Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

olimme 4-vuotiaan lapsemme kanssa tänään vapputorilla. Kaikenlaisten myyntikojujen lisäksi siellä oli narunvetoa ja pallonheittoa. Lapsi halusi kokeilla kumpaakin. Pallonheitossa (saa heittää kolme palloa, joilla yritetään osua tölkeistä rakennettuun torniin) tottakai oli tiedossa, ettei 4-vuotias jaksa heittää tölkeille asti, mutta koska jokainen heittäjä sai jotain + lapsi halusi sitä kokeilla niin lapsi meni heittämään.

Lapsi oli aivan innoissaan, sai ne kolme palloa ja oli aloittamassa heittämistä. Vieressä ollut nainen alkoi paasata " ei noin pieni pysty heittämään, ei saa antaa heittää, heittäkää itse, voi voi" ja tätä siis jatkui koko sen ajan kun lapsi heitti. Lapsi itse oli vain innoissaan siitä heittämisestä, pääasia hänelle oli se, että sai heittää. Ja tämä nainen paasasi ja voivotteli koko ajan.

Lapsen läsnäollessa en viitsinyt naiselle avautua, mieli teki kyllä kysyä, että miksi lapselta pitäisi riistää se tekemisen ilo. Naisen mielestä noin pieni lapsi ei voi heittää, koska ei osu ja siksi vanhempien pitäisi heittää pallot lapsen puolesta. Kärjistetysti: " et osaa, minä teen sen puolestasi" .

Onneksi lapsi ei tainnut naisen paasausta tajuta, me vanhemmat puolestamme kihisimme raivosta.

Niin, ja lapsi sai palkinnoksi hienon auton kun heitti niin hyvin =)

Kommentit (9)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

jos lapsen ei anna tehdä jotain harmitonta juttua siksi, ettei vielä osaa ja vanhemmat tekevät siksi lapsen sen asian lapsen puolesta niin siinä puhutaan jos itsetunnonkin muovautumisesta.

aivan mun äidiltä tuo vapputorin eukko :(

Minulle on aina jankannut kuinka en osaa sitä enkä tätä tehdä. Kaikesta tekemästäni työstä hän myös kovasti yrittää virheitä etsiä. Olen ollut tiukkana ettei lapsiani niin saa kohdella, mutta aina välillä häneltä lipsahtaa noita kukkasia. Esim. kerran kun 2-v poikani oli rakentanut junarataa -- ensimmäisen kerran oli onnistunut liittämään niitä paloja toisiinsa ja ihan pitkän radan saanut aikaiseksi, niin äitini vaan tuumasi " tuo yksi palanen on väärinpäin" . Siinä oli yksi palanen siten, että raiteet oli lattiaa vasten. Minä yritin korjata, että " katso nyt kuinka hienon radan poika on rakentanut ihan itse" ja äitini vaan intti, että " tuo yksi palanen on väärin päin" :(

mitä iloa lapselle olisi pallonheitosta jos ei saisi edes niitä palloja itse heittää..ihmeellinen ajattelutapa...varmaan se palkinto oli sitten sille naiselle niin iso juttu..

Uusimmat

Suosituimmat