Seuraa 

Ja jatkokysymys, että minkälaisia kestovaippoja pitäisi olla, että monikkoperheet niitä voisivat parhaiten hyödyntää eli olisiko käytössä parhaita All-In-One tyyppiset helppovaipat vai " perinteisemmät" vaippa+kuori systeemit? Kuitenkin kun kaksi tai kolme vaipattaa, niin rahaa menee aikas paljon, eli jo osakestoilu toisi varmasti säästöjä?

Kyseleepi Utelias kahden lapsen äiti

Kommentit (5)

Päivisin käytämme kestoja ja öisin kertakäyttövaippaa. Tarkoitus olisi hiljalleen etsiä myös sopiva " yöpaketti" pienille. Roskaa tulee todella paljon vähemmän: 14 -> 2 vaippaa.

Jo raskausaikana ostin vinon pinon harsoja ja villikset, mutta ne eivät olleet oikein meidän juttu. Sekä origami- että pötkötaitoksella harson kanssa tulee mielestäni liian iso paketti, en vain tykännyt. Yllätyksekseni ihastuin Fuzzin (=Fuzzi Bunz) nepparillisiin vaippoihin. Meillä on molemmille 4 Fuzzia, 2 Iguleeta (sisävaippa) sekä Bumpyn kuoria. Näillä ollaan pärjätty, mutta vaippoja pitäisi kyllä olla pari lisää. Pesen aina illalla vaippapyykkiä ja aamulla se onkin jo kuivaa. Nyt on tarkoituksena tehdä sisätäyttövaippoja myös itse, jolloin vaippakierto helpottaa.

Meillä neidin peppu oli tosi huonossa kunnossa pienenä, joten kestoilu jäi tauolle (kertis on kuitenkin jonkin verran kuivempi + väsähdin vaippojen huuhteluun, kun jokaisessa vaipassa oli kakat). Nyt kolmisen kuukautta ollaan kestoiltu taas enemmän.

Kyllä kestoilu onnistuu tuplienkin kanssa erinomaisesti! Kannattaa kokeilla. Oletko sattumoisin ajatellut mennä käymään Lapsi 2006 -messuilla? Siellä on paikalla Kestovaippayhdistys sekä useita vaippojen myyjiä, pääsisit hypistelemään erilaisia ratkaisuja. Itse oon ostanut vaipat uusina, kun olin laiska metsästämään käytettyjä vaippoja, mutta jälleenmyyntiarvo on vaipoissa todella hyvä, joten en ole harmitellut. :D

Mia79 ja touhukaksikko 5kk

Eli päiväsaikaan, myös päiväkodissa, on kaksivuotiaillamme taskuvaipat (Fuzzeja tai Nature babies stuffables), kotona iltaisin käytän myös muita systeemejä kuori+taiteltava harso tai flanelli tai bambu tai frotee. Muotoonommeltuja sisävaippoja löytyy vain parit. Niillä on turhan pitkä kuivumisaika minun makuuni. Jos tiedän että vaippa on vain tunnin tai vähemmän, vaikka nukkumaanmenoajan lähestyessä, niin laitan usein vain kuivaksiopetteluhousut.

Yöllä on useimmiten kertavaippa, mutta välillä tulee laitettua kestokin. Matkoilla myös kertikset.

Meillä nämä on olleet hyvät. AIO-vaippoja täytyisi olla melkoinen määrä, että riittäisi kaksosille, ja jo kuivumisajankin takia niitä tarvii enemmän kuin yhdessä yössä kuivuvia taskuvaippoja. Päiväkotiin taas ei viitsi kuorivaippasysteemejä viedä, kun taas taskuvaipan laittaa siinä kuin kertavaipankin.

Säästöä tosiaan syntyy. Kun pojat kakkaa vähintään kaksi kertaa päivässä vieläkin niin päiväsaikaan kuluu 6-10 vaippaa, sanotaan 8 per päivä x 365 x 0.22 euroa vaipan hinta ja monethan käyttää tuplastikin kalliimpia vaippoja, niin parissa vuodessa on vähintään reilun tonnin säästänyt vaikka kestovaippojen hankintahinnan ja pesukulut vähentäisi. Puhumattakaan vähentyneestä kaatopaikkakuormituksesta.

Lisäksi meillä kestovaippaili jo esikoinen ja aikanaan kestot siirtyvät kiertoon eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meilläkin on alusta asti käytetty kestoja päivisin, tytöt ovat nyt 9kk ikäisiä. Kotona käytän lähinnä kuoria ja pötköimuja eli vanhoista pyyhkeistä ja flanellista leikattuja suikaleita (+kuivaliinakangas päällimämisessä). Reissuja ym. varten on sitten jokunen taskuvaippa ja yöaikaan sekä pitemmillä matkoilla käytetään kertiksiä. Kuoria on kaikkiaan ehkä kymmenkunta sekä 4-5 taskuvaippaa kaupan päälle; päivässä menee 6-8 vaippaa, mutta kuoria ei tarvitse joka käytön jälkeen pestä. Käytännössä tämä määrä on meillä riittänyt hyvin parin päivän pesuväleillä. Muotoonommeltuja sisävaippoja kokeilin, mutta olivat minusta liian paksuja ja hitaasti kuivuvia. Sama lienee tilanne aio-vaipoissa, tosin en niitä koskaan edes kokeillut.

Säästöä kyllä syntyy. Olen ostanut vaipat käytettynä netistä ja myynyt pieniä pois sitä mukaa, kun poistuvat käytöstä. Vauvaikäisten pikkuvaippojen kuluiksi laskin myynnin jälkeen yhteensä max. 20¿ =) (+ tietysti pesukulut) Ne kun eivät juuri värjäydy eivätkä suuremmin kulukaan. Isommissa vaipoissa jälleenmyynti on eri asia, kun porkkana ym. värjäävät vaippoja pahemmin.

Tietysti vähän enemän työtä se teettää, kun hakee itselleen sopivaa systeemiä ja huuhtelee vaipat käytön jälkeen. Onpahan sitten edes hyvä mieli, kun säästää rahaa ja luontoa.

Tytöt 9,5 kk ei ole muita käyttäneetkään. Hahtuvavillikset on ihan ehdottomat. Ruskovillan harsot menee koko vaippaiän, samoin itse tehdyt taiteltavat imut flanellista, vanhoista froteepyyhkeistä, hampusta ja bambusta. Helppoa ja halpaa :-) Lisäksi olen ostanut käytettyinä muutamia nättejä sisätäyttövaippoja. Kestoilu on kivaa, suosittelen!

Esikoisen kanssa käytetty/käytetään kestoja ja hänen jäljiltä on vino pino vaippoja sekä olen ostanut jonkun verran lisää, jotta riittää kahdelle. Tällä hetkellä käytämme kaksosilla kertiksiä, koska toisella vauvalla joudumme käyttämään keskosvaippoja ja isommalla käytämme newborn kokoa ja nekin ovat vielä liian isoja. Kunhan tytöt kasvavat rupeamme käyttämään kestoja. Meillä on harsoja ja Bumbyn villiksiä, joita käytimme jo esikoisella ja helppoa oli. Myös säästämme sitten rahaa ja vaippojen raahaamiselta kaupasta kotiin ja roskikseen, koska vaippoja menee tuplasti. Suosittelen kokeilemaan sitten tiedät onko se teidän juttu vai ei. Osakestoilukin on hyvä asia.

Taija & Julia 2,5v. kaksoset Pihla ja Henni 2vko

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat