4 cm niin lääkäri kehui että epiduraali parempi. Jokaisessa synnytyksessäni olen ollut tuon 3-4 cm auki kun epiduraalin oon saanu ja kaikissa synnytyksissäni olen alkanut ponnistamaan tuosta jo tunnin päästä. Eli nopeesti on synnytyksest edennyt epiduraaalin jäkeen. Ensimmäinen synnytys kesti vuonna 2000 6,5 tuntia, toinen vuonna 03 3,5 tuntia ja viimesin 5 tuntia.

Spinaalihan myös hyvä ja salla tavalla laitetaa kuin epidr mutta vaikutus lyhyemmän aikaa eikä sitä tietääkseni niin helposti pysty lisäileen kuin epidr.

jos vaan ehditään laittaa. Toisessa sain sen nopeammin kuin ekassa, jossa jouduin odottelemaan sitä 7 ja puol tuntia sairaalassa. Toisella sain jo tunnin kärvistelyn jälkeen. Mulla epiduraali nopeuttaa avautumista, joka muuten on äärimmäisen tahmeaa. Muuten en ilmeisesti onnistu rentoutumaan yhtään missään välissä, kuin tuolla kivunlievityksellä ja toki oksitosiinitipalla. Ekassa ei tiedetä miten epiduraali vaikuttaa esim. juuri tuohon avautumiseen, joillakin se voi pysähtyäkin puudutteen takia. Toisella kertaa on jo ainakin tuo puoli tiedossa, niin ei tarvitse sen takia hannailla. Tokihan synnytykset on kaikki uniikkeja, mutta kuitenkin..

Toinen synnytys vaan usein on niin nopea ettei puudutksia ehditä laittamaan. Mä olen saanut kakkoselle ja kolmoselle spinaalipuudutteen, se toimii nopeammin ja häviää myös nopeammin ja sitä kai aika usein käytetään uudelleensynnyttäjillä. Vaan vaihtelee tapauskohtaisesti sairaaloittain kuitenkin.

anneta epiduraalia kuin ainoastaa esikoisen synnyttäjille. Kaverini sai kuopustaan synnyttäessä kätilöltä tylyn vastauksen: spinaalipuudutus tai ei mitään. hän valitsi sitten sen spinaalin eikä auttanut kuulemma ollenkaan. Myöhemmin kätilöltä asiasta kysyessä oli kätilö vastannut että se on vaan sellainen tapa että epiduraalia ei anneta kuin ensimmäistään synnyttäville. Näin siis Kotkassa.

kätilö oli määräilevä ja päätti vain että spinaali parempi (olin auki 7cm)

sen saikin sit kahesti sen spinaalin laittaa,joka ei vaikuttanut kuin vähän aikaa ja muutenkin puudutti liian tunnottomaksi!!

Ei pitänyt mennä kauaa,mutta viruin vielä ainakin neljä tuntia tuskissani ennenkuin vauva syntyi,että ei se kätilökään aina oikeassa ole.

Epiduraali siis ois ollu parempi,ja kenties avannutkin nopeammin...

Ekassa synnytyksessä sain epin,ja oli ihana kokemus.

Siksi muutes halusin toisella kertaakin epin koska eka synnytys kesti yli 30h.

Mutta enpä saanut! :`(

mutta onneksi kaiken tuskan jälkeen on nämä ihanat lapset =)

Uusimmat

Suosituimmat