Seuraa 

Täällä on muuallakin keskusteltu samoist asioista (yöheruminen jne), mutta ajattelin laittaa kuitenkin uuden otsikon.

Minulla on 3 kuukautinen esikoistyttö, joka on täysimetyksellä. Alussa maitoa tuli todella hyvin, mutta muutaman keran on tytöllä ollut jo selviä tankkauspäiviä, jolloin on syöty useasti. Rinnat ovat tuntuneet siis selkeästi jo tyhjemmiltä, kun sitten muksu on laittanut vauhtia maidon tuloon. Paino on noussut hyvää vauhtia, mutta silti välillä iskee pelko maidon riittävydestä.

Vauvallani on ollut alusta saakka aika säännöllinen neljän tunnin ruokarytmi. Öisin syö yhdestä kahteen kertaan, usein noin kahdelta ja sitten aamulla ennen kuutta. Alussa riitti maito yhdestä rinnata kerrallaan, välissä tarvitsi molemmat rinnat ja nyt taas on menty yhden rinnan voimin. Neljän tunnin välein siis yksi rinta tyhjäksi. Imetykseen menee 5-10n minsaa. Vauva yleensä alkaa leikitellä rinnalla tai sitten vaan lussuttelee rintaa, vaikka mitään ei tule. Vauva ei enää niin selkeästi lopeta syömistä kuin aiemmin, mutta ei ruikuta jos irrotan tissistä. Olen tulkinnut sen niin, että on kylläinen.

Maidon riittävyyden kannalta mietin vaan, että pitäisikö varmuuden vuoksi aina tarjota sitä toistakin rintaa? Neuvolatädin kommentti alkuvaiheessa oli, että pitää tarjota rintaa useammin tai maito loppuu. Minä taas olen sitä mieltä, että kyllä vauva sitten ilmoittaa, kun on nälkä. Enkä aina ensimmäiseksi tarjoa tissiä itkuun.

Maito ei myöskään nykyään tule niin helposti kuin alussa tuli. Muutaman kerran on mennyt herumiseen niin paljon aikaa, että vauva on hermostunut. Olen sitten vaan odotellut, että nälkä yltyy ja imuteho voimistuu :D Makuulla onnistuu imetys parhaiten. Siinä ei vatsa ala lapsella vääntämään. Kylässä vaan ei aina kehtaa mennä makuulle kun imettää... Vauva on saanut vain kerran pullosta maitoa ihan pienenä, joten kyllä uskon hänen kärsivälisyytensä riittävän herumisen odotteluun. En ole kovin ahne juomaan vettä tms. joten senkin lisääminen varmasti auttaisi asiaa. Varsinkin nyt kun on kesä ja lämmin. Vauvallekin kuulemma pitäis tarjota useammin maitoa jos on kuuma.

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Liittyykö nämä herumis- ja muut imetysvaikeudet useinkin kolmen kuukauden ikään?

Kommentit (2)

Olen tässä nyt vähän useammin tarjonnut rintaa vauvalle, mutta lopputulos on usein ollut vauvan hermostuminen ja pään kääntö pois rinnalta. En sitten ole imettänyt vaan oeln odotellut, että milloin kelpaa. Kun on tarpeeksi nälkä niin jaksaa kyllä imeä riittävästi ja tarpeeksi kauan :) Olen lisännyt mmyös omaa juomistani jonkin verran. Olen aika "kuiva tyyppi" ja mun on harvoin jano, joten pitää oikein välistä patistaa itseään juomaan.

Kyllä tässä vaan pitää luottaa siihen, että maito riittää, vaikka vauva ei kauhean kauaa rinnalla imekään. Rinta tyhjenee siis nopeammin kuin ennen. Toivon, että maito on sitten sitäkin tuhdimpaa. Varmaan oikein tiivistettä ;) Seuraava neuvola on elokuun alussa, että jos paino on edelleen noussut hyvin, niin en ala hötkyillä. Kiitos tosiaan kannustuksesta!

Hei!

Kirjoitit viestisi jo viikko sitten, harmi, ettet ole vielä saanut vastauksia. ... tai sitten vastaajille kävi, kuten minulle äsken, kun viesti lähettämisen jälkeen katosi bittiavaruuteen :-o

Mietit, "pitäisikö varmuuden vuoksi aika tarjota sitä toistakin rintaa", ja neuvolassa sinulle oli (aikaisemmin) sanottu, että rintaa täytyy tarjota useammin "tai maito loppuu". Kuitenkin vauvan paino on noussut hyvää vauhtia. Tästä voisi päätellä, että huolimatta pitkähköistä imetysväleistä ja neuvolan pelottelusta ;-) , vauva on imenyt rinnasta juuri sopivia määriä. Silti voit tarjota toistakin rintaa, jos haluat tai jos sinua epäilyttää, saako vauva riittävästi maitoa. Vauva kyllä kieltäytyy :-) , jos ei halua imeä enempää.

Kuulostaa siltä, että olet tähänkin saakka hienosti seurannut vauvan viestejä, koska maitoa on "riittänyt" ja vauva on kasvanut :-)

Herumisen käynnistyminen hidastuu silloin tällöin varmasti kaikilla imettävillä. Herumisen käynnistymista voi yrittää nopeuttaa esimerkiksi käsinlypsämällä toista rintaa samalla, kun vauva imee toista, tai lämpöpussilla (rinnalle tai hartioille). Mielikuvat esimerkiksi sateen ropinasta, suihkulähteestä tai vesiputouksesta voivat nekin laukaista herumisrefleksin.

Nesteensaanniksi suositellaan ei-imettäville noin 1-1,5 litraa päivässä, ja imettäville siihen päälle "maitolisä". Sanottaisiinko, että imettävälle noin 2-2,5 litraa riittäisi, tosin joku voi tarvita enemmänkin. Omaa janontunnetta seuraamalla yleensä tulee juotua riittävästi :-)

Mukavaa kesänjatkoa :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat