Seuraa 

Milloin pitäisi alkaa näkyä jotain kun ultrataan vatsan päältä?

Mulla oli äsken ensimmäinen neuvolakäynti ja hoitaja teki ultrauksen vatsan päältä. Mitään hän ei löytänyt/nähnyt... Sanoi kyllä ettei vielä kannata huolestua koska on niin aikaista mutta huolestuin kuitenkin... Lisäksi tuli vielä inhottavan paha mielikin... :~(

Danja, rv 7+3

Kommentit (12)

Omituista, koska huonompi laatuisilla ultrilla näkyy noilla viikoilla huonosti alakauttakin. Ja ultraukseen tarvii oikeasti kouluttautua. Turhaan aiheuttaa vaan pahaa mieltä toiminnallaan. Olis jättäny tekemättä, eikä turhia toiveita elätellyt! Ei yleensä neuvolassa hoitaja normaalissa eka käynnissä ultraa. Kaikki ei edes yritä kuunnella dopplerilla sydänääniä, kun niitäkin on aika epätodennäköistä kuulla noilla viikoilla.

Mulla tulee olemaan ihan ensimmäinen ultraus sitten np-ultran merkeissä 4 viikon kuluttua. Tietysti sitä voisi yksityiselle mennä, mutta jotenkin ei hotsita.

rv 8

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulle tehtiin eka ultra viikolla 6+4, sillä epäilin, että raskaus olisi pidemmällä, ja niinhän se olikin. Mutta silti näkyi jo noilla viikoilla vatsan päältä todella hyvin sellanen pieni pallukka, jonka sydän hakkasi tuhatta ja miljoonaa. :)

En osaa sanoa milloin näkyy, mutta esikoista odottaessani taidettiin osa ekasta ultrasta (tehtiin rv 12 tms) tehdä vatsan päältä, enimmäkseen kyllä alateitse. Sillon kävin myös rv 8 yksityisellä ultrassa vuotojen takia ja silloin sanottiin että paljon aikaisemmin ei edes kannata tulla, alateitse sekin tehtiin. Viime viikolla kävimme tämän pikkukakkosen ekassa ultrassa rv 11+4 ja ei edes yrittänyt vatsan päältä.

Kärsivällisyyttä, vaikka tiedän että on helpommin sanottu kuin tehty. Toki jos huolestuttaa, voit mennä vaikka ensi viikolla ultraan - ihan mielenrauhasi takia.

Mammis + Oona 1v3kk + O rv 12+3

No aika aikaiselta kyllä kuulostaa ja lisäksi ultraus on koulutusta vaativa taito, mitä ei monella neuvolassa olevalla hoitajalla ole riittämiin. Huolesi on varmasti aikalailla turhaa. Tsemppiä sinulle!

Eli tuo varhaisultra on mulla ainakin ollut yksityisellä. Kunta maksaa täällä ainoastaan np- ja rakenneultran. Muut ultrat ovat olleet joko päivystysluontoisia tai yksityisellä. Ja mun np- ultra tehtiin vatsanpäältä.

näky tiistaina, viikkoja vissiin sillon 9+1, mutta viikot varmistuu tosiaan ens viikolla np-ultrassa, joka siis tehdään alakautta. Myös mulle terveydenhoitaja sanoi, ettei kannata säikähtää, jos mitään ei näy. Ihmettelen kyllä itsekin, että noilla viikoilla sinulla ultrattiin. Mulla on takana keskenmeno, joten terveydenhoitaja halusi lievittää pelkoa.

meillä ei tosiaan neuvolassa ultraa th:t eikä lääkäritkään. Äitiyspolille mennään np-ultraan siinä rv 11-13 tietämillä ja sitten rakenneultraan rv 20 paikkeilla. Ja np-ultra tehdään alakautta, vasta rakenneultra vatsan päältä.

Itse kävin yksityisellä varhaisultrassa olisko ollu rv 7-8 varmistamassa että siellä joku on oikeesti olemassa. Alakautta tehtiin ja syke jo näkyi hyvin. En ole kyllä koskaan kuullut että noilla viikoilla vois mahan päältä näkyä.

Nyt kohta 34 viikkoa täynnä:)

Käytiin np-ultrassa kun viikkoja oli 11+?. Ensin tehtiin alakautta, mutta kun virstarakkoa ei näkynyt, niin kätilö kokeili vielä vatsanpäältä. Huonosti mitään näkyi viikolla 11, joten ei hätää. Oli muuten inhottavaa kun se painoi sitä laitetta vatsaa vasten, että näkisi jotain.

Kyllä se pahamieli iltaa myöten vähitellen meni ohi, jäljelle jäi tosin harmitus. Varasin gynelle ajan varhaisultraan ja se on (jo) ensviikon tiistaina jolloin viikkoja on siihen mennessä tullut 8+1 joten eiköhän sitä kautta saada jotain näkymään!

Nyt on vain sitten piiiitkä viikonloppu ja maanantai kestettävänä :p

Uuden neuvola-ajan soitan kun tää torvi jää kesälomalle; toivottavasti se toinen tietää ja osaa sitten paremmin!

Danja, rv 7+4

Mulla noilla viikoilla ei näkynyt vaginaalisella ultrallakaan kun epämääräinen pussukka. Mutta parin viikon päästä jo löytyi... Vielä 13+ viikoilla lääkäri halusi tehdä ultran alakautta koska on kuulemma alkuvaiheessa niin paljon tarkempi ja varmempi. Joten älä huolestu pahasti, mene vaikka yksityiseen ultraan niin katsovat siellä alakautta. Tyhmä ohje tuo "älä huolestu", eikö vaan. Mitä itselleen mahtaa :0). Mutta toiv hiukan helpotti!

Mulla näkyi rv 8+4 vatsan päältä. Mutta terveydenhoitaja sanoi kyllä ensin että ei pidä säikähtää jos ei näy mitään. Siihen vaikuttaa moni asia, ultraajan osaaminen, oma keho jne jne. Älä huolestu!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat