Vierailija

Nyt on tarjoutunut mahdollisuus muuttaa ihan oikeasti korpeen: syrjäseudulle ja 50 km päähän kunnan keskuksesta. Lähin yli 15 000 asukkaan kaupunkin on 100 km päässä. Siellä olisi tilaa. Me olisimme sinne muuton jälkeen lainattomia. Miehelle järjestyisi pätkätöitä, minä voin tehdä yritykseni hommia missä vaan. Helsingissä joutuisin / saisin vierailla kerran kuukaudessa. Junalla pääsee. Tosin juna-asema 100 km päässä...

Asuuko joku näin syrjässä? Minkälaista elämä on?

Minä olen perustellut muuttoa kahdella asialla: enemmän aikaa lapsille ja voisimme kasvattaa osan ruuasta itse (esim. potut, sipulit ja porkkanat, mansikat). Mies voisi myös helpommin pitää yllä metsästyharrastusta, joka nyt on epäekologista pitkien välimatkojen takia ja kallista samaisesta syystä.

Mikä tässä on pahin "mutta"? Lasten koulumatkat? Yksinäisyys? Kertokaa korven eläjät kokemuksianne!

Kommentit (8)

asutaan kuvailemasi laisessa korvessa. Eli täysin avoimella maaseudulla.

Täällä asumisessa on puolensa kyllä ja paljon enemmän on plus asioita ainakin meidän tilanteessa. Lapsille on ainakin tilaa mahdollisuuksia toteuttaa omia juttujaan ja päästää mielikuvitus valloilleen. Ei nimittäin ole mitään valmista ohjattua harrastustoimintaa yms.

Mutta kokonaisuudessa suosittelen muuttoa ja ainahan maalta pääsee myös pois.

Me lähdimme Helsingistä pois, emme tosin asu noin korvessa, mutta omassa rauhassa kymmenkunta kilometriä kyliltä. Koulukyydit kuitenkin kunta järjestää teidänkin tapauksessa, eskariinkin taksikyydin eikös? Ja lainattomana sitä pärjää pienelläkin summalla kuukaudessa ja omavaraisuuden astetta voi aina nostaa. Kuulostaa loistavalta mielestäni ja pääseehän sitä aina pois. Me olemme asuneet nyt kaksi vuotta täällä, kaksi kertaa olen käynyt Helsingissä, ei voisi vähempää kiinnostaa. Entiset ystävät sen sijaan rakastavat tulla meille kylään ja uusia ystävyyksiä on solmittu niin aikuisten kuin lastenkin kanssa. Tämä on sitä elämää isolla E:ellä meidän mielestä. Mies pääsee kalaan viidessä minuutissa kävellen rantaan, marjametsät ja sienimetsät alkavat omalta pihalta. Suosittelen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kun lapset ovat vähän isompia, kaverit ovat tärkeitä. ja se on aikamoinen homma hoitaa kaverisuhteita jos ihmisten ilmoille on matkaa 50 km. Puhumattakaan että vaikea harrastaa mitään muuta kuin lukemista, musiikin kuuntelua ja luontojuttuja. Joissa ei sinänsä mitään vikaa, mutta esim oma lapseni on hyvin musikaalinen ja pidän tärkeänä että hän saa käydä soittotunneilla.

alkaa lähestyä kouluikää ja kouluasiat tietysti mietityttää. Alakouluun on reilut kolmekymmentä matkaa ja yläkouluun tuleekin sitten 50 kilometriä. Vaihtoehtona on hommata toinen asunto kirkonkylästä jolloin viikot oltaisiin siellä ja lapsilla lyhyt koulumatka ja aikaa harrastaa. Mutta eskari vuosi mennään ainakin näin ja sen aikana pitäsi päätökset tehdä missä sitten aloittaa ekaluokan.

Ja täällä maalla kun nuo ajomatkat sujuvat niin jouhevasti, miehen työmatka on 50km suuntaansa, ajaa sen alle puolessa tunnissa. Ennen meni Hki-Espoo 15km matkaan pahimmissa ruuhkissa reilusti yli tunti. Me hurautamme lähimpään kaupunkiin eli 70km päähän alle 45 minuutissa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat