Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

rekisteröinyt lapsen minun yhdysnimelleni eikä isänsä nimelle (naimisissa ollaan oltu) ja joutuivat nyt muuttamaan tiedot koneelle... ihmettelivät miksi lapsi ei ole saanut omaa nimeään heti. Kuka ihmeen pölkkypää siellä on tietoja laittanut kun ei ole nimiä tajunnut.

Selityksiä?

Kommentit (13)

Minun sukunimellä (ei oikeasti virtanen), mutta tytöllä on isänsä sukunimi.

Mutta meillä tuo olikin ymmärrettävää, kun ei olla naimisissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuten joku jo kirjoittikin, sairaalat ja terkkarit saavat tiedot suoraan väestötietojärjestelmästä. Eivät ne sinne itse syntyneiden nimiä todellakaan viitsi päivitellä. Niin että ehkä kannattaisi tarkistaa mitä kakarastasi sanotaan ihan virallisessa rekisterissä, eikä mesota siitä mitä sairaalan koneella lukee.

Siis jos naimisissa, niin vanhemmat voivat valita kumman nimi laitetaan. Olettaen siis, että molemmat ovat pitäneet omat nimensä naimisiin mennessään. Siinä tapauksessa, että aviopari ei pääse yksimielisyyteen sukunimiasiasta niin lapsi laitetaan äidin nimelle. EI SIIS ISÄN NIMELLE NIINKUIN JOKU VÄITTI!

Kun perheessä on yhteinen nimi (niin kuin teillä, se sun miehesi nimi, jonka olet ottanut omasi jatkoksi), se on lapsen nimi. Koska kuitenkin on yhdysmerkillisiä nimiä, jotka ei ole yhdistelmänimiä (esim. Kylä-Harakka) on ihan ymmärrettävää, että virhe voi tapahtua, jos nimi ei siis ole luokkaa Huttunen-Mikkola.

Ja sille toiselle: jos ette ole naimisissa, lapsella ' kuuluisi' olla äidin nimi, ellei isän nimeä ole erikseen varta vasten rekisteriin laitettu.

ja sitten myöhemmin tulee väestörekisteristä se tunnus

mulla lapsi joutui teholle ja piti tehdä se tunnuskin ja sitten oli kahdet tiedot kun oli se myöhemmin tullut kelan tunnuksellinen tieto sairaalassa

tässä tapauksessa ei oltu päivitetty ja jäi kahdet tiedot

toki tämä vain niillä joiden lapsi jää potilaaksi ei niillä jotka pääsevät normaalilla systeemillä äidin kanssa kotio

Uusimmat

Suosituimmat