Seuraa 

Äidyimme eilen miehen ja ystävämme kanssa pohtimaan asiaa. Miksi alkoholia pidetään niin kuolemanvakavana syntinä, jos sitä ottaa lapsen läsnäollessa hiprakkaan saakka.

Itselläni on kaksi ääripääkokemusta.

Isäpuoli oli alkoholisti, joka humalassa hakkasi äitiä.

Isäni alkoholin käytöstä minulla on vain hyviä muistoja. Muistan kuinka usein äijäporukalla pelasivat korttia viskiä siemaillen. Kaikki olivat hilpeitä ja naureskelevia. Joskus pelasin mukanakin.

Miehelläni on lapsuudestaan sama kokemus. Hänen isänsä pyysi naapurin joskus " lasilliselle" ja oli hilpeä tunnelma kortinpeluun ja yatzyn ohella.

Ilman muuta, on selvää että lapsen aikana ei kaatokännejä oteta. Ja jos ei osata käyttäytyä (väkivaltaa ym.) niin ovesta ulos.

Mutta noin muuten, miksi ei?

Se humalakin voi äkkiä " hävitä" jos tulee hätätilanne. Muistan kun kerran kaveri joutui tappeluun ja jouduimme lähtemään sairaalaan. Äkkiä siitä ajatukset kirkastuivat kun tajusi että nyt soitetaan ambulanssi ja lähdetään sairaalaan.

Onko muilla mukavia muistoja humalaisista vanhemmista? Niin hullulta kuin kysymys kuulostaakin...

Sivut

Kommentit (39)

Mitä ihmeen hurskastelua se on jos 1 on selvinpäin joukossa? Jos ei oo ketään selvinpäin niin sillon se lapsi viedään muualle hoitoon.

Mitä siis tarkoitit? Eikö nuo lauseet ole jokseenkin ristiriitaisia ja toisensa pois sulkevia?

T: Hurskastelija, joka itse on esim. mökillä selvinpäin, kun muut aikuiset juovat.

ei tulisi mieleenkään sanoa, että lasten läsnäollessa on alkoholin käyttö kokonaan ehdottomasti kielletty, jos pitäisi omat lapset hoitaa aina kotona, tuskin täällä kaikki kuitenkaan absolutisteja ovat. Se on niin mukavaa arvostella muita, kun on itsellä niin helppoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

lastako ei sitten pelota känniläiset aikuiset, jos yksi aikuinen on joukossa selvänä?

Ja meilläkään ei ole lapsille hoitopaikkaa, mutta se ei haittaa kun ainoa juhlajuoma on alkoholiton viini. ;)

Itse miehen kanssa otetaan lapsen nähden alkoholia, hiprakkaan asti, yleensä lapsi meneekin nukkumaan jo siihen aikaan ettei kerkee känniä näkemäänkään (jos sellaista ees juodaan). Aamulla kuitenkin pirteänänä noustaan lapsen kanssa olemaan. Kun itse tietää käyttäytymisensä ja rajansa ja tietää mitä lapsi näkee, niin en näe asiassa mitään pahaa!

Itselläni isä ottanut nähteni reippaasti alkoholia, mutta aina huolehtinut minusta ja tarpeistani ja ikinä ei ole tapellut tms. aina tyyliin korttipelejä pelkannut kavereiden kanssa, ja kun olen nukkumaan mennyt on vieraatkin tajunneet pitää pienempää ääntä. Äiti taas ei juo juuri koskaan, mutta on hänkin edessäni hiprakassa ollut.

Sitten taas vertauskuvana ex-poikaystäväni jolla alkoholi oli kotona kielletty melkein jopa puheenaiheenakin, hän on nyt alkoholisti ja pilleristi ja katkollakin useaan otteeseen ollut ja ties mitä.. (en yleistä, mutta se kielletty hedelmä..)

Tämä on nyt vain minun mielipiteeni ja aika usea tuttavistani ajattelee samalla tavalla. en ole törmännyt ystävissäni näihin, joita täällä tuntuu olevan aika paljon, siis he jotka yhdestäkin saunakaljasta vie lapsen mummolaan, ettei vaan näe..:)

Syynä on huonot muistot omasta äidistäni. Vielä tänäpäivänä, jos näen äitini vähänkään ottaneena, kimpoonnun.

Äitini esim. jätti minut yksin yöllä kotiin alle kouluikäisenä, kun lähti itse naapuriin ryyppäämään, kerran äiti kaatui tuolilta humalapäissään ja minä olin sylissä. Minulle ei tapahtunut mitään, äidiltä murtui käsi. Vaikka tietäisin, etten minä tekisi mitään pahaa lapsilleni, en halua heidän näkevän minua humalassa. Joskaan en ole paljon edes ottanut lasten syntymän jälkeen. Pari saunasiideriä sillon tällöin.

Meillä kävi varsinkin kesäisin kova trafiikki. Moottoripyöräkerholaiset tulivat Ruotsista pistähtämään ja muutenkin oli cruising-sesonki (ja en tarkoita risteilyä).

Ottivathan vanhemmat ja vieraat kuppia. Sukulaisiakin oli usein vappuna/juhannuksena/jouluna/you name it kylässä ja sitten ottivat alkoholia yhdessä. Tai mentiin jonkun tutun mökille tai yökylään heille tai jonnekin sukulaisiin. Miltei aina ottivat sitten viinaksia.

Rentoja olivat aikuiset pienessä sievässä. Kertoilivat mukavia juttuja ja olivat avokätisiä kaiken suhteen. Ihan mukavaa, en kokenut sitä mitenkään uhkaavana.

Olenpa käynyt muutamaan otteeseen ihan pikkulikkana (alle 10v) isäpuolen ja vanhempien setien kanssa baarissa istumassa. Sain jätskiannoksen, jos en kertonut äitille. ;)

Kädenvääntöä, musaa lujalla (Black Sabbathista Hurriganesiin ja Elvikseen ja ZZ Topiin), tatuointien/lävistysten tekoa, ajamista avoautolla/moottoripyörällä (kuski aina selvä), kesäiltoja mökeillä...

Ei ole pahoja muistoja. Itse olen joka tapauksessa itse absolutisti.

Tosin se täytyy myöntää, että kerran haimme alkosta kärryllisen punkkua yhteen tilaisuuten ja lapset saatumoiisn oli mukana - ja heitä se kyllä kummastutti ja ihmetytti ja naurattiu ja hävetti jne.

Eli ei voi ottaa mitään, MIKSI? Niin tai en tiedä miten muualla, mutta täällä meillä päin on sellasia autoja jotka tulee kun niille soittaa, oisko ollu joku taksi tai jotain!

Lapsena isä otti perisuomalaiseen tapaa aina änkyräkännit, kun viinaa otti. Olin peloissani ja huolissani, että isälle sattuu jotain. Kerrankin oltiin kahdestaan veneellä liikkeellä (itse silloin noin 11 tai 12), isä änkyräkännissä ja minä pelosta suunniltani. Jos silloin päätin, että minä en tuolla tavalla aikuisena käyttäydy.

Miehen vanhemmat eivät lasten ollessa pieniä koskaan näkyvästi käyttäneet alkoholia ja miehen mielestä se johti siihen, että alkoholista tuli hänelle kielletty hedelmä. Hänkin sitten ottaa kunnon kännit, jos kerran ottaa.

Yleensä mies ottaa saunailloissa miesten kesken tai saattaa joskus tissutella kotona lasten mentyä nukkumaan. Juhlapäivinä kavereiden kanssa ottaneet kotona tai kylässä, naiset yleensä hillitysti, miehet reilummin.

Eilen sitten sattui niin, että kylässä olessamme mies joi itsensä änkyräkänniin. Esikoinen on jo sen verran iso, että hän ymmärsi jotain olevan pielessä ja sanoi, että isä pelottaa häntä. Mies veilä laukoi jotain typeriä seksijuttuja lapsen kuullen.

Olin ja olen tosi vihainen ja sanoin miehelle tänään (kun heräsi noin klo 15), että viimeinen kerta kun hän " perhereissulla" ottaa kännin. Kerta vielä ja me vietämme juhlapäivät keskenämme lasten kanssa. Pääsevät lapset ainakin omiin sänkyihinsä nukkumaan ennenkuin mies humaltuu.

Minusta on ok. ottaa alkoholia lasten nähden niin kauan kun homma pysyy hallussa. Pieni hiprakka on ok, mutta känni enää ei. Jos juomistaan ei hallitse, on parempi olla kokonaan ilman.

ja se johtuu kahdesta asiasta, minusta alkoholi todellakin on pahaa, joten miksi sitä joisin, toinen on se että olen lähes kymmenen vuotta katsellut isäni kännäämistä, ja kärsin siitä edelleen. Isä ei ole kännipäissään hakannut meitä lapsia tai äitiä, mutta juuri se idioottimainen käytös, sekä ihme raivokohtaukset (siis huutoa pelkästään). En siedä myöskään sitä että mieheni joisi kotona. Olemmekin sopineet, että hän lähtee aina muualle kännäämään. Mieheni ei juo alkoholia muuten kuin silloin, kun hän haluaa vetää kunnon perseet, parissa oluessa ei minusta ole mitään pahaa, mutta hiprakasta homma menee helposti kännin puolelle, niin sitä en hyväksy.

Itse olen vielä todella nuori, samoin veljeni (joka myös juo todella vähän, varsinkin ikätovereihinsa verrattuna) ja meidän juomattomuuttaa ihmetellään todella paljon, jotkut pitävät sitä jopa pahana. Mutta sanoisin että johtuu täysin siitä että olemme katsoneet isämme toilailuja kännipäissään, toivon niin kovasti että minusta ei koskaan tule samanlaista. Ikäväkseni olen huomannut että äitinikin juo koko ajan enemmän ja enemmän. Samoin appivanhemmat.

hänen äitinsä jiuo kohtuudella, mutta isä on alkoholisti. Me molemmat kuitenkin suhtaudumme terveesti alkoholiin. Juomme saunakaljat silloin kun siltä tuntuu, ei joka saunan jälkeen. Mutta tällöin lapset ovat jo usein nukkumassa. Ruuan kanssa viikonloppuisin juomme lasin tai kaksi viiniä, koska se maistuu hyvälle. Mulla menee tosi helposti päähän, enkä tykkää enää hiprakasta kuten teininä. Mies voi ottaa useamman kaljan/viiniä, mutta tosi harvoin. Ja yleensä se on max 6 annosta. Ja tällöinkin lapset on nukkumassa eikä mies ole kuin hiprakassa pelaamassa Xboxia.

Kun menen juhlimaan kavereiden kanss 1-3 krt/vuodessa, menen yksin tai miehen kanssa. En halua lapseni näkevän minua kännissä (mutta en yleensä edes sellaiseen tilaan itseäni juokaan).

Mökillä, jossa on järvi ihan vieressä, en uskalla juoda tipan tippaa alkoholia ennen kuin lapset on nukkumassa. Ja känni on siellä ihan poissuljettu ajatus omalla kohdallani.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat