Vierailija

Miten saatte kaiken puutarhajätteenne mahtumaan komposteihini? Erityisesti ne, joilla on vähän enemmän hoidettua aluetta.

Minulla ei ole hoidettuna kuin muutama tuhat neliötä ja olen hukassa aina keväisin ja syksyisin haravointien ja muiden pihasiivousten äärellä; mihin ihmeeseen saan kaiken kompostoitumaan. Leikkuujätettä en ole kompostoinut lainkaan kun sille ei olisi mitenkään tarpeeksi tilaa - eivätkä ne pilaa mitenkään nurmen ulkoasua vaikka maahan jäävätkin. Lehdet ja kuolleet ruohot on hyvä kerätä jo pelkästään ulkonäollisten seikkojen takia talteen, eikä niitä viiti tontin kulmalle vain kasaan ajaa. Rakensin juuri n. 10 kuutiota uutta lehtikompostoritilaa, mutta kappas, se onkin samantien taas täynnä.

Vanhat kompostit kyllä muuttuvat mullaksi ja tyhjenevät, mutta tuntuu siltä, että uutta materiaalia syntyy liian nopeasti.

Ja sitten kun vielä kaupataan jotain Biolanin 900 litran puutarhakompostoreja aivan älyttömään hintaan! Minkä kokoiselle pihalle ne mahtavat olla tarkoitettu - kenties rivitalon?

Mitä kaikkea te muut kompostoitte ja millaiseen tilaan olette saaneet tavaran mahtumaan.

Kommentit (4)

Ei se siis mikään kymmenen kuution aitaus ole vaan siinä on kuution-puolentoista lokerikkoja ja koska se on samanlainen kuin aiemminkin tekemäni, niin tiedän sanoa, että se toimii...

Mutta varsinainen ongelmani oli se, että kuinka paljon kompostitilaa muut ylläpitää? Ja mitä kaikkea sinne laittaa? Minulla noista kevät- ja syyssiivouksista sekä muusta pitkin kesää kertyvästä pikku jätteestä tulee ainakin tuo 10, ehkä 15 kuutiota vuosittain. Ensimmäiset laittamani alkavat olla jo valmiita, mutta hoidetun alueen määrä on kasvanut, joten ensimmäiset valmistuvat erät ovat n. kuution, kahden luokkaa =(.

Mutta hauskaa tuo pihassa puuhailu kyllä on! Vaikka välillä mainitsemasi ongelmat kiusaavatkin =).

No mää oon vasta alotteleva puutarhuri -nyt eka kevät 1000 neliön tontilla (kädet syyhyää päästä puutarhan kimppuun mutta pienet lapset on pikkunen ongelma ajankäytön kanssa)! :D

Naapurini on kyhänny kompostin ittelleen joka toimii kahen vuoden idealla: Ekana vuonna kerätään jätteet yhteen kompostiin ja tokana vuonna ne siirretään toiseen kompostiin jossa vahat jätteet.

Herää mieleen että toimiiko sun komposti?

Onko oksia että ilma kiertää eikä oo liian tiiviisti?

Sataako sinne vettä jollonko on liian märkä? Rakenna päälle joku suoja.

Rakennusliikkeestä löytyy kompostinherätysainetta.

Eihän parissa vuodessa saa aikaan kunnollista multaa, mutta semmonen pitäisi olla joka kelpaa ulkokasveille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat