Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

pitäis varailla aikaa np-ultraan, mutta sitä ennen pitäis päättää mennäkkö synnyttämään jorviin vai kätilöopistolle.

ensimmäinen lapsi tuli maailmaan kättärin haikaranpesässä, mutta nyt olemme espoossa j jorvi ois lähin.

mitä kokemuksia muilla on? lähinnä tuo jorvi mietityttää kun en siitä tiedä mitään. ainoa kokemus jorvista on se, että soitin sinne kyselläkseni asioita ja kysymyksiin vastas tosi tympeä kätilö :). haikaranpesässä tehtiin etukäteen synnytyssuunnitelma. onkohan sellainen tapana tehdä muuallakin (esim. jorvissa) vai oliko vain haikaranpesän erikoisuuksia.

kätilöopistosta mietin, onko sinne mahdollista ottaa esikoinen perhehuoneeseen mukaan?

Kommentit (6)

Itse synnytin 2 vuotta sitten Jorvissa ja nyt olen menossa kättärille. En ollut tyytyväinen jorviin ja kätilö ihan oikeastikin teki virheitä. Toki riippuu yksittäisestä kätilöstä eikä ole sinänsä koko jorvin vika. Joka tapauksessa Jorvi ei varsinaisesti ole kauhean ns vauvamyönteinen esim. imetysohjaus oli olematonta ja vauvalle työnnettiin heti pullo sekä tutti ja molemmat myös jäivät, kun sairaalasta 8 päivän jälkeen kotiuduttiin. Nyt haluan jotain vauvamyönteisempää ja pehmeämpää.Tämä toki vain minun mielipide. Jorvin tilat on kyllä erinomaiset, paljon perhehuoneita jne, mutta hyvät tilat ei korjannut muita puuteita.

Eka tuli kättärillä ja kun toista odotin niin asuttiin espoossa. Mulle oli vaan helpompi mennä naikkarille kuin kättärille joten valitsin naikkarin. Mutta kaikki mun seula ultrat oli Jorvissa. Sit n rv 26 mulla oli yks ultra naikkarilla, nekin halus tehdä yhden sielä vaikka muut tehtiinkin Jorvissa.

Nyt kun kuumeilen kolmatta ja jos tuun raskaaksi niin todennäköisesti valitsisin Jorvin. Oon kuullut siitä kaikkee hyvää ja se olis lähin nyt.

Mulla kyllä heti neuvolassa sanottiin että seulat tehdään jorvissa vaikka synnyttäis muualla kait se oli joku byrokratia tutska.

-MM-

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Synnytin esikoisen sektiolla Jorvissa 3/2006. Minulle jäi Jorvista todella positiivinen kuva. Saimme perhehuoneen ja omat hoitajamme (Pirkko ja Eeva) olivat todella mukavia. He kannustivat ja antoivat vinkkejä imetykseen sekä neuvoivat vauvan hoidossa. Imetykseen kannustettiin, eikä lisämaitoa tyrkytetty, kuten ei myöskään tuttia. Positiiviseen kokemukseen vaikutti varmaan myös se, ettei Jorvissa ollut ruuhkaa eli hoitajilla oli aikaa.

Esikoinen syntyi OYS:ssa, ja olin tyytyväinen saamaamme hoitoon ja kohteluun vaikka synnärillä ja osastolla olikin ahdasta. Kun sitten muutimme Espooseen ja rupesin odottamaan toista, ajattelin että valitsen synnytyspaikaksi lähimmän mahdollisen, eli Jorvin.

Synnytys alkoi vesien menolla kotona aamulla 04. Jorvissa minut vastaanottanut kätilö tarkasti tilanteen ja sanoi ettei pysty vielä tuntemaan montako senttiä olen auki, mutta ei vauva ihan heti synny. Minulle tarjottiin aamupalaa ( kello oli 7 aamulla ) ja kärvistelin helvetillisten supistusten kourissa jossain ihme taukohuoneessa. Kun sitten aamuvuoron ( vuoronvaihto kello 8 ) kätilö ohjasi minut huoneeseen ja teki sisätutkimuksen, todettiin että kohdunkaula on 8cm auki. Ei siis kannatanut enää antaa epiduraalia. Kivut vain yltyivät, yhden henkäisyn sain ilokaasua mutta

oksensin heti. Pyysin spinaali-puudutusta, mutta anestesialääkäri oli varattu ja sekin jäi saamatta. Kysyin, eikö tosiaan mitään kivunlievitystä ole mahdollisuutta saada, vastaus oli EI. Meni vielä kolme pitkää ja kiduttavaa tuntia ennenkuin tyttö syntyi.

Tuosta toisesta synnytyksestä jäi niin huonot muistot, että jos meidän perheeseen vielä lapsia syntyy, olen potentiaalinen pelkopolin asiakas. En IKIpäivänä halua kokea samaa uudelleen.

Esikoisen muskarikaverin äiti synnytti samoihin aikoihin Kättärillä ja vertailimme synnytyskokemuksia. Hän oli ollut 2h sisällä Kättärillä ennen synnytystä ja ehti saada kaiken mahdollisen kivunlievityksen. Eli jos minä olisin uudelleen valintatilanteessa, valitsisin ehdottomasti Kättärin.

Seuraavatkin mahdolliset lapsemme tulevat taatusti syntymään Jorvissa. Synnytysosaston kätilöt ihania ja todella ammattitaitoisia. Minulle ainakin on molemmilla kerroilla osunut sellainen kätilö, joka on osannut " lukea" minua ja antanut tosi hyvin tilaa omille tuntemuksilleni ja toiveilleni. Synnytykset ovat menneet juuri niin hienosti kuin voi vain toivoa ja siksikin minulle on jäänyt niin mukavat ja positiiviset kokemukset myös synnytyssairaalasta.

Erityisen ihanan kokemuksen tästä toisesta synnytyksestä teki se, että pääsin ammeeseen loikoilemaan heti sairaalaantulon jälkeen. Huoneessa oli ihanan raukea ja rauhallinen tunnelma - hämärä valaistus, hiljaisella soiva klassinen musiikki taustalla. Vain minä ja mies kahdestaan huoneessa. Siinä jos missään pystyy todella rentoutumaan ja nauttimaan synnyttämisestä... :) Suosittelen!

Anestesialääkäri on Jorvissa tietty aina paikalla ja saapuu tarvittaessa nopeasti. Lastenlääkäri päivystää myös ja lastenteho on luonnollisesti ihan vieressä. Jorvi on siis myös tosi turvallinen paikka synnyttää.

Synnyttäneiden osastolla lastenhoitajat ja kätilöt myös selvästi kutsumusmmatissaan mutta toki noilla osastoilla on usein kovasti kiirettä. Tämä on kyllä varmasti sama juttu kaikissa muissakin sairaaloissa. Apua ja neuvoja on kuitenkin aina saatavilla, jos sitä vaan itse pyytää.

Jorvi rules! :)

Olen palstaillut pitkään ja aina kun ollut kyselyitä, että mikä sairaala paras pk-seudulla, niin Jorvi on yleensä rankattu parhaimmaksi.

Itsekin olen ollut erittäin tyytyväinen Jorviin (olen synnyttänyt kaikki lapsemme siellä). Edellinen vastaaja mainitsi, ettei Jorvi ole kovin imetysmyönteinen. Tämä on varmaan kätilöstä/lastenhoitajasta kiinni. Minulla on sellainen käsitys, että Jorvi on erittäin imetysmyönteinen ja tällä palstalla on Jorvin kohdalla useimmiten valitettu lähinnä juuri siitä, että lisämaitoa on saanut kerjätä ja tuttia myös.

AP:lle sen verran valintaan liittyen, että tuskin sairaaloissa huimia eroja on. Toisessa voi olla tyävuorossa kivempi kätilö kuin toisessa, mutta tätähän ei voi etukäteen tietää. Niinpä kannattaa valita se sairaala, joka on " kätevämpi" . Kumpaan pääsee kotoa helpommin, kummassa on enempi parkkipaikkoja (tai hyvät bussiyhteydet). Isähän varmaan kuitenkin sukkuloi jonkun verran kodin ja sairaalan väliä sillä aikaa kun äiti ja vauva ovat osastolla.

Ja jos vauva joutuu jostain syystä jäämään sairaalaan (meillä kävi yhden lapsen kohdalla niin) pidemmäksi aikaa kuin äiti, niin on hyvä, että matka sairaalaan vauvan luo on nopea ja lyhyt ja kätevä.

Uusimmat

Suosituimmat