Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Otsikko vähän liioiteltu :) Yks tuttu, joka on jo monta vuotta hoippunut mielenterveyden ja -sairauden välillä on nyt raskaana. Tutulla on ollut masennusta, pelkoja ihmisiä ja sosiaalisia tilanteita kohtaan, eristäytymistä ja sellaista., on ollut välillä hoitolaitoksessa, välillä lääkkeissä, välillä ei. Joskus kun sitä on kyläpaikassa alkanut ahdistaa, niin se on vain häipynyt sanomatta kellekään mitään. Pari työpaikkaa ja koulu on myös mennyt samalla tavalla. Mitenkähän se selviää lapsen kanssa, kun sen luota ei voi noin vain häipyä jos ei itse jaksa... Toivottavasti lapsi sitten kans on se mitä hän haluaa ja toivottavasti hän myös ymmärtää oman vastuunsa myös omasta terveydestään lapsen kannalta. Huoh. Onnellinen asiahan tämä on, mutta pikkuisen pelottaa kuitenkin.

Kommentit (10)

Lainaus:

Se ihminenhän voi olla mitä parhain äiti, ap, joten ainakin kannattaisi olla todella asiallinen eikä ainakaan omalla toiminnallaan mitenkään yrittää pahentaa toisen tilannetta. Eli esim. juoruta, kytätä tms.

Kyllä tuosta vaan niin paistaa tuo joidenkin ikävä ja vanhanaikainen asennoituminen mt- ongelmia kohtaan. Hulluksi kun nimittelit ja muuta...

useimmiten päihderiippuvaiset kärsivät myös mt-ongelmista, ja päivastoin. Ja 8 ei ollut ap.

Mielestäni ap ei "juoruile", ellei hän sitä tee niin, että kohde on helposti tunnistettavissa, tai keskustele henkilön yksityisasioista muiden ystäviensä kanssa pahassa mielessä. Ap mielestäni on aidosti huolissaan, sanavalinta toki olisi voinut olla "polittisesti korrekti"...

Mutta tiedättekö mitä? Hyvin on mennyt! :) Lapsi on tuonut piristystä päiviini, olen jaksanut aivan eri tavalla kun minulla on seuraa ja kotikin näyttää taas kauniilta (juuri äsken ripustin uudet verhot). <3 Ei mielisairaus ole tuomio loppuelämälle, lääkkeet on keksitty ja on melko turhaa spekuloida täällä että mitenköhän raskaus menee. Jos olet oikeasti huolissasi ap, kysy kuinka voisit tuttavaasi auttaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

Oma lapsi on varmaan hieman eri asia. En ole mikään asiantuntija, mutta mua ällöttää tollaset tavikset, jotka lyö leimoja toisten otsiin silkkaa tyhmyyttään, sori vaan, ja luulevat tietävänsä asioista, joista eivät sitten kuitenkaan oikeasti tiedä.

Vaikutat aika ikävältä ja jotenkin juoruilevalta ton tekstisi perusteella. Mistäs kuule tiedät mitä elämä vielä sinunkin eteesi tuo, jokaisella kun on se murtumispisteensä... Ja ihminen kun ihan hyvin toipuakin, jos oikeasti jotain on ollutkin!

Myötätunto ja ymmärrys ovat aika hyviä piirteitä ihmisessä, tiesitkö sitä? Se, että nimittelee muita, esim. hulluksi, kertoo paljon sanojasta...

Vaikka oman lapsen luulisi olevan se maailman tärkein asia, tästä huolimatta äideissä on päihdeongelmaisia, mielenterveyspotilaita jne, joille maailman keskipiste on oma napa, siis vaikka kuinka sanovat/ haluvat muuttuvansa. Tämä on ikävä tosiasia.

Se miten ap asian ilmaisi, ei ole sen huonompi kuin oma tapasi ilmaista oma kantasi asiaan. Ja ap osaa tuntea myötätuntoa ja huolta tekstinsäkin perusteella, ainakin syntyvää lasta kohtaan.

Se ihminenhän voi olla mitä parhain äiti, ap, joten ainakin kannattaisi olla todella asiallinen eikä ainakaan omalla toiminnallaan mitenkään yrittää pahentaa toisen tilannetta. Eli esim. juoruta, kytätä tms.

Kyllä tuosta vaan niin paistaa tuo joidenkin ikävä ja vanhanaikainen asennoituminen mt- ongelmia kohtaan. Hulluksi kun nimittelit ja muuta...

sen hullun kaverisi, kun ei enää voikaan maata sohvalla vaikka masentaisi ja melko sosiaalinen on lapsen kanssa aina välillä pakko olla.

Neuvolasta hän saa varmasti extratukea ja ehkä avohuollon tukitoimia. Kenties menee ensikotiin raskauden loppuajaksi ja lapsen synnyttyä asuu siellä, kunnes kykenee selviämään lapsen kanssa omillaan.

Lainaus:

Mutta tiedättekö mitä? Hyvin on mennyt! :) Lapsi on tuonut piristystä päiviini, olen jaksanut aivan eri tavalla kun minulla on seuraa ja kotikin näyttää taas kauniilta (juuri äsken ripustin uudet verhot). <3 Ei mielisairaus ole tuomio loppuelämälle, lääkkeet on keksitty ja on melko turhaa spekuloida täällä että mitenköhän raskaus menee. Jos olet oikeasti huolissasi ap, kysy kuinka voisit tuttavaasi auttaa!

Oikeassa olet, ainakin omalta osaltasi. Valitettavasti kaikilla asiat eivät suju yhtä hyvin. Totta kuitenkin on, että mikäli on toisen jaksamisesta huolissaan, paras olisi kysyä miten voisi auttaa. Vaan kun kaikille ei se tarjottu apu kelpaa...

t: ei-ap

voisimme puhua samasta henkilöstä...

Ihmettelen kuka ottaa vastuun lapsesta, kun lapsella "ei ole" isää. Siis, biologinen isä on, mutta onko tämä tulevaisuudessa missän tekemisissä lapsen, tai saati lapsensa äidin kanssa... Äidin kykyyn muuttua en suoraan sanoen usko.

Oma lapsi on varmaan hieman eri asia. En ole mikään asiantuntija, mutta mua ällöttää tollaset tavikset, jotka lyö leimoja toisten otsiin silkkaa tyhmyyttään, sori vaan, ja luulevat tietävänsä asioista, joista eivät sitten kuitenkaan oikeasti tiedä.

Vaikutat aika ikävältä ja jotenkin juoruilevalta ton tekstisi perusteella. Mistäs kuule tiedät mitä elämä vielä sinunkin eteesi tuo, jokaisella kun on se murtumispisteensä... Ja ihminen kun ihan hyvin toipuakin, jos oikeasti jotain on ollutkin!

Myötätunto ja ymmärrys ovat aika hyviä piirteitä ihmisessä, tiesitkö sitä? Se, että nimittelee muita, esim. hulluksi, kertoo paljon sanojasta...

Uusimmat

Suosituimmat