Vierailija

tekoon. olen käynyt läpi koko sivuston hakusanalla saippuakupla, mutta mitään järkevää en löydä. auttakaa please, jos vain osaatte.

Kommentit (7)

Muistaakseni astianpesuaineen, veden ja sokerin lisäksi laitetaan jotain apteekista saatavaa ainetta. Palstalla oli muistaakseni tarkkoja määriäkin annattu. Käsitin, että niillä voisi tehdä jättisuuriakin saippuakuplia. Jos ehdin, voin tarkistaa, onko sivu mulla vielä tallessa.

Vierailija:

Lainaus:

Muistaakseni astianpesuaineen, veden ja sokerin lisäksi laitetaan jotain apteekista saatavaa ainetta. Palstalla oli muistaakseni tarkkoja määriäkin annattu. Käsitin, että niillä voisi tehdä jättisuuriakin saippuakuplia. Jos ehdin, voin tarkistaa, onko sivu mulla vielä tallessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lisää kolme tai neljä ruokalusikallista astianpesuainetta neljään kupilliseen kuumaa vettä. Anna seoksen seistä kolme päivää ja sekoita sitten joukkoon iso lusikallinen sokeria. Sokeri tekee kuplista erityisen vahvoja.

Pelkästä saippualiuoksestakin syntyy saippuakuplia, mutta jos kuplista haluaa suurempia ja kestävämpiä, tarvitaan muutakin kuin vettä ja saippuaa, sanoo lehtori Kari Hartonen Helsingin yliopiston Kemian laitokselta. Hän neuvoo noudattamaan seuraavaa reseptiä: 60 ml vettä, 50 ml nestemäistä käsiastianpesuainetta, 50 ml glyserolia (saa apteekista), 20 ml siirappia. Tarvittaessa pesuaineen määrää voidaan lisätä.

Jos kuplia puhaltelee sisätiloissa, kannattaa suojata lattia, sillä tällä reseptillä tehdyistä kuplista saattaa jäädä tahmainen jälki, Hartonen muistuttaa. Välineen, jolla kuplia puhaltaa, on hyvä olla sellainen, että liuosta tarttuu mahdollisimman paljon sen reunoihin. Esimerkiksi jos kehyksen tekee rautalangasta, kannattaa punoa monta lankaa yhteen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat