Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

minkä ikäisenä olette päästäneet lapsenne yksin ulos kavereitten/kaverin kanssa? asutaan rivitalossa ja päästin tänään nelivuotiaan tyttöni viereisessä rivitalossa asuvan viisivuotiaan tytön kanssa ulos...selitin tarkkaan rajat joitten sisällä täytyy pysyä jne, mutta on se hurjaa äidille kun ei edes ikkunasta nää missä ne menee...! :D Leikkipaikkakin on viereisen talon päädyssä tässä kun on kolme taloa peräkkäin..toisaalta hullua koko ajan itse kuleksia perässä ja itsekin neljä vuotta täytettyäni leikin kaverini kanssa pihoilla ilman äitiä tai isää. mutta millaisia kuvioita muilla on, olis kiva kuulla!

Kommentit (6)

Vanhin oli reilun noin 4½v kun meni yksin ilman aikuista ulos. Kaksi seuraavaa ovatkin olleet sitten noin 3½v-4v kun ovat saaneet mennä siskon/siskojen kanssa. Aika luottavainen olen aina ollut, että kyllä joku tulee sanomaan, jos jotain sattuu ja onneksi ei koskaan ole mitään sattunut. Itse nautin mm. vauvan nukkuessa, kun saan nauttia omasta ajasta, kun lapset viilettää pihalla kavereiden kanssa. Hyi minua.

Nyt tytöt siis 9v,7v ja 4½v ja " vauva ikuisesti" 1v4kk :)

jo viime kesänä (silloin 2- ja 3-vuotiaat) leikkivät aina kahdestaan hiekkalaatikolla. En koskaan nähnyt vanhempia heidän mukanaan. Vähän ihmetytti. Ikkunasta tosin näkee pihalle, mutta kun tuo perhe asuu 7. kerroksessa, niin ei sieltä ihan hetkessä tulla hätiin, jos jotain sattuu. Leikkipaikan vieressä on parkkipaikka ja lähellä melko vilkasliikenteinen katu. Joskus olen itse kieltänyt naapurin lapsia menemästä kadulle, kun ovat lähteneet sinne päin juoksemaan. Mulla on nyt 1,5- ja 3-vuotiaat lapset, eikä tulisi mieleenkään jättää edes tuota 3-vuotiasta yksin pihalle. Jos olisi aidattu alue, niin sitten ehkä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ihan lyhyitä aikoja oli yksin, kaverin kanssa vähän pidempiä. Ikkunasta vahdin paljon, nyt jo vähemmän (kesällä 7 vuotta). Meillä on merenranta ihan vieressä, mutta ei ikinä ole ylittänyt sallittuja rajoja. Enemmän olen pelännyt vieraita ihmisiä ja liikennettä, olkoon miten irrationaalista tahansa.

on paljon lapsia aina tuossa taloyhtiön leikkipaikalla. Itse siellä ainoana aikuisena olen ja korvat punaisena usein. Yksin leikkipaikalle tulevien iät oli ainakin viime kesänä 2,5-12v. Pienintä kiusattiin ja isompien leikit oli niin hurjia että jonkinmoista vahdintaa kyllä tarvisivat. Milloin heiteltiin maaliämpärin kantta kuin frisbeetä ja milloin nostettiin polkupyöriä puuhun. Ei muuten mutta siellä oli ne pienet alle 5vuotiaat alla ja seassa. Milloin haukutaan toisia ja kiroillaan oikein kunnolla. Oma tyttönikin sai osansa kiusaamisesta pari päivää sitten. Ei saanut mennä hiekkalaatikolle kun 3 ja 5v pojat haukkui jos vaikka miksi. Ja piut paut välittivät mun sanomisista.

Viime kesänä isosisko (koululainen) jätti pikkusiskon (alle 3v) yksin tien laitaan. Kertoen että sisko ei nyt jaksa sua enää vahtia. Älä lähde tästä mihinkään ja kotiin mennään kun mie tulen takas. Ja arvata vaan pysyikö pikkunen siinä tien laidalla...ei...lähti käveleen laulellen kohti isoa tietä...

Meidän naapurin äitien vahdittavana siis oli, kuten moni muukin lapsi on ollut.

Minusta alle kouluikäinen tarvii aikuisen vahdintaa. Omaani (nyt 2v8kk)nuorempiakin olen tuossa pihallamme tavannut yksin leikkimässä ja pyöräilemässä talojen parkkipaikoilla ja taloihin johtavilla teillä. Päivä päivältä tuntuu yhä enemmän ja enemmän, että omaani vahdin kouluikään asti -ainakin- No, helppohan mun on ku on vain yksi lapsi... ja yhtenä pysyykin, että jaksan ja ehdin sen tekemisiä vahtia.

Toisaalta kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta toivoisin ettei toisten äitien tarvi pitää huolta joka päivä niistä yksin leikkimään päästetyistä. Niin ikävä kyllä näyttää olevan tässä meidän leikkipaikalla. Tekee mieli mennä oman kans toiseen puistoon, että ei tarvitsis muidenkin pesueita paimentaa joka päivä. Tai olis kiva jos vanhemmat kävis katsomassa tilannetta ja juttelemassa miten siellä sujuu...vois kertoa heille, että mitä siellä todellisuudessa hommataan ja puhutaan. Täällä kun ikkunanäkymä leikkikentälle on vain 4 perheellä (me mukaan lukien) ja lapsia leikkimässä joka päivä 10-30. Pienimpien lasten perheillä ei ole ollut näkymää.

Meidän 5v tyttö kulkee naapurin 4v tytön kanssa pihalla, nyt ovat parisen viikkoa suht vapaasti liikkunu meidän ja heidän pihan väliä. Tytöillä leikit sujuu hyvin ja olisi älytöntä kulkea siinä perässä koko ajan..

Toki pidetään tyttöjä silmällä ja tiedetään koko ajan suunnilleen missä ovat.

Meidän 7v poika taasen ei kyllä vielä 5v liikkunu ilman aikuista omasta pihasta mihinkään..

..suhtaudun itse tuohon lasten yksi ulkoiluun äärimmäisen varovasti, koska vaikka sata kertaa sujuisi hyvn, niin sen yhden kerran lapset kuitenkin voivat saada päähänsä mennä sinne joen rantaan, jäälle, kaivolle tms. Tosin oma lapseni on vasta kaksivuotias, ja ulkoilee " yksin" ainoastaan kuistin edessä, kun äiti/isä pukee ikkunan edessä takkia päälle, tai käy haukkaamassa välipalaa ;) eli asutaan siis omakotitalossa ja kaksi isoa ikkunaa siihen pihaan.

On vaan sattunut niin paljon valvonnalla estettäviä onnettomuuksia viime aikoina että luulenpa olevani tiukkis oman lapsen kohdalla. Meillä alueella mm.lieteallas ja lampi..

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat