Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Plussa pärähti testiin ja aivot sulattelee asiaa....ihanaa =) Oon koittanut netistä ettii tietoa, mitä ruoka-aineita ois nyt hyvä välttää. Erilaisia listoja olen löytänyt. Mutta ihan käytännön vinkkejä kaipailisin.....Juustoista, onx esim. cheddar juustot sallittuja vai ei. Oltiin mäkkärissä syömässä ja melkein joka hampparin välissä sitä on. Sit toinen näin vapun alla, onx majoneesilla jotain tekemistä sulatejuuston kanssa? Mietin näit kaikkii ihania herkkuja kuten perunasalaatti, punajuurisalaatti..jne. Kiitollinen olisin vastauksista. Kaikki on nyt niin uutta ja ihanaa, et pää on ihan pyörällä, eka neuvolakin on vasta reilun parin viikon päästä. Sieltä toki varmaan saa lisätietoo.

Kommentit (5)

Tietääkö joku, miksei graavattua kalaa voisi syödä? Eihän se kauan ehdi jääkaapissa seistä, suolaakin on, joten ei uskoisi olevan kummoinen riski. Siis jos ei ole tyhjiöpakattua vaan itse tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tällaisen listan sain neuvolasta

Tulee vältää:

-Maksaa

-pasturoimattomia maitoja, juustoja esim.tuorejuustot,Brie ja Camembert listeriavaaran takia

-homesjuustoa saa syödä silloin kun kuumentaa yli 75 astetta

-Raakaa lihaa (palvattu,kraavattu ja tatar)

-Makeanveden kaloja kuten haukea,ahventa,taimenta ja nieriäistä

-Kalanmaksaa

-Rapuja (saksien valkoista lihaan on turvallista syödä)

- Eksoottisia kaloja

- Kraavattua ja savustettua kalaa. Tulee syödä mahdollisimman tuoreena tai ei ollenkaan.

-kahvia ja teetä tulee välttää suurissa määrissä. Enimmäismäärä 1-2 kuppia päivä.

-Vältä Calabash-kalkkia. jota toisinaan suositellaan aamupahoinvointiin se sisältää lyjyä.

- Pirkan tyrnijogurtti, Juustoportin valmistama. Lukee pikkupräntillä ettei susositella raskaana oleville.

Huom! Myös multitabs tavallisessa monivitaamiinissa on liikaa A-vitamiinia eli se kannattaisi vaihtaa raskaana oleville ja imettäville tarkoitettuun vitamiiniin.

Yleisenä sääntönä pikkumäärät ei ole vaarallasia. Ja kannattaa kaikki pikkupräntti lukea purkin kyljistä. On olemassa esim. keksejä,jogurtteja,energiajuomia,limsoja mitä ei susositella raskaana oleville.

Itsekkin olen moneen kertaa raskauden aikana syönyt kiellettyjä juttuja vahingossa mutta neuvolatädin mukaan ne on ollut sen verran pieniä määriä ettei mitään ole haitannut.

Toivottavasti oli jotain hyötyä listasta!

Lilli81 35+2

listeriariski koskee vain vakuumipakattua, jos itse tekee tuoreesta ei siinä pitäisi olla listeriariskiä (näin meidän neuvolan ohjeet). Ja huom., listeria ei kuole pakkasessa! Monet muut pöpöt kyllä.

Ymmärtääkseni tuo graavikalan syöntikielto koskee nimenomaan tyhjiöpakattua kalaa listeriariskin takia. Tosin myös itse tehdyssä graavikalassakin voi olla listeriaa. Jos haluaa pelata varman päälle, voi kalafileen pakastaa, jolloin myös mahdolliset taudinaiheuttajat kuolevat.

Pääasia kuitenkin on, että säilyttää kalan oikein riittävän viileässä.

masunasu rv21+2, joka herkuttelee graavilla aina silloin tällöin, NAM!

Uusimmat

Suosituimmat