Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Tykkään ostaa ainokaiselle tytölle Reimateciä ja muitakin ns. kalliimpia vaihtoehtoja. Nokian kumppareita, karvalla ja ilman, useita kevät asuja eri tarkoituksiin, merkkivaatteita, useita kenkäpareja per käyttökausi...

Ja tuosta mun pitäis vissiin olla jotenkin häpeissäni. Tuntuu kuin jotkut pitää mun/meidän perheen tyyliä vaatettaa lapsi lähes syntinä. Vähemmälläkin pärjää ja halvemmalla saa ihan hyviä. Olishan ne toiset ollu edullisemmat.

Kommentteja tulee toisilta äideiltä, omalta äidiltä ja muilta suvun naisilta. Netissä saa joskus myös " lokaa niskaan" kun kertoo mihin meillä käytetään rahat.

Miksi ei saa käyttää rahoja (niitä vähiäkin) mihin haluaa? Ei me sentään olla isovanhemmilta rahaa lainaamassa silloin kun useita satoja saattaa lapsen kamoihin upota kuussa. Sellaisessa tapauksessa ymmärtäisin toisten yritykset hillitä " turhaa" kulutusta.

Miksi pitäis ostaa vain käytettynä kalliita merkkejä tai tyytyä niihin halpoihin?

Sivut

Kommentit (27)

kuin perisuomalainen KATEUS !

Suomessahan on arvokasta nuukailla ja venyttää penniä ja köyhäillä ja esittää nöyrää. sanoohan se jo vanha sanontakin " rumat ne vaatteilla korreilee" . olen törmännyt samanlaisiin asenteisiin. viimeksi kun hankin pojalleni popista ulkoilutakin- joka ei mielestäni ollut edes kalliimmasta päästä- jotain 45 euroa, niin sain sellaisia kommentteja, että " olisihan niitä halvemmalakin löydettävissä" , tai kun sanoin että popin vaatteet ovat niin todella kestäviä että tykkään niitä käyttää, niin eräs sanoi että " mutta eihän niiden tarvitse kestää kovin kauaa " (!). työpaikalla kun kyselin mitkä olisivat laadukkaat talvikengät, niin melkein kuorossa tuli, että " kannattaa mennä prismaan, siellä on halvimmat kuomat" ..no, menin sitten ja hankin vikingin goretexit 60 eurolla, niin johan kulmakarvoja kohoteltiin. en ymmärrä...

onneksi tuttava ja ystäväpiireissä on samanhenkisiä ihmisiä jotka hekin hankkivat lapsilleen laatukamaa. minäkään en tuhlaa mielestäni, haluan vain etä lapseni on puettu kestäviin laadukkaisiin ja kauniisiin vaatteisiin. ja meillä käytetään paljon h&m:n vaatteita myös-

Jos rahaa on vähän käytettävissä, niin kasvavan lapsen kalliit vaatteet ei ole kyllä viisain sijoituskohde. Vähemmälläkin voi yleensä olla nätisti ja asianmukaisesti puettu.

Toisaalta kuka nyt laittaa rahansa mihinkin. Vanhempien kiinnostus aiheeseen taitaa ohjata enemmän valintoja kuin perheen taloudellinen tilanne. Ainakin täällä, hyvällä espoolaisalueella, ei ole mitenkään hirveän merkikkäästi ja kalliisti puettuja lapsia (sen nyt mitä olen huomannut) ja vastaavasti jossain lähiössä saattaa vanhemmille olla jonkinlainen " kunnia-asia " , että edes lapsella on Reimatecit ja Stockmannin lenkkarit. =)

Tosin marketeissa myydään kyllä myös täsmälleen samoja merkkejä&malleja kuin Stockalla ja kenkä-/urheiluliikkeissä. Esim. Viking Washia on samaa mallia joka paikassa. Itse pyrin ostamaan halvimmalla, mistä löydän. En kuulu yhtään ihmisiin, jotka ei voi mennä Anttilaan, vaikka sama tuote olisi siellä halvemmalla kuin Stockalla tai jossain muussa " hienommassa" liikkeessä. Musta sellainen tuntuu pelkästään huonolta taloudenpidolta.

Oh ja taas ohi aiheen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitenkähän huonosti ilmaisen itseäni nykyään... No joo, mutta siis yritin sanoa, että minusta on älytöntä, jos ihmiset ostavat 100 euron haalarin ja sitten säästävät kengissä. Otin tuossa nyt esimerkiksi ne kaikista yleisimmät kengät eli Kuomat ja markettilenkkarit, vaikka tiedän, että omalla tavallani varmasti osun monella ihmisellä arkaan paikkaan. Mitä olen vain näitä kumpaisiakin kenkiä katsastanut, niin erittäin harvoin ne täyttävät hyvän kengän kriteerit. Itse ostaisin ainakin mieluummin lapselle käytettynä kengät, kuin vaikka markettilenkkarit, joissa yhdeksässä kymmenestä se kantakappi ei ole kunnollinen tai että pohja taittuu väärästä paikkaa tai ei taivu ollenkaan. Hyvällä tuurilla saattaa tietysti marketistakin löytää kunnolliset lenkkarit, mutta minusta lenkkarit on tarkoitettu ennenkaikkea urheiluun ja ne eivät ole lapselle hyvät jatkuvassa käytössä. Terveydellisistä syistä minusta siis olisi parempi valinta ostaa vaikka Lassien tai Seppälän haalari ja kunnolliset nahkakengät, jos rajalliset rahavarat estävät sitten Reimatecin kanssa kunnon kenkien ostamisen. Veikkaanpa kuitenkin, että suurin syy vääränlaisiin kenkiin ei ole niinkään raha vaan tietämättömyys. Päätän vielä tämän paasaukseni siihen, että jokainen päättäköön oman lapsensa vaatteista ja kengistä tosiaan oman makunsa mukaan. Meillä nimenomaan terveydellisistä syistä (vrt. jalka ja selkävaivat) kengät menee aina ohi vaatteiden, jos jostain pitää tinkiä.

Laitan sinulle sähköpostia, meiltä löytyisi yhdellä tytöllä käytössä ollutta vaatetta (osa käyttämättömiä). Lähinnä merkkivaatetta tosin sitten on myös ihan " käyttövaatetta" esim. Lindex.

Ei niinkään hinta. Meillä päin suurin osa lapsista on pukeutunut Reimatecin haalareihin. Itse en viitsinyt konttausikäiselle pojalleni sellaista hankkia, koska ajattelin, ettei se sen enempää konttausta kestä, kuin halvempikaan haalari. Läheisessä leikkipuistossa poikani on ainut konttausikäinen, joka saa kontata niin paljon, kuin tahtoo. Ei tarvitse äidin kallista haalaria varjella. Rahasta oma valintani ei ole kiinni. Voisin aivan hyvin hankkia sen kalliinkin haalarin, mutta itseni tuntien alkaisin varella kallista haalaria ja rajoittaa lapseni ulkoleikkejä.

Monet pitävät todellakin suurena syntinä ja rahan hukkaan heittämisenä, jos haluaa ostaa lapsilleen kunnon merkkitamineita. Tokihan halvemmallakin saattaa saada ihan hyvää, mutta itse en jaksa etsiä. En viitsi edes tutuille kertoa, että ostin meidän taaperoille kummallekin 55 euron eccot, kun toiset hehkuttavat löytäneensä Prismasta 8 euron lenkkarit... Rahaa meillä ei ole paljoa, mutta ne vähät käytän harkiten kunnon vaatteisiin ja kenkiin. Itselle ei tule ostettua juurikaan. Jokainen tallaa tyylillään.

Pienet kasvavat jalat tarvitsevat kunnon tukevat kengät (ostopaikalla ei niin väliä). Eli jos minun pitäisi valita viimeisillä rahoillani Reimatec vai kengät - niin kyllä kengät ostaisin :-)

Ja en minä Reimatecejä mitenkään kalliina tai merkkivatteena osaa edes pitää. Oikeastaan eihän sen hinta ole kuin yhden kuukauden lapsilisä, eli näin ollen " valtion kustantama" ;-)

Meillä lapset kulkee merkkivaatteissa, mutta myös H&M:ää ja markettikamaa löytyy (ja " sekakäytettyinä" menevät). Ja kertaakaan kukaan ei ole arvostellut rahankulutustamme - ennemmin ihastelleet vaatteiden ulkonäköä tai käytännöllisyyttä :-)

Meiltä menee 90% vaatteista eräälle monilapsiselle perheelle jossa vain yksi tyttö. Äiti haluaa tytölle nättejä vaatteita eikä niitä poikien rymyämiä. Helppo juttu kun asuu samassa kaupungissa ja tietää jo etukäteen mitä toinen ostaa ja mitkä voi pistää esim. huutikseen.

" Ainut mikä minua harmittaa on se, että joillain on ihan hirmuisen hienot saman kauden Reimatecit päällä ja sitten talvella jalassa linttaan astutut Kuomat ja kesällä markettilenkkarit."

Mitä ihmettä se kellekään kuuluu, miten ihmiset pukevat lapsensa? Kunhan lapsilla on hyvä olla, tarpeeksi vaatetta ja kuivat jalat. Jos tuo tuossa edellä tarkoitti kenkien valintaa terveydellisistä syistä, niin ok, mutta muuten en kyllä ymmärrä, miksi en saisi pukea lapselle yhtä aikaa kirppari(marketti)lenkkareita ja Reiman uusia ulkovaatteita. Meillä ei ainakaan ole aikaa juosta kaupoissa keräilemässä mätsääviä asukokonaisuuksia muiden ihmisten silmäniloksi. Jos se on jonkun harrastus, niin siitä vaan. Silloin kun meille jotain ostetaan, ostetaan laatua, joka toivottavasti kestää vielä kierrätystä. Mutta silti käytetään kirpparilta ostettua ja serkuilta kierrätettyä ja iik! - yhtäaikaa...

miljoona:

Lainaus:

" Ainut mikä minua harmittaa on se, että joillain on ihan hirmuisen hienot saman kauden Reimatecit päällä ja sitten talvella jalassa linttaan astutut Kuomat ja kesällä markettilenkkarit."

Mitä ihmettä se kellekään kuuluu, miten ihmiset pukevat lapsensa? Kunhan lapsilla on hyvä olla, tarpeeksi vaatetta ja kuivat jalat. Jos tuo tuossa edellä tarkoitti kenkien valintaa terveydellisistä syistä, niin ok, mutta muuten en kyllä ymmärrä, miksi en saisi pukea lapselle yhtä aikaa kirppari(marketti)lenkkareita ja Reiman uusia ulkovaatteita. Meillä ei ainakaan ole aikaa juosta kaupoissa keräilemässä mätsääviä asukokonaisuuksia muiden ihmisten silmäniloksi. Jos se on jonkun harrastus, niin siitä vaan. Silloin kun meille jotain ostetaan, ostetaan laatua, joka toivottavasti kestää vielä kierrätystä. Mutta silti käytetään kirpparilta ostettua ja serkuilta kierrätettyä ja iik! - yhtäaikaa...

MondayMama:

Lainaus:

Meillä on tuossa reilu pino yhden tytön käyttämiä pieneksi jääneitä siistejä vaatteita. Kesä- ja talvivaatteita, enimmäkseen sisävaatteita, muutama takki ja toppahousut, Eccon goretexkenkiä. Vaatteet eivät ole ns. merkkivaatteita vaan enimmäkseen Lindexin, H&M:n jne. Jos jotakuta kiinnostaa, niin laita tähän perään meiliosoitteesi (laittaisin omani, mutta se on nimelläni). Mailaan sitten sinulle.

tässä mun osoite ja on ihan omalla nimellä, muutkin voi laittaa vastausta jos on hyviä vaatteita.(ei tahroja, ehjiä, ei haalistuneita jne hyvä laatu kiinnostaa, merkillä ei niin väliä)

siru.sievers-sihvo@pp.inet.fi

Jotenkin täällä Suomessa tulee sellainen fiilis! Aina pitäisi perustella muille miksi on ostanut vaikka nyt jotain tiettyä merkkiä,oli se nyt Reimaa tai jotain muuta.Mulle esim. Reima on merkki kuin merkki,ei mitenkään ylivertainen siis...;).Jos ei ole " kirppisihmisiä" niin heti katsotaan kieroon...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat