Vierailija

Mietin ja mietin tätä, mutta en kyllä keksi vastausta. Tyhmä varmaan. Miksi joku tahtoo ostaa esim Louis Vuittonin laukun, joka maksaa x kertaa enemmän kuin joku merkitön, ihan yhtä kiva (tai kivempikin) ja hyvälaatuinen? Samoin jostain lastenvaatteista, omista vaatteista puhumattakaan. Tosi kivoja vaatteita saa halvallakin. Ja laadusta nyt on turha höpistä etenkään tuon laukun kohdalla.. Ja meillä ainakin esim merkiittömät lastenvaatteet kestävät muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jo kolmannella käyttäjällä.

Ihmettelen vain, että onko tuohon siis mitään muuta syytä kuin " lesoilu" , kuten lapsena sanottiin..

Kommentit (19)

Mutta kyllähän niitä nahkalaukkuja on muitakin ja oikein hyvän näköisiäkin kuin nuo Vuittonit. Tai kengissä sama juttu.

Eli voiko jokainen merkkejä suosiva " käsi sydämellä" vannoa, että kahden suurinpiirtein samannököisen ja samoista materiaaleista valmistetun välillä ei tuo merkki sitten loppujen lopuksi ratkaise?

Tuli muuten mieleen yksi kaupunkireissu kun olin yläasteella (!) ja pelkässä lyhythihaisessa palelsi, joten ostin Halpahallista :) sellaisen neuletakin, joka on ollut tosi kovassa käytössä, ja yhä tismalleen samanlainen kuin ostettaessakin. Paitsi että merkkilapusta ei ole enää jäljellä edes paria haituvaa, niin paljon vaatetta on pesty. Ja on siis kaveeranut näiden 15 vuoden ajan monenmoisten merkki ja ei-merkki neuletakkien kanssa, jotka ovat siis muut ennemmin tai myöhemmin joutaneet kierrätykseen. (no, kun sanon " merkki" vaate, minun kukkarolleni se on ennemminkin Benetton tai Marimekko tai Lacoste, eikä siis Chanel tms..) Tiedän kyllä, ei tuota voi yleistää, mutta tulipahan mieleen vain. :)

Vierailija:

Lainaus:

vaatteet ovat laadukasta kangasta, hyvin ommellut ja hyvin leikatut sekä tilanteeseen sopivat. Myös eri merkkejä voi yhdistellä omaa luovuutta käyttäen, eikä 7:kaan käytä Pelkästään " merkki" vaatteita.

laukkujen, kenkien ja vaatteiden määrä oli ratkaiseva. Nykyisin haluan ajattomia, kestäviä tavaroita. Valitettavan harvoin niitä saa halvalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Voisiko tästä tehdä sellaisen yhteenvedon, että ne jotka EIVÄT lesoilu mielessä merkkivaatteita osta, ostavat niitä lähinnä " turvallisuus" syistä? Eli kerran kokeiltu itselle sopiva ja kestäväksi koettu ja " joka maun" (=ajaton) vaate, joten jos varaa on, niin miksi ei? Ja sitten taas vähän varattomamman on kai nähtävä enemmän aikaa ja vaivaa, jos haluaa vastaavanlaisen vaatteen huokealla saada.

??

t: ap

Vierailija:

Lainaus:

Mietin ja mietin tätä, mutta en kyllä keksi vastausta. Tyhmä varmaan. Miksi joku tahtoo ostaa esim Louis Vuittonin laukun, joka maksaa x kertaa enemmän kuin joku merkitön, ihan yhtä kiva (tai kivempikin) ja hyvälaatuinen? Samoin jostain lastenvaatteista, omista vaatteista puhumattakaan. Tosi kivoja vaatteita saa halvallakin. Ja laadusta nyt on turha höpistä etenkään tuon laukun kohdalla.. Ja meillä ainakin esim merkiittömät lastenvaatteet kestävät muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jo kolmannella käyttäjällä.

Ihmettelen vain, että onko tuohon siis mitään muuta syytä kuin " lesoilu" , kuten lapsena sanottiin..

Mulla on esim muutama Vuittonin veska, jonka olen " perinyt" mummoilta/tädeiltä. Ovat aikas vanhoja, paljon käytössä olleita, vieläkin ihan huippu kuntoisia. Tykkään <3 Muutama itse ostettu Vuittonin veskakin löytyy, LAADUN takia.

Mielestäni hötyset halpavaatteet ovat tuhlausta. Suurinosa on lapsityövoiman tekosia, hajoavat hetkessä, eikä kestä kiertoa/kulutusta, niin, että näyttävät vielä hyviltä. Systeri ostaa näitä halpavaatteita, joten olen läheltä kyllä seurannut marketti/tarjoustalo/kappahl yms vaatteita.

Mä en kyllä lesoile, en vaatteilla, enkä milläkään muullakaan. Mielestäni se on typerää, muutaman tuollaisen lesoilian tunnen ja se on naurettavaa.

Mä tykkään, kun tuote on laadukas. Hyvät materiaalit (puuvilla kankaissakin on eroja), hyvä leikkaus, hyvä istuvuus, tuntuu hyvältä päällä, laadukkaammat tuotteet hivelevät silmiä eri tavalla kuin halppikset (eli näyttävä' t useimmiten paremmilta). Kyllä mulle tulee eri fiilis, kun on Diorin toppi tai Zaran toppi päällä, vaikka ne olisivat suunilleen saman tyylisiä.

Mulla on rahaa. Ei tarvitse miettiä, miten elää loppukuun, jos ostaa merkkivaatteen.

Toki miellä ostetaan Zaraa, Espritia yms tavista. Ja paljon myös kirppiksiltä, frendeiltä, ebaysta, huutonetista. Ja esim ihan hyvin vanhan mageen halpispaidan voi ostaa UFF:lta, kunhan sen kustamoi/tuunaa reilusti oman näköiseksi/trendikkääksi/uniikiksi. Eli ei meillä eletä vain Diorin tämän hetken luomuksissa, vaan ihan kaikenlaista, mikä nyt tuntuu omalta tyyliltä/jutulta. Ja meillä se on paljon kustomointia.

Mutta periaate on, ettei osteta Lindex/KappAhl/Seppälä/Tarjoustalo/Prisma/Citymarket/Halpa-Halli tms halpisvaatteita. Ne ei ole meidän tyylisiä vaatteita, istuvuus huono, kokomitoitus väärä, laatu huonoa, näyttävät aika pahoilta :(

Kun mä ostan vaatteen, se on itselleni. Ei sitä varten, että muut bongaa sieltä jonkun merkin.

Ps. Kaikissa merkkituotteissa se merkki ei ole näkyvillä kissankokoisilla kirjaimilla. Esim paita voi olla Benettonin, vaikka siinä ei sitä " united colours of Benetton" ketjua lukisikaan jne.

Meillä ainakin on niin, että ostetaan aina sitä mihin ollaan totuttu ja kerran hyväksi havaittu. Koskee periaatteessa ihan kaikkia tuotteita ja merkkejä.

Vaatteissa, kengissä, asusteissa suositaan aina tiettyjä merkkejä, koska ne miellyttää (omaa!) silmää ja ne on kestäviä ja ajattomia.

Samoin meillä on kyllä ihan vaikka ruuankin kanssa. Maitotuotteet on aina Valion, jauhot aina Sunnuntain, ketsuppi aina Felixin... :). Tässä yksi syy miksi ei esim. koskaan voida asioida Lidlissä...

Samoin on aina esim. auton, polkupyörien ja ihan kaikkien asioiden kanssa. Meille se on oma valinta eikä ole koskaan käynyt mielessä, että se olisi " lesoilua" .

Tunnustan kuuluvani " merkkitietoisiin" . Burberryt kaulassa ja olkapäällä jne.

Kyllähän kai aika pitkälle kyse on näyttämisestä, itsetunnon pönkittämisestä ja " lesoilusta" . Tosin jotkut merkkituotteet ovat myös todella hyviä, parempia kuin halpikset.

Olen koittanut vähän relata tässä asiassa (ja samalla säästää rahaa) ja siirtyä vähän tavallisempiin merkkeihin monessa asiassa. Helppoa se ei ole, mutta varmasti viisasta.

Vierailija:

Lainaus:

No minä en ole sillätavalla rikas ihminen niinkuin esim Stella, joka todella harrastaa designia. Minulle hyviä merkkituotteita, joista haaveilen ovat mm. Freesoul, Peak Performance, Lacoste... (ja riittävän hintavia nekin..) Ei siinä ole mulla ainakaan mistään lesoilusta kyse. Mä rakastan vaatteita ja mulla on oma tyyli. Sitä vain haluaa niitä tuotteita ja saa tyydytystä kun näyttää hyvältä! Ja juuri ne tietyt merkit kuuluu tavallaan omaan tyyliin. Samallalailla kuin joku nainen harrastaa esim moottorikelkkailua ja haluaa hienon kilpakelkan, minä viihdyn kaupungilla ihan vain katselemassakin....

:)

Kalliit tuotteet ovat yleensä hyvin tehtyjä, monesti käsityötä ja laadukkaista raaka-aineista lähtöisin. Brandi on vain osa hintaa.

Nimekkäät tuotteet pitävät paremmin pintansa muotimaailmassa, ovat ajattomampia ja kestävät käyttöä.

Itse hankin sellaisia nimekkäitä tuotteita, joita voin yhdistellä mitä erilaisimpiin asukokonaisuuksiin ja jotka sopivat moniin eri tilanteisiin.

minä pidän kalliita merkkivaatteita tai räätälivaatteita ja vastaavaa kamaa siksi että itse tiedän olevani hyvän näköinen ja tyylikäs, laadukas ja tilanteeseen sopiva. Ja olo on mukava kun on kunnolla istuvat vaatteet ja varmasti toimivat koneet jne. Mutta itse asiassa hankin yleensä vähemmän tunnettuja merkkejä, sellaisia tuotteita joissa logot eivät näy tai otan ne kokonaan pois, sillä vaikka tykkään itse tietää, en halua muille osoitella mihin rahaa on käytetty. Osoittelu on rahvaanomaista.

Ne hyviksi havaitut merkit on sitten jääneet vakkarimerkeiksi ihan kaikessa: ruoissa, pesuaineissa, meikeissä, kengissä jne.

Ja osa esim. lastenvaatteista on kyllä ihan halpoja " merkkejä" eli paikallisista marketeista (ei asuta Suomessa) hankittuja, mutta hyvä hinta/laatusuhde. Paljon löytyy myös näitä parempia, oikeita merkkituotteita.

Kengistä olen erityisen tarkka ja mitään halpiskenkiä ei meillä osteta, ei lapsille eikä aikuisille. Aina ostetaan kenkäkaupasta, hyvän myyjän avustuksella ne sopivimmat kengät - ja hintalappua ei katsota kenkiä sovitettaessa.

Toki tulee aina osteltua kokeeksi joitain uusia merkkejä ja välillä jotain merkittömiäkin, mutta pääosin kyllä luotetaan tuttuihin, hyviksi havaittuihin :)

Kultuintopii:

Lainaus:

Meillä ainakin on niin, että ostetaan aina sitä mihin ollaan totuttu ja kerran hyväksi havaittu. Koskee periaatteessa ihan kaikkia tuotteita ja merkkejä.

Vaatteissa, kengissä, asusteissa suositaan aina tiettyjä merkkejä, koska ne miellyttää (omaa!) silmää ja ne on kestäviä ja ajattomia.

Samoin meillä on kyllä ihan vaikka ruuankin kanssa. Maitotuotteet on aina Valion, jauhot aina Sunnuntain, ketsuppi aina Felixin... :). Tässä yksi syy miksi ei esim. koskaan voida asioida Lidlissä...

Samoin on aina esim. auton, polkupyörien ja ihan kaikkien asioiden kanssa. Meille se on oma valinta eikä ole koskaan käynyt mielessä, että se olisi " lesoilua" .

Todelliset tyyliniekat ja merkkitietoiset tunnistaa niemenomaan siitä, että ovat loppuun asti huoliteltuja. Ne jotka vain haluavat näytellä muotitietoista tai varakasta sortuvat yksittäisten esillä olevien vaatekappaleiden esittelyyn.

Vierailija:

Lainaus:

Ei esim laukusta kyllä kukaan huomaa minkä merkkinen on...

Olen jo vuosikausia sitten huomannut, ettei kannata yksinkertaisesti ostaa mitään halpistuotteita, jos haluaa että vaatteet, kengät ja asusteet kestävät. En osta edes lapsille esim. KappAhlista, Zaralta tai Lindexistä mitään. Hyvin nopeasti huomaa missä merkeissä pysyy saumat suorina, ei kutistu, lähde väri eikä nuppäänny. Aina laatu ei titenkään tarkoita kallista vaatetta. Varsinkin lapsille olen tehnyt ulkomailla mahtavia löytöjä edullistakin merkeistä. Keinonahkaisia kenkiä en voisi kuvitellakaan, sitä hikoilua ja epämukavuutta ei kestä kukaan. Esim. Palmroothin " joka sään nahkasta" valmistetut kengät ovat siinä rajalla, kun niissä on kuitenkin nahkavuori.

Olen oppinut mieheltäni perheemme linjan. Miehenikin on erittäin tarkka vaatteiden ja kenkien laadusta, ehkä jopa itseäni tarkempi. Lisäksi hän on erittäin tarkka rahasta. Kun asuimme aiemmin ulkomailla ja toin hänelle Suomesta tuliaisena Peak Performancen puseron, hän ei huolinut sitä! Mieheni on vuosikaudet käyttänyt työssään ainoastaan Hugo Bossin vaatteita ja vapaa-aikana Tommy Hilfigeriä. Jotain Nikeä löytyy myös ja sitten sellaisia Suomessa harvinaisia merkkejä. Hän ei käytännössä koskaan osta vaatteita Suomesta eikä koskaan täydellä hinnalla. Heräteostoja hän ei tee koskaan, vaan saattaa odottaa jopa vuosia jonkun vaatteen hankintaa. Näin kävi mm. villakangastakin kanssa, sen kun piti olla Bossin.

Itselläni on mm. useita jakkupukuja työkäytössä, jotka ovat 10 vuotta vanhoja, mutta joista joka käyttökerralla joku sanoo, että onpa upea vaate. Loppujen lopuksi nimittäin tulee edullisemmaksikin satsata laatuun ja ajattomuuteen, niin ei tarvitse heti olla lahjoittamassa kirpparille. Sitäpaitsi sen verran karsastan kuluttamista, että valitsen jo senkin takia tarkkaan mitä kaappeihini huolin.

Tulee mieleen heittää väite, että silloin ei ole oma tyylitaju kohdallaan vaan luotetaan merkkivaatteen olevan varmasti tyylikäs. Ei tarvitse itse osata yhdistellä erilaisia vaatteita keskenään ja löytää omia löytöjä ja yhdistelmiä.

vaatteet ovat laadukasta kangasta, hyvin ommellut ja hyvin leikatut sekä tilanteeseen sopivat. Myös eri merkkejä voi yhdistellä omaa luovuutta käyttäen, eikä 7:kaan käytä Pelkästään " merkki" vaatteita.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat