Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (42)

Ihan ekaksi

G:Mikä paras rintapumppuvaihtoehto näistä: Avent Isis käsikäyttöinen tai sähkökäyttöinen, vai Ainun sähkökäyttöinen. Olettaen et maitoa tulee reilusti?

Olen lähdössä viimeisiä tarvikkeita hankkimaan, ja rintapumpusta en ole osannut päättää... (Toivottavasti muistan kaiken tarpeellisen.) Onko vielä jotain, mitä erityisesti pitäisi muistaa? Mistä muuten saa lanoliinivoidetta rinnoille, entä sellaista paksua vaippavoidetta, jota ennen oli Natusanilla purkissa (keltaista, vähän lanoliinivoiteen tapaista)?

Jännitys lisääntyy, kun synnytys lähenee. Näkymmä on vähän ollut se psykologinen ajatus, ettei viitsi hommata kauheesti mitään etukäteen, et JOs kuitenkin sattuu jotain... Mut pakko kai se on niin vaan asennoitua, kun asutaan sen verran syrjässä, ettei ihan vaan yhtä juttua tuu lähettyä hakemaan kaupoista. Onneks on tullu sentään muutama näytevaippa. :-)

Summerska

Sain ohjeita yölliseen närästykseen:

*Nukkuun kolmen tunnin paastä ruokailusta

*Yöksi jalkojen alle 15cm korotus (tyyny)

*Välttää illalla hiilihappoisia juomia

*Ei kahvia klo 17 jälkeen

Toi ruokailu juttu ei toimi mun kohdalla, mutta närästys öisin on vähentynyt.. Joku viisas on sanonut, että parsakali vähentää vatsahappojen nousun, mutta sitä en ole kokeillut..

Toivottavasti sun olo helpottuu!!

MariAnn

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nyyti-78: Mä oon huomannu ihan saman ja vähän aikaa sitten kyselinkin että oonko ainoo jolla ei supista. Kun tosiaan kuulostaa siltä että kaikilla muilla on hirveesti suppareita ja ties mitä vaivoja, itellä taas kaikki tuntuu olevan loistavasti enkä tosiaan tiedä vielä mikä supistus edes on :)

Vappu meni täällä oikein kivasti, oltiin miehen ja koiran kanssa mökillä, ja merkattiin talon paikka tontille + tehtiin puuhommia ja vähän tienpohjaa. En malta oottaa että päästään rakentaan :)

Ylihuomenna alkais sitten perhevalmennus.. Haluaisin päästä käymään tutustumiskäynnillä synnärillä, tän ryhmän kans mentäis vasta reippaasti kesäkuun puolella ja kun oma la on 3.6 niin pitää kysyä jos pääsis aiemmin. Muutenkin oon heinäkuisten perhevalmennuksessa kun neuvolatäti unohti et semmoseenkin pitäis mennä..

Mutta eipä tänne kummempia, aurinkoiset päivänjatkot kertuille ;)

Nazuli rv 35+3

Menin sitten makoileen kun alkas oleen huono olo. HEräsin sitten äsken siihen että tuli vatsahapot suuhun ja alkoi oksettaan, Yök! Nyt on sitten sellainen oksettava olo ja hikeä pukkaa! Ei kyllä tunnu,että olis flunssa tulossa.Taidampa jättää sitten kaupunkireissun väliin tänään. Ajattelin mennä käymään hakemassa ompelutarvikkeita,mutta nyt en varppina kyllä lähde! Sitten ehkä viiden jälkeen kun mies tulee niin menen sen kanssa käymään ruokakaupassa, jos olo sallii.

Joku kyseli,että onko sellaista fiilistä,että aika loppuu käsiin. Mulla on välillä sellainen fiilis,että mikään muka ei ole valmista vauvaa varten, vaikka kaikki onkin valmiina. Välillä taas tosiaan tuntuu siltä,että lähtö synnärille tulee kyllä millä hetkellä hyvänsä.

[color=red]ONKS MUILLA SELLAINEN OLO KOKO AJAN,ETTÄ LÄHTÖ ON PIAN KÄSILLÄ?

Nyt menen suihkuun,jos vaikka olo paranis,edes vähän!

Lilli81 35+4

" Ahkera" (kellä on kellä ei...) aamu vietetty meijän perheessä. Poika alkanu heräilemään 7n aikoihin, höpöttää omiaan onneks meijän sängyssä varmaan puol tuntia joten ei enää sillä silmän räpäyksellä tarvii nousta. Isukki hoiteli aamutouhut nii sain makoilla lähemmäs puol yheksään... Kunhan sängystä nousin nii mies lähti jo lenkille, me kauppaan.. Nyt miesväki istuu hiekkalaatikolla ja mamma pyykkää, siivoilee ja suunnittelee tiskausta... Varmasti jokainen aamun hetki kerrottuna ;))))

Eilen serkku lenkkeilytti mua varmaan yht. hurjat 3km ja jos eilen sanoin et tuntuu nii nyt sen voi kertoo sadalla... Kauppakassin raahaaminen oli aikas mahoton teko...

Vappua juhlistettiin sit eilen pitsalla käynnillä ja jälkkäriks torilla jätskit, kyllä poika oli ihmeissään... Ja äiti ilonen ettei tarvinnu hellan ääressä touhuta...

Puolen päivän jälkeen lähen ostoksille serkun kans ja koko iltapäivän ja illan saan vapaaks tosta miesväestä. Pinna on välillä niin kiree, et räjähän tajuttoman pienestä, ja jälkeenpäin harmittaa, varsinki jos kohteeks joutuu poika, joka ei varmasti ymmärrä mitä äiti mesuaa... Eräätki itkut iltasin oon vollottanu sen takia...

Krisselle: mäkään en jotenki usko et se närästyslääke ois ne supistukset aiheuttanu, mut käy ihmeessä hakemassa rennietä! Mä en ainakaan kärsi kärsiä (röh röh!!!) närästyksestä yhtään...

MariAnn: Mä en oo sohvalta päässy ylös enää pitkään aikaan mut yhtä tyhmä oon joka päivä ku siihen heittäydyn... oon opetellu laskemaan kolmeen ja väkisin pomppaamaan ylös muuten saa kyllä kärvistellä jos hitaasti yrittää nousta...

Nää nakit ei taho olla yhteistyössä! Koko ajan pitää korjailla häiröjä...

Nonii, se siitä rauhassa istumisesta, -RUOKAA!!! kuulu ovelta...

Suhmura ja Napura 34+5 & poika 12/03

" Huomenta" täältä..nukuin ihan älyttömän huonosti viime yön, heräsin kokonaan jo kolmen jälkeen ja koko aamupäivä meni ns. usvassa. Yhden aikaan sitten nukahdin sohvalle äsken kun lapset alkoi kattoo Peter Pania niin ups, nukuin liki kolme tuntia. Nyt on pää ihan tötteröö, mutta hyvää teki nuo unet!

Lytte77, ihan pakko sanoa, että allekirjoitan täysin tuon top 3 listasi!! Nimenomaan tuo jääkiekko kuuluu siihen, meillä ehkä jopa numero 1, sitten mies ja sitten remontti. Täällä on myös keskusteltu tosta lätkäharrastuksesta tosi paljon viime aikoina, se kun vie niin älyttömästi aikaa että alkaa hermot mennä. Ja tilaakin se vie se hiivatin lätkäkassi, argh! Aina mun tiellä ja haisee kun mikä. Mies ei voi ymmärtää että vaahtoan rakkaasta lätkästä, hänestä kun on hienoa että hän harrastaa jne., mikä tietty onkin hienoa mutta kun niitä pelejä on oikeasti kokoajan mun mielestä. Ja pelimatkoja... Noh, jääköön tähän mun purkautuminen.

Joku valisti hiivasta ja supisteluista, kiitos tiedosta. Nimittäin mua on supistellut nyt liki viikon ihmeen paljon ja säännöllisestikin ja samaan aikaan olen epäillyt että olisko myös hiivaa. Valkovuotoahan nyt on ollut tosi paljon ja pitkään mutta olen ajatellut sen johtuvan raskaudesta kunnes nyt on myös ollut jo kutinaakin niin että alkaa häiritä eloa. Taidan ihan omin päin hakea jonkun hiivakuurin? Eikös niitä saa raskaanankin ihan turvallisesti käyttää? Ainakin tuo vilkkuva Canesten mainos tossa yllä sanoo niin...

Galluppia raskauden kestosta, mustakin tuntuu ettei tämä voi kauan enää kestää, siis muka kesäkuun loppuun asti olisi mulla vielä, la 30.6, onneksi mulla on jo varma tieto että vauva on maailmassa ennen jussia joka tapauksessa....mutta kiirettä alkaa pukkaa, siltä ainakin tuntuu kun en ole oikein mitään vieläkään saanut tehtyä.

Nyt lyö taas tyhjää päässä, taidan mennä heräilemään vielä hetkeksi!

t. mariadee 31+4

ps. teillä joillakin on muuten jo hurjasti viikkoja, jopa 35+, hui, kylläpä aika rientää tosiaan!!

Heissan! minutkin sais lisätä kesäkerttujen listaan näin viimetingassa, kun olen aina vaan siirtänyt ja siirtänyt liittymistä!!kovasti olen kyllä ollut lukemassa teidän hyviä juttuja!! Eli mulla on laskettu aika 21.6 ja toinen tulossa. Asuinpaikka löytyy Keski-Pohjanmaalta. Mies 26v. ja minä 29. Esikoinen 5v...

Zejo 32+6...

Neuvolaan kiiruhdetaan kohta...

Minäkin olen miettinyt, kuuluuko asiaan, kun liikkeet on jotenkin vaisumpia tai erilaisia kuin ennen, vaikka ehkä useammin niitä sinänsä tunnen. Nyt on enmmän möyryämistä kuin potkimista (tosin sitten kun potkuja tulee, niin ne tuntuu). Johtuneeko tilan vähenemisestä? No, pian on ultrakäynti, joten saa sitten kysyä samalla tuostakin...

Hyvä, että olet vihdoin hoidossa, Miona (jos nyt edes luet näitä, ei tosiaankaan varmaan paljon voimia ole, eikä kannata, jos outo olo päässä koko ajan)! Kyllä tekis mieli sanoa muutama painava sana sille terkkarille, joka ei sitä vertaa tajua, miten raskausmyrkytysoireisiin suhtaudutaan! Kun maallikotkin jo tietää paremmin (meidän tasokas palstapinomme!)... :-)

Nyt meni maidot pöydälle ja pitää kiiruhtaa. Jatketaanpa toiste. Äitiyspakkausta tässä jännityksellä odottelen, kumpi tulee.... Kertokaa, jos tiedätte, mitä on jaossa (viime vk vanhaa, eikö vaan?)...

Summerska

[color=maroon]

Kiitos Krisselle!! Väreillä saa piristävän tekstin, vaikka sisältö ei aina niin pirteää olisikaan..

[color=magenta]

Vetelyys jatkuu täällä.. Yritän mennä nyt iltapalalle..

MariAnn

Vähä venyny ilta...Tavallisesti jo sängyssä tähän aikaan.

Jotain oli mistä aioin kirjottaa.Enkä yritäkään muistaa kuka mitäki kirjotteli...

Rintapumpuista. Mulla oli neuvolasta lainassa käsikäyttönen, minkä merkkiä en suurin surminkaan muista, mut tykkäsin... Ja toivottavasti saa vieläki lainaan, ettei tarvii ostaa.

Ei oo totta, enkö muista tän enempää......

Supisteluista. Mulla on kerran supistellu tunnin ajan yöllä tässä raskaudessa. Poikaa ku ootin nii laitoksella sano kätilö et nyt supistaa ku käyrää otti, en ite tienny mitään....

Ja nyt mulla on tunne, et vielä viikkoja saa ootastella, vaikka kokoajan oon puhunu, et etuajassa tämäki syntyy...

Huomenna aattelin valita vauvalle kotiintulovaatteet valmiiks, mies hätäili niistä jo ja omasta kassista! Vaihteeks ihana...

Mä inhoon kans jääkiekkoo ylikaiken! Sillon ku alettiin seurustelemaan mies pelas " korkeemmalla" tasolla ja nyt enää onneks harrastelijoissa, mut siltikään en tykkää, vaikka eihän sitä oo ku 3na päivänä viikossa, mut tuhottomasti se vie aikaa... Nyt onneks on syyskuuhun asti vapaata siitä...

Tulipas sitte oltua ostoksilla, vähä väliä jalkoja ja selkää särki, mut hauskaa oli. Poika oli NIIIN onnessaan tuliaisista, kirpparilta ostetuista sellaisista että ilta meni ilosesti... rahaa palo ja vaihteeks en itelle ostanu oikeestaan mitään... Liivinsuojia ostin paketillisen :)

Nukkumaan mars....

Suhmurainen

[color=blue]

Siis välilihan mistä?? Venyttely?? Ei ole mainittu, mutta eipä se neuvolan täti muista muutenkaan ihan kaikesta mainiskella.. Viimeks ei ottanut verta mistään, ennen aina oli sen neulan kans tuikkimassa. Olisin ihan mielenkiinnosta voinut takastella sitä hemppaa.. Muutenkin on aika omituinen tätiliini.. Käyn sokereiden takia kerran kuussa äippäpolilla kontrollissa, joten sieltä olen kaiken infon saanut. Ovat siellä aika paljon kivempiakin.. Edellisestä raskaudesta on niin kauan aikaa, että olis ihan kiva kuulla kaikkia juttuja siltä neuvolamammaltakin.. Jos kysyy, niin kyllä vastaa, mutta jos ei ihan kaikkea ymmärrä kysyä.. Sitte jää tiedot saamatta..

[color=red]

Tänään luulin olevani energinen, mutta enpäs sitten ollutkaan. Nukuin päivällä parin tunnin päikkäritkin.. Saamattomuus ärsyttää ihan suunnattomasti, mutta iltaa kohden yleensä vähän paranee..

Viimeistään sitten, kun muu pesue painuu maate..

[color=green]

Napa jaksaa heilua, välillä ei voi kun nauraa.. Maha muljuu ja meno on ihan mieletön.. Kiva, että siellä vielä viihdytään.. Eipä tartte hetkeen paikaltaan poistua..

[color=blue]

Ihanaa, että olette täällä.. Ilman teitä en tietäis mistään mitään.

Illan jatkoa kaikille!!

MariAnn 32+5

[color=purple]Kävinpäs sitten neuvolassa. Painoa oli tullut 605g/vk, yhteensä on tullut 6,1kg. Verenpaineet oli 108/77. Pissa oli puhdas. Hemppa oli 132, sf-mitta 32cm. Tällä kertaa oli toinen neuvolatäti ja jotenkin se ärsytti mua. Esim alapaine oli ensin 80, sanoi että on vähän koholla. Ei kyllä se oli vielä yhtään koholla. Sit sf-mitta 32cm, heti katsoi käyrältä ja sanoi, että käyrä nyt kyllä vähän heilahti alaspäin. Jos en oikeasti tietäisi, että nuo arvot ovat hyvät, niin voisi olla jopa huolestunut. Jos kaikki ei mene sentilleen käyrän mukaan, niin pitääkö siitä edes mainita. Sanois vaan, että kaikki on ok. Sitäpaitsi kun laitoin itse käyrälle sf-mitan, niin se oli ihan samassa kohdassa kuin edellisetkin tulokset. Se varmaan laittoi käyrälle viikoiksi 33, vaikka viikkoja oli 33+6, eli käytännössä 34.

Sit mikä kans ärsytti: Neuvolan vessassa lukee, että jos pissa on ollut rakossa alle 4h, laita tähän purkkiin. Jos yli 4h, niin toiseen purkkiin. Missään ei lue, että pitäis olla se 4h pissa. Tottakai aina yritän siihen, mutta ei se ole helppoa. Tänään sitten kun vein näytteen, rakossa 3h, niin antoi uuden purkin ja pitää viedä uusi näyte joku päivä. Mulla ei ole mitään oireita, eikä siinä kolmen tunnin pissassa näkynyt mitään. Eikö helvetti viime kerralla voinut sanoa, että tuo ens kerran 4h pissa. Oisin pinnistänyt sen verran. Ärsyttää koko ajan olla tuota pissaa sinne kuskaamassa. Koko neuvolatoiminta on kyllä yhtä mittaamista. Mulla menee hermot kun se on niin keskeisessä asemassa.

Onhan se tietty neuvolassa vaikea tietää, miten kukin asiakas haluaa itseään kohdeltavan. Itse en tykkää jaarittelusta, varsinkin kun asiat on mulle tuttuja ihan koulun penkiltä. Ja just tuo, että merkityksettömiä mittoja ruetaan paisuttelemaan.

Odotan kyllä kovasti huomista perhevalmennusta. Kivaa päästä visiitille synnytyssaliin. Pitää kysyä sieltä olisiko mahdollista saada vesisynnytys.

G: Kehotetaanko muiden neuvoloissa välilihan venytykseen? Mulle annettiin ihan kirjalliset ohjeet. Se on nähtävästi aika uus käytäntö neuvolassa, koska kaks vuotta sitten siitä asiasta puhuttiin vielä aika vähän. Pitäähän se sit vissiin rueta venyttelemään. Tutkimusten mukaan se vähentää 80 % repeytymisiä ja episiotomian tarvetta.

No, lähden tästä vielä pyörälenkille miehen kanssa.

Tytteli-83 rv 33+6

Seuraava tilitys on omanapainen ja halpamainen. Älkää vaivautuko, jos ei kiinnosta. Täytyy vaan saada tää ulos.

Listasin kolme asiaa, jotka ovat p***tä

1. mies

2. jääkiekko

3. remontti

mikään näistä ei toimi ilman toistaan...

Kausi siis loppui n. 2 vko sitten ja uusi kausi siis alkaa tänään. Ensimmäinen pelireissu on sitten perjantaina. Kaikesta muusta voidaan tinkiä paitsi jääkiekkoon liittyvistä asioista. Jo aikaa sitten on sovittu että heinäkuu on kiekkovapaata aikaa. No ei lasketa ekaa ja vikaa viikkoa???!!!

Vaimo on hankala, kun se alkaa itkeä. Vaimo on yliherkkä, kun se raivoaa. Vaimo on hyödytön, kun se on saikulla eikä saa nostaa. Vaimon kanssa ei voi keskustella, kun se ei suostu riitelemään lapsen läsnäollessa. Haetaan lapsi tuntia ennen sovittua kotiin miehen toimesta. Vaimo ei saa tehdä, mäkin pidän vapaapäivän. Mulla on vapaata mä lähden pelaan kiekkoa.

Pitäis tehdä kattoa tai valaa reuna. Reuna kuivuu 4 vko (vaavi tulee 4-8vko) vesieristeet 1vko laatotus 2vko.... Mä vedän reenit illalla.

Halit teille kullille, kiitos tästä pinosta, johon voi kaataa mitä vaan...

Lytte, josta todella tuntuu, että vaavi tulee ihan just ja aika loppuu kesken.

Heippa vaan kaikille! Mulla on ollu varmaan parin viikon tauko, etten oo ehtiny käymään edes lukemassa kirjoituksia saatika rustailemaan omia kuulumisia. Aika meni töiden ja häiden valmistelussa. Viime viikon tiistaina olin viimeisen päivän töissä ja lauantaina paukautettiin sitten naimisiin tuon ukko-kullan kanssa. Järjestelyissä meinasi iskeä paniikki, kun posti hukkasi esteiden tutkintalapun ja viime tingassa ehdittiin vielä samaan lupa avioliitolle. Sitten äitini ja mieheni olivat pieni muotoisessa kolarissa matkalla hääpaikkaa katsomaan (onneksi vain maalin irtoamisella selvittiin, mutta kuitenkin oma harminsa silläkin!). Sitten oma automme hajosi tien päälle 30 km kotoa ja siinähän meikäläinenkin vain 8. kuulla raskaana työnsi autoa pois autotieltä. Viimeisenä paniikkina hääpukuni ompelija kaatui ja katkaisi kätensä. Onneksi äidilläni on pikkaisen ompelutaitoa, että ompelijan opastuksella saatiin puku valmiiksi. Meinasi itku päästä kun äiti ehdotti jotain valkoista puolihametta ja " kivaa yläosaa" !

Kiirastorstaina tuli käytyä viimeksi neuvolassa ja lääkärissä. Samana päivänä olin jo aamulla sokerirasitustesteissä. Painoa ei ole tullut sitten ensimmäisen neuvolakäynnin kuin 4 kg. Mutta sitten tulikin jo proteiinit virtsasta läpi, hiivatulehdus, vatsa liian iso viikkoihin nähden (olikohan sf-mitta 29cm ja viikkoja tuolloin 29.) ja sokeriarvot koholla. Nyt sitten seurataankin loppuaika meikäläisen virtsaa " tarkemmin" (saattoi johtua liian vähästä nesteen juomisesta tai hiivasta), vatsan kasvua seurataan että jos meille tuleekin jättiläinen (ehkä mennään taas ylimääräiseen ultraan) ja sitten pitää välttää sokeria ja vaaleata viljaa loppuraskauden ajan. Hiivan sain hoidettua pois lääkkeellä. Tiesittekö että hoitamaton hiiva saattaa aiheuttaa supistuksia? Mulla kun oli sillä tavalla oireeton hiiva, etten kutissut ollenkaan, mutta valkovuotoa oli runsaasti (ja sehän saattaa olla ihan normaalia raskauden aikana).

Huomenna pääsen taas neuvolaan ultraan, jossa tarkistetaan istukan paikka. Ajattelin nyt sitten jo kysyä vauvan painoarviota, että saa siihenkin jotain selvyyttä. Perjantaina onkin sitten ihan normi neuvolakäynti. Pitää muistaa nyt sitten juoda tarpeeksi nestettä ja katsoa onko sillä vaikutusta virtsaan. Huomenna saa juosta muutenkin käymään työkkärissä ilmoittautumassa työttömäksi. Oon tässä kolmisen viikkoa työttömänä ennen kuin aloitan äippäloman 20.5. Ja nimenmuutoksen takia saa juosta kaikki virastot läpi, kunhan saan jonkinlaisen todistuksen siitä että nimi on eri! Ja tietenkin hääpäivänä oli sellainen turvotus käsissä että vihkisormus jäi nimettömän toiseen niveleen kiinni. Pidin sitten sormusta kaulakorussa kirkon jälkeen.

Jätänpä nyt muillekin tilaa laittaa kuulumisia! Ihanan aurinkoista päivää kaikille!

Rva Venla82 ja Eppu 32+0

[color=blue]

Krisselle tulikin jo hyvät kommentit aiemmin.. Samaa olisin täältä kirjoitellut. Rennie ei sopinut mulle, mutta ei vauvalle tee pahoja.. Lepo vaan!!!

[color=red]

Vai meinaa kätilöt mennä lakkoon.. No, kai siellä synnärillä jotain henkilökuntaa on auttamassa. Laikkareiden työnkuvaa muuttuu..heh :)

[color=green]

Oma napa voi edelleen hyvin. Illalla jonkinmoiset potkunyrkkeilyreenit, mutta sain yön nukuttua hyvin. Liikkeistä vähentymisestä joku kyseli, olen itsekkin miettinyt samaa.. Jospa niihin vaan tottuu tai jotain?!

Eilen piti mennä iltapäivällä maate, että tuntee liikkeitä.. Heti alkoi möyriminen ja potkutkin huomasi erilailla. Maha alkaa oleen melko iso, hidastuu kaikki toiminnot ainakin itellä. Sohva on kamala paikka.. En meinaa päästä sieltä ylös.

[color=blue]

Joku viisaampi vois vastata tuohon paremmin.. On tietenkin totta, että tilaa alkaa oleen melko niukasti (joillakin). Viime ultrassa sano mulle, että pyörii varmaan löppuun asti, tilaa ja vettä on niin paljon.. No, ultra on vielä kerran kuun lopussa, joten katsellaan mitä silloin sanoo..

[color=red]

Värejä kokeilen, kuten varmaan huomaatte. Kestää tää kirjoittaminen vaan hiukkasen kauan ja noita virheitä tulee ihan uskomattomat määrät.. No, harjoittelu tekee kai mestarin, (näin vanhempanakinko??) Mistäs noita värejä sai tietää lisempää, kun mun lontoo on nyt jotenkin takaraivon tuolla puolen..

Nyt käyn välillä juomassa kupin kahvetta.. Aurinkoista päivää Kertut!

Energiaa on taas tullut hippunen lisää, saatan tyhjentää vaikka tiskikoneen :)

MariAnn rv 32+5

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat