Vierailija

Sisään tullaan hattu (lippis tietysti) päässä, ja jopa ruokapöytään istutaan päähinettä riisumatta. Olkoonkin, että tänään näkemässäni tapauksessa oli kyse " vain" hampurilaisravintolasta, mutta kyllä minusta silti hattu kuuluu riisua viimeistään pöytään istuttaessa, mutta mieluummin toki jo heti ovesta astuttaessa. Siinä sitten istutaan isä ja pojat rivissä lipat tanassa. :/

Samainen perhe pakkautui pihassa viisine lapsineen henkilöautoon, jossa ei taatusti ole turvavöitä koko porukalle, saati asianmukaisia turvaistuimia pienimmille matkustajille. Kumma hinku vanhemmilla saada lapsensa hengiltä... Kun eihän MEILLE nyt mitään voi sattua.

Ei liene kovin vikaan arvattu, jos väitän, että kuvaamanilaisten perheiden lapset ovat niitä, jotka ilmaantuvat kevätjuhliin ja serkun konfirmaatioon farkut ja lenkkarit jalassa...

Tästäkin varmaan joku älähtää, että hanki oma elämä äläkä puutu toisten asioihin. No, minulla kyllä on elämä, ja meidän elämässämme miehet ja pojat eivät syö hattu päässä ja lapset matkustavat autossa turvaistuimissa... ;)

Sivut

Kommentit (50)

opeteta peruskäytöstapoja.

Meillä kyllä opetetaan lapset tavoille jo pienestä pitäen. Ei siis mitään huutoa/piiskaa/tiuskimista apuna käyttäen vaan ihan ystävällisesti neuvomalla :) Ja kas kummaa, hienosti osaavat käyttäytyä.

Esimerkiksi mä en enää kutsu meille kylään yhtä meidän tuttavaperhettä, joilla on kaksi alle kouluikäistä poikaa. Vanhemmista luulisi, että ovat " normaali" perhe, mutta kattia kans. Tenavat hyppivät pöydillä, minun ja mieheni sängyllä, sohvilla, paiskovat (ja ovat jo rikkoneet) lasteni leluja lattialle, eivätkä edes tarjoudu tuomaan uutta rikki menneen tilalle. Äiti ei koskaan komenna näitä riiviöitä. Kerran sanoi vaan, että kun nuo pojat ovat niin villejä ja olen kyllä joskus niitä komentanut, mutta kun ei ne usko niin en jaksa komentaa. Voi älyn jättiläinen!

No kyseinen perhe ei ole meille enää tervetullut.

Meidän tenavat ei hypi kotona saati kylässä pöydillä, sohvilla, sängyillä eikä riko toisten leluja - nämähän on ihan elämän perussääntöjä, jotka pitäisi hallita.

Mä olen nykyään ottanut sen linjan, että jos esim. leikkipuistossa, kerhossa joku tenava käyttäytyy järjettömästi niin mä komennan ihan suoraan ja kerron miten toimia. Toivon tosiaan että näiden tenavien vanhemmat kuulevat kommenttini ja saavat ajattelemisen aihetta.

Esimerkiksi tänään yksi poika (arviolta liki 3 vuotias) yritti leikkipuistossa repiä auton lapseni kädestä ja äiti seisoi hiljaa suu pyöreänä vieressä eikä sanonut mitään. Mä otin ronskisti sen auton tuon pojan kädestä, palutin lapselleni ja tuon pojan äidin kuullen :" Leluja ei toisen kädestä oteta, sinun täytyy siirtyä muualle leikkimään, jos et osaa leikkiä sovussa." Toivottavasti tuon pojan äiti mietti asiaa edes vähän.

ja uskon että siiitä on ollut apua monessa asiassa tässä kovassa maailmassa.. Ja kuinka moni voi sanoa olevansa " merkonomin, rekkamiehen , talonmiehen tms. kakara, kuulostamatta typerältä? kaikkea hyvää !!

-KK-

Sisältö jatkuu mainoksen alla

vieressä oli niin kylmä. Aika huonosti niissä on varattu naulakoita takkeja ja hattuja varten. Jos on isompi porukka, niin pöytä on aika täysi, eli ei siinä enää hatulle ole tilaa.

Mä olen kanssa ihmetellyt, monethan istuvat kahviloissakin takitkin päällä. Jos ei tavat kiinnosta, niin luulisi että tulisi kuuma jos istuu untuvatakki päällä kahvilassa vartinkin. Eikä ole ihme, että lapset kitisevät, kun ulkovaatteet päällä syövät, pienilläkin kun tulee hiki.

Toinen ihan käsittämätön tapojen puute on kun yrittää lastenvaunujen kanssa kulkea ovissa. Kestän vielä sen, että ihmiset eivät avaa ovia toisille, mutta kun itse yritän äheltää ovea auki ja vaunuja sisään, niin aina joku kärkäs siitä välistä kulkee.

Kolmas ihan käsittämättömyys on se, että monet jäävät hissistä tai liukuportaista tullessa pällistelemään eteen, jolloin takanatulevat eivät pääse kulkemaan.

Neljäs käsittämättömyys on se, että ihmiset jättävät kaupoissa ostoskärryt niin, että tukkivat kulun.

hyvin poikalapsi mennä siisteissä ja puhtaissa farkuissa ja lenkkareissakin,jos ovat puhtaat. En ikimaailmassa viitsi hankkia yhtä tilaisuutta varten pojalleni mitään tummia suoria housuja ja lakerikenkiä, joita ei muuten taatusti tule käyttämään.

kuinka moni oikeasti uskotelee itsellensä lapsensa olevan hyvätapainen? Tämä on oikeasti iso asia, ja parannettavaa on , aloitetaanko vaikka siitä kiitos-sanasta?

Et ole yksi AP,

" kapiaisen kakarana" ilmaisin jo aiemmin, että koen tärkeänä sen, että poikalapset riisuvat päähineensä sisätiloihin tullesaan. Koin sen tärkeänä jo ennen omia lapsia, kuten myös kauniit pöytätavat, vanhusten kohteliaan puhuttelun yms.. Nämä ovat vaan valitettavasti niitä taitoja, joita me opimme esimerkistä.. mitä isot edellä...

Just kerran meinasin pimahtaa kun olin prismassa palauttamassa sisaruskärryä omaan paikkaansa ja joku pöllö oli työntänyt tavallisen kärryn siihen riviin kun ei ollut viitsinyt pihalle asti viedä. Onneksi sattui vartija sopivasti paikalle ja otti kärryn pois, mulla ei sattunut olemaan kolikkoa taskussa että olisin saanut sen itse.

Ja talvella, kun lippiksiä ei tarkene käyttää, kulkevat pojat sisään ja ulos pipo päässä, koulussakin pitävät, ellei joku opettaja siitä huomauta?

Oletko ikinä kuullut, että ruokapöydässä ei etenkään miesten kuulu olla hattu päässä? Eri asia on tietysti, jos syödään vaikka piknikillä auringonpaisteessa, mutta sisällä syödessä.

Ja lapsenne varmaan matkustavat autossa takapenkillä ihan valloillaan, etupenkkien välissä roikkuen?

Vierailija:

Lainaus:

Meilläkin koko perhe mummia ja vaaria myöten söi tänään ravintolassa lippikset päässä!

valitettava vähemmistö.

Edelleen jaksan kyllä ihmetellä sitä, MIKSI niitä hattuja näkyy. Ei minusta ole syytä tehdä eroa hienojen ja vähemmän hienojen ruokapaikkojen välillä. Hatun tulisi lähteä automaattisesti miehen/pojan päästä kun ovesta sisään astuu, yhtälailla kun sana kiitos tulee jotakin vastaanotettaessa. Eihän koulukaan ole mikään hieno paikka, mutta kyllä sielläkin minun mielestäni kuuluu ottaa hattu pois päästä heti ovella.

Ilmeisesti olen itse saanut sen verran " vanhanaikaisen" (ja tämä nimenomaan hyvässä mielessä) kasvatuksen, että nämä asiat ovat minulle itsestäänselyyksiä. Harmittaa vaan nähdä, miten vanhat ja hyvät tavat näin vesitetään, " kun ei se ole niin hieno paikka että siellä tarvitsisi..." Vähän sama minusta on se, että lasta ei viitsitä pienen matkan takia kiinnittää turvaistuimeen, kun " eihän nyt niin lyhyellä matkalla mitään tapahdu" .

No, lienen tässä asiassa aika lailla tuulimyllyjä vastaan taistelija, mutta olkoon sitten niin. Oma poikani kuitenkin edelleen syö ilman hattua, niin hampurilaispaikoissa kuin muuallakin. :)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat