Seuraa 

3 " Autuaita ovat hengessään köyhät,

sillä heidän on taivasten valtakunta.

4 Autuaita murheelliset:

he saavat lohdutuksen.

5 Autuaita kärsivälliset:

he perivät maan.

6 Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja

jano:

heidät ravitaan.

7 Autuaita ne, jotka toisia armahtavat:

heidät armahdetaan.

8 Autuaita puhdassydämiset:

he saavat nähdä Jumalan.

9 Autuaita rauhantekijät:

he saavat Jumalan lapsen nimen.

10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta.

---keitä ovat " hengessään köyhät" ? Miksi murheelliset ovat autuaita?

Mitä tämä tarkoittaa: Autuaita rauhantekijät:

Ja jos vanhurskauden takia vainottavat saavat taivasten valtakunnan, mitä muut saavat?

Jeesus ja laki

17 " Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

------Tästä on kai puhuttu ennenkin? En muistanut että tuo jatkuu noin.. Miten tämän voi selittää muutoin kuin että kaikki mikä on aikaisemmissa kirjoituksissa (monoteistisissa) in edelleen voimassa (kristityn näkökulmasta)?

21 " Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: ' Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: ' Senkin hölmö' , on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ' Sinä hullu' , on ansainnut helvetin tulen.

------Haukkumanimiä käyttävä ansaitsee Helvetin Tulen?

Aviorikoksesta

27 " Teille on opetettu tämä käsky: ' Älä tee aviorikosta.' 28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. 29 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.

-----Jos aviorikoksen tekeminen on jo silloin tapahtunut kun se tapahtuu mielessä, niin miten ihmeessä kukaan voi kristittynä hyväksyä avoliittoa tai yleensä muita suhteita kuin avioliiton? Tai mitä tässä sitten aviorikksella oikein tarkoitetaan? Eikö pitäisi ennemmin hakata käsi irti kuin olla avoliitossa?

Ihan sattumoisin pääsin vastakkain muutamien kristillisten tekstien kanssa, ja kun niiden kohde on päättänyt maallisen matkansa, en voinut hänen kanssaan enää keskustella :(

Tämän kopioin joltain sivulta, liekö tämä nyt sitten autenttista vuorisaarnaa, ei jotenkin tunnu kaikki ihan tutulta.

Kommentit (6)

miranora:

Lainaus:

3 " Autuaita ovat hengessään köyhät,

sillä heidän on taivasten valtakunta.

4 Autuaita murheelliset:

he saavat lohdutuksen.

5 Autuaita kärsivälliset:

he perivät maan.

6 Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja

jano:

heidät ravitaan.

7 Autuaita ne, jotka toisia armahtavat:

heidät armahdetaan.

8 Autuaita puhdassydämiset:

he saavat nähdä Jumalan.

9 Autuaita rauhantekijät:

10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta.

Mitä tämä tarkoittaa: Autuaita rauhantekijät:

Ja jos vanhurskauden takia vainottavat saavat taivasten valtakunnan, mitä muut saavat?

Jaiminin teksti oli jo hurjan hyvä ja en ottaisi siitä sanaakaan pois. Jostain syystä haluan vielä kirjoitella omaakin ajatusta. Tämä on nyt tällaisella maalaisjärjellä varustettua pohdintaa, joten voi olla, että siinä on korjaamisen varaa.

Vuoden 38 käännöksessä tämä sanotaan " Hengellisesti köyhät" . Minä olen ymmärtänyt, että autuaita ovat ne ihmiset, jotka tietävät, että me olemme kaikki syntisiä. Ne ihmiset siis, jotka näkevät sen että me ihmiset emme itsestämme paljonkaan tehdä. Mielestäni tämä liittyy tuohon korinttolaiskirjeen kohtaan, mistä aiemmin kysyit. Jos minulla ei ole rakkautta, niin millään teoilla ja sanoilla ei ole mitään väliä. Tämä ei johdu siitä, etteikö teko itsessään olisi kaunis, mutta kun ihminen ei osaa aina tehdä oikeita päätöksiä omalla ihmisjärjellään.

Minusta sana Hengellisesti köyhä on helpommin ymmärrettävissä, jos ajattelen, mikä sen vastakohta on. Minulle tulee mieleen heti ihminen, joka tietää, mikä on oikein ja väärin. Tällainen ihminen helposti tuomitsee toisen ihmisen ja on sitä mieltä, että hän itse tekee aina oikeita tekoja. Tällainen ihminen kokee itsensä helposti paremmaksi kuin muut ihmiset, koska hänellä on tieto siitä, mikä on oikein ja väärin ja hän osaa aina noudattaa tätä omaa tietoaan oikeasta ja väärästä. Näin minä sen asian ymmärrän.

Vuoden -38 käännöksessä sanotaan: Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen. En tiedä, onko tässä käännöksellä kovin suurta merkitystä, mutta minä ainakin ymmärrän asian paremmin. Minä ymmärrän, että kun on murhe, niin saa luottaa siihen, että asiat tulevat kuitenkin järjestymään parhain päin. Lisäksi ymmärrän, että jos kerran on jokin suuri suru mielessä, niin silloin voi aina luottaa siihen, että Jumala on lähellä. Siksi murheellisella on aina perusilo kuitenkin mielessä ja perustasapaino sen kaiken surun ja murheen keskellä.

Tässä on vuoden 38 käännös:

9 Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman.

10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.

11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.

12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.

Ymmärrän, että tässä viitataan rauhantekijöihin siksi, että moni suuttuu ja vihastuu erittäin inhimillisissä tilanteissa. Olen ymmärtänyt, että tämä tarkoittaa ihmisiä, jotka haluavat elää rauhan keinoin. Oikeastaan jälleen tähän liittyy toisessa tilanteessa viittaamasi korinttolaiskirjeen kohta, missä luetellaan, mitä on rakkaus. Paavali on aukaissut siinä kohtaa sanan rauhantekijät kertomalla, mitä rakkaus on.

Mitä Jeesus sanoo haukkumisesta ja solvaamisesta sekä vainoamisesta, niin ymmärrän senkin siten, että Hän kertoo, että ihminen kuitenkin pelastuu taivaassa. Täällä maan päällä, olipa murhe mikä hyvänsä, niin taivaassa murheet unohtuvat.

Kuten sanottua, tämä on ihan maalaisjärjellä kirjoitettua tekstiä ja täytyy sanoa, että on todella vaikea selittää asia, vaikka sen itse ymmärtäisikin.

miranora:

Lainaus:

Jeesus ja laki

17 " Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

------Tästä on kai puhuttu ennenkin? En muistanut että tuo jatkuu noin.. Miten tämän voi selittää muutoin kuin että kaikki mikä on aikaisemmissa kirjoituksissa (monoteistisissa) in edelleen voimassa (kristityn näkökulmasta)?

21 " Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: ' Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: ' Senkin hölmö' , on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ' Sinä hullu' , on ansainnut helvetin tulen.

Jeesus puhuu kymmenestä käskystä, jotka on tullut Jumalalta. Tässä on kokonaisuudessaan se vuorisaarnan kohta, missä Jeesus puhuu näistä laeista, mitä hän ei ole kumonnut:

17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ' Älä tapa' , ja: ' Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion' .

22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: ' Sinä tyhjänpäiväinen' , on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: ' Sinä hullu' , on ansainnut helvetin tulen.

23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,

24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.

25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.

26 Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.

27 Te olette kuulleet sanotuksi: ' Älä tee huorin' .

28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.

29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.

30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.

31 On sanottu: ' Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan' .

32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.

33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ' Älä vanno väärin' , ja: ' Täytä Herralle valasi' .

34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,

35 Älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;

36 Äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;

37 vaan olkoon teidän puheenne: ' On, on' , tahi: ' ei, ei' . Mitä siihen lisätään, se on pahasta.

38 Te olette kuulleet sanotuksi: ' Silmä silmästä ja hammas hampaasta' .

39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;

40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;

41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.

42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.

43 Te olette kuulleet sanotuksi: ' Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi' .

44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.

46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?

47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?

48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Hän siis selittää koko sen lain, mikä alussa on annettu. Hän korjaa niitä ihmisten omia käsityksiä, mitkä on sekoitettu lakiin mukaan. Fariseuksethan olivat lisänneet paljon omia sääntöjä keskelle lakia ja vaativat, että ihmisten on noudatettava näitä sääntöjä pilkun tarkasti. Tässä Jeesus kuitenkin nuhtelee näistä ihmisten säännöistä ja kertoo, että hän on tullut tuomaan takaisin vain sen lain, minkä Jumala antoi: kymmenen käskyä.

Jatkokysymykseen vastaus: " Me kaikki olemme syntiä tehneet ja olemme Jumalan kirkkautta vailla." Eikös tämä jo osoita sen? Kukapa pystyy olemaan välillä haukkumatta lähimmäistään. Minä olen oikea surkimus tässä asiassa ja mieheni on saanut kuulla tosi pahoja haukkumasanoja. Ilman Jeesuksen uhria minä en ainakaan olisi taivaskelpoinen näillä eväillä, mitä minä olen saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

-----Jos aviorikoksen tekeminen on jo silloin tapahtunut kun se tapahtuu mielessä, niin miten ihmeessä kukaan voi kristittynä hyväksyä avoliittoa tai yleensä muita suhteita kuin avioliiton? Tai mitä tässä sitten aviorikksella oikein tarkoitetaan? Eikö pitäisi ennemmin hakata käsi irti kuin olla avoliitossa?

Minä olen käsittänyt, että tämä tarkoittaa kaikkea ajattelun tasolla olevaa seksuaalista himoitsemista, joka kohdistuu muihin kuin omaan aviopuolisoon. Oli naimisissa tai ei. Olen samaa mieltä kanssasi, ettei esiaviolliset suhteet ole oikein. Sormunen kirjoittaa:

" Ihminen haluaisi muokata käskyt sellaisiksi, että hän voi ne täyttää. Niinpä moni haluaisi tulkita tämän käskyn koskemaan ainoastaan vaikkapa aviorikosta (kuten uusin käännöksemme tulkitsee). Jeesus kuitenkin paljasti tämän käskyn syvemmän luonteen. Se koskee myös asenteita ja ajatuksia. Vaikka emme tekisi aviorikosta, makaisi naapurin vaimon tai miehen kanssa, olemme silti tämän käskyn ulottuvilla. Jeesus tuomitsee haureutena kaikenlaisen väärän seksin, sen katsomisen ja ajattelemisen."

http://www.leipasunnuntai.fi/ls_eko_asenne_ong.htm

Sitten siitä raajojen irti hakkaamisesta. Kyllä sitä olisi hyvä ajatella, että mieluummin katkaisee vaikka käden kun antautuu syntiin. Mutta kun tätä kohtaa ei ohita kevyesti, ymmärtää, että todellakin saisi olla katkomassa raajojaan jatkuvasti, jos todella tarkkailee itseään sanan valossa pidemmällä ajalla, kuin vain sen ohikiitävän hetken kun sitä lukee. Jälleen Sormunen on sanonut mielestäni asian hyvin:

" Onko tämä kohta tulkittava kirjaimellisesti vai vertauskuvallisesti? Kirjaimellinen tulkinta on mahdoton. Muutenhan Jeesuksella ei olisi muita kuin sokeita, kädettömiä ja jalattomia seuraajia. Sillä kukaan ihminen ei ole varjeltunut silmän synniltä. Eikä jäsenien repiminen kuitenkaan estäisi synnin tekemistä. Jeesushan sanoi, että jo yksi haureellinen katse on samaa kuin huorin tekeminen. Sillä perusteella jokainen ihminen on syyllinen tähän syntiin. Myös kristitty. Silmän repiminen ja käden tai jalan katkaiseminen on vertauskuvallinen ilmaus siitä, että meidän tulisi välttää sellaisia tilanteita, joissa olemme kiusattuja tähän syntiin.

Tämä vertauskuva menee perille! Jokainen kuulija ymmärsi, että on viisaampaa luopua silmästä kuin koko elämästä. On viisaampaa luopua haureudesta, kuin joutua kadotukseen - ajattelee maailma seksistä mitä tahansa. Ei osoita suurta viisautta laittaa päätä leijonan kitaan ja toivoa, että eläin ei pure. On mieletöntä sukeltaa alligaattoreita kihisevään jokeen ja huutaa ilmassa: " Herra auta, Herra varjele!" On ajattelematonta altistaa itsensä tahallisesti seksuaaliselle kiusaukselle. Synnin kanssa ei pitäisi leikkiä. Sitä kannattaa aina paeta!

Jos kiusauksella alkaa leikkiä, se saa yliotteen. On parasta napata ¿pieni kettu¿ kiinni heti alussa, ennen kuin se on ehtinyt käynnistää sisäistä himon koneistoa. (Syntiä on toisinaan uskonnollisessa kuvakielessä verrattu kettuun, jonka viehättävän ulkomuodon taakse kätkeytyy peto.) Kuitenkin missä synnin kierteen vaiheessa tahansa on mahdollista huutaa Jeesusta avuksi. Hän vastaa hädässä huutavan rukoukseen ja haluaa antaa voiman kiusauksen kestämiseen."

miranora:

Lainaus:

Aviorikoksesta

27 " Teille on opetettu tämä käsky: ' Älä tee aviorikosta.' 28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. 29 Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin. 30 Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.

Minä ymmärrän tämän siten, että himoitsee lähimmäisen miestä tai vaimoa. Esimerkiksi toisesta miehestä unelmoiminen on jo aviorikos.

Tässä on Matt. 19

4 Hän vastasi ja sanoi: " Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa ' loi heidät mieheksi ja naiseksi'

5 ja sanoi: ' Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi' ?

6 Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

7 He sanoivat hänelle: " Miksi sitten Mooses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänet?"

Siinä kerrotaan, että mies ja vaimo tulevat siinä vaiheessa kun mies ja nainen yhtyvät. Raamatussa ei kerrota sitä, miten naimisiin pitäisi mennä. Tietääkseni jopa Vanhassa Testamentissa (korjatkaa), mutta vielä vähemmän uudessa testamentissa ei kerrota, mitä rituaaleja pitäisi toimittaa ennen kuin mies ja nainen yhtyvät. Sen sijaan on sanottu, että kun mies ja nainen kerran yhtyvät, niin he eivät saisi enää erota. Eli se ensimmäinen seksikumppani on myös elinikäinen puoliso. Tälle ihmiselle pitäisi olla uskollinen elämän loppuun saakka.

Olet pohtinut mielenkiintoisia asioita. Vuorisaarna on paljon puhuttu, mutta suuri yleisö ei useinkaan vaivaudu enempiä tutkimaan sitä. Itselleni se kertoo siitä miten Jeesus todellakin tuli täyttämään lakia ja tässä ikäänkuin täydentämään kymmentä käskyä ja rakkauden kaksoiskäskyä. Vuorisaarna on kuin oikein kirkas lain peili, jota katselemalla näen itseni kuin suurennuslasilla katsoen likatahroja ja puutteellisuutta täynnä. Ja toisaalta näyttää minulle miten löydän onnellisemman elämän. Viestissäsi on niin paljon asiaa, ettei sitä voi oikein kovin lyhyesti kommentoida. Mielestäni Jarmo Sormunen (Kansanlähetyksestä) on opettanut tosi hyvin vuorisaarnasta ja olen samaa mieltä hänen kanssaan. Lainaan ensin hänen selitystään sanoista autuas ja vuorisaarnasta yleensä ja sitten käsitteestä hengessään köyhä. Laitan myös linkin, josta löytyy koko opetus.

" Nykysuomen sanakirjan mukaan autuaaksi sanotaan sellaista, joka on saavuttanut tai saavuttaa iankaikkisen elämän. Autuas on sellainen ihminen, jonka Jumala hyväksyy. Tässä mielessä Vuorisaarna on Jeesuksen kuvaus sellaisesta ihmisestä, jonka Jumala hyväksyy. Sellaisenaan se on siis lakia, tarkemmin ajatellen kymmenen käskyn selitystä.

Vuorisaarna on yksi eniten väärinkäytetyistä Raamatun kohdista. Se ei ole yhteiskunnallinen maailmanparannusohje. Se ei ole suunnattu yhteisöille vaan siinä on äärimmäisen yksilökohtainen lähestymistapa. Maailma on täynnä ihmisiä, jotka kuvittelevat elävänsä sen mukaan. Moni vetoaa siihen kristinuskon ylevimpänä ja kauneimpana ilmauksena, mutta ei pysty kuitenkaan elämään sen mukaan. Pohjimmiltaan Vuorisaarnasta ei armoa löydy. Se ilmaisee, millaisia meidän tulisi olla ja miten elää. Se murtaa meiltä väärät tuet ja osoittaa, mitä me todella tarvitsemme.

Samalla Vuorisaarna antaa meille hyvän elämän avaimet. Mitä enemmän elämme sen mukaan, sitä syvällä tavalla onnellisempi elämämme tulee olemaan jo täällä ajassa. Ja Jumala haluaa että me olisimme onnellisia.

Vuorisaarna ei ole kaava, jonka toteuttaminen automaattisesti tuo onnen. Siihen tarvitaan koko aika Jeesusta ja armoa."

http://www.leipasunnuntai.fi/ls_eko_olenko_onnellinen.htm

Hengessään köyhä

" Liisi Jokiranta kirjoittaa kirjassaan ¿Maailman kuuluisin saarna¿ (UT 2000) näin: ¿Hengen köyhyys ei ole alemmuuden kokemista, itsensä vähättelemistä, itsetunnon heikkoutta tai itsensä kunnioittamisen puutetta. Se on aitoa syntinsä katumista Jumalan edessä ja Hänen armonsa anomista.¿

Psalmissa 51:3-6 Daavid kuvaa tätä asennetta näin: Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni. Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi.

Toinen kuva hengessään köyhästä miehestä on Jeesuksen kertomus fariseuksesta ja publikaanista. Lk 18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: ' Jumala, ole minulle syntiselle armollinen' .

Jeesuksen julistus hengen köyhyydestä on avain koko Vuorisaarnaan. Tällä lauseella Jeesus vetää maton jokaisen vähänkin itseensä luottavan ihmisen alta. Tuo sana, jota Jeesus tässä köyhästä käyttää, tarkoitta rutiköyhää, kaiken menettänyttä, ihmisarvon äärirajoilla elävää ihmistä.

Meistä on tultava ensiksi hengellisesti rutiköyhiä, jotta voisimme ottaa vastaan Jumalan rikkaudet."

miranora:

Lainaus:

Hengessään köyhät ovat niitä, jotka tajuavat oman syntisyytensä, ymmärtävät tarvitsevansa Jumalan armoa. Tuossa vuorisaarnassa olikin vastaus tuohon miksi murheelliset ovat autuaita: he saavat lohdutuksen. Eli murheelliset ovat murheellisia oman syntisyytensä tähden, ja tämä mahdollistaa sen lohdutuksen saamisen. Jos ei tunne katumusta eikä omaa syntisyyttään, ei murehdi sitä niine i voi saad aarmahdustakaan.

Lainaus:

Kertoo siitä, että teemee syntiä joka päivä, ajatuksin, sanoin ja teoin. Eli yhtä syntinen on se haukkuja kuin pahoinpitelijä tai tappajakin.

Lainaus:

-----Jos aviorikoksen tekeminen on jo silloin tapahtunut kun se tapahtuu mielessä, niin miten ihmeessä kukaan voi kristittynä hyväksyä avoliittoa tai yleensä muita suhteita kuin avioliiton?

No näinhän se on, en ymmärrä minäkään miten kristitty voi pitää avoliitossa elämistä hyväksyttävänä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat