Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Miten hyvin olette viihtyneet? Miten viihtyä paremmin kotona ettei tule mökkihöperöksi? Miten ehditte tehdä kotityöt ja tekeekö mies kotitöitä?

Sivut

Kommentit (18)

Kaiken aherruksen jälkeen on ihanaa, kun on mahdollisuus tehdä jotain ihan muuta. Ja kun tiedän, että työvuosia on vielä ihan älyttömästi edessä, niin sitä osaa jotenkin suhteuttaa ja tajuaa tämän kotona vietetyn ajan tosi lyhyeksi. Minä nautin jopa ajoittaisesta tylsistymisestä, koska sekin on sellaista luksusta mihin ei sitten työelämän oravanpyörään mukaan hypänneenä ole aikaa... heh ;)

Avainjuttuja minullakin jaksamiseen ja tästä kotiajasta nauttimiseen on ne, että käydään paljon kerhoissa ja puistoissa ja ollaan muutenkin sosiaalisia ja iltaisin on omia harrastuksia tai menoja sekä minulla että miehellä. Niin, ja mies osallistuu sekä kotihommiin että lapsenhoitoon. Pääasiassa siten, että arki-iltaisin mies on paljon lasten kanssa, koska päivisin ei ehdi heitä näkemään. Lasten päiväunien aikaan ehdin itse tehdä enimmät kotityöt. Ja viikonloppuisin mies tekee aina ruuat ja " remonttihommia" kotona.

Yksi juttu, miksi myös nautin tästä kotona olemisesta paljon, on se, että meillä oli alkuun vaikeuksia lapsen saamisessa ja kun sitten lapsia saatiin, niin sitä kotielämää oli jo osannut todella odottaa ja kaivata... :)

Miten hyvin olette viihtyneet?

- Olen hoitovaapaalla. Välillä viihdyn oikein hyvin. Joskus vähän huonommin.

Miten viihtyä paremmin kotona ettei tule mökkihöperöksi?

- Käy mahdollisimman paljon ulkona ja leikkipuistoissa, jossa näkee muita aikuisia/äitejä. Käyn myös lapsen kanssa erilaisilla äiti-lapsi-jutuissa: Muskarit, taaperojumpat, lasten tapahtumat... Sitten välillä kutsuu kavereita kylään, tai menee itse kyläilemään. Välillä lapsi hoitoon, että pääsee miehen/kavereiden kanssa tuulettumaan.

Miten ehditte tehdä kotityöt ja tekeekö mies kotitöitä?

- Tekee kotityöt omalla panollaan. Ei sitä kuole, vaikka joskus nurkissa on pölyä. Kone pesee tiskit. Toinen kone vaatteet. Mies auttaa viikonloppuisin isoissa kotityöprojekteissa. Ei kannata stressata kotitäistä. Muuten ne käy liian ylivoimaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kotitöihin eikä lapsenhoitoon. Tulee myöhään illalla kotiin ja odottaa että hänelle on ruoka valmiina. Viikonloppuisin lukee lehtiä tai istuu tietokoneella.

Vierailija:

Lainaus:

töihin vasta vuoden päästä, kun kuopus on vielä vauva

Olemme käyneet paljon kerhoissa, mutta kaipaan kuitenkin jotakin haastetta ja aivovirikettä, siksipä ajattelin vielä jatkaa opintojani.

Ainakin yliopisto-opintoja oli helppo suorittaa kotiäitinäkin ollessani aikoinaan. Aika harvat luennot tai harjoitukset vaativat läsnäoloa ja tenttimällä pystyi käymään lähes kaiken läpi.

Se tylsistyttää eniten jos vain pakertaa kotitöitä ja hoitaa lasta rutiininomaisesti. Yritä pohtia lapsesi kasvatusta ja kehittymistä älyllisesti ja samoin voit käyttää esim. lapsen päiväunien ajat omaan kiinnostuksen kohteeseesi mm. lukemalla.

Vierailija:

Lainaus:

Miten hyvin olette viihtyneet? Oikein hyvin, joskus huonommin, joskus paremmin.

Miten viihtyä paremmin kotona ettei tule mökkihöperöksi? Hanki harrastuksia itsellesi ja lapsellesi ja vielä yhteisiäkin. Käykää paljon ulkoilemassa ja koita tutustua alueen muihin äiteihin.

Miten ehditte tehdä kotityöt ja tekeekö mies kotitöitä?

Mieheni tekee kotitöitä. Jotain ehdin tekemään päivän aikana, jotain teen illalla/ viikonloppuna, jotkut jätetään vaan tekemättä.

En ole tullut mökkihöperöksi kun olemme lasten kanssa ottaneet tavoitteeksemme käydä viikotain jonkun luona kylässä ja myös kutsua tuttuja ja kavereita kylään.

Motivoidun pitämään näin kämppänikin siistinä kun tietää että tulee kyläilijöitä.

Väitän että olen näin välttänyt masennuksiakin kun olen pitänyt kämpän yleisilmettä siistinä ja itseäni sen näköisenä että aina saa kylään tulla.

Meillä mies osallistuu töistä tullessaan kotitöihin ihan siinä missä minäkin. Toki minä ehdin päivällä yleensä tekemään enemmän joten illalle ei paljoa jää. Pesukoneet (astia-pyykki) mies yleensä laittaa hurisemaan kun multa ne tuppaa unohtumaan. :)

Vierailija:

Lainaus:

Miten hyvin olette viihtyneet? Miten viihtyä paremmin kotona ettei tule mökkihöperöksi? Miten ehditte tehdä kotityöt ja tekeekö mies kotitöitä?

Nyt olen kotiäitinä kun neljäs lapsi syntyi. Kyllä kerkiän tekemään todella paljon omia juttuja vs. siihen kun olen vuorotyössä.

Arkipäivinä lähetän kaksi lasta kouluun aamulla ja sitten siistin kodin. Laitan vaavin päiväunille n. klo 9 ja sitten keitän itselleni kahvit ja kolmonen juo maitoa ja syö piparin. Ilmasta riippuen lähdemme ulos tai olemme sisällä. N. klo 12 laitan ruuan (userimmiten lämmitän eilistä) sitten herää vaavi ja imettämiseen menee paljon aikaa.

isommat tulevat koulusta ja syömme välipalaa. Sitten ulkoilemme ja teemme läksyjä.

Mies kotiutuu klo 17 ja silloin on ruoka valmiina.

Ehdin hyvin päivän aikan pestä pyykit, leipoa, valmistaa ruuan, teen paljon pihatöitä ja lämmitän puu lämmitteisen omakotitalomme.

Perjantaisin kun mies tulee töistä hän imuroi ja pesee lattiat. Koululaiset siivoavat itse huoneensa.

Lauantaisin mies laittaa ruuan.

Iltasin luen, olemme perheen kanssa ulkona, käymme kirjastossa ja minä käyn lenkillä.

Meillä käy paljon vieraita viikonloppuisin tai käymme patikoimassa.

minä nautin kotiäitiydestä koska kun olen töissä niin teen vuorotyötä ja yhteinen aika perheen kanssa on todella kortilla.

Minulla myös mahdollisuus jättää leikki-ikäinen mummolaan hoitoon jos haluan vaikka päiväksi shoppailemaan.

Lapset 10v, 8v, 4v ja 2kk.

Mulla olennainen osa viihtymistä on päiväohjelma:

- aamusella käydään kerhoissa tai kylässä tai meillä on vieraita tai ulkoilemme omassa pihassa, lähimetsässä tai puistossa -> erittäin tärkeää, koska lapset saavat seuraa ja minä saan tavata muita äitejä, joista osa tosi hyviä ystäviä

- lounaan jälkeen kaikki lapset joko nukkuvat päiväunet tai muuten lepäävät ja mulla on omaa aikaa: nettailen, luen hyvää kirjaa tai katson esim. Murhasta tuli totta

- illat mies on kotona ja tekee laillani kotitöitä, lisäksi päästämme toisemme lenkille pari kertaa viikossa yksin päätä tuulettamaan ja kuntoa kasvattamaan

Kotityöt:

- aamupalan jälkeen laitan keittiön ja teen sängyt

- lounaan jälkeen tiskikone ja pyykinpesukone pyörimään

- päiväunien jälkeen teen jonkun helpon laatikko-, pata- tai keittoruuan, josta riittää seuraavan päivän lounaaksi myös

- iltasella pyykit kuivausrumpuun ja viikkaus, mies hoitelee illalla keittiön ja astianpesukoneen

- ylläpitosiivousta miten ehditään ja jaksetaan, viikonloppuisin mies kokkaa enemmän

Mulle avainsanat jaksamiseen ovat lapsellisten tai lapsettomien kaverien tapaaminen päivittäin, miehen tuki sekä ammattitaidon ylläpitäminen (ja mielenvirkistys) keikkatöin (iltaisin, opetusala)

eli tärkeimpänä olen nähnyt sen, että kun saan huolehtia omasta fyysisestä kunnosta ja välillä saan irtautua arkipullasta se tuo uutta intoa jaksamiseen kotona. Lapset tuovat paljon iloa ja toki välillä meinaa hajota pää kotona. Mutta tää on elämää. Kotitöitä hoidan päivittäin ja tietyt rutiinit kun ovat tulleet, ei niitä jaksa laskea. Joskus ei tehdä mitään, toisinaan taas tukkaputkealla puunataan koti kuntoon.

Ei tää niin vakavaa ole, vaikka tiskikoneessa seisoo likaiset astiat ja pyykkivuori kasvaa. :)

Vierailija:

Lainaus:

Voit esimerkiksi käyttää ajan itsesi tai ammattitaitosi kehittämiseen ja opiskella, voit tehdä työtä kotoa käsin tai voit keskittyä lapsen kasvattamiseen mitä moninaisimmilla keinoilla.

töihin vasta vuoden päästä, kun kuopus on vielä vauva

Olemme käyneet paljon kerhoissa, mutta kaipaan kuitenkin jotakin haastetta ja aivovirikettä, siksipä ajattelin vielä jatkaa opintojani.

Oman viihtymiseni kannalta tärkeintä on sosiaaliset suhteet.

Tarvitsen muita ihmisiä ympärilleni ja niin kauan kun niitä riittää, minä viihdyn hyvin :)

Kotityöt ja ruuanlaiton hoidan lähes kokonaan yksin. Olen kokenut sen parhaaksi vaihtoehdoksi, koska silloin perheen yhteistä aikaa ei tarvitse käyttää siivoamiseen ja ehdimme tavata ystäviä ja tehdä muuta mukavaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat