Seuraa 

Nyt 5kk ikäisellä käytössä trikkooliina. Pitäisi hommata kantoreppu, jotta joskus isikin kantaisi poikaa. Olen ymmärtänyt, että ne kantoreput aika lailla samanlaiset ja suurin ero hinnassa. Mutta kun Ergosta sanotaan, että 4kk iästä 4 vuoteen, ja Patapumilla vauvalle ja taaperolle eri reput. Onko niin, että jos osta nyt Ergon, olisi käyttöikä oikeasti niin paljon pitempi, että kokonaisuudessa säästän? Onko muuta eroa?

Kiitos kokemuksista!

Kommentit (11)

ja kannan sillä satunnaisesti yksivuotiastamme (12 kg), eilen viimeksi junareissun yhteydessä. Tyttö tykkää todella paljon olla siinä vaikka ei ole koskaan oikein kantoliinassa ollutkaan. Kannan aina edessä, takana ei ole tullut opeteltua.

Eteen laittaminen onnistuu ainakin yksin suht. helposti.

...tuolla vauvabuumissa. Muistaakseni Ergo maksoi tuplat ja nyt noita kuvia katellessa (Patapumin vauvamalli vrt. mun ergo) niin ei niissä paljoa eroa tosiaan ole. Ergossa se tasku ja sitte tuo huppu kiinteänä. Eipä muuta. 45E Patapumista on tosi halpa hinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Patapum on ollut meillä ja todettu oikein hyväksi. Kaverilla on vanha ergo ja verattiin niitä, niin ei keksitty muuta eroa kuin että ergossa on se takatasku. Patapum on edukkaampi kuin ergo.

Reppariin lasta on toki hankalampi saada yksin. Mutta meidän poitsu oppi 1,3v ottamaan mua kaulasta kiinni kun olin kyykyssä maassa ja näin saan pojan sujautettua selkään. Toppavaatteissa tosin aika haasteellista.

Mulla siis ihan uusi ergo - on helpot soljet, hyvin saa kiinni & auki itsekseen ja tukevalta tuntuu. Mä luulen, että se 27kg:n painoraja on noille materiaaleille ja ompeleille - mun hlökohtainen painoraja menee varmaan jossain 15kg:ssä eli esikoinen on nyt melkein ylärajoilla. Sen painavampaa selkä tuskin kestää oli kantolaite millanen vaan. Ja onhan toi esikoinen aika pitkä ja sinällään keikkuu jo noissa kantorepuissa erilailla kun nää reilusti alta metrin mittaiset.

Mä mietin myös tuon Patapumin ja Ergon välillä - mulle ei koskaan selvinny tuo Patapumin kahden koon salaisuus ja sillä päädyin ergoon. Ergon olisin hankkinut aikaisemmin jos olisin tajunnut, että siihen löytyy myös joku lisävaruste, jolla sen voi ottaa käyttöön myös ihan vastasyntyneelle (en olisi tarvinnut kantoliinaa ollenkaan).

Isompi lapsi osaa jo pitää itse kiinni reppuun laitettaessa. Näin se sujuu: laitat vyön paikalleen ja järjestelet olkalenksut. Käsket lapsen tulla taaksesi ja ottaa olkapäistä kiinni. Nojaudut eteenpäin niin, että lapsi tulee reppuselkään. Pujotat lapsen pepun takaa sen kangaskaistaleen ja laitat olkaremmit paikalleen. Muista pitää lenksut löysinä ja kiristää vasta lapsen ollessa kyydissä, sillä muuten ei mahdu.

Onko Patapumissa se niskatuki nukkuvalle? Meinaan se on ollut meidän Toukalle tarpeen jo monta kertaa, on nukkunut jopa tunnin päikkärit selässä kun tämä äippä reippaili. (Heräsi kun tultiin kotiovesta sisään ja vaati että pitää lähteä taas kun missasi kävelyretken :)

Kohta joku jo luulee, että oon joku jälleenmyyjä tai jotain, mutta ihan oikeesti mä oon ollu siihen tosi tyytyväinen. Uusi reppu ja ollut käytössä siis pari kuukautta - hyvin kantaa vauvaa 4kk ja esikoista 3 v (eriaikaan tietenkin). Musta noi kiinnityksen ja soljet on tosi helpot laittaa paikalleen ja säätää kun on pari kertaa repun kanssa harjoitellut. Elikkä meidän kokemuksella kantaa hyvin 7kg (edessä) ja 15kg (selässä). Sitä en ole vielä edes kokeillut, että miten saisin vauvan selkään - esikoinen kun osaa hypätä kyytiin jo ohjeiden mukaan.

onko sinulla uudempi Ergon malli? Olisiko helpommat soljet?

Onko kukaan ihan oikeasti siinä Ergossa kantanut yli 20kg painava lasta? Mainostettaanhan 27kg asti.

Ja Baby Bjorn on meillä olemassa, mutta en tarkoita rintareppua vaan kantoreppua. Esikoinen (2v) oli paljon BB:ssa, mutta sen jälkeen olen viisastunut lonkkaniveleiden osalta. Ja ennen kaikkea haen reppua, jossa myöhemmin myös selässä voisi kantaa. Ja myös esikoista (nyt 13,5kg) joskus.

Ja minusta on hankalaa saada itse laitettua se päälle, niin että on soljet ja kaikki oikeassa kohdassa. Varsinkin isompaa lasta ei saa yksin kyytiin, selän puolelle ja isompaa ei joko jaksa enää kantaa, tai sitten tuo reppu on toivottoman pieni ainakin toppavaatteissa olevalle hoikalle 2-vuotiaalle.

Mutta muuten tykkäsin ainakin esikoisen kanssa jostain 5kk lähtien. Nyt toisen kanssa olen vihdoin vaihtanut BB:stä Ergoon, ja ongelmana juuri tuo kiinnitys. Siis itse en saa solkia kiinni niin, että ei selkä kipeytyisi vääristä säädöistä, mutta saan onneksi pujotettua vauvan kyytiin ilmankin solkien yms. availua, jos kotona jo saan ne säädettyä hyvin. Että sikäli menettelee paremmin kuin pitkä liina ulkosalla " pika-apuna" . Pitkä kudottu liina on kuitenkin paras selälleni ja hartioille, ja vauvallekin tukuisampi, kun lähden pitemmälle kävelylle pelkästään kantamalla. Niin, ja isompi lapsihan jo kävelee 2-vuotiaasta aika pitkiä matkojakin, joten nyt ostaisin tuon " vauvamallin" Patapumista tai sitten tämän Ergon joka tapauksessa...

ja sain vielä sen tilattua, vaikka varsinaisesti tarjoushan on jo ohi. Eli toivottavasti on muutaman viikon päästä omia kokemuksia Patapumista. Vaikka Ergoa jo haaveilin, siinä uskossa että " kallein on paras" , mutta se hinta oli todellakin hyvä!

En viitsinut muuten eilen kantoliinaa pukea päälle ja työnsin pojan BB rintareppuun. Ja ihmettelen, miten pystyin siinä esikoista montaa kuukautta kantamaan, niin paljon epämukavampi ja painvampi ja huonompi lapsellekin! En ole mikään liina-hullu, mutta kantoliina on silti aivan loistava tavara!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat