Vierailija

Olen rv 32 ja terveydenhoitaja ei ollut varma miten päin vauva on. Itsekään en oikein osaa sanoa, liikkeitä tulee sekä ylös että alas ja keskelle, melkein joka puolelle vatsaa yhtä kovina, itsestäni tuntuu että vauva vielä kääntyilisi aika paljon, vaikka mitään isoja kuperkeikkoja en kyllä ole huomannut vauvan viime aikoina tehneen.

3 viikon päästä on neuvolalääkäri, jossa asian pitäisi selvitä. Ilmeisesti silloin (rv 35) saa sitten ajan jonnekin(?) jos vauva on perätilassa.

Annetaanko siis silloin aika kääntöyritykseen ja mitataanko silloin myös lantio ja vauva, että mahtuisiko tulemaan alakautta? Mitataanko tämä ultralla?

Kannattaako kääntöyritykseen ylipäätään suostua, voiko se olla vaarallista vauvalle? Millä viikoilla kääntöyritys tehdään? Voiko siitä kieltäytyä?

Kommentit (7)

voi tietenkin kieltäytyä mutta ei se ole vaarallista, mulle tehtiin viikolla 36 ulkokäännös eli ne vain paino vatsaa ja vauva käntyi helposti, ensin ne katto vauvan mitat, päänympärys ja arvioi mahtuuko vauva alakautta ulos, sitten tarkkaili puolisen tuntia sydänkäyrää, ja sen jälkään teki sen kännöksen, lääkäri teki sen ja kätilö ultras siin samalla ja katto ettei napanuora jää jumiin tai jotain, sit sen jälkään piti tunnin tarkkailussa ja sit sai lähteä mut piti tulla 4h jälkeen uudestaan ja kattoo et vauvalla oli kaikki hyvin. mulla meni toi tosi helposti ja vauva pysy pää alas sen jälkeen.

Siis päätös hän on tietenkin sun, mutta mun kaksi lastani on molemmat kääntynyt viimesellä viikolla.. Ensimmäinen syntyi 40+2 ja toinen 40+4.

Jos vauvalla on tilaa kääntyä, niin kääntyilee varmaan muutenkin. Meijän poijaat oli isoja, mutta niin oli tilaa muljuta.

Tilanne on tietty toinen, jos tilaa ei ole...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mun siskon vauvaa yritettiin kääntää tuloksetta. Seuraavana yönä sisko joutui ambulanssilla sairaalaan kun vauva oli kakannut ja lapsivesi oli vihreää. Hätäsektioon suoraan ja vauva kriittisessä tilassa lastenteholle. Nopeasti kyllä toipui antibiooteilla.

Syy ei välttämättä ollut kääntöyritys, mutta onhan se vauvallekin stressaavaa kun muksitaan ja tönitään.

niin ja mul oli koko ajan sellai fiilis et vauva on pää ylöspäin viel ku kävin neuvolalääkäris ja se sanoi mulle että kyl on oikeas asennos, oli muka ihan sata varma siitä, mut mä vaadin tarkistusajan jorviin ku mä en uskonut ja niinhän se oli et oli väärinpäin. eli luota vaan sit sun omaan tuntemukseen. kaikkee hyvää sulle ja toivottavasti kääntyy vielä itse. 3

varmaan aika paljon riippuu sairaalasta mutta jos ne näkee joku syy miksi ei kääntää niin ei ne sit ota sitä riskiä. mulle sanottin et harvemmin mitään tapahtuu kun on käännös tehty ja vauva yleensä on jo niin kehittynyt että jos joutuu sektioon niin kyllä se vauva jo pärjää.

Mun äiti on kätilö (eläkkeellä jo) ja hän on aina sanonut että jos vauva on perätilassa on siihen joku syy...

Ystäväni esikoinen yritettiin kääntää,tuloksena istukan repeäminen ja hapenpuute.

Valinta on sinun ja todennäköisesti saat aika painostuksen niskaasi kääntämisestä. Minä en suostuisi!

Mutta jos vauva tajuais itse kääntyä. Mun kuopus käänty rv 37.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat