Vierailija

Isompi 4v ottaa 2v veljeltä leluja kädestä, härnää tahallaan, pelottelee jne. Pienempi puolustautuu useimmiten kiljumalla, joskus läpsii. Isompi alkaa itkeä, ettei saa huutaa tai läpsiä (4v on itse todella kovaääninen ja suuttuessaan aina huutaa). Isompi lietsoo itsensä kunnon huutoitkuraivareihin.

Olen kokeillut mennä väliin sillä tuloksella, että isompi heittäytyy itkeväksi marttyyriksi ja lohdutteluun menee todella kauan.

Olen kokeillut keskustella asiasta, mutta ei suostu näkemään mistä kaikki alunperin lähti liikkeelle.

Jos en heti tule paikalle, alkaa isompi kovaan ääneen huutaa minua ja mitä kauemmin saapumiseni kestää, sen kovemmin hän itkee ja huutaa, välillä kirkuu ja rääkyy.

Pienempi alunperin isomman kiusaamisen kohteeksi joutunut lapsi on yleensä rauhoittunut jo alle minuutissa ja minusta isompi jotenkin haluaa saada huomion ja lohduttelun itseensä, vaikka oikeasti itse aloitti. Onko kyse jostain mustasukkaisuudesta tai valtapelistä?

Nyt kokeilin taktiikaksi etten ymmärrä lainkaan tuota rääkymistä. Tulin tänne kysymään uutta lähestymistapaa ongelmaamme. Pienempi tuolla jo kuuluu iloisesti leikkivän, isompi karjunut nt noin 5min.

Palaan päiväuniaikaan lukemaan, josko joku olisi antanut ajattelemisen arvoisia vinkkejä. Kiitos.

Kommentit (8)

usko pois, mutta ulkopuolisia rääkkääjiä kohtaan tuo uhitteleva 4v voi olla hyvinkin suojeleva isoveli!

Koita kestää huutoitkuraivarit, mutta et tietenkään anna pikkuveljen rääkkäyksen jatkua.

Jonain hyvänä hetkenä voit koittaa jutella isoveljen kanssa vaikka tästä mustasukkaisuudesta - toteat vaikka vaan, että moni isompi sisarus pelkää että pikkusisarusta rakastetaan enemmän ja että moni isompi sisarus haluaisi omistaa vanhemman kokonaan ja olla vain kahdestaan. Ja että se pienempi tyyppi harmittaa ihan hirveästi, mutta että se on ihan normaalia ja vanhemmat silti rakastavat.

Koittakaa vanhemmat joskus jakaa lapset niin, että saat annettua isommalle kahdenkeskistäkin aikaa.

Mustasukkaisuusdraamat eivät yleensä vain rangaistuksilla parane! Ymmärrän silti rasituksesi, kyllä mullakin hermo menisi!

isompi ensin kiusaa pienempää ja sitten heittäytyy itkeväksi merttyriksi jolloin äiti rientää tätä marttyyria lohduttelemaan.

Rankaisetko pikkuveljen kiusaamisesta mitenkään vaan yritätkö vain keskustella? Olet todennut että keskustelu on tuloksetonta joten ilmoitat rangaistuksen mikä pikkuveljen kiusaamisesta seuraa, ja toteutat sen myös. Sekä jätät nuo marttyyri-itkut huomiotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ilmoitat että rääkyminen loppuu just nyt, ja itse on saanut ensin sen pikkuveljen huutamaan. Toiseen huoneeseen kunnes osaa olla hiljaa.

Kyllä isompi puolustustaa jo nyt pienempää, jos jonkun vieraan lapsen teon tai läsnäolon kokee tälle uhkaavaksi.

Meillä ei jäähy tunnu oikein toimivan ja sen käytöstä on luovuttu. Isompi alkoi vain jäähyllä kertoilla omia tarinoitaan eikä näyttänyt kokevan sitä minään rangaistuksena.

Nyt on toruttu, tappelupukarit erotettu hetkeksi toisistaan, pyydetty anteeksi ja juteltu, sitten ohjattu yhteiseen mukavaan puuhaan.

Jos jostain lelusta tms tulee koko ajan riitaa, se on laitettu kaappiin odottamaan sopua.

ap

Jos ei osaa olla nätisti pienemmän lähellä eikä kestä pienmmän ääntä, niin sitten ei saa mennä kahta metriä lähemmäksi. Kun sitten isompi kuitenkin menee ja tilanne taas ratkeaa, vie omaan huoneeseen ja sano, että pysyt täällä tai pidät sen etäisyyden.

Muista lisäksi touhuta lasten kanssa joka päivä niin että molemmat ovat mukana. Opetat siinä samalla heille yhdessäoloa ja sopuisuutta, ja ehkä he jonakin päivänä osaavat leikkiä nätisiti kahdestaankin.

Nimim. Meillä alkaa jo välillä sujua ja pojat vasta 10 ja 6 :-)))

jos 5-10 kertaa päivässä käyt läpi anteeksipyynnöt, juttelut ja mukavaan leikkiin ohjaamiset samassa tilanteessa. Se on varmaan se oikea tapa ja jatka toki niin. Minä en itse jaksanut tuota kuviota jauhaa ja siksi aloin käskemään pojat ihan eri puolille huonetta tai omiin huoneisiinsa leikkimään. Olipa ainakin välillä hiljaista ja toisaalta oppivat touhuamaan myös itsekseen, mikä on ihan hyvä taito sekin.

T. Se lähestymiskieltoa ehdottanut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat