Seuraa 

Kohta viisikuinen poikamme syö öisin vielä kaksi kertaa yhden ja viiden aikoihin, mutta tuttia saan laittaa suuhun monen monta kertaa. Omat unet jää melko vähiin. Kannattaisiko kohta kokeilla tutin pois jättämistä kokonaan. Puolen vuoden paikkeillahan kuulemma imemisen tarve vähenee huomattavasti.

Meneekö lapsi sekaisin jos annan tutin hetkeksi nukkumaan käydessä, otan sen heti pois kun lapsi alkaa sammahtaa, jottei nukahtaisi se suussa ja öisin lakkaisin sitä tarjoamasta. Vai meneeköhän homma sitten syömiseksi jos ei tuttia saakkaan? Ja voinkohan vielä " huudattaa" yöllä noin pientä jos ei tassutteluun rauhoitu?

Kommentit (3)

Kun vauva vielä heräili yöllä syömään, niin heräili muutenkin paljon helpommin ja täytyi antaa tuttia. Kun en antanut enää yöllä maitoo, vaan tungin tutin suuhun, niin eipä sitten enää herättykään yöllä ollenkaan ja nukuttiin yli 10 tunnin yöunia. Illalla söi paljon puuroa ja jos jaksoi, niin maitoa päälle. Sitten aamulla sama homma. Tutin haluaa nukkumaanmennessä enkä meinaa sitä siltä riistää, kun on sille niin tärkee. Lapsi saa kuitenkin niin paljon lohtua siitä tutista. (suosittelen Vicky Iovinen kirjoja).

myös tuossa iässä hankalaa, kun tuttia ei itse osannut laittaa suuhun. Mutta 6kk jälkeen oppi itse hakemaan tutin suuhun sängystä. Sängyssä on varmaan 5 sellaista mam-nuppituttia, jotka on ihan sama miten päin suuhun laittaa. Vaikka vauva kuin ähisi ja puhisi tai vähän kitisi, niin en reagoinut, ettei oppinut siihen et heti tulee tutti suuhun. Kun itkeskelemään alkoi, niin tökkäsin sitten tutin suuhun ja pian huomasin, ettei edes sitä tarvi tehdä.

Itse koin jo esikoisellekin tutin ihan hyväksi ratkaisuksi. Ei sitä muuten käytetty kuin nukkuessa ja sen kanssa ainakin meillä rauhoitutaan tosi hyvin. Myös hampaiden puhkeamiset on menneet aika helpolla, kun yöllä on tutti mitä jyrsiä. 1½ vuoden jälkeen esikoiselta tutti ihan vahingossa sitten unohtui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse vieroitimme pojan reilun 7kk iässä saman ongelman takia. Auttoi öihin ja kävi siinä iässä tosi kivuttomasti. Aluksi nukutettiin päikkäreille ilman tuttia ja sitten muutamien päivien jälkeen myös illalla sänkyyn ilman tuttia. Kahtena yönä annoin tutin aamuyöstä ja sen jälkeen tutit lähtivät. Nyt poika osaa nukahtaa itsekeseen vaikka yöllä heräisikin. Päätöksessä täytyy sitten pysyä, joten jos päätät vieroittaa, varaudu että jonkin verran joudut huutoja kestämään aikasempaa enemmän. Joskus automatkoilla kieltämättä tulee tuttia ikävä... ei kiva kun pikkumies huutaa takapenkillä ja isosisko pitelee korviaan. Rauhoittuneet yöt on kuitenkin meille tärkeintä, joten ei haittaa vaikka muuten vähän kätistäänkin :-)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat