Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Huomenta,

Mitenkäs voitte? Mä ilostuin kun yht' äkkiä muistinkin tunnarit tälle sivustolle niin pääsen täältä töistäkin kirjottelemaan. Kotikoneella kun nuo tunnarit on ollu tallennettuna niin eipä ole tarvinnu kovasti ajatella.

Kuinkans masunkasvatus etenee? Itelläni menee vauhdilla. Mitkään housun ei meinaa olikein enää mahtua päälle. Aamuisin menee vielä jotenkuten, mutta iltapäivästä ja illalla alkaa olla aika vaikeaa. Neuvolassa sanoi, että kun edellisestä synnytyksestä on vuosi ja muutama kuukausi niin kroppa muistaa venyä helpommin ja antaa periksi heti kun painoa tulee. Vähän jo täällä töissä saan katseita vatsan suuntaan, mut vielä en jostain syystä ole halunnu kertoa. En tiedä miksen...

Muuten tasaista. Rintojen aristus ja vatsan polttelu on ainoita oireita. Vatsaa polttaa nimenomaan töissä kun istun päivät pitkät, onko muilla vastaavaa? Väsymystä ei edelleenkään ole normaalia enempää. Seuraavaksi tähtäimenä np-ultra, mikä onki 26.5 eli ei siihenkään ole kuin kolmisen viikkoa. Aika menee niin äkkiä!

Ihanaa ja aurinkoista päivää kaikille!

Tiina 8+6

Sivut

Kommentit (27)

Mulla ei ole enää mitään raskausoireita. Loppui. Nyt on samanlainen olo, kuin oli edellisissä raskauksissa... Jos mä en olekaan raskaana?.. Mahakaan ei oikein ole. Samat housut menee jalkaan vaikka kuinka helposti.

Rintoihin vaan sattuu aina välillä, varsinkin yön jälkeen.

Pitäis kouluun lähteä ja kohta tulee kiire, mutta minä vaan istun tässä...

Näin aivan hullua unta. Kaksi minun koulukavereista oli raskaana! :D Ja molemmilla oli jo hirmuisesti viikkoja kasassa... Minä vaan ihmettelin, että miten mä en aikasemmin huomannut :)

Juu, nyt pitää mennä. Kirjoitelkaa ahkerasti, niin illalla on luettavaa.

Lilia rv 8+2

Minä kuikuilen nyt sitten täälläkin kun perjantaina neuvolassa sain lasketuksi ajaksi 4.12. vaikka itse laskin, lyhyet kiertoni huomioon ottaen, vauvelin syntymäpäiväksi 30.11. Meillä kun on vielä suvussa ja perheessä pari viikkoa etuajassa syntyminen perinteenä niin voi olla että kuulun tuonne marraskuisiin jossa olen ollut mutta voihan se mennä viikkotolkulla ylikin joten tulin sitten varmuuden vuoksi tännekin. Marraskuisissa olen muita jäljessä ja täällä etuajassa:)

Mulla alkoi kamala pahoinvointi (sairaalassakin käytiin) kuudennella viikolla ja nyt 8. viikon lopulla se lieveni huomattavasti. Silti on vielä niitä pahan olon lehahduksia mutta väsymyskin on hellittänyt. Jaksoin siis palata töihinkin.

Meillä on ultra 30.5. ja lääkärineuvola 8.6. Siellä sairaalassa kun pahoinvoinnin ja kramppien vuoksi käytiin 6. viikolla, saatiin ultrattua ja siellä se sydän sykki ja napanuorakin (tai kaksosen sydän!) vissiin. Meillä on suvussa monikkojakin että pieni jännitys säilyy np-ultraan asti.

Mullakin on ihan kauhee pömppis, etenkin iltaisin kun vähän turvottaa. Työkaveri jo povasi mulle kaksosia.

Dagny, isi ja Pöpö 9+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kumpa kehtaisi mennä työterveyshoitajalta pyytämään sairaslomaa... olo on surkea, väsyttää ja mahaa polttelee ja oksettaa vaikka mitään ei tulekkaan... :( Mä en saa täällä töissä kyllä mitään aikaseksi oikein hävettää! mä vaan tuojotan nettiä tai tuota tylsää ruutua... tehokasta.

Mutta jotenkin vaan on muka kynnys mennä tuonne pahaa oloaan valittamaan...

Voi kun paha olo loppuisikin 8 viikkoon mutta kyllä viimmeksi niistä piti kärvistellä tonne 12-14 viikoille ennenkun antoi periksi.

Millä viikoilla olette käyny ja mitä siellä on näkynyt? Kävin nimittäin tänään ja alkio oli 3mm. Lääkärin mukaan erittäin epätodennäköistä, että olisi elossa. Viikkoja on kasassa 6+6. Lisäksi kohdusta löytyi lääkärin mielestä erittäin oudon näköinen keltarauhanen. Oli todella iso ja oudon mallinen. Sain lähetteen poliklinikalle. Aika olisi todennäköisesti jo ensiviikolla. Siellä vasta selviää onko vauveli enää hengissä.

Kyselin tosta rauhasesta, lääkäri vain sanoi, että toivotaan hyvälaatuista kasvainta...? Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Koko tän raskauden ajan mulla on ollu tunne, että kaikki ei ole niin kuin pitää. Kahdessa edellisessä raskaudessa olen oksentanut loppuun asti heti testin tehtyäni. Nyt ei ole ollut mitään oireita. Tai no vähän rintoja aristanut ja nippaillut sektiohaavaa.

Haikeana qanaiza rv6+6?

Täällä ei masu vielä kasva mihinkään :) Joskus iltaisin on vähän turvonneempi, mutta ei sitä vielä kyllä huomaa. Muutenkin olo edelleen mainio, nyt yritän vaan kovasti olla ressaamatta oireettomuuttani kun kerta se pienenpieni sydänkin ultrassa sykähteli. Pitänee olla vaan tyytyväinen kun ei tarvi oksennella. Mutta silti murehtii miks ei oo huono olo:) Väsymys kyllä kalvaa, pakko nukkua tunnin parin päikkärit aina töiden jälkeen.

lillamaar: Mulla on ihan poikafiilis, jotenkin vaan oletan että kyllä se poika on kun miehen sukuun ei oo tyttöjä syntynyt vuosikymmeniin :) Oiskin hauska yllätys jos oliskin tyttö! Pojalle meillä on jo etunimikin valmiina, tytölle ei, mutta onhan tässä vielä aikaa :D

qanaiza: Me käytiin eilen ultrassa, rv 7+2. Syke näkyi ja sikiö oli 9mm kokoinen. Pidän oikeen kovasti peukkuja että sulla ois raskaus vaan alkanut oletettua myöhemmin ja kaikki ois hyvin, paljon tsemppiä!!!

Huomenna ois sitten eka neuvola, jännittää:) Tuskin vielä sydänääniä yrittävät kuunnella, mutta ei se haittaakaan, kun ne tuli eilen onneksi nähtyä. Onnea kaikille heille jotka saivat sykkeen jo neuvolassakin :) Kivoja uutisia!

Tervetuloa kaikille uusille ja vointeja kaikille masunkasvattajille!

-nesselia- (rv7+3)

Siis ihanko kaikille äideille veriseula vai vain vähän vanhemmille odottajille? Meillä ei taida olla edes np-ultraa, jos mikään ei ole muuttunut siitä, kun viimeks... neuvolassa se selviää.

En ole tänne aiemmin kirjoitellutkaan, kerran lyhyen esittäytymisviestin. Olen vaan seuraillut sivusta juttujanne :)

Mutta nyt piti kysyä skeddulta, että kuunteliko neuvolan terkkari dopplerilla automaattisesti, vai pitikö sun pyytää sitä erikseen? Mulla olisi eka neuvola-aika kahden viikon päästä (silloin vasta rv7+2), ja mietin, suostuvatkohan he jo testaamaan, josko sydänäänet kuuluisivat. Tiedän ettei välttämättä (tai siis, todennäköisesti) kuulu, mutta mullakin vähän epäselvyyttä hedelmöittymispäivästä.

Ja voitteko muutkin jo neuvolassa käyneet kertoa, kuinka aikaisin sydänääniä edes yritetään kuunnella? Kun en ajatellut mennä alkuraskauden ultraan yksityiselle, vaan malttaa mieleni siihen neuvolaan asti ainakin. JOS vaikka siellä kuuluisi ne sydänäänet.. :)

Kandi, rv 5+4

Ai niin! Munhan piti kirjoittaa sulle jo aikaisemmin siitä sun hienosta ilmalennosta =)

Aika pelottavan kuuloinen tapahtuma oli.. Kai olet voinut kuitenkin ihan hyvin sen jälkeen?

Jäin miettimään, että miten nuo hampaat korjataan?

Meilläkin esikoinen sai hampaansa katki jo muutama kuukausi sitten, mutta korjaus on vasta tällä viikolla. Kuulemma pitää antaa hampaan jotenkin rauhassa toipua hetken ennen korjausta. Kyllä se katkennut tynkä pinnoitettiin jo silloin heti tapahtuman jälkeen, ettei särkisi.. mutta siis lopullinen korjaus on vasta nyt, kuukausien jälkeen.

-mm-

Aivan tajuttoman kuvottava olo kokoajan, aamusta iltaan. Eilen jouduin jäämään bussistakin kesken työmatkan pois ja tasaamaan oloa. Väsymys on vähän hellittänyt tai sitten päiväunet ovat alkaneet tehoamaan. Kivaa olla täysi zombie töissä ja painua pariksi tunniksi nukkumaan heti kun pääsee kotiin. Miehellekin sanoin, että taidetaan jäädä yksilapsiseksi perheeksi jos tätä jatkuu kauan. Periaatteessa kyllä haluan uskoa siihen, että parempaa on tulossa eihän tämä voi 9kk kestää?

Tänään jätin sitten työt väliin ja ajattelin mennä nöyrästi lekurilta anomaan vähän vapautusta työelämästä. Saa nähdä mimmonen on vastaanotto, kun vielä mieslääkärille laittoivat. Palailen kertomaan myöhemmin. Nyt tulee kiirus kun aika on 12.50.

qanaiza: en oikein muuta osaa sanoo, että toivotaan, että raskaus on alkanut luultua möyhemmin. Itse en ole alkuraskauden utrassa käynyt.. luin jossain, että rv 6 sikiö on kahvinpavun kokoinen...

Oli kiva lukea, että muilla kuului sydänäänet rv 9. Mulla on tiistaina neuvola ja toivon kovasti, että kuuluis jo. Sillloin on viikkoja 9+1. Kysyin terveydenhoitajalta puhelimessa, että kuunnellaanko silloin, se vastasi, että voi kokeilla, jos kovasti haluan, mutten saa pettyä...

Jos ei kuulu, niin on pakko mennä jossain vaiheessa yksityiselle. Tiedän, etten jaksa odottaa 4 viikkoa seuraavaa neuvolaa.

Hampaista vielä. Mun hampaat on jo korjattu, kävin eilen lääkärissä ja korjasi heti. Ei sanonut, että pitää odottaa tai antaa rauhoittua.

Mun tapaus ei ollut kuitenkaan hirmu paha, kun ei hampaat heilahtanut, ei tullut verta eikä muutakaan. Etuhampaasta lähti noin 1/4, nurkka, ja kakkosesta reunasta vähäsen.

Kyllä mun oli pakko saada ne kuntoon. En olis kestänyt kuukautta :) Olin ihan pultsarin näköinen :D

Niin, ja ne on nyt korjattu muovilla. Jossain vaiheessa vaihdan posliiniin. Posliinia ei kyllä laiteta heti... eikä edes kaikki lääkärit osaa laittaa...

että vatsa pullahtas nopeemmin seuraavissa raskauksissa. vaikka totta kai se on kun alkaa miettiä aikaa taaksepäin. Hirvittää vain se että joko tää nyt karkaa käsistä??

Mukavaa että toisetki on kuullu jo sydänääniä! Toivottavasti loputki kuulee pian!

Nimeä ei olla vielä keksitty tulokkaalle... tuntuu että on vielä niin alullaan...

pahoinvointiakaan ei ole enää haitaksi asti.

aini, onko muilla neuvola tarjonnu (tai kunta kai sen tarjoo) 1.raskauskolmanneksen veriseulaan, sikiön downin oireyhtymän seulontaan? Kajaanissa ei ainakaan tämmöstä ollu, siellä oli vain np-ultra. täällä Joensuussa on toi veriseulamahdollisuus np-ultran lisäks.

Elikkäs mun perheeseen kuuluu:

Minä 33v ja mies 33v

poika 1v+

ja tuleva vielä nimetön masun asukas

asutaan espoossa

mukava olisi kirjoitella kuulumisia ja vaihta ajatuksia...

nyt on mulla rv 5+4 ja rintojen arkuutta ja vellovaa vatsaa sekä niinkuin viime raskaudessa koko ajan pissahätä ja lonkat juilii älyttömästi...niin ja kahvi kuvottaa ja ruokakin mutta jotain tarttee syödä muuten olo pahenee...

vupii

Kyllä vaan jaksaa väsyttää koko ajan... tuntuu et vois vaan nukkua. eilen sentään sain siivottua mitä ihmettelin itsekin, vaikka pahaolo väijyi koko ajan nurkan takana!! mulla edellisissä raskauksissa on pahaolo loppunu kans tonne kahdeksan viikon tienoille jospa se loppuis myös tällä kertaa...

Emme ole kertoneet kun mun parhaalle ystävälle raskaudesta vaikka mies haluaisi kovasti jo vanhemmilleen tästä kertoa. Olen toppuutellut vielä... Itseäni vähän hirvittää omalle äidilleni kertoa kun sit alkaa saarna siitä miten me jaksamme ja muuta sellaista (olen ainut lapsi joten johtuisikohan se siitä)....

Ensi viikon perjantaina olisi ensimmäinen neuvola... Siitähän tämä odotus sit mieleen selkiää ihan kunnolla.

Mut aurinkoista odotusta kaikille :)

qanaiza::: Onko mahdollista, että sulla olis viikkoja vähemmän kun tuo 6+6? Ite kävin ultrassa 6+5 ja syke saatiin, en kyllä yhtään muista alkoin kokoa silloin... Kävin uusiksi 8+0 vuodon takia ja silloin pituus oli joku 15mm... Rauhasesta ei ole kokemusta, 2003 mulla oli kolmoistuulimuna, mitä tutkittiin kahdessa varhaisultrassa. Viikot tais olla siinä 6+ ja 8+, kunnes 9+3 tehtiin kaavinta kun yhdessäkään sikiöpussissa ei ollut eloa. Sitä vaan, että jos polille menet niin onneksi siellä vielä ultraavat ja tutkivat, ettei vaan käy niin, että terve lapsenalku kaavittais pois. Siinä mielessä kai ihan hyvä, että aika on vasta ens viikolle, sitten näkevät onko kehitystä tapahtunut ja alkio kasvanut. Toivotaan ihan älyttömästi, että kaikki olis hyvin, sekä sulla että pienellä. Tsemppiä ja voimia tulevaan aikaan...

Itelläni vatsaa polttelee edellleen ja iltapäivisin varsinkin tää töissä istuminen lisää tuota polttelua. Tänään taisin kuitenki onnistua pistämään sellaset housut, että mahtuu jotenki päälle vielä tähänkin aikaan, hyvä niin.

Hyviä oloja ja ajatuksia pahasta olosta kärsiville... Elän myötätunnossa mukana... Jos tuo pahoinvointiteoria pitää paikkaansa niin mulla pitäis olla tytön sijasta poika esikoisena eli pienintäkään viitettä ei ainakaan mulle ole antanut pahaolo kun sitä ei oiken ole koskaan ollut. Tästä nyt ehkä hiukan enemmän ku esikoisesta....

Tiina taas 8+6

Heipä hei!

Kävin tänään ekassa neuvolassa. Käsivarsi on nyt vähän mustana kun terkka nirhas suonen sivu :(. Lasketuks ajaks määritteli kuukautisten mukaan 11.12 ja varas ekan ultran 29.5.

Lopuks se kokeili kohdun koon ja dopplerilla kokeili sykettä ja sano jo alkuun että elä sitten säikähä jos mitään ei kuulu, näillä viikoilla ei pitäs kuuluakkaan (rv 8+2). Ylläri oli iso kun kohta alko kuulua tiheä jumputus, terkka laski sykkeeks 140. ja epäili että taidetaan olla paljon pidemmällä mitä arvioitiin. Se vielä tarkisti mun sykkeen, ettei ollu vaan vahingossa tullu väärää ;D. No sille tuli kiire saada uus aika mulle ultraan ja maanantaina sit on eka aika. Sitten nähdään missä mennään.

Eka ulkopuolisen huomautus siitä olenko raskaana tuli tänään. Kävin yliopistolla ja proffa huomautti kun olin lähtiessä että onkos sitä perheenlisäystä tulossa. Olin ihan huuli pyöreänä että häh??!!Ei sen pitäs kyllä vielä niiin selvästi näkyä. vaikka pömppää onki kun vappuna tuli syötyä enempi kuin laki sallii eikä liikunta ole maistunu...

Että sellaisia uutisia... Pitää sitten maanantaina katsoa sitä kirjautumista joulutähtösten listalle uudestastaan,kun saa tarkemman lasketun ajan selville.

qanaiza:Toivotaan, että viikkoja onkin vasta vähämmän ja ensi viikolla ultrassa näkyisi kasvanut sikiö! Jaksuja ja tsemppiä Sinulle!

Skeddu: Oliskohan nuita viikkoja sittenkin vaan enemmän ;) Kiva, että pääset pikaisesti ultrattavaksi.

Äitikuulla oli kivoja uutisia neuvolasta! Onnittelut sydänäänien johdosta :) Mä varasin vasta tänään neuvolan ja 18.5 mennään. Mun on varmaan pakko hakea saikkua ensi viikoksi, jos tää pahoinvointi ja oksentelu jatkuu tälläisenä... Käsittämättömintä mulle on se, että mun ei tee mieli syödä eikä juoda- ei mitään! (kulinaristin shokki...) Täällä siis vaan etoo ja etoo. Ruuan ajatteleminenkin tekee huonoa. Ja esimerkiksi märkä tiskipöytä haisee aivan käsittämättömän hirveälle. Itseä ihan naurattaa tän yökkimisen lomassa, miten kauhea vainu mulle onkaan nyt kehittynyt...

Keinuhepo 7+2

Ehkä tää on oikee paikka kun tekee mieli kertoo jollekin. Meilläkin tulossa jouluvauva, ainakin uskoisin. Tein eilen testin, kun oli ollut niin huono olo jo monta päivää. Ja kaks punasta viivahan sinne ilmesty, kirkkaana.

Nyt on olotila vähän " epätodellinen" . Ei nimittäin ollu millään muotoa suunniteltu juttu. Aika on kaikkee muuta kun hyvä. Mutta kun on kerran tullakseen, ni tulkoon sitte.

Aamulla varasin ekan neuvolan, sain vasta 3 viikon päähän, kun on erittäin epäselvää millon raskaus on startannu. Menkkoja ei oo ollu muista syistä moneen kuukauteen. Mutta onneks sain samalla ajan ultraan, jos siitä selviäis sit viikot.

Toivottavasti tää huono olo tästä helpottaa, kun en haluais paljastaa asiaa vielä muille.

kuulumisia minäkin. En ole aiemmin kirjoitellut. Eli neljäs tulossa ja olo on kamala. On sekä aamu- että iltapahoinvointia ja väsyttää aina vaan. Jotenkin koittaa jaksaa touhuta vanhempien lasten kanssa, etteivät ala ihmetellä mikä äitiä vaivaa. Eka neuvola vasta kun viikkoja n 9 - 10. Nyt jossain 7 menossa.

Vatsakin tuntuu turvonneelta. Muuten kyllä iloitsen tästä toukasta tosi paljon, jännittää vaan mitä ultrassa näkyy. Ja mitenkähän ihmeessä saan kerrottua omille vanhemmille? Hirvittää jo etukäteen mitä sanovat. Toki oma on elämä ja ikääkin on jo vaikka kuin. Tälläistä täällä päin. Koitelkaahan jaksella!

Tänään oli siis eka neuvola, ja lasketuksi ajaksi arvottiin 5.12. Sen mukaan lapsille tulisi ikäeroa 1v 5kk! Huomenna täytyy soittaa OYSsiin ja varata aika np-ultraan, siellä sitten varmistuu tarkemmin..

Sydänääniä ei edes yritetty kuunnella, vaan käytiin suoraan ultran puolella. Tosin neuvolan terkkari vaan katsoi, että syke löytyi, ja yritti hieman arvioida vauvan kokoa kun hedelmöitymisajankohdasta ei ole MITÄÄN tietoa.

Valitin, kun maha tuntuu jo nyt olevan VALTAVA, vaikka edellisessä raskaudessa alkoi näkymään vasta viikon 28 tienoilla, niin sanoi vaan, että seuraavissa raskauksissa kohtu kasvaa alussa aina paljon enemmän kuin ensimmäisessä. Ja mulla on edellisestä synnytyksestä alle 10kk! Tietysti esikoisesta jääneet 10kiloakin saattavat vaikuttaa asiaan.. *dumdidum*

Joku tuossa kyseli masuvaavien nimistä, niin meillä ilmeiseti työnimeksi on vakiintumassa tuo Pupu. Johtuen ihan siitä, että oon ollut Belgianjätti-rotuista kania hankkimassa, varasinkin jo eräältä kasvattajalta kesällä syntyvän poikasen, mutta nyt meille sitten onkin tulossa hieman toisenlainen " lemmikki" ..

Arica, Isosisko Catina pian 10kk ja masuasukki " Pupu" rv n 9+1

Hei!

Täällä yritetään keskittyä töihin kotoa käsin. Tunnen erittäin huonoa omaa tuntoa, sillä kieltäydyin juuri menemästä työpaikan palaveriin pienellä valkoisella valheella (ei mua sinne ihan hurjasti tarvita edes), mutta kun olo on niin huono, että ajattelin, että en viitsisi mennä sinne oksentelemaan. Vaikka en ole vieläkään oikeasti oksentanut mutta voin silti niin pahoin, että on tullut vessassa juostua. Täällä kotona mulla on mahdollisuus keskittyä hommaani paljon paremmin.

Minuakin muuten kiinnostaa, että millä viikoilla teillä on pahoinvointi loppunut? Olen kuullut muitakin, jotka ovat saavuttaneet viikon 8 ja risat, että pahoinvointi onkin lopahtanut kuin seinään? Sitä odotellessa... (mulla on 8 viikkoa ja pari päivää täynnä)

No mutta. Nyt täytyy oikeasti saada jotain aikaan, ettei tuo palaverin uhraus ollut turha.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat