Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Olin kauan lapseton ja hoitojen kautta minulla on 2 poikaa nyt raskaana

11+4.Kävin niskapussi ultrassa jossa lääkäri sanoi että kaikki on ok.Niskapussi ok ja mitat normaalit vauva oli virkeä. Hän suositteli pika pikaa menemään kromosomi testiin jossa näkisi onko niissä mitään vikaa.Itse olen kahden vaiheella mitä tekisin??Onko kenelläkään kokemuksia tutkimuksista ja mitä sitten jos huonoja uutisia tutkimus tuokin tullessaan?Eli kaipaisin pikaista vastausta ja jos viel olis kokemusta yli nelikymppisellä äidillä.....

Kommentit (7)

Sain ikäni puolesta kunnaltani istukkanäytetutkimuksen (tehdään rv 10.-12.). Minun iässäni (37) kromosomipoikkeavuuden riski (3/200) on vähän suurempi kuin tutkimuksen aiheuttaman keskenmenon riski (1-2/200), mikä oli minulle ratkaiseva tekijä. Yli 40-vuotialla poikkeavuusriski on vieläkin suurempi. Istukkanäyte otetaan siis aikaisemmin kuin lapsivesinäyte, joka otetaan rv 15.-16., joten istukkabiopsian tuloksetkin saa aikaisemmin.

Heippa teille ja onnittelut!

Missä Kamu2 asustelet? Kysymys siksi, koska sinulle tehtiin julkisella puolella npultran lisäksi verikoe. Itse asustelen Helsingissä ja neuvolatäti selvitti NKL:lta etteivät he tee kuin npultran. Ikäraja npultraan+verikokeeseen kunnalliselle, ainakin Helsingissä, on se 40 vuotta. Nyt olen tilannut ajan 9.5 yksityiselle jossa tehdään sitten nämä molemmat ja se tietty maksaa.

Itse täytän 18.11 40vuotta ja kakkosellani on la 23.11, jännäksi menee.

Naksis rv 10+6 (esikoinen 3,5 vuotta)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ikää minulla on juuri tuo 41v ja valöitsin tutkimuksista lapsivesi näytteen joka kolme viikkoa sitten tehtiinkin, siinä on kuitenkin ymmärtääkseni pienempi riski keskenmenolle, varsinkin kun minulla oli ollut ylimääräistä verenvuotoa. Itse toimenpide oli kivuton ja nyt vain odottelen vastausta, tällä viikolla sen pitäisi kuulla. Muita tutkimuksia, siis niskapoimu ultraa tai seeruminäytettä ei sitten tehty koska tämä korvaa ne. Mieti miltä itsestäsi tuntuu, riskejä on aina olemassa, mutta kuitenkin aika pieniä.

Heissan!

Täällä yksi ikäodottaja. Minulla menossa ensimmäinen raskaus,joka saanut alkunsa väestöliitossa IVF hoidon tuloksena. Iän puolesta kotikunta tarjosi koromosomitutkimus mahdollisuutta, jonka myös käytin. Kävin istukkatutkimuksessa(NKL:ssä),koska se tehdään aiemmilla raskausviikoilla kuin lapsivesitutkimus!Keskenmenon riksihän siinä on 0.5-1%luokkaa, mutta minä ajattelin, että koska vaikean kromosomihäiriön riksi yli 40v. on yli 5%luokkaa,niin otan se riskin.

Niskapoimu ja rakenneultra tehty kunnallisella puolella myös. Seerumiseulaa sen sijaan ei tehty, koska istukkatutkimus antoi jo luotettavan tuloksen.

Tutkimukseen meneminen sinänsä on henkilökohtainen valinta, eli mitä siltä haluaa, jos ajatus on se että lapsi saa syntyä millaisena hyvänsä tietenkin kannattaa miettiä riskinottoa. Mutta jos ajattelee, että haluaa teiodn etukäteen ja tekee sen jälkeen päätöksiä asiassa tutkimukseen menemistä voi miettiä. Mikään tutkimushan ei koskaan voi antaa täyttä varmuutta, koska noilla kromosomitutkimuksillahan pois suljetaan vain hyvinpieni osa yleisimmistä keh.vammoista.

tuah rv 32+1

Me asutaan Riihimäellä. Hesan Väestöliiton mukaan jotkut kunnat tekevät verikokeen ja suurin osa ilmeisesti ei tee ainakaan alle nelikymppisille. Riksussa ikäraja on 37. Sen jälkeen pääsee halutessaan verikokeeseen, istukka- tai lapsivesitutkimukseen. Väestöliitossa voi otattaa myös verikokeen.

Onnellista odotusta toivotellen

Kamu 17+2

Mulla on ikää 39 ja ekaa ivf-vauvaa odotan (17+1).

Meille tehtiin julkisella NP-ultran lisäksi samaan aikaan otettu verikoe, josta sai riskiarvion päätöksenteon tueksi. Oma lääkärini ei nähnyt tarpeelliseksi lapsivesipunktiota, kun riskikerroin oli ultran ja verikokeen perusteella 2,5 kertaa pienempi kuin lapsivesipunktion keskenmenoriski. Itse taas en halunnut istukkakokeeseen.

Verikoetta suosittelen, jos asia mietityttää, mutta lapsivesipunktiota kannattaa miettiä keskenmenoriskin vuoksi. Verikokeessa ei ole riskejä.

Samasta aiheesta löytyy tuore keskustelu myös plussanneiden lapsettomien puolelta.

Soittelin tänään neuvolaan ja sanoin etten halua mennä siihen tutkimukseen niskapoimussa oli turvotus vain 1,6mm.

Ajattelin tätä kaikkea sillä ettei minusta olisi ollut keskeytykseen jos olisi jotain häikkää vauvalla olllut ja koko aika olisi mennyt miettiessä miten kaikki menee.

Olin lapsettomuus tutkimuksissa aikoinani yht.15v ja sitten viimeinkin sain kaksi poikaa joista toinen syntyi IVF:llä ja toinen luomusti.Näiden jälkeen kului 6v kunnes huomasin ett perheen lisäystä tulossa.En koskaan uskonu tulevani raskaaksi ja samoin lekuri oli myös sitä mieltä.Painoa pudotin 16kg tämä kuulema auttoi siihen vaikka en ole tarkoituksella vauvaa oluut hommaamassakaan.Eli seuraavaksi rakenne ultra viikolla 15 sitten näkee tarkemmin mitä vauvelilleni kuuluu.

Kiitti teille jotka otitte osaa mietiskelyilleni niistä oli apua päätökseni teossa.

muumimamma41 rv11+5

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat