Seuraa 

Hei vaan pitkästä aikaa! Viimeks olin kommentoimassa täällä aika ärtyneillä mielin noihin kulttuurien epäkohtiin, mutta tilanne on siitä tasaantunut. Kai sitä pelkääkin, jos jotain menee vikaan kun mies on kurdi eikä heidän kulttuurissa kaikki ole niinkuin meillä. Järkytti myös nuo kunniamurhajutut. Kumminkin tässä nyt on vaihteeks positiivisemmilla mielin liikkeellä :)

Niin on äkkiä tää puoli vuotta vierähtänyt tätä odotellessa ja vielä muutama päivä pitää odottaa sitä tietoa, tuliko oleskelulupaa vai ei. Saanko sen rakkaan mieheni kohta kotiin vai en?

Tässä meni nyt niin, että kuulustelu oli 11.4 ja päätös tehtiin 27.4 mikä tuntuu musta poikkeuksellisen nopealta käsittelyltä ja ratkaisulta. Viimeksi kun olin käsittelijän kanssa puheissa aikoja sitten, hän sanoi ettei näissä ole mitään epäselvää papereissa, että tarvitsi lähettää lisää liitteitä mm. kuvia tms. Mä jäin hölmönä odottamaan ja kyselin siitä himputin palvelunumerosta et onks tullut kuulustelusta tietoa, eihän ne siel mitään tiiä. Tekeepi mieli soittaa sinne et ootte ihan turha porukka...käsittelijäänhän mun ois pitänyt olla yhteydessä viimeaikoina, mut en jotenkin vain saanut kiinni ja ei töissä ehdi soittelemaan mitään. Heittäydyin jotenkin liikaa sen varaan, et tää vielä kestää monta kuukautta. Mutta ilmeisesti meidän tapaus oli selvä, miltähän kantilta katsoen vaan heidän mielestään?

Se selviää ensi viikolla. Tässä oon soimannut itseäni etten ollut viimeaikoina tarpeeks aktiivinen et oisin ollut yhteydessä käsittelijään...

luulin et se tiedon kulku taas kestäisi ties miten pitkään. Mut eihän niistä käsittelijöistä yhtään aavista, mitä ne ajaa takaa.

Nyt vain jännitetään sitten kauhulla...apuva!

Sivut

Kommentit (43)

Ei yhdessä asuminen vaikuta millääntavalla päätökseen.

Emme menkää mieheni kanssa oleet asuneet päivääkään yhdessä vaikka olimme olleet aviossa jo puoli vuotta, ennenkuin hän tuli sitten tänne Suomeen kun oli saanut asiansa hoidettua siellä, ja siitä alkoi meidän yhteiselämä ja luvat tuli ilman senkummempia ongelmia tai ylipitkiä odotteluja.

Kyllä siihen vaikuttaa muut syyt.

Mutta ainahan näitä arveluja saa kuulla, että millon mikäkin syy ois muka vaikuttanut mutta totuuden tietää ainoastaan nämä virkailijat.

Mun kokemuksen mukaan ei auta yhtään vaikka suuttuisi ja sanoisi mitä, mutta on se paljon aina virkailijasta kiinni, kelle auttaa mikäkin, samasta virastosta saa niin erilaisia vastauksia, riippuen sen virkailijan halusta auttaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ole ystävällinen äläkä toiste kutsu minua " lempinimilläsi" .. siinä on jotakin todella inhaa, puistattavaa... :(

Mutta sinä olet kyllä vähän oudon agressiivinen ja alatyylinen ihminen, onko kaikki kunnossa? Miten sulla menee oikeesti?

Meille ei kyllä kukaan sanonut että ei kannata tulla Suomeen, ja tietysti minähän sanoin tuolla (luitko sen?) että siihen on olemassa syy miksi ne sanovat niin, koska ajattelivat että jos lupia ei tule niin eipähän tartte alkaa valtion kustannuksella takas karkottamaan.

hopea:

Lainaus:

Kyllä minäkin kysyin että miksi mieheni on parempi odottaa omassa maassaan lupaa, ja vastauksena, koska todennäköisesti miehesi ei saisi edes viisumia suomeen, ja sen jälkeen luvan hakeminenkin vaikeampaa...Tälläistä mulle syötettiiin...

Jännä homma. IHAN samanlaista tekstiä mä sain vastaukseksi suurlähetystöstä sähköpostitse kun ekoja kertoja naimisiinmeno-, viisumi- ja oleskeluasioista kyselin. Oli niin pirun ristiriitainen olo kun oli faktaa ja lakia asiasta lukenut ja sitten heitetään tuollaista yhtäkkiä niskaan. Voisiko olla, että tuo on jonkinmoista testausta? Mä ainakin olin ihan hermoraunio niiden sähköpostien jälkeen ja jos meidän avioliitto olisi ollut vain lumetta jonkun miekkosen Suomeen " tuottamiseksi" niin olisin varmasti toisen kerran asiaa miettinyt.

Kuten olen aiemmin kirjoittanut, niin sen jälkeen kun vietiin vihkitodistus sinne henkilökohtaisesti laillistettavaksi ja meidät kummatkin haastattelivat niin juttu kääntyi ihan päälaelleen. Uskoivat suhteemme aidoksi ja kaikki virallinen sälä sen jälkeen on rullannut eteenpäin kuin unelma.

Hopea: Olitteko te naimisissa tuolloin kummankin maan lain mukaan?

Kursivoinpa sitten koko tekstin. Ärsyttävä palsta kun ei voi korjata juttujaan jälkeenpäin!

No, teksti ennen

[quote]

tä on Tuhven, ja sen jälkeinen mun sanomisiani.

päättäisi tämän ketjun näihin sanoihin.

Syvä pahoitteluni siitä, että annoin ymmärtää että on hakijan vika jos ei lupaa tule. Heitin tosiaankin vähän enemmänkin arveluna tuon kommentin. Väärinymmärryksen varaa jäi.

En tarkoita, etteikö voisi negatiivisiakin asioita sanoa ketjuissa, mutta silti olisi ehkä hieman hyvä käyttää harkintaa miten sanoo.

Mä itse kirjoittelen harvoin tänne, koska kyseessä on kuitenkin julkinen palsta jossa ei voi kauheasti avautua ja hyvä onkin, ei edes kannata ajatella avautuvansa.

Ajattelin kertoa teille, minkä päätöksen me saimme, koska viimesyksynä kerroin ja kyselin, et mitä nyt pitää tehdä.

Kaiken tuon jälkeen koemme syvää helpotusta, että se on ohi. Oli todella painostavaa aikaa odottaessa päätöstä, tuntui niiiin pitkältä ajalta koko prosessi. Nyt en muuta voi sanoa kuin että oon todella huojentunut ja helpottunut.

Kun puhuin mieheni kanssa puhelimessa siitä ratkaisusta maanantaina, jännitys purkaantui niin että tuntui että oksennan kohta ja olin ihan pyörryksissä 2 päivää. Kyllä se oli psyykkisesti erittäin raskasta aikaa.

Sellaista niin. Mutta enpä sen enempää taida ruveta kommentoimaan muuta kuin että hyvää jatkoa kaikille ja voimia paljon.

Jos mies on tullut turistiviisumilla ja sitten mennyt naimisiin kolmen kuukauden sisällä ja vienyt oleskelulupahakemuksen, niin silloin ehkä poliisin ohje on ihan OK.

Jos taas pariskunta on ensin mennyt naimisiin miehen kotimaassa ja sitten mies tulee turistiviisumilla odottamaan oleskelulupaa, niin silloin lupa tulee nopeasti.

En nyt muista, miten Joboz oli miehensä kanssa mennyt naimisiin, mutta ehkä poliisi tiesti tuon toisen tilanteen paremmin ja siksi antoi ohjeen.

Turkissa nimittäin 1.5. ei ole juhlapyhä.

Jobozin mies on tod.näk. saanut tiedon Suomen lähetystöstä. Niin meillekin kävi mieheni kanssa ennen joulua. Minulle kerrottiin täällä päässä puhelimessa ainoastaan, että päätös on tehty, mutta ei päätöksen laatua. Kerrottiin vain, että tulossa on. Mutta lähetystöstäpä soitettiin miehelleni seuraavana aamuna heti kun olivat saaneet tiedon Suomesta, että tulehan nyt tänne sen passisi kanssa, että saadaan laitettua siihen lupasi. Posti toi sitten minulle tuon tiedon joulun jälkeisellä viikolla. Eli ilman lähetystöä olisimme odottaneet yli joulun pyhien. Kiitos Suomen lähetystön, joulun ajastamme tuli kuitenkin oikea juhlan aika :)

Ensiksi: Onnea Jobozille!

Sitten asiaa vähän vierestä. Tuttavamme, alaikäinen tyttö, haluaisi äitinsä asumaan Suomeen. Äiti tuli Suomeen vierailulle joitakin kuukausia sitten. Paikallisesta Suomen suurlähetystöstä vinkattiin, että ei sitten kannata hakea heti Suomessa oleskelulupaa vaan kannattaa kiltisti palata takaisin ja sitten vasta laittaa hakemus vireille. Tämän he sanoivat nimen omaan siinä mielessä, että näin olisi helpompaa saada myönteinen päätös.

Eihän tuo oikein ole, ei se saisi asiaan vaikuttaa. Mutta kyllä mulla on monessakin asiassa mennyt usko Suomeen oikeusvaltiona. Toisaalta, meillä on kuitenkin usein valitusoikeus viranomaisen päätöksestä (vaikka aikaa saattaa tuhraantua kohtuuttomasti).

" Mullekin sanottiin poliisilaitoksella, että parempi miehen odottaa Turkista käsin kuin tulla tänne odottamaan, muuten tulee helpommin kielteinen."

Tutoa kommentoin että poliisit sanoo sen sillä että tottakai heille on helpomaa kun kieteisen päätöksen saanut henkilö ei ole Suomessa!

Häntä ei tartte sitten etsinäkuuluuttaa, ottaa säilöön, karkottaa maasta ym. koska hän ei ole täällä ja yhteiskunta säästää muutenkin siinä ison tukun rahaa.

Luulen että jos poliisilta asiaa kysyy, vastaus on aina sama.

Eikä sillä missä on vihitty ole merkitystä, miksi ois? Mikä taika siihen sisältys? Mutta se että joku tulee tänne laittomasti ja sitten avioituu täällä, vaikuttaa varmasti kielteisesti asiaan.

Kyllä Suomi on oikeusvaltio ja he toimivat lakien ja säädösten mukaan, tekevät virheitäkin joskus koska tällasten asoiden kyseessä olleessa he eivät voi tietää asian kaikkia puoli, ja vääriä päätöksiä voi tulla.

Onnea sinulle kuitenkin!

Joo, vähän ihmeellistä munkin mielestä oli, mutta kyllä ne soitti 1.5 suurlähetystöstä että lupasi on valmis, tulehan hakemaan.

Meillähän kaikki on kiinni jokaikinen pyhä, mutta ei näy pätevän kaikkialla. Periaatteessahan Suomen suurlähetystö olisi ollut kiinni maanantaina, mutta näköjään ainakin asiakkailta.

Käsittääkseni toukokuun ensimmäinen ei taida olla juhlapyhä siellä kuten meillä, vaikka sitä vietetäänkin maailmanlaajuisesti.

Itse en ole vielä saanut päätöksestä kopiota postitse, mutta ei epäilystäkään ole enää mikä oli päätös.

Sekin tuli tässä todistettua, ettei päätökseen pysty juuri paljon vaikuttamaan yhteydenotoilla, se vaan on odotettava tappiin asti.

Meille päätös tuli kuin varkain, sain tiedon seuraavana päivänä vasta kysyessäni sähköpostilla siitä. En kuulustelun jälkeen jutellut vissiin kertaakaan käsittelijän kaa koska se ei ollut tavoitettavissa koskaan ku soitin ja jos olis ollut, mä en päässyt soittamaan.

Kyllä tää tuntuu niin uskomattomalta, mä haluan vaan seuraavaks nähdä ukkoni kentällä :)

Se muuten on joidenkin maahanmuuttajien yleinen virhe, että tulee tänne odottamaan jos ei ole asunut kahta vuotta hakijan maassa yhdessä. Silloin tulee helpommin kielteinen. Onneksi me jaksettiin tuo vaikea aika odottaa eri maissa. Ei enää piinaa eikä tuskaa tämän suhteen, tuntuu taivaallisen autuaalta. :)

prosessistaan useaan otteeseen. Samaa ei voi sanoa kahdesta häntä epäilevästä nimimerkistä. Uppooutoja minulle ainakin...

Onko 1.5 muka maailmanlaajuinen pyhäpäivä? Sellainen, ettei MISSÄÄN maailmassa posti esim. kulje? Suomen suurlähetystöt kyllä varmasti ovat olleet eilen kiinni.

Joo niin sun miehes tuli silleen...no mä luin ton UVI:n sivuilta, et pitäis olla asunut yhdessä hakijan kotimaassa, mutta en sit tiedä, asuithan sä siel jonkin aikaa ja menitte siellä naimisiin. :)

Siellä se mieheni äskettäin sai sen oleskelulupaleiman passiinsa ja on parasta aikaa syömässä erään häävieraamme kanssa joka hänkin oli hakemassa samaan aikaan oleskelulupaa. Mukava sattuma!

Hän lähtee varmaan kotikaupunkiin päin sitten, ellei lähde tapaamaan Eskisehirin kavereita vielä. Se selviää myöhemmin...

Mutta, ollaan tässä halkeamaisillamme kohta onnesta, tuskin maltan odottaa kun saamme aloittaa todellisen " hanimuunin" ! :) :) :)

Kiitoksia onnitteluista vielä kaikille! :)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat