Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Onkohan siitä mitään haittaa?

Ollaan itse miehen kanssa peli-ihmisiä. Taapero kiinnostui ja ajattelimme antaa kokeilla. Spyroa tuo pelaillee, joka on siis ihan lasten peli. Varsinaisesti se ei ole pelaamista, vaan leikkimistä.

Taapero ei pelaa joka päivä. Max 1h saa kerrallaan pelata, mutta usein lopettaa itse n. 30min jälkeen.

Telkkaria meillä ei juurikaan katsota. Minä ja mies joskus jotain dokkareita. Lapsi silloin tällöin piirrettyjä.

Ja en usko että lapsesta tulee mitään 24h sisällä istuvaa kotipelaajaa joka syö hamppareita ja juo kokista. En tituleeraa perhettämme varsinaisesti urheilullisiksi, mutta kyllä liikunta kuuluu lähes jokaiseen arkipäiväämme - jos ei muuten niin hyötyliikuntana (autoa kun ei ole).

Sivut

Kommentit (34)

Kukin vuorollaan esittelee mitä mielikuvituksellisimpia teorioita pelien haitallisuudesta - teorioita joilla ei ole mitään todellista tutkimuspohjaa. Kunhan vain lähtökohtana on tiukasti vastustaa lasten pelaamista - millä ehdoilla tahansa ja missä ympäristössä tahansa ja mitä pelejä tahansa.

Meillä 4,5 vuotias osaa itsenäisesti käyttää tietokonetta ja pelata pleikalla. Saa sitä satunnaisesti tehdä - mutta silti lähtee aina riemusta kiljuen ulos tai muihin(kin) leikkeihin kotona - vaikkapa auttamaan äitiä siivouksessa tai ruoanlaitossa.

Käden, silmien ja jalkojen motoriikka on hämmästyttävää (sillä pleikalla on tullut pelattua myös ralli- ja formulapelejä). Lisäksi lapsi osaa jo aikas hyvin kirjaimet ja numerot sekä muita logiikkaan liittyviä juttuja, sillä on jo pitkään pelaillut Alkupolku -sarjan naperolaa, leikkilää, eskaria ja ekaluokkaa.

Itse olen sitä mieltä, että kohtuullisesti kaikkea (ikään sopivaa) on ainoastaan hyväksi lapselle. Mieluummin annan lapsen aktiivisesti pelata kuin passiivisesti tuijottaa piirrettyjä.

" Tarkoitin haitta-kysymyksellä lähinnä esim. että vaatiko peli liikaa käden ja silmän yhteistyötä ts. rasittaako se lasta liikaa? Ja onko pelien värimaailma liian räikeä silmälle? Nenä ruudussa ei pelata, vaan reilusti kauempana ohjaimen johdon antaessa myöden."

Tuosta pelaamisen määrästä olen hyvin tarkka. Pelikertoja on viikossa 2-3 ja kesto tosiaan maksimissaan tunnin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja ei ole tullut mieleenikään hankkia pleikkaria tai antaa surfata netissä... meillä harjoitellaan vielä kuinka ja mihin värikynää käytetään ja kuis päin saksia pidetään käsissä...

Itse pelaan lapseni kanssa tietokoneella Muumin Taikurinhattu- peliä sekä jotain DVD-elokuvien mukana tulleita pelejä. Meillä tosin se puolituntia on maksimiaika.

Televisiota katsoo jonkinverran, mutta maksimissaan tunnin päivässä. (poikkeuksena jotkut lastenelokuvat tai sairastelupäivät).

Ikää on 2-vuotta ja tekee paljon muutakin päivän aikana kuin pelaa ja istuu TV:n ääressä. Vähintään 2h päivässä on ulkonakin.

pelien maailmaan. Eiköhän ehdi myöhemminkin. Kun ne sosiaalisetkaan taidot ei vielä tuon ikäisellä ole täysin kehittyneet eikä motoriikka yms. niin keskittyisin enempi niihin. Sääliksi käy.

Tunti ei varmasti ole sopiva peliaika noin pienelle jonka silmälihakset saati aivot vielä kehittyy. 15-20min olisi minusta aivan ehdoton maksimi pari kertaa viikossa. Syyttele sitten vain itseäsi jos lapsesi alkaa saada myöhemmin epilepsia tms. kohtauksia, kun olet hänet sellaiselle altistanut.

Tässä nykymaailmassa kun niitä virikkeitä on liikaa muutenkin. Lapset nykyään levottomia ja kärsimättömiä. En itse antaisi noin pienen pelata. Varmasti löytyy muutakin kehittävää tekemistä.

Vierestä olemme saaneet / joutuneet katsomaan mieheni 15 vuotta nuoremman pikkuveljen elämää...

# vuotiaasta lähtien on ollut aina koneita.. ensin pleikkareita, sitten pleikkoja, tietokoneita ja muita pelikoneita. poika on nyt 12 vuotias. Hän ei missään vaiheessa pienenä leikkinyt, siis oikein kunnolla leikkinyt. Leikit ei kiinnosta, pojalla ei ole lainkaan oma-aloitteisuutta mihinkään leikkiin / tekemiseen / liikkumiseen. Hän ei ole koskaan leikkinyt mitään pihaleikkejä, ei majoja, ei mitään... Ystävyyssuhteetkin ovat tulleet vasta nyt jonkinlaisiksi. Poika on nyt 12 vuotias ja kavereiden kanssa ylläri, ylläri vain pelataan!!!!!!!!

Siis ihan oikeasti pelit hiljalleen veivät mennessään ja koko lapsuus jäi elämättä!!! Nyt poika on reilusti ylipainoinen, edelleen peleissä kiinni, liikuntaa inhoava ja eikä keksi MITÄÄN tekemistä ellei pelikonetta ole vieressä!!!!!

Hänestä olemme oppineet ettei meille pelikonetta tule.

Vierailija:

Lainaus:

Pleikkapeleissäkin lukee ettei saa pelata kuin max tunnin ja tuskin ovat ajatelleet siinä 2-vuotiasta. Ja jos tuollainen rajoits on annettu, voit arvata että sille on syytäkin, ei tosiaan ole terveysvaikutteinen se masiina.

En ottanut lainkaan kommenttia ap:n juttuun, vaan kerroin, mitä meidän tuttavapiirissämme tapahtui... Ja puitteet ap:lla ja tällä meidän tutulla on erilaiset..

Mutta vähän aikaa sitten Jari Sinkkonenkin totesi 45 min ohjelmassa että lapsilla on nykymaailmassa liikaa virikeitä, jotka tekevät kouluikäisenäkin levottomaksi... Hermoäsrykkeet ovat liian suuria käsiteltäviksi. Eli: hallaa tekee pienten pelaaminen.

Vierestä olemme saaneet / joutuneet katsomaan mieheni 15 vuotta nuoremman pikkuveljen elämää...

3-vuotiaasta lähtien on ollut aina koneita.. ensin pleikkareita, sitten pleikkoja, tietokoneita ja muita pelikoneita. poika on nyt 12 vuotias. Hän ei missään vaiheessa pienenä leikkinyt, siis oikein kunnolla leikkinyt. Leikit ei kiinnosta, pojalla ei ole lainkaan oma-aloitteisuutta mihinkään leikkiin / tekemiseen / liikkumiseen. Hän ei ole koskaan leikkinyt mitään pihaleikkejä, ei majoja, ei mitään... Ystävyyssuhteetkin ovat tulleet vasta nyt jonkinlaisiksi. Poika on nyt 12 vuotias ja kavereiden kanssa ylläri, ylläri vain pelataan!!!!!!!!

Siis ihan oikeasti pelit hiljalleen veivät mennessään ja koko lapsuus jäi elämättä!!! Nyt poika on reilusti ylipainoinen, edelleen peleissä kiinni, liikuntaa inhoava ja eikä keksi MITÄÄN tekemistä ellei pelikonetta ole vieressä!!!!!

Hänestä olemme oppineet ettei meille pelikonetta tule.

Alle 3 vuotias ei hyödy liikkuvasta kuvatsa mitään, päinvatsoin. Ja mielikuvitus katoaa. Minuta on sairaan järkyttävää kun erään ystävän lapsi 4v. osaa itse tietokonetta käyttää, pelata yms. Ja heillä ei ole mitään valvontaa asian suhteen. Itse emme anna oman 4 v lapsen vielä pelata kuin isän kanssa joskus rallia. Kyllä liikaa näkee niitä surullisa tapauksia... Hyvänen aika, menkää pihalle, uimahalliin tms.

Ystäväni samanikäinen lapsi alkoi nähdä painajaisia, vaikka " pelasi" " vain" lastenpelejä. En tiedä onko haittaa, mutta mitä helvetin hyötyä siitä on?

niin se pystyy pelaamaan paremmin kun on kerran tai pari nähnyt miten peli etenee. Pelit kehittää silmän ja käden yhteistyötä ja niistä on hyötyä, kun vaativat keskittymistä. Meillä on kaikki pelanneet kolmen ikäisinä, tytöt mielummin gameboyn versioilla, ja itseäni lähinnä harmittaa että mun nuoruudessa ei niitä vielä ollut keksittykkään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat