Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Vähän uusavuton kysymys, mutta kysyn kuitenkin...

Meillä on ollut tapana pestä vauvan/taaperon pylly vähintään joka aamu, koska on hautunut yön vaipassa. Sen lisäksi on pylly pesty tietysti kakan jälkeen ja koko lapsi on käytetty suihkussa/kylvyssä 2-3krt/vko.

Nyt tyttö, 2v., on oppinut kuivaksi ja kysymys kuuluu, miten ja kuinka usein pitäisi pestä pylly sen lisäksi, että käy 3krt/vko suihkussa. Kakat tulee pottaan ja yleensä sen jälkeen riittää paperilla pyyhkiminen. Mutta pitäisikö lapsi istuttaa esim. kerran päivässä pöntölle ja pestä käsisuihkulla intiimit? Kuinka usein ja miten pesette kuivaksioppineen taaperon? Toki 2-vuotiaan voi vielä nostaa käsienpesualtaalle pyllypesulle, mutta ei se kovin mukavaa ole isolle lapselle eikä pienikokoiselle äidillekään.

Kommentit (15)

Itse käyn suihkussa joka toinen päivä ja tietty lisäksi jumpan etc. jälkeen. Alapään, kasvot ja kainalot pesen toki päivittäin. Ei meidän lapset kyllä niin likaisiksi tule, että ihonkaan takia tarvis joka päivä kokonaan pestä - kesällä on tietty eri asia....Itse minut käytettiin lapsena kerran viikossa saunassa ja kerran kylvyssä, mutta opin toki murrosikään tullessa, että useammin pitää aikuisen peseytyä.

No niin,

Meillä kakkanen lapsi??;) Ei vaiteskaan. Pylly pestään lavuaarin päällä, jos on vaippaan tullut vahinko. (hoitopaikassa)

Jos pissanen vaippa aamulla, niin pylly pestään, muuten ei vaippaa pidetä ja pottaan kakitaan ja pissataan ja äippä sitten pyyhkii pepun.

Saunassa käytetään kerran viikossa ja pestään koko neiti 2,8 v. Suiskussa viikolla, mutta silloin pestään vain hiukset, kainalot peppu ja varpaat ja silti menee rasvaa aivan älyttömästi. Jos joka päivä kylvettäs ois varmaan ihokin jo jossain teillä tietämättömillä.

Kesäisin on pakko kuitenkin ottaa" ylimääräisiä" suihkuja, kun pihaleikeissä tahtoo " ruskettua" melko paljon...

Itse koen lavuaarin päällä pesun helpompana, kuin käsisuihkun. (En kylläkään ole koskaan isompia lapsia pessyt niinkuin vauvoja että jalat olisi lavuaarissa eli jalat ei kastu, kun on sellainen " tekninen ote" , että on helppo pestä)

Itse toki ainakin joka toinen päivä suihkussa tai saunassa käydään, kun on niin kiva löhötä saunatakki päällä illalla ja olla vaan, kun lapset nukkuu.

Ai niin, käsiä meillä kyllä sit lontrataan aina kun esim. tullaan ulkoa sisälle tai kun aloitetaan syönti tai käydään vessassa. Ja joka ilta ja aamu pestään hampaat ennen astmalääkkeen ottoa.

ps. kaikille lapsilla se pyyhkiminen ei onnistu, kun vatsa on löysempi, niin silloin on helpompi pesu, mutta jos ei kovin löysä ja paperiin ei jää mitään, niin silloin on paprut in.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

" lika" iholla pahempi kuin nopea suihkuttelu, mitään saippuoita ei tietenkään tarvitse käyttää.

Ihan ok jos lapsen alapää jotenkin kuitenkin pestään, lähinnä kauhistelen jos lapsi pesee vain naamaa ja käsiä ja sitten ehkä kerran kaksi viikossa käy muuten pesulla. Leikki-ikäinen tyttö ei varmaan kovin hyvin aina pyyhi pissin jälkeen ja jos useampi päivä on välissä ettei pestä lainkaan niin.. ja tämä on aika yleistä ainakin mun tuttavapiirissä!

Itse olen koko ikäni kärsinyt atooppisesta ihosta ja vaikka kuinka ihotautilääkärit suosittevat joka päiväistä peseytymistä, niin ainakin minun kohdallani se pahentaa oireita. Ja selvennykseksi sanoisin, että tottakai intiimihygieniasta kuuluu huolehtia päivittäin ja jos on hionnut jne. Niin lasten kuin aikuistenkin kohdalla. Mutta hyvin monella atoopikolla " turha" vedessä läträäminen kuivattaa ihoa entisestään,huolellisesta rasvauksesta huolimatta. Myös minun lapseni (1v.2kk.) on perinyt atooppisen taipumukseni ja hänenkin kohdallaan liika pesu (olkoonkin se kevyttä suihkuttelua) kuivattaa ihoa. Meidän perheessä siis käydään 2-3 kertaa vkossa suihkussa/kylvyssä/saunassa ja intiimihygieniasta huolehditaan päivittäin. Näin talviaikaan, katsotaan miten kesäaika muuttaa systeemiä.. Mutta ap:lle sanoisin,että sinä itse olet tarkkailemassa lastesi ihon hyvinvointia ja tee itse sen pohjalta päätöksesi. Alapesuista kuitenkin kannattaa huolehti päivittäin (ja tietysti kädet ja kasvot). Halusin vain antaa tälläistä näkökulmaa atoopikon kannalta, toisilla luultavasti on toisin... Mukavaa kesän odotusta kaikille!

ja toiset haluavat pesun myös kakkaamisen jälkeen.

Kun lapsi pyyhkii itse on huolehdittava tarkemmin että tulee pestyä kunnolla,pylly voi herkästi punottaa.

Itse pitäisin (esi)murrosikää rajapyykkinä, jolloin pitää alkaa peseytyä päivittäin. Jos ei lapsi itse huomaa aineenvaihdunnan muuttumista, niin vanhempikin voi tarvittaessa opastaa. Esim. minua pestiin herkän ihon takia lapsena vain pari kertaa viikossa (tosin kotona oli myös käsisuihku intiimipesuun) ja aloin peseytyä päivittäin joskus ehkä vähän yli 10-vuotiaana. Meillä lapsella (1 v. ja risat) on niin kuiva iho, etten sitäkään pesisi päivittäin " pakollisten" osien (kädet, naama, vaippa-alue) lisäksi.

Ja paikka vähän vaihtelee. Välillä pestään pytyllä käsisuihkulla (3-vuotiaalla vielä pienennin pesun ajan käytössä) tai sitten altaassa ja joskus hanan alla pesuhuoneen lattialla.

Sitten on pakko kommentoida tuota joka päivä suihkussa käymistä. Itse en voi todellakaan käydä päivittäin koko suihkussa erittäin kuivan ihoni kanssa. Tietysti itse tulee nuo intiimipaikat pestyä kerran päivässä, mutta välillä taitaa kasvojenkin pesu kerran päivässä unohtua ;), kun täällä lasten kanssa kotona oleilee...

Meillä pestään joka ilta peppu wc-pytyn päällä käsisuihkulla. Meillä tyttö on kohta 4-vuotias ja on ollut kuiva 2.5 vuotiaasta saakka. Meillä kuuluu ilta rutiineihin pepun pesu ja käsien ja hampaiden pesu. Tyttö menee pissalle ja siina samassa pesemme pepun käsisuihkun kanssa. Tyttö osaa itsekin pestä peppunsa käsisuihkulla, niin ettei koko wc ole veden vallassa.

joka toinen päivä. Kakalla käynnin jälkeen huuhtelen lapsen pepun lavuaarissa.Tapa on varmaan jäänyt päälle vaippa-ajoista, mutta toimii meillä ihan hyvin.

Itse käyn suihkussa lähes joka päivä.

Lapsi ei mielestäni tarvitse joka päivä pesua; uskoakseni lapseni murrosikään tultuaan ymmärtää puhetta sen verran, että voin lisääntyneestä pesemisen tarpeesta silloin mainita. ( :

Meillä minä ja lapset käyvät n. joka toinen päivä kokosuihkussa, tarpeen ja tilanteen mukaan. Osapesuja eli mm. peppu, kainalot, hiukset, jopa jalkaterät, pestään muulloin vessassa käsisuihkun avulla tai lavuaarin ääressä.

Kuivihoisen perheen rasvaus on vähentynyt huomattavasti, kun ei turhaan lotata vedellä joka neliösenttiä ihosta joka päivä tavan vuoksi. Saippuaa käytetään vain selvästi likaisiin kohtiin, sekin apteekin tuotteita.

Maalaisjärki tässäkin, jos muksu on päivän pelannut futista hiekkakentällä, pakkohan sitä on suihkuttaa kunnolla...tai punkka muuttuu hiekkalaatikoksi : )

Jokainen taaplaa tyylillään : )

tyttö 2v. Itse koen helpommaksi nopean saippuattoman suihkun kerran päivässä kuin lotraamisen vessassa - kun kuitenkin minusta iltaisin on kasvot, kädet ja pylly pestävä ja usein sitä likaa on tukassa ja muuallakin ja etenkin kesällä kun käsivarret ja sääretkin paljaat ja jalat hikoaa kengissä niin helpompaa siellä suihkussa hoitaa ja varmaan vettäkin kuluu vähemmän erikseen pestäessä.

Henk koht en myöskään kyllä ymmärrä että miten lapsi edes pysyy puhtaana kerran pari viikossa suihkulla/kylvyllä...

Ja tosta kuivasta ihosta vielä niin (uusi?) suositus on tosiaan että päivittäin iho tulisi pudistaa ja jopa kylvyssä on hyvä olla pidempäänkin kunhan heti välittömästi sen jälkeen sidotaan vedestä ihoon imeytynyt kosteus ihoon rasvalla tms.

Mutta kuikin tavallaan ja onneksi ei kaikkien tarvi tehdä samalla tavalla! :)

En todellakaan ymmärrä miksi lapsi pitäisi pestä joka päivä. Meillä lapset pestään juuri 1-2krt viikossa. Käsisuihkua käytetään tarvittaessa (siis harvoin) ja esim. kakkojen pyyhkimisessä käytetään mielummin sitten kuivan paperin jälkeen märkää/kostutettua paperia ja siinä ollaan todella huolellisia (isommalta joka pyyhkii itse tarkistan kyllä melkein aina kuinka huolellisesti pyyhkii). Meillä ei päivittäistä säännöllistä pesua ole kuin käsille.

Kotona ollessani en minäkään ihan päivittäin käy pesulla, töissä käydessä on sitten pakko. Lapsella ei kuitenkaan ole samanlaista hormonitoimintaa kuin aikuisella.

No tämä varmaan ei niin siisti tyylini juontaa omasta lapsuudestani, jolloin vietin varsinkin kesät (ja elämäni alkuvuodet) paikoissa joissa ei ollut kuin ulkosauna, jossa sitten käytiin pesulla kerran viikossa. Vedetkin piti lämmittää aina erikseen, eli ei mitään ihmeempiä pesuja päivittäin ollut- niitä käsiäkään ei pesty. Samaisissa paikoissa oli myös vain ulkohuussi ja yöllä pissaämpäri. Siihen tyyliin nähden tämä nykyinen elämä on aikasen hygienista toimintaa.

Onko oikeasti aikuisia, jotka ei itse käy suihkussa päivittäin? Meillä tämä on opetettu lapsillekin, sillä milloin ne oppis jos lapsena käyvät vaan pari krt viikossa.

Tiedän kyllä monia jotka käyttää lasta kokopesulla vaan 1-2krt viikossa, ja on mun mielestä aika hurjaa kun kaverin 5v tyttö on sitten muun ajan alapäätään pesemättä. Yök.

Eli meillä kyllä suihkussa käynti kuuluu iltapuuhiin, ja kesän tullessa vielä entistä suuremmalla syyllä kun iholla on kaikki pihan hiekat ja pölyt :o)

Uusimmat

Suosituimmat