Seuraa 

Hei!

Osaisiko joku auttaa eteenpäin lapsemme kansalaisuuden selvittämisessä tai pikemminkin kaksoiskansalaisuuden " varmistamisessa" ? Eli asetelma on seuraavanlainen; Asumme Saksassa, mieheni on saksalainen ja minä suomalainen - saako lapsemme automaattisesti molemmat kansalaisuudet, vai pitäkö kaksoiskansalaisuutta erikseen hakea ja jos, niin miten? Kiitos kaikille vastanneille avusta! :)

Kommentit (2)

Minulla siis myös saksalainen mies, minulla Suomen passi ja lapset syntyneet Saksassa.

Saksanpuolinen kansalaisuus kävi automaattisesti kun lapset syntymän jälkeen ilmoitettiin Standesamtissa (olikohan 7 pvän kuluessa syntymästä).

Suomen kansalaisuuden ilmoitin lapulla jonka Münchenin Konsulat lähetti postitse soitettuani sinne.

Täytetty Formular ja Geburtsurkunde (en muista oliko lisäksi ehkä minun passistani kopio?) postissa takaisin, das war' s.

:-)

Se on " ilmoitusasia" ts. lapsi pitaa ilmoittaa Saksassa Standesamtiin ja Suomessa vaestorekisteriin mutta kansalaisuutta ei voida kieltaa (meilla jo kaksi tallaista lasta, plus viela yksi ei-EU kansalaisuus paalle, eli yhteensa kolme, eika siita mitaan ongelmaa ole ollut). Saksan kaksoiskansalaisuuden kieltohan koskee (a) niita joiden toinen kansalaisuus ei ole EU-kansalaisuus ja (b) nainkin vain silta osin jos kaksoiskansalaisuus ei tule jo syntyessa vanhemmilta (ts. voit olla kaksoiskansalainen saksa/ei-EU maa kunhan yksi vanhemmista on siis taman ei-EU maan kansalainen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat