Seuraa 

haluamme syödä terveellisesti, eikä mitään kaupan valmiita lihapullia??

Kommentit (12)

kannattaa tosiaan miettiä sitä suolan ja lisäaineiden määrää. Etenkin säilöntäaineet kuormittuu ihmisen elimistöön, lapsilla moninkertaisesti aikuiseen verrattuna :(

Ei tosiaan kannata montaa kertaa viikossa syödä einekiä.

eli jos haluat säästää, niin et osta eineksiä. Valmisruuat tulee tosi kalliiksi, esim. einesmakaronilaatikon hinta 5 x kotona tetyyn verrattuna.

Ei kannata ostaa edes puolivalmiita tuotteita, jos oikein pihityttää (esim. pakasteperunasipulia). Tosin se helpottaa elämää :)

Eli

- älä käytä eineksiä

- käy kaupassa vain kerran viikossa, suunnittele etukäteen mitä ostat

- hyödynnä tarjoukset

- keskitä tiettyyn ketjuun (bonukset)

- jätä sipsit ym pois.

- leivo itse herkut, jos niitä on saatava.

- suosi keittoja ja uunilaatikoita

- puuropäivä on oikeasti hyvä vinkki, meillä oli jo lapsuudessa kerran viikossa puuroa ruuaksi. Sitä ei tosin syöty aamupalana ja iltapalana, eli ei kannata antaa lapsille yliannostusta puurosta :)

Kukin tyylillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Etukäteen tehty ostoslista on ihan ykkönen! Muuten tulee helposti tehtyä heräteostoksia, jotka ovat usein niitä kalliimpia.

Yksi hyvä vinkki on, että lisää kasviksien/juureksien käyttöä. Esim. jauhelihakastikkeeseen voi lisätä porkkanaa ja tomaattimurskaa - lisää makua ja lihaa tarvitaan vähemmän.

Muutenkin jos käyttää paljon lihaa, kannattaa miettiä, voisiko sitä korvata jollain muulla. Esim. kasvislasagnea, kasvisohukaisia kermaviilikastikkeen kanssa jne.

Jos osaat ja jaksat leipoa itse, se säästää todella paljon. Esim. leipien tai sämpylöiden tekeminen itse on huomattavasti edullisempaa kuin kaupasta valmiina ostetut leivät. (Olen laskenut itsetehtyjen leivonnaisten kustannukseen myös sähkön käytön.)

Kannattaa myös katsella löytyykö kaupasta alennettuja tuotteita, joissa päivämäärä menossa umpeen. Esim. lihat voi kypsentää etukäteen ja vaikka pakastaa ja leikkeleitä voi pakastaa...

Tässä muutamia juttuja, joiden avulla me olemme säästäneet arjen ruokakustannuksissa. Välillä voikin sitten herkutella kalliimmilla herkkujuustoilla ja kunnon pihveillä viikonloppuisin tai merkkipäivinä.

Sinänsä valmisruuistakin löytyy ihan hyviä vaihtoehtoja, mutta niissä on usein niin paljon suolaa ja lisäaineita...

masunasu

Olen huomannut, että säästöä kertyy ihan vahingossa, kun alkaa asioida kaupassa, jossa perusvalikoima. Meillä ostetaan pääasiassa Valintatalosta ja siellä on musta edullista asioida. Vihannekset ja hedelmät on hyviä ja muuten kaikki riittävät peruskamat löytyy. Kala ostetaan torilta ja jos pitää hankkia jotain spesiaalia, niin sitten mennään CM:iin. Olen vaan huomannut, että paremman valikoiman kaupoissa sortuu useimmin niihin kalliimpiin erikoiselintarvikkeisiin ja monta kymppiä hurahtaa saman tien.

tuossa kun jäin kotiäidiksi viime kesänä niin oli aikaa miettiä mitä todella syämme. nyt on jääneet pois pitsat ja muut einekset. Kaupan hampurilaisia on aina pakkasessa kun tarjouksesta saan edullisesti ostettua. ne on sellaista hätäapu ruokaa teineille jos vanhemmat on iltaan saakka pois kotoa ja osaavat itsekin lämmittää, siinä onkin ainoa eines mitä meillä syödään enää. ennen paljonkin :-( Leivät haen leipomon tehtaamnyymälästä kerran tai kaksi kuussa pakkanen täyteen. Maksaa noin 30 senttiä pussi esim. sämpylät. vertaahan kaupan hintaan. tuolla hinnalla ei kannata enää itsekään tehdä. toki aina ei tuohon hintaan ole kaikkea, mutta ostan sitä mitä milloinkin siellä on halvalla. säästö 9 henkisessä perheessä on huima vuositasolla. Keittoa tehdään meilläkin usein ihan vaan siksi että on lastenkin helppo lämmittää itse ja riittää pari päivää kun tekee 10 litran kattilallisen. Peruna-sipulisekoituksen ostan siihen valmiina se on tuo puolivalmiste mitä meillä käytetään, säästää aikaa ihan mahdottomasti. Kesällä sitten tomaatit ja salaatit omasta puutarhasta, samoin marjat pakkaseen. ja sitten vaihdoin prismasta tähän maalaislähikauppaan ja ostot putosi 300 euroa kuussa!!! ihan hurjaa ja mielestäni ostettu ihan samalla lailla kun ennen ja nyt ei tule edes matkakuluja. Lidlistä sen verran että verot tulee suomeen, yhtiö on kirjoilla suomessa ja voitto käytetään suomen myymälöihin...tt palkathan maksetaan suomalaisille yms. ja alv tulee suomeen. ei sen enempää siitä.

Teen pari kertaa viikossa sellasta ruokaa mitä voi syödä kaksi päivää, siis laatikkoja, keittoja, kastikkeita. Esim, kaalilaatikko, makaronilaatikko, lasagne, kiusaukset, liha- ja makkarakeitot on helppoja ja usein seuraavana päivänä vielä parempia. Sitten ei tarte kuin huolehtia tuoreista salaateista ja muista kasviksista.

Mun oman kokeilun kautta tuntuu, että tällä systeemillä säästän eniten. Ehkä siinä on se, että jos on jotakin uutta joka päivä, niin jotta sais vaihtelua on pakko ostaa paljon erityisempiä aineita... siis jos kahden " erityisaine" päivän sijasta on vain yksi, niin säästyy, monia tuotteita on kuitenkin jo pakkauksessa sen verran että meillä ei kulu yhdellä ruoalla ja sitten jää toinen puoli pilaantumaan, jos ei vartavasten keksi jotain toista käyttöä samalle erityistuotteelle seuraavana päivänä...

Yksi ystävä säästi puuropäivällä. Siis yksi pv puuropv viikossa. Itse teen kaiken itse, siis ostan tosi harvoin valmiita tai puolivalmiita tuotteita. Tykkään omasta maustakin enemmän, ehkä se johtuu siitä, ja vierastan niitä e-aineita. Raaka-aineet on yleensä halvempia ja parempilaatuisiakin...

Paljon samoja juttuja kuin edellä. Ja lisäksi meillä eniten säästöä on tullut kun käyn ruokakaupassa pääsääntöisesti 1xviikko. Kertasumma on isohko, mutta sitten ei mene enää muina päivinä. Ja syy tähän; itsellä on paha tapa sortua pieniin extra-juttuihin, herkkuihin jne. Näin ostan sellaisen vaan kerran viikossa enkä päivittäin. Ja extroilla tarkoitan vaikkapa jotain kalliimpia leikkeleitä, valmissalaatteja tuoretiskistä jnejne.

Lisäksi suosin Lidliä, sieltä ostan lähes kaiken. Menköön vaan verot ulkomaille, minä ajattelen meidän 5-henkisen perheen taloutta ja sitä mitä mukavaa saamme säästetyllä summalla hankittua!

se on ratkaisevin säästökikka. Suunnittele koko viikon ateriat ja tarkat määrät, niin ettei mitään tarvitse heittää pois pilaantuneena ja osta vaan se minkä olet suunnitellut. Siinä säästää eniten kun ei osta turhaa. Sitten vertaa hintoja ja valitse kalliimman tuotteen sijaan toiseksi halvin tms. Ihan halvin ei aina maistu... mutta toisaalta makuihin tottuu, joten itseään voi opettaa jos on tarvis kiristää vyötä. :)

Niin, eli nimenomaan en niitä eineksiä haluakaan ostaa, tykkään tehdä kaiken itse!

Lupicaialle vielä vastaan! Eli niissä kaupan valmiissa lihapullissa on juuri se huono puoli, että niissä on sitä suolaa ja rasvaa enemmän kun tarvitaan! Terveellisempää jos itse teen ne!

mutta mikä kaupan lihapullissa on vikana?

Sen ehkä 1-2 x vuodessa mikä meillä syödään lihapullia niin ne on kaupan... ;)

Meillä syödään muutenkin paljon eineksiä, ja kaikki on hyvin tyytyväisiä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat