Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Meidän tyttö on 2,5 kk ikäinen ja yöunet kestävät yleensä vain klo 22-07 eli 9 h. Nukkuu johonkin klo 5 asti suht rauhallisesti syöden 2-3 h välein, mutta aamuyöstä on tosi rauhaton ja ottaa vain pieniä torkkuja tohon klo 7 saakka, jolloin alkaa yleensä jutella ja on ihan valmis nousemaan. Joskus harvoin saan tytön vielä jatkamaan unia klo 8 saakka, mutta yleensä en. Jos tyttö nukahtaa klo 22, hän syö yleensä klo 01, 03 ja 05, jonka jälkeen noi aamuhulinat alkaa. Välillä tyttö siis torkkuu hetken ja välillä taas itkeskelee. Ja meno on tosi levotonta. Vaikka tyttö nukkuisi kapalossa, saa hän sieltä kädet vapaiksi ja huitoo niillä ihan kamalasti. Nukkuu mun vieressä ja jos yritän hivuttautua kauemmaksi, tyttö havahtuu hereille. Jos laitan tytön kokonaan omaan sänkyyn, alkaa itkemään. Tutti kelpaa hyvin päivällä, mutta ei yöllä. Varmaan myös huoneen valoisuus vaikuttaa. Meillä on huoneessa pimennysverhot, mutta ne ovat vain 200 cm levyiset (ei löydetty leveämpiä) ja meidän ikkuna on jotain 220 cm leveä, joten valo tulee huoneeseen sivuverhoistakin huolimatta. Alkaa pikku hiljaa nyppiä nämä lyhyet unet. Pääsen itse yleensä nukkumaan vasta klo 24 aikaan ja vaikka pääsisin aikaisemminkin, en tota aiemmin saa unta. Klo 5 jälkeen en enää saa yleensä nukuttua ja ton 5 h aikanakin, minkä nukun, herää tyttö syömään 1-2 kertaa.

Onko kohtalotovereita? Entä keinoja, millä olette saaneet vauvat nukkumaan pidempiä yöunia? Tyttö kun ei nukahda yleensä ennen tota klo 22. Pidentyyköhän nää yöunet tästä joskus itsestään? En enää muista, miten esikoinen aikoinaan nukkui. Mutta silloin sain itsekin nukkua päivällä, joten lyhyet yöunet ei haitannut niin paljon kuin nyt.

Kommentit (11)

-Fassiloora-:

Lainaus:

Mä en pysty nukkumaan korvatulpat korvissa, koska mun päässä humisee silloin ärsyttävästi!

Niin se humisee päässä mullakin, mutta humiseehan ilmastointikin. Pikemminkin se humina rauhoittaa. Enemmän mua korvatulpissa haittaa se, että en saa tungettua niitä niin syvälle, että ne pysyisi kunnolla korvissa. Käytän oransseja tulppia ja mies naureskeleekin mun näyttävän siltä, kuin olisin porkkanat törröttäisi korvista :)

Ja myös minä menin ennenvanhaan nukkumaan vasta joskus puoli yhden maissa, mutta kyllä vaan nykyään uni tulee ihan kevyesti puoli yhdentoista aikaan.

Meidän reilu 3-kk vauveli ei enää nykään heräile yöllä syömään usein, joten siinä mielessä olen kyllä onnellisessa asemassa. Ja myös sikäli, että raskaaksi tulon jälkeen ei ole paljon tarvinnut unilääkkeiden perään haikailla. Kyllä mua työstressi valvotti enemmän kuin vauva.

Meidän 2,5 kk yöunen kesto on 21/22-06/07. Yöunen laatu onkin sitten vaihtelevaa, joskus tuntuu, että herää tunnin välein, mutta viime aikoina ainakin eka pätkä on ollut kolmisen tuntia ja hyvällä tuurilla seuraavakin. Aamuyö on kuitenkin hankalampi, saattaa herätä neljältä syömään, viideltä muuten vaan itkeskelemään ja kuudelta sitten onkin jo niin mahdoton, että on pakko herätä. Yleensä vauva onkin sitten tyytyväinen ja hymyilee aamun kunniaksi. Hereillä ollaan ehkä tunti, sitten syödään taas ja joskus nukutaan vielä vajaa tunti, joskus ei. Katkonaisimmat yöunet on ollut ilmavaivojen takia, mutta ne on jo alkaneet helpottaa, ettei ainakaan ihan jokaisella heräämisellä kuulu paukuttelua.

Saan itse unta jo kymmenen aikoihin, joten nämä unet on yleensä riittävät, mutta hankalaa tietysti, jos ei itse saa unta niin aikaisin.

Meidän vauva ei kyllä pääse mihinkään keskimääräiseen vauvojen vuorokauden unimäärään, kun päivällä nukutaan niin vähän. Tai toivon, että sekin olisi alkanut muuttua, nyt on nukkunut jo pari tuntia, mikä on ihan luksusta, vaikka välillä kuulostaakin heräävän. Mutta oma aika pitää tietysti käyttää vauvajuttujen kirjoittamiseen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos yhtään lohduttaa niin meillä on täsmälleen samanlaista! Poika on nyt 9,5 viikkoa vanha ja alusta on ollut just tuota aamuyön jatkuvaa heräilyä joka alkaa siinä 05-07 välillä. Eli poju heräilee ½-1 h välein ja kitisee, ähisee eikä mikään ole hyvä. Nukkuu siis silloin jo vieressä. Joskus nukahtaa hetkeksi kun tarjoan tissiä, joskus kelpaa jopa tutti.

Yleensä nousemmekin jo viimeistään klo 07 kun ei tuota kitinää jaksa kukaan! Poju rauhoittuukin yleensä kun pääsee vaihtamaan maisemia, mutta ei kauaa jaksa olla hereillä. Yleensä laitan jo ulos nukkumaan klo 08 mennessä:). Aika aikaiset päikkärit siis!

Päivisin syö tuttia hyvin ja nukkuukin kolmet pitkät unet ulkona vaunuissa. Onneksi näin!

Iltaisin nukahtaa omaan sänkyynsä n. klo 21 ja herää siitä ekan kerran syömään n. klo 01.30. Vielä muutama viikko sitten heräsi jo klo 24, joten hyvä kun eka univäli on pidentynyt!

Mulla on kaksi vanhempaakin lasta ja heilläkin oli tätä aamuyön heräilyä, joten tuttua on siltäkin ajalta. Kyllä se sitten aikanaan meni ohi, oisko jo parantunut siinä ennen 6 kk:n ikää kun rytmi tuli kunnolliseksi? Silloin meillä on ollut hyvät rytmit eli yöunta klo 20-06 (heräämättä), ekat päikkärit klo 9.30-11.30, tokat klo 15-17.

Joten jos sitä vielä muutaman kuukauden kestäisi niin eiköhän tämä tästä kohta parannu!!!

t. toinen väsynyt!

Meidänkin poika, vähän yli 2kk herää siinä klo 4-5, tissi ei enää kelpaa, eikä uni tunnu maistuvan. Luulen, että sillä on ilmavaivoja kun en raaski alkuyöstä röyhtäyttää kun on niin helppo nostaa vaan se nukkuva nyytti kehtoon. Mäkään en saa kapaloa pysymään kiinni, tuttia ei ota yöllä (tarjoan aina vaan edeenkin vaikkei ota, ei auta), jos sen kanssa nousee ylös niin vaan haukottelee ja kiukkuaa. Kuuden aikaan oon yleensä sitten luovuttanut ja noussut ja laittanut sen kantoliinaan, siinä nukkuu sitten sikeesti. Unipussia kokeilen vielä kun tulee keskiviikkona postista. Meillä esikoinen nukkui heti vastasyntyneenä kaikki yöt läpi, mutta lohdutan sinua: elämä oli silloin sata kertaa vaikeampaa kun ei sitten nukkunut päivällä vaan huusi vaan koko ajan kurkku suorana. Tai siis varmaan siksi nukkui niin hyvin yöllä kun oli niin poikki koko päivän raivottuaan. Pitää varmaan yrittää sitä röyhtäyttämistäkin tämän kakkosen kanssa, jos se auttaisi. Meillä onneksi joinakin iltoina nukahdetaan jo klo 20, eilen tosin meilläkin vasta klo 23. Joinakin öinä poika saattaa nukkua 6+4 tuntia, viime yönä tosin 1+1+1+1+1+1.... argh. Täälläkin on pinna kyllä kireällä ja mustat silmänalukset... Viikonloppuina mies hoitaa toisen aamuyön niin saan edes vähän nukuttua. Mitäs muuta minä ajattelin kokeilla... Muistelen että joku sanoi että d-tipoista voi tulla ilmavaivoja, niitä yritän muistaa antaa ennemmin aamulla kuin illalla. Meillä on muuten ihan pimeä makkari, eikä auta. Tietysti vaikka olisi mitkä pimennysverhot, aina se päivänvalo vähän jostain kurkistaa ja on meillä tuo esikoinenki 1,7v alkanut nousta hirmu aikasin, 6-7, kun ennen on nukkunut 8-9 asti. Meillä esikoisen yöuni meni sillon 4-kuisena huonoksi ja kun otettiin perunat ja porkkanat kehiin niin sitten se taas nukkui hyvin. Nukuttaminen oli edelleenkin vaikeeta, mutta muistelen, että puolivuotiaana muuttui tosi helpoksi. Sillä minä yritän itseäni lohdutella, että jaksa nyt nämä 4 kk vielä niin sitten helpottaa :)

Kohtalotovereita tosiaan löytyy! Kuulostaa tuo Fassilooran vauveli ihan meidän 9 vkon ikäiseltä poitsulta, vaikka hän yöunensa kestävät yleensä n. 21.00-08.00. Mutta siinä välillä kaikkea tota: pisin unipätkä yleensä 3 h ja sitä tissittelyä parin tunnin välein, ja aamuyön ähinät ja puhinat. Silloin herra ei osaa päättää söisikö tissiä, hamuilee, mutta torkahtaa heti saatuaan tissin suuhunsa ¿ ja herää taas kohta. Ja tutti kelpaa päivällä, mutta yöllä siitä ei ole mihinkään. 3-v esikoinen oli yhtä surkea nukkuja ensimmäiset kuukautensa, ja päätin, että yritän tehdä jotain asioita tämän kakkosen kanssa toisin: illalla niin paljon ruokaa kuin uppoaa (lisämaitoakin kokeiltu, mutta ei juuri kelpaa, ei siis nälkä), nukahtaminen omaan sänkyyn (toimii yleensä, mutta herää kuitenkin osaamatta nukahtaa itse uudelleen), en heti reagoi ähinöihin, mutta ne kyllä aina yltyvät itkuun saakka. On kokeiltu myös vaununkopassa nukuttamista, isänsä kanssa nukkui olkkarissa 4 h, mutta makkarissa 2,5 h¿ Vatsa toimii hyvin, monta kertaa päivässä, mutta ehkä nuo aamuyön ähinät johtuu osin myös vatsavaivoista.

Enpä ainakaan itse enää keksi muita konsteja, kuin AIKA. Panen toivoni, siihen, että 3 kk:n iässä yleensä rytmit paranee. Jos se ei auta, niin esikoisen kohdalla kiinteät 4 kk alkaen toi pidempiä unijaksoja öihin. Ja jos sekään ei wörki, niin sitten unikoulua puolivuotiaana. Se poisti esikoiselta ensimmäisen yösyötön jo yhden yön jälkeen.

Ja lohduttaudun kuten viljaa, poika ei kuitenkaan suuremmin huutele yöaikaan, ja on aina aamulla herätessään niin aurinkoinen, että eipä sille pitkään jaksa olla vihainen =) Ja päiväunet maistuu myös hyvin ja muutoinki päiväsaikaan on ihan hyväntuulinen ja viihtyy jo itsekseenkin. Jotenkin tätä yövalvomista jaksaa paremmin, kun esikoisen kanssa harjoitteli!

Henrina ja pikku-ukkeli 9 vko

nukkuu yleensä myös kymmenestä seitsemään ja olen ollut rytmiin aivan tyytyväinen. TÄmän lisäksi nukkuu yleensä kolmet päikkärit, ekat jo yhdeksän jälkeen. Välillä selvitään yhdellä yösyötöllä mutta useammin syötän vielä kaksi kertaa, noin puoli kolmen ja viiden maissa.

Viiden jälkeen vauvan uni on aika levotonta, mutta ei yleensä ala itkeä (ei tosin varsinaisesti itke juuri koskaan, korkeintaan joskus kitisee). Aamuyön ähinään auttaa jonkin verran korvatulpat. TUlpat siis äidin korviin ;)

Tuskinpa vauvan yörytmiä juuri tuosta voi kummoisesti muuttaa.

että joku nukkuisi pitemmät yöunet, edes vanhempanakaan, sillä 4-5 kk ikäiset eivät nuku yleensä 12 tuntia enempää vuorokaudessa ja siitä pitäisi jakaa tunteja myös päiväunille.

Sais toi meidänkin ukko kyllä puolestani nukkua pitemmälle kuin kuuteen aamulla;)

niin, ja huomasin viime viikolla, että kun nukutan poikaa vielä illalla 18-19 kantoliinassa, niin yöuni oli yleensä parempi ja nukahtaminen helpompaa. No, eipä auttanut eilen...

juu, kyllä kai tätä nukkumista voi pitää ihan tyydyttävänä, vaikka suorastaan v**ttaa aamulla nousta viideltä, mutta kun kavereilta kuulee tämmöisistä tapauksista että huudetaan koko yö läpi ensimmäisen vuoden ajan, niin kai tässä täytyy kuitenkin olla ihan tyytyväinen.

Eikä mua haittaisi, että tyttö herää yleensä jo 15 vaille 7, jos olisin siinä vaiheessa itse saanut nukuttua enemmän kuin 4-5 h... Mutta noi 4-5 h unet 2-3 pätkässä ei kyllä nyt yli 10 viikon jälkeen enää riitä. Oon ihan koomassa aamusta iltaan. Ja kun tytön pisin unipätkä on yleensä 3 h ja se on se eka pätkä, niin aika lyhyitä pätkiä saan itse nukuttua. Mutta tälläistähän tämä vauvaperheen elämä on. Tyttö itkeskeli aiemmin masuvaivoja juuri tuolloin aamuyöstä, mutta nyt itkuihin ei enää liity niin paljon piereskely yms. kuin ennen. Mutta kaipa se juuri niitä itkee. Mä en pysty nukkumaan korvatulpat korvissa, koska mun päässä humisee silloin ärsyttävästi! Välillä olen mennyt sohvalle nukkumaan, mutta yleensä tyttö herää sitten jo tunnin päästä huutelemaan tissiä, enkä saa siis sohvallakaan juuri paremmin nukuttua. Nyt pitää vain asennoitua niin, että meidän aamut alkavat viimeistään klo 7 (tytöllä siis, mulla jo klo 5...) ja mun pitää jollain konstilla saada itseni aikaisemmin nukkumaan. Olen vaan viimeiset 3 vuotta herännyt aikaisintaan klo 8 ja mennyt nukkumaan klo 24 aikaan, joten uni ei klo 22 vielä tule, vaikka miten väsyttäisi. Ja yliväsyneenä käy usein niinkin ikävästi, ettei uni meinaa tulla ollenkaan, vaan nukahdan vasta 01-02 aikaan. Silloin en meinaa kyllä aamulla päästä sängystä ylös noin 4 h unien jälkeen. Mutta kai tämä tästä joskus helpottaa!

Eli nukkumaan klo 21-22 maissa, yösyönti klo 04-05 maissa ja lopullinen herääminen aamuun 07 tienoilla. Mä olen pitänyt tätä hyvänä nukkumisena, enkä ole ajatellutkaan että pitäisi jotenkin pidentää. Joinain aamuina seuraa luksus eli poika nukkuu vielä 1,5-2h aamu-unet siinä 08-10 tienoilla, mutta yleensä ei. Tuosta seiskasta se normaalisti valvoo klo 11 tienoille, jossa päikkärit.

Mutta siis, kuten sanoin, mä olen juhlinut kun poika nukkuu näin hyvin eli sinänsä en osaa auttaa muuten, kuin toteamalla että hyvin samanlainen nukkuja täälläkin.

Niin joo... tuleehan aina välillä niitä " helmiä" kun poika herää esim. klo 05 ja päättää, että ei nukuta enää. Silloin todella on tekemistä, että saa pidettyä itsensä hereillä pojan kanssa.

Uusimmat

Suosituimmat