Seuraa 

Tätä on täällä jauhettu monelta kantilta, mutta en ymmärrä miten onnistutte. Kertokaa mitä pitää tehdä..

En osaa pitää " unikoulua" . Hullummaksi vaan muuttuu, ja yöt ovat aina vaan hirveämpiä, teen varmaan kaikki mahdolliset virheet. Sanokaa mulle mitä pitää tehdä.

- vauva (n. 8 kk) heräilee 2 tunnin välein ja vaatii tissiä. Illalla nukahtaa omaan sänkyyn klo 21 (!) mutta sitten herää viimeistään klo 24 (sitä ennenkin kitisee, mutta annan tutin ja rauhoittuu siihen). Puolen yön jälkeen ei riitä tutit, eikä viereen ottaminen. Vauva nukkuu meidän makuuhuoneessa, kun sitä tuttia pitää olla koko ajan antamassa. Siis heräilee oikeastaan n. tunnin välein, ja tissiä pitäisi saada 2h välein jotta rauhoittuu.

Tassuttelu tai mikään rauhoittelu ei auta yhtään! Huuto muuttuu lopulta ihan hysteeriseksi. Viime yönä yritin rauhoitella ja annoin lopulta huutaa n. 20 minuuttia, kun ajattelin että se loppuu lopulta. Ei lopu - pahenee vaan. Sitten annoin tissiä (en kestänyt enää), eli vauvakin jo tietää, että kun tarpeeksi huutaa, saa lopulta tissiä. Oon ihan kuitti. En ikinä saa nukkua edes muutamaa tuntia (aina vähintään tuttia on annettava). Miehellä on tosi rankka työ, pitkät päivät ja herätys jo klo 5, joten en voi hänelle tätä hommaa delegoida. Nukkuukin nykyään eri huoneessa.

Tiedän että pitäis toimia johdonmukaisesti, mutta miten. Mikään ei auta.

Olen ottanut syliin ja kantanut ympäri taloa, silloin rauhoittuu lopulta mutta jos yrittää takaisin nukkumaan, huuto alkaa taas, paitsi jos annan tissiä. Ruokaa menee hyvin päivällä, illalla syödään kunnon annos puuroakin. Vauva on pullukka - Ei voi olla nälkä! Mitä ihmettä teen ??

:( viilisiili

Sivut

Kommentit (41)

Ihan samaa kirjoittelin tuossa juuri edelläsi :) Sinä vaan muotoilit asian todella hyvin, olen 100% samaa mieltä ja tosiaan, takana on tutkimustuloksia (niinkuin niitä nyt tarvittaisiin luonnonmukaisia asioita tukemaan..) Mitään hyvää ei voi seurata siitä, että vauva ei saa tarvitsemaansa lohtua, mieluiten lyhyen ajan kuluessa. Jos jossain väitetään toisin, niin kiinnostaisi tietää. Minä en vaan käsitä, miksi taistella luontoa vastaan ja yrittää muuttaa sitä. Vauvat ovat vauvoja niin lyhyen aikaa ja se aika antaa heille perustan heidän elämälleen (luottamus, itsetunto jne). Itselleni vauvan kanssa perhepedissä nukkuminen tulee säilymään yhtenä ihanimmista muistoista. Mikä on ihanampi tapa herätä aamulla, kun vauva killittää hymysuin suoraan silmiin ja jokeltelee huomenensa :) Ja sitten makoillaan yhdessä ja peuhaillaankin.

Perhepedissä saattaisi tulla nukutuksi ihan hyvin. Siinä voi imettää ja itse nukahtaa siihen samalla, niinkuin vauvakin. Senkin on luonto niin fiksusti järjestänyt, hormonit... Itselleni ei koskaan univelkoja tullut niin tehdessäni, vaikka vauva usein olisikin syönyt yössä. Väsyneemmäksi tulin, kun tuota kantamista alettiin toteuttaa imetyksen sijaan. Olenhan silloin paljon kauemmin hereillä vauvan herättyä ja se vie paljon enemmän energiaa. Kaikki toki eivät pysty nukahtamaan vauva tississä kiinni, mutta vinkkinä kuitenkin.

että jokin aika sitten mekin kannoimme vauvaa hänen herättyään imetyksen sijaan, sillä siinä vaiheessa nälästä ei ollut kyse, jo isolla vauvalla, ja vauva alkoi heräilemään harvemmin, kunnes tuli flunssat ja nuo muut ja heräily lisääntyi taas. Tulipa koettua sekin itse.

Siinähän se juuri onkin, että kun usein unikoulutellaan rankasti ja harmitellaan sitten, kun hampaat jne heittävät taas yöt ihan sekaisin. Miksi ihmeessä sitten edes pitää vauvalle rankkoja huudatuksia ja koulutteluja? Miksi ei voisi hyväksyä sitä, että hampaat ja muut seikat saattavat hyvinkin aiheuttaa levottomuutta ja että se on osa vauvan kanssa oloa?

Vauva-lehdessäkin oli yksi artikkeli tassuttelusta, jossa vauvaa oli tassuteltu ja lopulta selvisi, että heräilyjen syynä olikin allergia. Siltikin oltiin kovasti onnellisia, että tuli tassuteltua kuitenkin??? Kovasti jäin ihmettelemään sitä artikkelia ja sen tarkoitusta kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoitan tämän ennenkaikkea siksi, jotta ulkopuoliset tämän pinon lukijat eivät kyseenalaistamatta lähtisi huudattamaan vauvojaan ja neuvolaa uskomaan, vaan tutustuisivat pehmeisiin arvoihin ja niiden tärkeyteen ensin. Tuntui niin pahalta lukea, kuinka " on vaan huudatettava..." (Ei ole)

Minä pidän pehmeistä arvoista vauvan kanssa ja mietin asioita vauvan näkökulmasta. En ymmärrä, että mitä hyvää _vauvalle_ seuraa siitä, että häntä huudattaa. Vanhemmat toki ovat onnellisia, jos tämän jälkeen he saavat nukkua yönsä hyvin. Usein vanhempien etu tuntuu olevan se tärkein.

En myöskään ymmärrä, missä sanotaan, että vauvan pitää silloin ja silloin oppia nukahtamaan itsekseen ja silloin ja silloin pystyä nukkumaan yöt heräämättä.

Tällä hetkellä meidän 10kk-vauvamme heräilee n. 2h välein (ensimmäinen flunssa takana, roimasti hampaidentuloa, tukien kävelynoppiminen, konttaamisen aloitus ja vähäinen kiinteidensyönti) ja sydämeni sanoo ottamaan hänet hänen itkiessään syliin ja jos hän ei kantaessa nukahda takaisin, niin sitten saa rintamaitoa. Väsynyt olen toki välillä, mutta muuta en vauva-ajasta odottanutkaan. Uskon, että yöt paranevat, kun sen aika tulee ja vauva on siihen valmis.

Jos unikoulun pito ei tuota tulosta, niin eikös se kerro siitä, että vauva ei todellakaan ole siihen valmis? Ja jos huudatus tuntuu äidistä todella pahalta, niin eikös huudatus silloin ole väärin, toimiihan äiti silloin luonnonvastaisesti?

Huudattamisesta:

http://www.askdrsears.com/html/5/t051200.asp#T051205

Nämä ovat minun mielipiteitäni, jokainen tekee niinkuin itse parhaimmaksi näkee, mutta toivottavasti oman sydämensä mukaan.

tyttömme vähän yli 12kk..huusi ja heräili ekat 10kk,välil 15min välein yöl, mikään ei auttanut... todettiin maitoallergia ja ruoka-allergioita, eikä mikään näy ihol...no heräily jatkui,mutta paljon vähäisempänä..kaupungilta saatiin kotiin unikouluttaja, ei onnistunut unikoulu, huutais itsensä hengiltä, hengitys menee liian pahaksi, ja kaikki pahempaan suuntaan,jos huudatetaan..ja unikoulua kokeiltiin kyl tarpeeksi, meitä seurattiin viikkoja...unikouluttaja sanoi, et on lapsa, joille unikoulu ei onnistu....meille sopii pehmeät vaihtoehdot, syliin ,viereen, maitoa(oltiin jo pari kk ilman yömaitoa, nyt taas annetaan, kun rauhoittaa)..edellleen herätään keskimäärin 5krt yös, jos hyvä yö....saatiin lähete sairaalan vuodeosastol, että katsovat tilannetta..tyttö ihan terve ja normaali muuten...eli meillä päästään helpomalla kun halitaan, otetaanviereen jne...

samalla tulisi ratkottua myös oma ongelma. Me ollaan pidetty unitassukoulua melko järjestelmällisesti jo kuukausi lähes tuloksetta. Alussa koulu näytti toimivan- päästiin jo 2 yösyöttöön, mikä on meillä 8 kuukautisen kanssa mielsestäni varsin kohtuullisena tavoitteena, mutta nyt niitä syöttöjä on taas parin tunnin välein ja tassutteluja vielä useammin. Mielestäni suurin ongelma on se kun pienen elämässä sattuu ja tapahtuu: tulee hampaita, opitaan seisomaan jne. Ja harvan perheen elämä on jatkuvaa kotonaolemista säännöllisine nukkumaanmenoaikoineen jne.. Ja kaikki tapahtumat palauttaa unikoululaisen helposti lähtöruutuun. Turhauttavaa hommaa! Mutta mitä muutakaan keksisi..?

Minulla on antaa vain kaksi vinkkiä: Kun vaavi aloittaa huutamaan, ota heti tissille tai päätä jaksaa huutoa ja kantelua, ettei lapsi opi että huutamalla aina lopulta saa tissiä. Toinen: käytä korvatulppia. (saa apteekeista). Kuulet kyllä huudot, mutta et herää joka inahdukseen ja huuto on siedettävämpää niiden läpi kuultuna.

Ja vielä: 8 kuukautinen ei enää kovin montaa kuukautta syö tissiä. Itse lohduttaudun ajatukselle, että kun 1-v tullut täyteen, voi tissin hyvällä omalla tunnolla jättää pois ja yöt rauhoittuu.

Voimia!

T: Taimi-Lempi

ps: Minunkin mieheni herää töihin jo viideltä, mutta on silti viikonloppuisin pitänyt unikoulua ja se on kyllä mennyt paremmin kuin maidintuoksuiselta äidiltä, kuten edellinen vastaaja viittaa

Meillä siis myös 9 kk vanha tämä juniori ja heräilee jatkuvasti, ja yöt todella levottomia! Pyörii, hyörii, kitisee ja heräilee yleensä useammin kuin kerran tunnissa. Taas on sellanen vaihe menossa. Joskus kun herää VAIN 5 kertaa, niin tuntuu luksukselta :)

Tiedän, hampaat ja uudet taidot vaikuttaa uniin... mutta...

Onkohan levottomalle lapselle apua unipussista?

Ja mietin josko laittaisin lampaantaljan päälle nukkumaan, sillähän pitäisi olla rauhoittava vaikutus...

No, joskus tämä helpottaa. Jaksuja kaikille!

Tiedän tunteen...

Meillä esikoinen nukkuu perhepedissä ja söi 1.5 tunnin välein tissiä hieman reilun vuoden vanhaksi. Olin itse jo töissä siinä vaiheessa ja melkoisen väsynyt.

Minä edustan pehmeämpää linjaa unikoulussa, meillä se toimi niin että minä muutin pois makuuhuoneesta ja mies jäi esikoisen kanssa sänkyymme nukkumaan. Ensimmäisinä öinä esikoinen itkeskeli paljon, mutta mies oli vieressä ja silitteli ja jutteli. Muutamien päivien jälkeen heräsi enää kerran yössä äitiä itkemään ja lopulta ei ollenkaan. Itse en päässyt takaisin sänkyymme kun vasta kuukauden kuluttua, maidolta tuoksuva äiti oli liian suuri houkutus, kun päivällä imetin vielä.

Jos sinun miehesi ei pysty pitämään vauvalle unikoulua, onko teillä mummia tai kummia tms. joka voisi tulla rauhoittelemaan vauvan öisin? Toinen vaihtoehto on lähteä pitämään unikoulu isovanhempien tai sukulaisten/ystävien luo. Äiti on oikeasti hieman huono ihminen pitämään unikoulun.

Tärkeintä olisi että lasta ei oteta pois sängystä jossa hänen on tarkoitus nukkua, vaan silitellään ja rauhoitellaan siellä, vaikka sitten itkisikin. Aikuinen on kuitenkin vieressä ja tuo turvaa kosketuksella ja äänellään. Minulla ei ole oikein kantaa tuttiin, onhan sekin rankaa jos sitä pitää olla koko ajan antamassa.

Mannerheimin lastensuojeluliitolta saa tilata unikoulu-vihkosen, suosittelen myös sitä!

Tsemppiä unikouluun! Toivottavasti yöt rauhoittuvat!

L

Meillä vastaavaa elämää, monta kuukautta. Yöt alkoi mennä hulinaksi vaavin ollessa 4 kk ja jatkui aina 10 kk asti. Hain useasti apua, sitä saamatta.

Viimeisellä kerralla marssin neuvolan pomon luokse ja ilmoitin etten poistu ilman apua. Seuraavana päivänä päästiin Tammisaareen unikouluun, joka auttoi hetkellisesti. nyt kasvavat hampaat kiusaavat mutta meille on todistettu, että lapsi voi nukkua 12 h huutamatta.

Olen kyllä kiitollinen myös Sinun neuvoistasi, ja olet toisaalta oikeassakin, kuitenkaan en vauvaa " unikouluta" perinteisellä mallilla, sillä nyt kun olen etsinyt tietoa enemmän, valitsen kahdesta pahasta pienemmän. Laitan tähän tämän yhden " vastauksen" tuohon kysymykseen, siis mitä haittaa lapselle voi olla ja miksi siis en haluaisi millään itkettää lasta.

:) t. viilis

Helsingin ja uudenmaan sairaanhoitopiirin nettisivuilta kopsattu:

[b]" Kiinnittymissysteemin vakiintuminen 6¿10 kk:n iässä on vaihe, jossa olisi erityisen tärkeätä välttää lapsen turvallisuudentunnetta horjuttavia kiinnittymistraumoja. [/b]Monet vanhemmat oivaltavat tämän vaistomaisesti ja tuntevat epäluuloa yleisesti toistettua ohjetta kohtaan antaa lapsen huutaa huutonsa yksinäisyydessä. [b]Huudattaminen toki johtaa usein siihen, että lapsi on oppinut nukkumaan yksin ¿ ihminen on nopeasti ehdollistuva olento. Hän on kuitenkin samalla oppinut karvaan läksyn siitä, ettei hänen kokemustaan hädästä aiotakaan kuulla. [/b]

Tämän ikäinen lapsi ei pysty manipuloimaan toisia, vaan hän ilmaisee oman kokemuksensa tilanteesta ja odottaa siihen vastattavan. Vastauksen laatu vaikuttaa hänen sisäistyvään perusoletusmalliinsa siitä, kuinka aikuiset ja nimenomaan hänelle tärkeimmät aikuiset suhtautuvat häneen. Lapsen hädän ilmausten sivuuttaminen vahvistaa välttelevää, avun tarpeet tukahduttavaa kiinnittymismallia, joka rajoittaa lapsen tunne-elämän myöhempää kehitystä. "

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649#hoitomallit

nutti:

Lainaus:

Niin, että mitäs traumoja siitä sitten tulee. ihan vaan retorisena kysymyksenä: Mikä on pahinta, mitä lapselle voi tapahtua, jos pidät 3 yötä unikoulua???

Ensiksi haluaisin kysyä ms82:lta, että miten suosittelet sairaalan tai vast. unikoulua, muttet huudattamista? Nimenomaan ne ovat huudattamista. Ei heillä ole siellä sairaalassa mitään ihmelääkkeitä saada vauva nukkumaan läpi yön heräämättä, vaan siellä huudatetaan ja yleensä siihen ei osallistu kumpikaan vanhemmista, niin paikalla käyvä " rauhoittelija" on täysin vieras ihminen! Mutta jos minä olen nyt väärässä, niin haluan ehdottomasti meille sen ihmelääkkeen. Anteeksi vähän tyly ilmaus. En halua, että loukkaannut.

Meidän poika on 10 kk ja syntymästä saakka on heräillyt n. 3 tunnin välein. Sitten n. 4 kk ikäisenä heräilyt muuttuivat 3 krt/tunnissa - 2 tunnin välein. Nyt olen yli puoli vuotta nukkunut itse korkeintaan 2 tunnin (harvoin 3 tunnin) pätkissä. Meillä unikoulu on pitkittynyt mahakipujen (refluksi) vuoksi. Olen ehkä enemmän henkisesti väsynyt tähän tiheään heräilyyn ja en ole ollut valmis vielä lopettamaan yösyöttöjä. Meidän tapauksessa poikakin kärsii väsymyksestä päivisin yöheräilynsä takia. Toisaalta yösyönti helpottaa refluksia, mutta hetken päästä pahentaa sitä. Siinä sitä on sitten miettimistä, että miten toimisin meidän molempien parhaaksi.. Ja ennenkaikkea en vieläkään ole saanut itselleni selväksi, mikä tapa olisi meidän tilanteessa toimiva, koska johdonmukaisuus on tässä asiassa tosi tärkeää.

Edelliselle kirjoittajalle: perinteisessä unikoulussa, eli huudatusunikoulussa on vain ongelmana se, että lapselle jää siitä turvaton olo, eli hänen viesteihinsä ei vastata. Kyllähän se varmasti tepsii ja nopeasti, mutta minusta itsestäni ei koskaan ole siihen ollut. Se halu auttaa huutavaa lasta on niin raastava, että tässä asiassa olen halunnut kuunnella omaa tunnettani ja suosia pehmeämpiä vaihtoehtoja. Mutta on tilanteita jolloin tuo keino on varmasti perusteltavissa.

Sitten ap:n ongelmaan. Ensinnäkin sinun täytyisi päättää, että yöllä ei tule minkäänlaista palvelua vaikka mikä olisi. Tuossa iässä voisi kyllä ajatella, että aamuyöstä voisi vielä ruokaa saada esim. 5 aikaan. Eli ei ruokaa välillä 21-05 tms. Sitten pitäisi vielä toteuttaa tämä päätös ja saada lapsi ymmärtämään, että asiat ovat nyt muuttumassa.

Sitten kannattaisi kiinnittää huomiota päiväjärjestykseen, eli että on varmasti tarpeeksi seurusteltu lapsen kanssa päivällä, että on nukuttu sopivasti päiväunia (ei liian pitkiä tai lyhyita tms.) ja varmasti syötetty hyvin ja vähän päälle, ettei näistä asioista tarvitse yön pimeydessä kantaa huolta...

Ja sitten nukkumaan, jos vain mahdollista ilman tissiä/tuttia juuri nukahtamishetkellä. Ja yöheräämiset sitten hoidetaan sillä keinoin mikä parhaiten rauhoittaa mutta mahdollisimman vähäeleisesti. Eli tuo tassutuskeino kyllä tuntuisi hyvältä, ja aina syliin huudon mennessä kovaksi ja rauhoituttua takaisin petiin ja taas ylös ja silleen. Se itseluottamus koko hommaan on kaiken a ja o. Itse olen vain pitänyt huutavaa lasta sängyssä sylissäni (ilman kantelua tms), ajattelin että huutamatta tämä ei mene, mutta yritän sentään olla läsnä ja viestittää, ettei mitään hätää ole. Esikoisen kanssa unikoulu kesti 3 yötä näin huudattaen ja sylissä pitäen, pisin huuto taisi olla tunnin tms. Ja esikoinen nukkui juuri noin huonosti. (ja tulipa hänenkin unikoululleen valittua paras aika kun heti näiden huutoöiden jälkeen puhkesivat ylähampaat...)

Mutta voimia kovasti, toivottavasti saatte yöt sujumaan, oli sitten ratkaisunne asiaan ihan mikä vain, hyvä yöuni on varmasti kaikkien etu!

Lukematta kaikkia muiden vastauksia, suosittelen että otat yhteyttä neuvolaan. Kerro tilanteenne ja se kuinka väsynyt olet. Sieltä sinut ja vauvasi voidaan joko ohjata sairaalaan tai ensikotiin unikouluun tai saat unikouluohjaajan kotiisi. Ja ole tiukkana, että sinua kuunnellaan ja saat apua.

Huudattamista en missään nimessä suosittele.

Meillä on samanlaista, välillä parempia kausia, välillä huonompia. 6kk neuvolassa neuvolantäti totesi vain, että jos aion imettää, niin lapsi todella heräilee öisin niin kauan kuin imetän. Mitään neuvoja tms. en saanut. Näin kyllä punaista silloin, sillä en aio imetystä lopettaa. Eihän se ihan yksi yhteen mene, että jos annetaan korviketta, niin vauva varmasti nukkuu läpi yön. Vauva on nyt 7kk ja vähän on jo helpottanut ja edelleen imetän.

Toivon, että saatte apua, sillä äidin hyvinvointi on myös lapsesta huolehtimista!

Niin ja perhepedissäkin on aina nukuttu, vauva nukahtaa omaan sänkyyn, josta siirtyy tunnin parin päästä viereen. (en tainnut sitä tuossa aloituksessa laittaa niin selkeästi). Näin on ollut alusta asti.

t. viilis, joka muuten viime yönä nukkui jopa yhden 3 h pätkän ja olo on paljon parempi

Meillä on myös herätty 5-kuisesta lähtien 1-3 tunnin välein syömään, nyt vauva on kohta vuoden. En itsekään halunnut missään nimessä huudattaa eikä tassuttelu tehonnut ollenkaan. Muutaman kerran koitin olla imettämättä ja siitä syntyi ihan kamala huuto ja paniikki, näin myös aina jollen heti antanut rintaa kun heräsi. Olin jo aivan ahdistunut, etten pääse ikinä yöimetyksistä eroon. Reilu viikko sitten kuitenkin päätin taas kokeilla ja se onnistuikin tosi helposti! Yhtenä yönä 1,5 h kitinää eikä edes kunnon itkua, aamuyöstä huutoakin, joka talttui maitohörpyillä nokkamukista. Edelleenkin meillä heräillään öisin, mutta aiempaa vähemmän, ja koska vieroituksesta on vasta reilu viikko, niin muutosta ehtii kyllä vielä tulla myöhemminkin. Ja tämä vieroitus tapahtui siis äidin vieressä perhepedissä nukkuen. Halusin vaan kertoa, että kun ajankohta on oikea, voi rinnasta vieroitus tapahtua helpostikin. Tsemppiä teille!

Luin äkisti läpi muiden kommentteja, voi olla että joku muukin sanoi jo samaa, mutta haluan sanoa kuitenkin että sinuna/teinä miettisin vielä että ryhtyäkö tosiaan unikouluun. Olen vahvasti sitä mieltä että pientä vauvaa (vastasyntynyt vielä 18 kk ikäisenä joidenkin lähteiden mielestä!) ei voi " kouluttaa" . Ei se edes tiedä että äidillä ja isällä on tunteita tuossa iässä, joten huutaminen on ainoastaan hänen tapansa viestiä että jokin on hullusti. Ja kun hänet ottaa syliin tai hän saa rintaa hänelle tulee rauhallinen mieli. Huutaessaan hän ei siis mieti rintaa tai syliä, vaan sitä pahaa oloa.

Se että vanhemmille (tai ainakin äidille) tulee paha olla kun lapsi huutaa, on luonnon tapa kertoa että lasta pitää lohduttaa. Ei luolaihmiset olisi koskaan voineet jättää vauvaa itkemään yksin, sen olisi sudet syöneet jo kauan sitten! Pieni vauva tarvitsee vanhempien turvaa myös öisin, jotkut vauvat pidempään kuin toiset! Miksi on niin paha asia että vauvalle pitää antaa rintaa tai lohtua öisin? Se kuuluu vauva-aikaan! Usein vain muut sanovat että vauvan pitäisi osata nukkua yksin ja että kyllä ne unohtavat ne huudot sitten heti jne. jne. Se on yleensä karikatyyriä ja siinä ei ole minkäänlaista tieteellistä tai todellista perää (HUS:n sivut todella hyvää luettavaa!). Tuntuu että kun jotain tarpeeksi hoetaan, se muuttuu todeksi.

En tarkoita olla päällekäyvä, jokainen tietenkin tekee kuten parhaakseen näkee. Mutta joskus vallitsevia " totuuksia" pitää uskaltaa kyseenalaistaa ja se on usein ainut tapa löytää se oma tie. Uskalla luottaa vaistoihisi jotka sanovat että lasta ei pidä jättää yksin! Se tunne siellä vatsassa kertoo oikeasti meille miten lapsen kanssa kannattaa toimia. Jaksamista!

T,

Äiti, jota on pienenä huudatettu yksin, ja joka siitä vieläkin kärsii

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat