Seuraa 

Mitä ruokia teidän 1-vuotiaat syö, ja kuinka paljon mausteita uskaltaa käyttää, jos tekee ruoat itse? Tykkäisin tosiaan tehdä itse ruoat meidän neidille, mutta jotenkin vaan on aina hakusessa, että mitä sitä voisi laittaa yksivuotiaalle. Sitä ei oikein tahdo ymmärtää, että tyttö on kasvanut jo vauva-iästä ohi, ja ruoan tarvekin muuttuu täysin. Eli hyviä ruoka-ohjeita kaipaillaan!

Kommentit (12)

Onko suositukset 1 v ruuasta muuttunu sitten meidän esikoisen vauva-aikojen (poika 7v) vai onko mun mielikuva vaan väärä?

Kun ihmettelen sitä ettei 1 vuotiaalle voisi antaa samaa ruokaa samalla tavalla maustettuna kuin muulle perheelle?? Tarkoitan siis ihan perusruokia.

Olen aina kuvitellu että 1v on se rajapyykki minkä jälkeen lapselle voi jo antaa samaa mitä muillekin ja näin on meillä kyllä toimittukin =O)

Minä aloitin tekemään marinoidusta broiskusta ruokia myös pojalle hänen ollessa noin 1,5-vuotias. Onhan niissä aika paljon suolaa ja mausteita ja tietty säilöntäaineita, mutta harvoin kun tarjoaa, niin ei niihin kukaanm kuole.

Hapanmaitotuotteethan sopii hyvin myös taaperon ruokavalioon. Laitan usein esim. Becel-ruokakermaa tai vastaavia niitä yrtticremejä esim. maustamattoman broiskun sekaan pannulle.

En mä näe myöskään syytä välttää säilykkeitä, sillä jos perussääntö on, että 1-v eteenpäin samaa ruokaa kuin aikuisille, niin miksi niitä pitäisi välttää? Homejuustoa en ole kokeillut. On aika voimakkaan makuinen, joten ei taitaisi upota meidän herralle.

Mä laitan vajaan puolikkaan liemikuution esim. pastan sekaan enkä lisää yhtään suolaa. Niitähän saa myös vähäsuolaisina, Maggilta ainakin.

Suolojakin on erilaisia. Ainakin nyt PAN-suola kannattaa ottaa käyttöön, ellei se ole jo. Monissa yrttisuoloissakin on itse suolaa melko vähän (Herbamare yms). Muita hyviä mausteita on basilika, tinjami, oregano, paprika, pippurit, tilli, persilja jne.

Rohkeesti vaan kokkaamaan!

sitruska

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ota kastikkeesta ensin pois tytön annos ja mausta sitten aikuiselle sopivaksi. Meillä kohta 1-vuotias saapi samaa ruokaa (=yhtä maustettua) kuin muutkin.

Hapanmaito tuotteita voi hyvin käyttää 1-vuotiaan ruoanlaitossa, samoin olen käyttänyt tomaattimurskaa/tonnikala säilykkeitä. Sinihome juusto on aika suolaista, sitä en välttämättä ainakaan usein käyttäisi, on meillä kyllä poju sitäkin maistanut. Liemikuutioita keittoihin laitan, en sitten laita keittoon suolaa, vaan itse lisäillään miehen kanssa jos tarvitsee. Ja maroinoituja broilerin suikaleita ollaan tarjottu.

Ei muutakuin kokkaamaan, koittaa valita mahdollisimman vähäsuolaisen vaihtoehdon =)

pastasta, jauhelihasta jne. valmista ne ihan samalla tavalla, kuin itsellesikin, kuhan vaan lisäät omaan ruokaasi sitten ne mausteet jälkikäteen. Taaperon ruokaankin voi laittaa mausteita, mutta hyvin varovaisesti (ripaus suolaa, yrttejä yms). Voithan aina paloitella/muussta/pilkkoa ruuan sitten lautasella pienemmäksi, jos ei lapsesi vielä kovin karkeaa ruokaa ole syönyt.

eli normaalia kotiruokaa normaalein maustein. Myös suolaa olen yli 1 vuotiaan ruokaan laittanu, kai se on ihan ok jos sitä on järkevä määrä.

Meillä on vuoden iästä alkaen poika syönyt ihan tavallista, samaa ruokaa kuin aikuisetkin. En ole reseptejä muutellut, suolan määrää olen hiukan tarkkaillut ja tuliset mausteet jättänyt pois, mutta muuten meillä on laitettu ihan normaalit ruuat liemikuutioineen, marinadeineen yms. päivineen.

olen tehnyt kerran perunamuusia,jota söi koko perhe,aikuiset lisäsimme suolan lautasella.sekä lihapullia,jotka tein kahdessa osassa,tytölle suolattomia ja miedosti maustettuja.

olen myös miettinyt tehdä jauheliha kiusausta,kun maustaisi sitä vaan vähän ja jättäisi suolan pois ja nesteeksi ihan vaan maitoa.

meillä käytetään paljon valmiiksi marinoituja broilerinsuikaleita ja mietin kanssa,että voiko niitä käyttää lapsen ruokaan,kun ovat kuitenkin aika suolaisia?

Näillä eväin ainakin minä pääsen hyvin alkuun ja eteenpäin. Suositukset on varmaan niin kuin ennenkin (viitaten Susasannan viestiin), mutta ainakin mulla on ollut vähän epäselvä olo erityisesti suolan ja mausteiden suhteen. Kyllä tää varmasti tästä! : )

t. Ompunäiti

ps. tänään kokkasin purjo-perunasosekeittoa niin, että muuten valmiista keitosta otin lapsen annokset erilleen ja sitten vasta laitoin kasvisliemikuution ja vähän yrttisuolaa. Helppo homma niinkin.

Tyttö nyt 1,2 v ja vuoden ikäisestä aloin vähitellen antamaan samaa ruokaa suolattomana mitä muukin perhe syö.

Erityisen hyvin maistuu:

- kalakeitto, nakkikeitto, jauhelihakeitto, kanakeitto (liemikuution sijaan käytän vähäsuolaista kasvisliemijauhetta puolet norm. määrästä)

- jauhelihakastike ja perunat/pasta (mausteena mm.oreganoa, paprikaa, pippuria, ripaus soijaa, porkkana pilttiä)

- makaronilaatikko

- Kanakastike, jossa maustamattomia suikaleita, ananasta, maissia, porkkanaa, rakuunaa. Suurustan vähän maizenalla ja jos mauttoman makuista niin tähänkin ruokaan vähäsuolaista kasvisliemijauhetta.

- Kalaa ja valkokastiketta, johon mausteeksi tilliä.

Toivottavasti näistä vähän apua. Itselläni myös aluksi hankala miettiä mitä sitä nyt tekisi koko perheelle ruokaa. Usein teen esim. kastikkeen muuten valmiiksi, mutta erotan työn annoksen ennenkuin lisään muille suolaa. Meillä muuten syö koko perhe suolatonta perunamuusia, koska kastike tai joku muu lisuke antaa ruokaan sitten maun.

Minnis

Laitan yksinkertaisia perusruolia. Suolaa lisään hyvin säästeliäästi, samoin mausteita. Esim. makaroonilaatikko, uunipuuro, jauhelihaperunasoselaatikko, lasangne, kalakeitto, lihapullat ja perunamuusi ovat pojan herkkuja. Paljon paremmin tuntuvat tavalliset ruoat uppoavan, kuin vauvan soseet. Vauvana tuo oli tosi huono syömään kiinteitä. Nyt saattaa vetäistä ison lautasellisen kunnon ruokaa.

Suolaa ei ole koskaan hölvätty tolkuttomasti ruokiin, muita mausteita kyllä käytetään reippaasti. Ja näitä ruokia on tyttökin syönyt 1-veestä alkaen. Ja välillä syödään myös eineksiä (maksalaatikko, kalapuikot, mustamakkara, veriletut jne). 1v3kk-neuvolassa kun juteltiin näistä ruokailuasioista, ei th tätä meidän tapaamme mitenkään tuominnut. Kyse on kuitenkin tavallisesta ruuasta ja tavallisesta syömisestä, ei ylettömästä mässäämisestä ja herkkujen popsimisesta. Kohtuus kaikessa ja järki käteen, sillä selviää mielestäni pitkälle.

Meilläkin olisi ajankohtaista alkaa kokkailla koko perheelle samaa ruokaa, sillä tyttömme on nyt vähän yli 1-vuotias.

Tähän mennessä olen tehnyt peräti kahta yhteistä ruokaa: jauhelihakastiketta + perunamuusia sekä lihamakaronilaatikkoa. Molempien maustamiseen käytin aikaisempaa vähän enemmän yrttejä (timjami ja oregano), sipulia ja pippuria. Suolan jätin kokonaan pois. Kastike ei maistunut aikuisen suussa oikein miltään, mutta lihamakaronilaatikko onnistui suht hyvin. Sen valmistuksessa sekoitin jauhelihan joukkoon myös pienen purkin tomaattipyrettä. Tytölle maistuivat molemmat sapuskat ihan hyvin - hän on tosin, onneksemme, aina ollut hyvä syömään mitä vaan.

Omassa mielessäni on ollut muutamia kysymyksiä:

* Voiko 1-vuotiaalle tehdä ruokaa valmiiksi marinoidusta broilerista vai lieneekö liian mausteista?

* Miten on kerma- ja hapanmaitotuotteiden laita - voinko kokkailla myös lapselle (vähärasvaisesta) ruokakermasta, creme fraichesta jne?

* Voiko käyttää säilykkeitä, esim. tomaattimurskaa, hedelmiä jne? Vauvoillehan niitä ei kai suositella, vai mitä - missä siis kulkee " ikäraja" tämän suhteen?

* Entä suosikkini sinihomejuusto? Oletteko käyttäneet sitä 1-vuotiaan kokkauksissa?

* Ja sitten liemikuutiot - ovatko ne liian suolaisia 1-vuotiaan ruokaan?

* Lopuksi vielä: suositelkaahan hyviä mausteita suolan sijaan! Miten maustatte esim. juuri jauhelihan maukkaaksi? Vai olisiko viisainta maustaa sitten vasta oma lautasellinen oman maun mukaan?

Kiitos minunkin puolestani vinkeistä!

t. Ompunäiti

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat