Seuraa 

Pistän kysymyksen reseptipalstan sijaan tänne, koska uskon täältä löytyvän enemmän alan asiantuntijoita :)

Meillä on tulossa vielä tämän vuoden aikana sekä valmistujaiset että häät ja molempiin pitäisi saada kasvisruokaa. Varsinkin häiden kasvismenu aiheuttaa päänvaivaa, koska aiomme tarjota vain ja ainoastaan sellaista, mitä itsekin syömme eli ovo-lakto-vegedietillä mennään. Olisi kuitenkin kiva tehdä sellaista ruokaa, joka vie nälän myös pihvin ystäviltä, maistuu hyvältä ja on erilaista kuin arkiruoka. Olisin iloinen kaikista vinkeistä!

Sivut

Kommentit (16)

Pastasalaattia varten teen kastikkeen öljystä, balsamicosta, mustapippurista ja kuivatuista yrteistä (basilikaa, oreganoa tms.) sekä tuoreista yrteistä, jos saatavilla on. Laitan punasipulia ohuina viipaleina kastikkeeseen pehmenemään jo ennen muita aineksia. Sitten vaan tomaattia, aurinkokuivattuja tomaatteja, oliiveja tai kapriksia ja maun mukaan salaatinlehtiä jne.

Perunasalaattiin olen käyttänyt itsemarinoituja oliiveja:

vihreitä oliiveja öljyyn, valkosipulia, yrittejä, pippuria jne. jääkaappiin maustumaan pariksi päiväksi. Kastike on oliivien kanssa valmiina ja itse salaattiin perunoita, tomaatteja, sipulia ja joskus fetaa.

Nämä salaatit on yleensä olleet suosiossa myös lihansyöjien keskuudessa :)

Niin tai pääruoaksi just se ehdottamasi sienimuhennos ja siihen vaan perusperunat ja sitten vaikka just se kasvislasagne vaikka ilman sieniä (kaikki kun ei tykkää sienistä)!

Mutta aika homma tosiaan jos teillä on vaan yks hoitamassa 60 hengen ruokailua! Kannattaa varmaan hommata joku apulainen kun ette te varmaan ehdi juhlapäivänä hirveästi keittiössä hääriä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ota yhteyttä esim Voi Hyvin -lehden ruokatoimittajaan (tai jonkin muun lehden maku, Glorian ruoka ja viini tms) ja ehdota ruokajuttua lakto-ovo-vege -häistä. Tai Ovo-Vege-juhlista.

(Laktoosi-inteoleranssi on nykyisin niin yleinen vaiva, että se kannattaa huomioida menussa. Siis myös maidotonta menuun.)

Itsekin kuusi vuotta sitten kokkasin itse kasvisruoat häihimme, olkoonkin, että pöydässä oli myös savukalasalaattia pitämässä loitolla rakkaan veljeni nälkää. ;)

Meidän buffet-pöydässä oli jotakuinkin tällaisia ruokia:

tomaatti-linssikeittoa

papu-perunasalaattia

tomaatti-mozzarellasalaattia

savukalasalaattia

feta-pastasalaattia

karjalanpiirakoita ja munavoita

parin sortin leipää

Kahvipöydässä oli sitten perinteiset kakut ja pullat. Ja iltapalaksi tarjosimme vielä uuniperunoita.

Hyvin maistui vieraille eikä ymmärtääkseni jäänyt nälkä. Salaattipainotteisuus oli sikäli haastavaa, että itse hääpäivälle jäi aika paljon kokattavaa - meillä olikin isot salaattitalkoot. Linssikeitto oli ihanan tuhtia ja siitä käytiin erikseen kiittämässäkin. Yksi häävieraista ei kyllä uskonut, että olin tehnyt sen itse... Keitto oli helppo tehdä etukäteen ja pakastaa.

Miehen siskon häissä oli ravintolasta tilattu kaikille sama lakto-ovo-vegesetti, alkuruoka keitto, pääruokana sienipiiras ja jälkiruoaksi/hääkakuksi suklaakakkua ja kermavaahtoa. Tälläinen voisi olla yksi vaihtoehto. Tai sitten voisitte tehdä pitopöydän vaikka jollain teemalla, esim. intialaista ruokaa tai mezejä. Riippuu tietysti kuinka ennakkoluuloista porukkaa kutsuvieraissa on ;)

Jos teille kuitenkin tulee buffet-pöytä, niin itse varmaan panostaisin kauden tuotteisiin (ovatko häät kesällä/syksyllä?). Kaikki sesongin tuoreet kasvikset, marjat, sienet jne. olisivat ihan pop! Lisäksi sitten vaikka juustoja, niin luulisi vieraiden olevan tyytyväisiä. Pöytään voisi tulla vaikka erilaisia salaatteja, piiraita, terriinejä, leipiä, tahnoja, juustoja, marinoituja kasviksia jne.

Jos käytätte pitopalvelua, niin kannattaa todella kysellä suosituksia tutuilta ja panostaa palavereihin henkilökunnan kanssa. Onnistuneita juhlia!

Mitä ajatuksia sinulla on? Osaisi vähän suunnata vinkkejä paremmin...

Juusto-pinaattilasagne on ainakin herkkua ja siihen löytyy ihan aitoitalialainen ohje, ei mikään korvikepikaruoka.

Mulla olisi myös toinen ehdotus ruokaisaksi lämpimäksi ruuaksi: risotto! Panostakaa oikeaan risottoriisiin (carnaroli tai arborio) ja oikeaan parmesaaniin ja voihin, niin nam! Itse tykkään tehdä kahdenlaista versiota: " punaista" versiota tomaattimehuun tai " valkoista" kana(eli teillä kasvis-)liemeen. Esim. kotimaiset herkkutatit sopii mainosti sekaan ja kauden vihannekset, esim. kesäkurpitsa, munakoiso. Meillä tarjotaan tätä usein, eikä yksikään lihansyöjä ole koskaan jäänyt nälkäiseksi, on sen verran tuhtia tavaraa. Ohje menee suurinpiirtein näin:

- salottisipuleita (3-5kpl) ja valkosipulia pilkotaan ja kuullotetaan oliiviöljyssä (tässä vaiheessa muutkin kasvikset tai sienet kuutioina, jos tulee)

- riisi (4dl? tarkista pakkauksesta) kuullotetaan samassa, kun läpikuultavaa, lisätään 1dl valkoviiniä

- kun viini imeytynyt, lisätään kuumaa nestettä (tomaattimehua tai kanalientä) vähitellen, kunnes riisi on kypsää, nestettä menee noin 1litra, keittäminen kestää 15-20min

- lisätään 50g voita ja vajaa 2dl parmesaaniraastetta (suola tulee näistä ja liemestä, ei tarvi lisätä), maustetaan mustapippurilla ja lisätään reilusti silputtua tuoretta basilikaa (tai persiljaa, voi myös laittaa kuivattua kypsennysvaiheessa)

Hei,

miten olisi esim. falafelit (=kikhernepyörykät, voi tehdä alusta asti itse tai käyttää etnokauppojen valmista " taikinaa" ), perunasalaatti, kasvisfetapiirakka, kuskussalaatti (kuskusia, kikherneitä, paprikaa, tomaattia, kurkkua, valkosipulia ja tuoretta minttua)....

nämä ovat meidän vakiotarjottavia juhlissa/kemuissa.

Mulle tuli mieleen, että ainakin Puutteenperä-sivuilta löytyy hyviä kasvisruokaohjeita! Googlella löytyy osoite, nyt en muista sitä ulkoa.

Samosah

Juu, aattelin vaan tulla kertomaan että mistä meidän isäntä (anti-kasvissyöjä ;) ) tykkää.. Meidän hittiruoka on kasvislasagne, josta saa hyvinkin juhlavan käyttämällä Aura-juustoa ja voipi siihen sieniäkin laittaa. Ehkä vois olla kahtakin lämmintä ruokaa, jos on kyse buffetista, tyyliin lasagne ja vaikka perunat ja joku ihana kermainen kasviskastike (fetaa ja oliivia vois vaikka siihen laittaa jos tykkää, tulee juhlavampi).

Mutta itse olin todella tyytyväinen ja sain mahani täyteen kasvishäissä (taisi olla just lakto-ovo-vege) edelliskesänä...... mitään en jäänyt kaipaamaan todellakaan, en pihviä enkä muutakaan " normaalin" pitopöydän antimia.....

Päinvastoin, olipahan kerrankin vaihtelua iänikuisiin kinkkukiusauksiin ja maksapasteijoihin...

Uskoisin, että teidänkin vieraat ovat tyytyväisiä teidän valitsemaanne menuun...... ja jos joku ei olekkaan niin se ei kyllä sit ole teidän ongelma =D

terveisin kotimaisen lihan tuottaja ;)

En ole mikään ekspertti näissä ruoka-asioissa, mutta jos pääruoka on " kevyempi" , voi myös leipäpuolella kompensoida. Onnistuuko karjalanpiirakat teiltä itseltä tai joltain tutulta? Jos lehmänmaito on ongelma, onnistuu ne mainiosti myös riisi- tai kauramaidosta (soijamaidosta en itse tykkää olleskaan). Olen molemmilla tehnyt ja ainoa ero on, että täyte on hieman erivärinen. Ei sitä edes huomaa, jos ei erikseen mainitse. Piirakat voi raakapakastaa ja paistaa samana/edellisenä päivänä. Itse leipominenhan on kaikista työläintä ja sen voisi tehdä hyvissä ajoin.

Titi

Kiitos vinkeistä, tulin tosi hyvälle mielelle kun niitä oli tullut niin paljon.

Valmistujaiset on ohi ja hyvin selvittiin piirakka-salaattilinjalla. Tuli tehtyä ruokaa ihan liikaa, mutta oli siinä hommaakin. Hyvä pitää mielessä häitä ajatellen.

Oikein hyviä hellepäiviä kaikille!

Meillä on ajatuksena tehdä kaikki itse eikä ottaa pitopalvelua. Käytössämme on yksi puoliammattilainen, joka on tehnyt juhliin tarjoiluja koko ikänsä, mutta kylläkin lihamenulla. Nyt pitäisi siis löytää ruokia, joita voi mahd. paljon valmistella etukäteen että itse juhlapäivälle jäisi vain vähän tekemistä.

Olemme ajatelleet buffet-pöytää, johon tulisi jonkinlainen (alku)salaatti-osuus, lämminruoka ja kakku. Kauhean montaa sorttia emme varmaan pysty tekemään, koska siinä on oma vaivansa. Intialaiset ym. eksoottisemmat hylkäsimme siksi, että vieraissa on kuitenkin vanhempaakin väkeä, joille on tarpeeksi iso sulateltavaa siinä, että emme tarjoa lihaa tai kalaa.

Salaatit olin ajatellut ruokaisiksi, kuten kirkas perunasalaatti, aurinkokuivattutomaatti-pastasalaatti, fetasalaatti ja sitten lisukkeiksi esim. oliiveja jne.

Lämmin ruoka on se isoin kysymys. Sienimuhennosta ja jotain perunajuttua voisi ajatella, mutta mikä se varsinainen paistin korvike olisi? Häät on lokakuussa, joten sienet on sen kauden ruokaa, mutta muu kesän sato on saatavilla lähinnä pakastimesta kai.

Rehellisesti sanoen, mulla ei ehkä ole kovin realistista käsitystä siitä mitä on tehdä ruokaa yli 60 hengelle. Ehkä meidän pitäisi saada hääpäiväksi apua jostain, koska kai siinä on valmisteltavaa vaikka kaikki mahdollinen olisikin tehty etukäteen? Tämä puoliammattilaisapu, joka meillä on, on kyllä kullanarvoinen, mutta en halua hänen kontolleen sälyttää ihan koko juttua.

Pähkinäpihvit on mun monen ei-kasvissyöjätutun favourit eli:

Pieni Ohje:

n.1/2dl kaurahiutaleita + 1dl vettä puuroksi

n.1-2 keitettyä perunaa haarukalla muhjuksi

n 1dl pähkinöitä ja esim. siemeniä rouheeksi

1-2 sipulia hakkelukseksi

pari munaa

mausteita

Kaikki sekoitetaan ja paistetaan pihveiksi pannulla.

Kesäkurpitsapihvit:

1 dl keitettyä riisiä

250g kesäkurpitsaa raasteena

1dl vehnäjauhoo

1/2 dl sinileima emmentalia raasteena

pari munaa

mausteita

valuta kesäkurpitsaraaste, sekoita ja paista.

Pihvit tarjolle esim. Perunoiden ja puolukkahillon kanssa. Toimii myös mummon makuun ja voidaan valmistaa vaikka 3 päivää ennen, kun vain säilytetään kylmässä.

Helppo kasvislasagne:

Maito-juusto kastike

Soijarouheesta ja sipulista ja tomaattimurskasta mössö

Lado vuorotellen lasagnelevyjen väliin, juustokastike ja raaste viimeiseksi ja uuniin.

Kesäkurpitsapiirakka:

Pohja: 3dl vehnäjauhoo, 150gr voita nypitään, sekoita 3rkl vettä. Painele vuoan pohjaan.

Täyte esim. Kesäkurpitsaraastetta, mitä vaan vihanneksia, juustoraastetta, pari munaa, kaurakermaa tai maitoo pari desiä. Sipulia voi laittaa ja paistetaan 200*C kunnes pohja on kypsää.

Ihanan aurinkoisia kuulaita syksypäiviä ja ihania häitä toivoopi Laura

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat