Vierailija

Meillä on laitettu viime kesänä jo jonkin verran pihaa... (vanha talo sekä pihapiiri),uusittu/laajennettu nurmikkoalueita, raivattu ikivanhoja pensaita/puita, istutettu uusia perennoja ja pensaita/koristepuita jne jne. Nyt olisi tälle kesälle vielä ison kukkapenkin pengerrys sekä siihen eteen/alapuolelle kestopuusta suunniteltu " patio" alue... Hirveitä hintoja on aivan kaikella tarvikkeella! Kestopuukin maksaa tosi paljon sekä kaikki kukkapenkin reunusnauhat (puiset) sun muut kun isolle alueelle ottaa... =O Onneksi sentään perennoja olen saanut lahjoituksina työkavereilta ja sukulaisilta tosi paljon, nekin ovat todella hinnakkaita jos kaikki pitäisi erikseen ostella! Meillä on tosiaan vanha pihapiiri, eli kaikki ei edes ole/tarvi olla mitään huippuhienoa ja kaikkein kalleinta materiaalia... Pihan laittoon saisi helpostikin uppoamaan hirveitä summia jos laittaisi aivan viimeisen päälle!!

Kommentit (17)

siinä olet kyllä oikeassa että on kiva kun saa sitten kerralla isommat projektit kuntoon eikä tarvitse joka kesä laitella! itse olen sellainen puutarha-ihminen että haluan joka kesä jotain häärätä ja laitella ja vaihdella perennojen paikkoja ja muuta sellaista.. =D mutta perusjutut pitää olla kunnossa ettei tarvi joka kesä mylkätä kaivureiden ja traktoreiden kanssa!

ostin muuten aivan ihanan köynnösportin polulle joka vie meillä kasvimaalle! tuskin maltan odottaa että mies saa sen asennettua niin pääsen istuttamaan! =D

-ap

Esim. Pioni-puutarhaohjelmassa rakennettiin taannoin varsin toimiva patio vanhoista ns. puisista kuljetuslavoista. Puu ei saa vain olla tikkuista laatua. Osan kasveista voi siirtää mökiltä tai pyytää tuttavilta pistokkaita yms.

Jotkut luonnonvaraisetkin kasvit on varsin kivoja pihamaalla.

Kun hankkii kasveja, voi pyrkiä etsimään monivuotisia lajikkeita. Näin hankinnoista on pidempään iloa.

Kirjastosta voi hakea lainaksi vinkkejä puutarhaprojekteihin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

meidän nurmikkomulta on suoraan miehen siskon perheen pellolta, eli mulla ei ole tietoa paljon se maksaa jostain vieraalta ostettuna... ja sehän olisi suositeltavaa olla sitä seulottua multaa, mutta meille on välttänyt tuokin ihan hyvin! on varmasti melko arvokasta... luulisin.. kannattaa kysellä tosiaan tuttavilta perennoja ja taimia! niin säästää ainakin paljon! =)

heittänyt rinteeseen apilaa yms. ja antanut olla luonnontilassa. Sitten jos saan lottovoiton tms. niin tilaan ammattilaiset laittamaan pihan koreaksi.

hyvään nurmikkoon, mahdollisiin laatoituksiin sekä pensasaitaan ja terassirakennelmiin, kalusteisiin ja grilliin...

ja sitten vaan yrittää haalia kaikkialta tutuilta js sukulaisilta kasveja....

Mutta ihanaa päästä taas pihahommiin=)

Vierailija:

Lainaus:

Meillä pitäis pihan laitto tänä kesänä aloittaa, ei ole aavistutakaan paljonko esim. multa nurmikkoa varten maksaa. Kokemuksia?

Riippuu toki pihasta, mutta me jouduimme tilaamaan toisenkin.

Jos olisin ostamassa taloa, mä kiinnittäisin huomion pihan helppohoitoisuuteen. En tosiaan ole viherpeukalo. Ja kiveyskin vaikuttaisi ostopäätökseen koska sellaisen joka tapauksessa haluan ja se ei ole halpa. En tiedä vaikuttaako piha talon hintaan, mutta ostajiin ainakin!

Usein se kaikki on kuitenkin vaivan arvoista kun kerralla laittaa kunnolla. Ja onhan se aina kiva kun tuttavat tokaisee, että teilläpä on kaunis/viihtyisä piha. Pihan laitossa on sekin hyvä puoli, että kaikkea ei tarvitse saada kuntoon kerralla, vaan siihen voi panostaa aina vaan lisää. Ja mikäs sen parempi palkinto kuin viettää leppoisaa kesä iltaa omalla pihalla, jonka on vielä itse vaivoin " rakentanut" .

Onnea hankkeelle, kyllä se vielä palkitsee.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat