Seuraa 

Hei kaikille!

Osaisikohan joku auttaa minua/olisi omakohtaisia kokemuksia seuraavanlaisesta ongelmasta. Minulla on alkamassa vk 39 juuri ja viime viikolla kävin vauvan painoarviossa, jossa painoksi todettiin noin 3 kg. Olin edellisen kerran ultrassa vain viikkoa aikaisemmin ja siellä vauvan painoksi laskettiin 2,9 kg eli viikossa kasvua olisi tullut vain 100g. Tämän lisäksi vauva on tähän asti ollut niinä parina kertana kun painoarvio on otettu, niin reippaasti keskivertoa painavampi. Eli vasta nyt lopussa painoarviot ovat näin laskeneet. Lääkäri ei asiaa minulle mitenkään kommentoinut vaikka yritin asiasta kysellä ja siksi jäi itselle tosi epävarma olo asiasta. Voiko olla, että esim. vauva ei saa kunnolla ravintoa/happea? Lääkäri ei mitannut napavirtauksia, mutta sanoi istukan näyttävän " siistiltä" . Nyt en tiedä riittääkö vauvan liikkeiden tutkiminen, joita kyllä tulee samaan tahtiin kuin ennenkin vai pitäisikö varata vaikka vielä ultraa yksityiselle. Neuvolassa minulla on hoitaja, joka on vasta aloittanut neuvolapuolella, joten häneltä ei saa minkäänlaisia apuja asiaan.

Olen todella kiitollinen jos joku osaisi auttaa!

Kommentit (5)

...eli eiväthän ne koskaan tismalleen paikkaansa pidä. Muistaakseni painoarviot ovat suurinpiirtein +/- 500 g tarkkuudella tehtyjä eli voihan olla, että ekalla kerralla tehty hieman liian suuri painoarvio ja tokalla hieman liian pieni! Mitathan otetaan esim pään ja vartalon ympärysmitoista ja jos ei aivan kohtisuoraa poikkileikkausta saada - mitä ei todellakaan aina saada - niin sehän toki " vääristää" mittoja. Sinuna en turhaan huolestuisi, kun kerran istukkakin on ultralla katsottu ja virtauksetkin varmasti!

Toivottavasti yhtään helpotti :)

Jos vauvan liikkeet tuntuvat yhtä hyvin kuin ennenkin, niin en usko vauvan voivan kärsiä hapenpuutteesta tai ravinnonpuutteesta! Jos liikkeet vaimenee, niin sitten rupeaisin niitä laskemaan ja tarvittaessa vasta sitten ottaisin yhteyttä äitipolille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä tyttö möyrysi oikein kunnolla loppuun saakka. Syntyi yllättäen rv 35+3, painoa oli 1620 g ja pituutta 41,5 cm. Oli lisäksi pahasti aneeminen. Painoarviot heittävät, usein kokeneen kätilön/lääkärin koettelemalla tekemä arvio on ultraa luotettavampi. Meidän tytöllämme esim. pää vastasi viikkoja, mutta vartalon ympärys laahasi noin kuukauden jäljessä. Ultran antama arvio oli 2200 g.

Jos vauvan mitat noin keskimäärin vastaavat viikkoja, ei varmaankaan ole hätää.

Emelia:

Lainaus:

Jos vauvan liikkeet tuntuvat yhtä hyvin kuin ennenkin, niin en usko vauvan voivan kärsiä hapenpuutteesta tai ravinnonpuutteesta!

Jos vauvan paino on noussut liian vähän, niin yleensä johtuu juuri ravinnon puutteesta ja se paljastuu noista napanuoran virtauksista. Jos lääkäri ei maininnut poikkeavuuksista virtauksissa, niin luultavasti kaikki on ihan ok. Muistathan, ettei noi painoarviot oo mitenkään kovin tarkkoja! Munkin vauva arvioitiin 37 rv liian pieneksi (2,7kg) ja jouduin seurantaan. Kahden viikon päästä vauva oli omalla käyrällään 3,4kg, eli toi eka arvio luultavasti meni vähän pieleen. Tuskin vauva nyt sentään oli kahessa viikossa kasvanut 700g!

Jos huolettaa, niin soita sille lääkärille...

pricilla 34+5

paljon nopeista vastauksista! Lisääkin kuuntelen mielellään jos jollain on kokemusta. Oliko se muuten juuri niinpäin, että jos vauvalla ei kaikki ole kunnossa, niin ensin loppuu liikkuminen ja sen jälkeen kasvu, vai miten meni?

Hauskaa vappua kaikille!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat