Vierailija

Eli perhesyiden vuoksi pitäisi muuttaa Rovaniemeltä Helsinkiin. Siellä miehen työ, lapsien koulu jne hoitopaikat... Minä kuitenkin ensimmäistä vuotta kirjoilla Lapin yliopistossa ja tämä järjestely ei täällä onnistu perheen kannalta :(

Kuinka nopeasti pakolliset luennot on mahdollista suorittaa? Onnistuuko loppuopiskelut hoitaa niin, että lukee kotona etelässä ja käy tenteissä? Graduahan on mahdollista tehdä niin. Kiitos vastauksistanne.

Kommentit (32)

Saisit ison kasan pakollisia luentosarjoja suoritettua. Luennothan ovat pääasiassa vain loka-marraskuussa ja helmi-maaliskuussa. Muulloin satunnaisia luentosarjoja siellä täällä. Kahden vuoden jälkeen olet luultavasti suorittanut jo melkein kaikki vaadittavat luentosarjat (tosin tentteihin et ehkä silloin ole ehtinyt kovasti panostaa). Kannattaa tsempata! Oikeustieteiden tiedekunnassa on paljon etäopiskelijoita pääkaupunkiseudulta.

Mietin, että kun ensi syksy alkaa, niin kannataako minun istua kaikki mahdolliset luennot ja jättää suosiolla tentit vähemmälle? Minulla kun oli tarkoitus tehdä noin tentti/ per kuukausi ja kerätä mahdollisimman paljon pisteitä.

Kiitos jos jaksat vastata!

Kaikki kommentyit tervetulleita!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Niin, olin kyllä varautunut kulkemaan tenteissä Rovaniemellä kerran parissa kk:ssa, mutta nyt tuossa edellä selvisi, että saisin ilmeisesti tehdä tenttejä Helsingissä. Jippii!

Ja voinhan tulla tänne viikon parin jaksoksi aina silloin tällöin tuttujen nurkkiin kun on luentoja, joita en ehkä ehdi kahden ekan vuoden aikana käydä.

ap

JOO:n tarkoituksena on se, että opiskelija voi suorittaa muualla kuin " kotiyliopistossaan" kursseja ja lukea ne osaksi tutkintoansa. JOO-opinnoiksi hyväksytään kuitenkin vain sellaiset opinnot, joita omassa yliopistossa ei voi suorittaa. Oma yliopisto joutuu nimittäin maksamaan kurssit tarjoavalla yliopistolle sen antamasta koulutuksesta, ja ainoa maksuperuste on se, että vastaavaa opetusta oma yliopisto ei voi tarjota.

Käsittääksen oikeustieteen puolella tuo " etäsuoritus" toimii muutoin hyvin, joten tsemiä ap:lle. Älä siis ajattele, ettei olisi kannattanut hommaan ryhtyä. Koittaa vielä päivä, jolloin voit huokaista, että kannatti ja tein sen sittenkin!

Soitin itse Helsinkiin ja tiedustelin, suoraan sanottuna.... vastaanotto luurin toisessa päässä oli _jäätävä_. Ei kuulemma ole hyvät/ riittävät syyt. Enkä oikein saanut kunnon selvitystä miten se hakemus siirrosta Helsingin yliopistoon olisi tehtävä.. Dekaanille mutta....

Mitähän nämä riittävät syyt sitten olisivat? Pääsykokeiden kautta en lähde yrittämmään, siihen menisi puoli vuotta ja pääsy ei ole varmaa :/ life is hard, mutta mitäs läksit....

ap

Selvitä vaan tarkemmin, voitko esim. anoa opinto-oikeutta edes joihinkin kursseihin Helsingin yliopistoon. JOOPAS-opintojen ideahan on, että voi opiskella muiden yliopistojenkin kursseja, mikäli olen oikein käsittänyt.

Ja tarkista se oikeustieteen tenttikäytäntö, sehän voi onnistua aivan hyvin tenttiä Helsingissä.

Itselläni on melko moneen ongelmaan jokin ratkaisu löytynyt, mutta se, mistä kysyä on vaikeampi löytää. Parhaiten asiat ovat omalla kohdallani selvinneet, kun olen löytänyt muita saman alan " etäopiskelijoita" . Aina joku on tiennyt jotain ja joku toinen jotain toista.

Minä myös opiskelen Lapin yliopistossa, vaikka asunkin muualla. Tenttiä voi myös yleisinä tenttipäivinä lähimmän yliopiston tai avoimen yliopiston järjestämässä tentissä, jos alkaa yhtä aikaa tai aiemmin kuin Rovaniemellä alkaisi. Jos mikään tentti ei satu samaan aikaan, saattoi ainakin ennen Avoimen kautta hommata tentin pidon, piti vain maksaa valvojan palkka, mikä ei ollut juurikaan junalippua kalliimpaa.

Ota selvää JOOPAS-opinnoista sekä verkko-opinnoista. Avoimen ja kesäyliopiston kautta voi myös suorittaa kursseja kotipaikkakunnallaan.

Oikeustieteellisessä käsittääkseni oli tosin jotenkin eri lailla nämä systeemit. Samoin voisi luulla Taiteiden tiedekunnassa olevan paljon opintoja, joissa läsnäolo on pakollista.

Vierailija:

Lainaus:

Saisit ison kasan pakollisia luentosarjoja suoritettua. Luennothan ovat pääasiassa vain loka-marraskuussa ja helmi-maaliskuussa. Muulloin satunnaisia luentosarjoja siellä täällä. Kahden vuoden jälkeen olet luultavasti suorittanut jo melkein kaikki vaadittavat luentosarjat (tosin tentteihin et ehkä silloin ole ehtinyt kovasti panostaa). Kannattaa tsempata! Oikeustieteiden tiedekunnassa on paljon etäopiskelijoita pääkaupunkiseudulta.

Nyt on siis ensimmäinen vuosi pulkassa ja sovittiin perheen kanssa, että ensi vuosi aiotaan vielä sinnitellä täällä, eli siis tuleva syksy -06 ja kevät -07. Näin tulisi kaksi vuotta opintoja ja siitä eteenpäin etänä. Meillehän tuli tuo notaaritutkielma, en tiedä hidastaako se kuinka..? Jos sinulla olisi tietoa vielä lisää kuinka nuo muut etäopiskelijat ovat toimineet tai kuka yliopistolla mahdollisesti tietäisi asiasta, ottaisin tiedot kiitollisena vastaan.

terv. ap

Järjestelyihin menee aikaa, rahaa ja joudut näkemään vaivaa, mutta älä nyt ihmeessä luovuta. Teet opinnot hitaammin, jos alkaa ahdistamaan. Kyllä se onnistuu!

Siirtopaikan saaminen on käsittääkseni lähes mahdotonta. Olen kuullut yhdestä ainoasta tapauksesta, jolloin hakemus on hyväksytty. Tällöin perusteena oli kaamosmasennus. Siihen oli ilmeisesti lääkärinlausunto.

Eräs opiskelukaverini asuu Etelä-Suomessa, eikä äitiyslomalle jäätyään ole päässyt Rovaniemelle juuri ollenkaan. Kotona lapsen kanssa lukeminen ei myöskään kuulemma onnistu. Mutta muutoin tuttavieni kokemukset ovat positiivisia; pakollista läsnäoloa on vähän ja lukeahan voi missä vaan. Hki-Roi -välille voi saada lentolippuja todella edullisestikin ja yöjunalla matkustettaessa voi välin nukkua. :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat