Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

.

Sivut

Kommentit (46)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aikuiset ihmisetkö puhuvat noin typerästi!? Huostaanotto ei tee ihmistä huonoksi tai kykenenemättömäksi tekemään jotain mitä muut tekevät. Tiedän itse monta lapsena huostaanotettua , jotka aikuisina työskentelevät vastuullisissa töissä. Osa on itse hakeutunut sosiaalialalle ja lastenhuoltoon töitä tekemään. Häpeän tuollaisten ihmisten puolesta, jotka arvioivat ihmisiä tuolla tavalla kuin muutama tässä ketjussa.

Meillä asuu sijoituksessa kolme huostaanotettua lasta ja toivoisin, että yhdelle heistä ei koskaan tulisi lasta, koska hän on kehitysvammainen, eikä luultavasti pysty täysin huolehtimaan edes itsestään. Toiset kaksi tulevat varmasti olemaan aivan yhtä hyviä vanhempia kuin kuka tahansa, vaikka heidät onkin huostaanotettu 6 vrk:n ja 3 vuoden ikäisinä ja sijoitettu perheeseemme.

Lainaus:

ettet tule tavallisesta perheestä.

Huostaanotto ei pahenna ihmistä.

[/quote]

Olen itse opettajana ollut vuosien varrella tekemisissä useiden huostaanotettujen lasten kanssa. Jokainen heistä on yksilö, jokaisen huostaanoton takana olleet syyt erilaisia, joista suurin osa ei ole ollut mitenkään tekemisissä lapsen oman mielenterveyden kanssa. Useimmat huostaanotetut lapset ovat saanet kasvaa tasapainoisissa perheissä, eikä pieninä koetut traumat ole enää heissä mitenkään näkynyt. Paljon pahempi tilanne on niissä ns. ydinperheissä, joiden ongelmiin ei ole puututtu (mm. alkoholistiperheissä kasvaa suuri määrä lapsia, viranomaisten tilanteeseen puuttumatta). Eli huostaanotta ei pahenna ihmistä, vaan voi päinvastoin pelastaa lapsen. Mutta ilmeisesti mielestäsi olisikin parempi jättää lapsi elämään "lasista" lapsuutta, sehän ei aiheuta traumoja...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat