Vierailija

koko ajan? Leikitkö koko ajan? Vai annatko suurimman osan ajasta ryömiä itsekseen lattialla? Kuinka paljon kommunikoit vauvan kanssa?

Joskus huomaan kun olen päivät pitkät yksin vauvan kanssa kotona, että en nyt niin kauheesti juttele vauvan kanssa tai muutenkaan seurustele....Pitäiskö äidin touhuta paljon vauvan kanssa vai riittääkö vähempikin?

Kommentit (8)

Onhan se juttelu aika yksipuolista kun ei vauva tuossa iässä vielä paljon vastaile. Että sikäli välillä tuntui tyhmältäkin höpötellä vauvalle. Jos vauva viihtyi itsekseen lattialla, annoin olla ihan rauhassa, sitten jos tuntui että kaipasi seuraa, menin vaikka lattialle seuraksi ja siinä tietysti tuli höpöteltyä kaikenmoista.

Mutta ei kannata ainakaan stressiä ottaa siitä että puhuuko vauvalle tarpeeksi ja oppiiko tämä sitten itse puhumaan, varmasti oppii! Ei vauva jatkuvaa hälinää kaipaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

se nyt vain on tapani. Jos emme olleet vieretysten, pidin sillä tavalla yhteyttä, vaikkapa ruokaa laittaessani. Lapsi kyllä vastaa omalla tavallaan, vaikkei osaa puhua. Kaikki lapseni ovat oppineet puhumaan hyvin varhain.

En nyt ihan maanisesti lakkaamatta, mutta vaikka kotitöitä tehdessä selitän mitä teen, lauleskelen jne. Viihdyttää vauvaa kummasti. Leikkiä en varsinaisesti jaksa pitkiä aikoja, joten sosialisoin vauvaa sitten näin, hyödyn kautta. Lapset onkin sitten olleet aika taitavia kielellisesti.

Lainaus:

Kerroin mitä teen, esim. kun ripustin pyykkiä kuivumaan kerroin, että tässä meneen sinun pieni paitasi jne.... Noloa, että kaupassakin höpisin ostoksista vaunuissa olevalle vauvalle ;)

Poikani oppi puhumaan aikaisin, sanoja tuli 8 kk vanhasta, lauseita alle puolitositavuotiaana, joku sanoi, että johtuu siitä että on puhuttu niin paljon. Tiedä häntä, juttelin kun oli kiva seurustella vauvan kanssa =)

sekä minä, mieheni että isosisko. Puhumaan oppi kunnolla vasta 2½ vuotiaana, ekat sanatkin antoivat odotuttaa itteään...

Minä juttelin paljon ja olin muutenkin vauvan kanssa. Lapsi ei viihtynyt yksin, joten oli vähän pakkokin.

Nyt poika on alle 2-vuotias, tosi kova puhumaan ja mahtava persoona. Suosittelen puhumista, miten lapsi muuten oppisi puhumaan kuin puhetta kuuntelemalla? Tutkimusten mukaan myös ihan pienenä ja jopa mahassa kuultu puhe auttaa puheen kehittymisessä.

Kerroin mitä teen, esim. kun ripustin pyykkiä kuivumaan kerroin, että tässä meneen sinun pieni paitasi jne.... Noloa, että kaupassakin höpisin ostoksista vaunuissa olevalle vauvalle ;)

Poikani oppi puhumaan aikaisin, sanoja tuli 8 kk vanhasta, lauseita alle puolitositavuotiaana, joku sanoi, että johtuu siitä että on puhuttu niin paljon. Tiedä häntä, juttelin kun oli kiva seurustella vauvan kanssa =)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat