Seuraa 

Moi!

Esikoinen on 1,5 v reipas IVF-lapsi. Nyt mietimme jos pakastettuja alkioita vielä käytettäisin uuteen yritykseen. Ovat lääkärin mukaan huonon laatuisia mutta eihän sitä koskaan tiedä. Esikoinen kun onnistui heti ekalla kerralla, tuorealkioilla tottakai.

Minulla on sellainen tunne että yritetään pakaste alkioilla ja jos onnistuu niin onnistuu. Mutta mitä sen jälkeen? Jaksankohan tehdä IVF uudestaan, olemmehan saanet aivan ihanan jättipotin heti ekalla kerralla. ' Vaadin' ko liika että se tapahtuisi uudestaan? Pitäisikö olla iloinen siitä mitä jo on eikä aina vain haluta enemmän. Olen myöskin kahden vailla että haluanko 2 lasta tai ei.

Mikä on auttaneet teitä tekemään päätöksen ja millaisen päätöksen olette tehneet.

Kiitos avusta jo etukäteen!

Astra

Kommentit (6)

Eka lapsini on bio, toinen 6v yrityksen jälkeen ivf vauva. Onnistui heti ekasta tuoresiirrosta, pakkaseen ei saatu mitään. Nyt on menossa toinen ivf, siirto huomenna :-). Ekan hoidon jälkeen meinasin, että toiseen ivf' ään en enää lahde, ihan pelkästään hinnan takia. Emme asu Suomessa ja joudumme kaiken maksamaan omasta pussista. Aikaa kului 1,5 vuotta ja jotenkin oli ihan selvä, että lähden vielä kokeilemaan hoitoja, sydän vaan sykki siihen suuntaan, vaikka pää sanoi että eiköhän riitä. Ivf on täällä aika rankka, kun joutuu kaikki lääkkeet piikittelemään ja juoksemaan lääkärissä melkein joka toinen päivä eli olen tässä viimeisen kk aikana iskenyt yli 40 piikkiä itseeni... Silti kun pieni vauva on mielessä, ei se tunnu miltään. Mulla ei onneksi ole ollut pahoja sivuoireita lääkkeistä enkä aseta itseäni henkisesti paineen alle, ei koko hoito ole tuntunut ollenkaan rankalta.

Minä luulen, että sinä tiedät sen jossain vaiheessa ihan itse, haluatko jatkaa hoitoja, jos pas ei onnistu. Kyllä se sydän kertoo. Anna ajan kulua äläkä ota mitään paineita ja nauti pikkuisestasi! :-)

Minun kohdallani mietin sitä uutta ivf-hoitoa senkin vuoksi, että meillä mies ei ole superinnostunut siitä ( en tosin minäkään) vaan haluaa sitten esim. sijaislapsia mikä on minustakin ihana ajatus. Mutta pakkasen ajattelimme tyhjentää ja sen toisiaan teimmekin =)

Luulen, että haluttomuuteni uuteen keräykseen johtuu ehkä siitäkin, että koin sen viimeksi tosi raskaaksi henkisesti tai lähinnä sen, että olin ladannut toiveet korkealle ivf-hoitoon ja raskaus ei alkanutkaan. Eli kai tämä on osittain ihan itsesuojelua, etten enää halua siihen " h*vettiin" mukaan, jolloin tietää mikä kierron päivä on, muttei viikonpäivää =(

Syy miksi nyt sitten kuitenkin vielä tämä passi tehtiin, oli juuri, että haluaisin lapselleni sisaruksia. Itselläni niitä ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos toinen lapsi vielä mietityttää niin anna ajan kulua ja katselkaa myöhemmin. Nauti tästä lapsesta, kun hänkin on vielä pieni. Ehtiihän sitä vielä myöhemminkin ja ainakin näin esikoinen saa nauttia täydestä huomosta ilman väsyä mammaa=)

Meillä oli itsellä aika sama tilanne ja mietittiin juuri samoja asioita. Antaisiko vielä esikoisen nauttia asemastaan ja huomiosta vai joko yrittäisi jne. Välillä en tiennyt haluanko useampia lapsia. On se vaan jännä, että kun ensimmäinen on tullut hoidoilla, niin jotenkin sitä tuntee syyllisyyttä halusta saada toinen samanlainen ja toisaalta on nonnellinen, että on saanut ihanan terveen lapsen.

Me otettiin riski niillä lopuilla alkoilla ja olin miettinyt, että uutta ivf-keräystä en ehkä halua vaan siirrymme sitten adopitio/sijaisvanhempi-linjalle, koska kuitenkin haluaisimme lapsellemme sisaruksia.

Qvasi rv 7+1 ja PAS-poika 1,5v

Olen kahden vailla mutta olen päättänyt että PAS tehdän nyt sitten tämä kuukausi. Ja jos onnistuu olen iloinen jos ei jätän koko asian kunnes halu on suurempi (niin kuin ekalla kerralla).

Vähän niin kuin muksuja2 asun myöskin ulkomailla mutta olen tehnyt ekan IVF Suomessa, samoin kun aion nytkin tehdä PAS kanssa, tottakai. Itse maksan mutta se ei te mitään koska onnistuimme ekalla kerralla. Asuinmaassani kun on tosi hankalat lait ja kaikki hedelmöityneet munasolut pitää pistää kohtuun.... hyvä että Suomessa voi pakastaa ja sitten päättää kuinka monta otetaan. Ehkä PAS ja IVF tuntuu hankalalta juuri sen takia että koko hommassa on niin paljon järjestämistä, lentoliput, hotelli, oma lääkäri täällä ja Suomessa jne. Mutta toivotaan parasta ja jos ei onnistu niin jätän asian itämään.

Aurinkoisia terveisiä,

Astra

Mä en tiedä, kuinka " pätevä" olen tätä kommentoimaan, kun odotan vasta ensimmäistä. Meille ei jäänyt mitään pakkaseen ekasta hoidosta, mutta onneksi siitä ainokaisesta solusta alkunsa saanut kullannuppu nyt kasvaa kohdussani.

Mutta sen tiedän, että jos meillä jotain pakkaseen olisi jäänyt, ne käytettäisiin ehdottomasti. Samalla ehdottomuudella olen menossa myös uuteen ivf-hoitoon heti, kun lääkäri sen minulle sallii (sanoi, että vuosi pitää ainakin antaa kropan toipua ennen uutta hoitoa). Missään nimessä en jätä käyttämättä uutta mahdollisuutta saada lisää lapsukaisia, etenkin kun mieheni on niin vaikeasti adoptioon taivuteltavissa olevaa sorttia. Etenkin kun tämä eka hoito toi tuloksen, uskon lähes sinisilmäisen sokeasti siihen, että uudetkin hoidot tuottavat lisää vauvoja.

Oikeasti tiedän, että hoidot tuntuvat varmasti yhtä raskailta vaikka yksi lapsi jo onkin siunaantunut. Enkä todellakaan voi tietää vielä, olenko vuoden ikäisen kanssa valmis lähtemään uudelleen hoitoihin saati uudelleen äidiksi. Mutta tällä hetkellä jos kysytään, en missään nimessä jättäisi pakastettuja alkioita tai uusia hoitoja käyttämättä.

Iloinen olet varmasti lapsestasi, eikä lisälapsien saaminen ole enemmän haluamista, vaan ihan luonnollista. Toisaalta, jos et ole varma, haluatko lisää lapsia, niin ei PASien kanssa varmaan kannata kiirehtiä.

Juu, ja edelleen korostan, että minun mielipiteelläni ei varmaan ole mitään pohjaa, kun ensimmäistäni odotan, mutta jäin tuota viestiäsi miettimään niin paljon, että halusin kirjoittaa ihan omaksi ilokseni tämän pohdintani! Mukavaa taaperoaikaa teille, mihin päätökseen sitten päädyttekin!

-Osse rv 13+0

poika nyt 1v9kk ja minä rv 34. Hoidoilla kumpikin ja nykyinen raskaus pakastealkioista. Ei se ota jollei annakaan,kannattaa yrittää jos haluaa lisää lapsia. Onhan ne hoidot sitten raskaita jos usein joutuu pettymään,mutta kun onnistuu niin sen arvoistakin. Tsemppiä vaan kaikille.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat