Vierailija

Minulla viikolla 32+5 todettiin vauva vielä perätilassa. Terkka käski tarkkailla missä kohtaa vauvan liikkeet tuntuvat, jotta osaisin viikon päästä lääkärikäynnillä kertoa. Mutta en tosiaan osaa paikantaa niitä potkuja vain ylös tai alas, niitä tuntuu kaikkialla. En tiedä siis että pyöriikö vauva vielä jatkuvasti mahassa, tai onko se käsi vai jalka mikä muksahtaa milloin kylkeen, milloin ihan alas ja välillä taas ylös. Muutenkin tämä vauva vaan lähinnä möyrii eikä selviä teräviä potkuja potki kamalasti.

Miten ihmeessä voisin tietää miten päin vauva on vatsassa?

Kommentit (6)

Epäilin vaan. Mutta koska kyse oli ensimmäisestä lapsesta, enhän voinut tietää miltä vauvan pitäisi tuntua siellä mahassa. Epäilin kyllä että rintojeni alla (mahassa tietenkin) oli vauvan pää ei peppu ja niinhän se olikin.. Mutta eipä kyllä neuvolassa eikä äitipolillakaan huomattu vauvan perätilaa!! Niin vain sanoivat että hyvin on raivotarjonnassa!! Ultra sitten paljasti totuuden ja tällöin viikkoja oli jo yli 37.. Vauva syntyi rv 38, alateitse ja perätilassa.

Et ei ne ammatti-ihmisetkään ilmeisesti kaikkea tiedä..

Toivotaan että vauvasi kääntyy vielä. Perätilavauvan voi kuitenkin synnyttää alateitse, joten älä sen puoleen huolehdi.

Rv 37 saa yleensä ajan äitipolille käännökseen.

Mullakin on ollut vauvat perätilassa, ja en minäkään aina niistä liikkeistä tuntenut, miten päin vauva oli. Liikkeet tosiaan saattoivat tuntua sekä ylhäällä että alhaalla, ja milloin mitenkin. Tilaa kun vielä kuitenkin oli reippaasti, niin vauva mahtui liikkumaan ja heiluttelemaan käsiään ja jalkojaan aika hyvin.

Itse monesti menin selälleen maate, ja painelin ylävatsaa kädellä. Kyllä siinä tuntui selvästi joko pää tai peppu. Pää on kovempi, peppu pehmeämpi. Peppu on myös huomattavasti isompi kuin pää.

Mä en kyllä oikeastaan ymmärrä, että miksi sun pitää niiden liikkeiden paikkaa kuulostella. Kyllähän ammattinsa osaavan kätilön / terveydenhoitajan / lääkärin pitää osata vatsan päältä tunnustella vauvan asento! :O Ultralla sitten varmistavat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kunnes viikolla 41 alkoikin itsekin epäillä.... ja ultrassa se selvisi vauva oli väärin päin kuten epäilinkin. sektiolla vauva sitten syntyi, synnytys käynnistyi itsekseen, lapsivesi meni kotona ja kivuliaat supistukset tuli koettua- leikattiin koska vauva oli perä jalka tarjonnassa.

Eli jos epäilet että vauvasi on väärin päin, käy ultrassa- vaikka yksityisellä. ehdit varautua jos sinut leikataan, itse sain tietää sektiosta vajaa 2 pv ennen leikkausta( synnytys käynnistyikin luonnollisesti) joten minut leikattiin niin ettei mieheni päässsyt mukaan toimenpiteesees- se harmitti.

Mutta minulle se sektio oli minun synnytykseni- tuli koettua sitä kipua ennen ja jälkeen synnytyksen. ja mikä parasta lapseni on terve.

Tsemppiä sullle ja sinä tiedät kroppasi- sanoo se terkkari mitä vaan. kun synnytin 1v 10 kk päästä kuopukseni, vaadin päästä eri terkkarille , ja pääsinkin.( en halunnut samaa kun luottamus meni)

Minulla vauvan pyöri vielä ympäri 36+0. Oli välillä rt, välillä pt ja tuolloin 36+0 oli poikittain. Sitten 36+1 oli kääntynyt pää alaspäin ja jämähtänyt kiinnikin vähäsen. Nyt on pysynyt siitä asti rt:ssa. Ei olisi kannattanut kääntääkään, kun hän liikkui vielä ihan vapaasti ympäriinsä monta kertaa päivässä. Onneksi nyt on asettunut, että päästään rauhassa synnyttämään alakautta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat