Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Esikoinen ei tuttipulloa saanut koskaan, suoraan tissistä vaan :) Nyt kun tulee toinen lapsi, niin olemme ajatelleet/toivomme, että imetyksen lisäksi vauva saisi pumpattua maitoani, jotta isi ja muutkin voisivat syöttää.

Kokemattomana siis kyselen, että miten nykyään kehoitetaan sterilisoimaan pullot ym tarvikkeet? Onko se niiden keittely kovin vaivalloista? Olen nähnyt (ulkomaisissa lehdissä) mainoksia esim. Aventin sterilisointivehkeestä, joka helpottaisi asiaa varmasti, mutta pidetäänkö sellaisia meillä yleisesti ihan "turhakkeina"?

Lisäksi, olenko oikeassa, että Aventin tuttipullot olisivat kaikkein lähimpänä rintaa muodoiltaan/ominaisuuksiltaan? En halua pulloruokinnan häiritsevän imetystä negatiivisesti ollenkaan. (Luultavasti tästä syystä n. pari ekaa vkoa vauva saa maitoani isin antamana hörppyytyskiposta, eikä pullosta)

Kuulostan tosi avuttomalta, tiedän, mutta ihan oikeasti olen tosi tietämätön pulloruokinnan suhteen. Kaikki neuvot/vinkit siis tervetulleita, kiitos :)

Sivut

Kommentit (22)

että jos te ette sterilisoi pulloja kittämällä, niin miten ne pesette?riittääkö käsinpesu tiskiainella??meillä on 2kk. vanha tytteli, ja olen keittänyt pullot aina päivän päätteeksi niin, että yhtä pulloa käytetään vain kerran.tiskikoneessa pyöräytän ne, mitkä sattuu olemaan käytetyinä kun laitan koneen pyörimään.pesun jälkeen huuhtelen ne kuitenkin pesuainejäämien varalta..keittäminen on tuntunut aika turhalta, koska vaikka pullot huuhtelisi kunnolla, tuntuu ne jäävän aina hieman rasvaisiksi, ja pitäisikin sitten ensin pestä tiskiaineella ja sitten vasta keittää...en halua ylisuojella vauvaani niin että saa myöhemmin kaikki pöpöt kun olen liikaa varjellut!!

eli lyhyesti voikohan jo alkaa pesemään pelkällä tiskiaineella??? :D

jos pääosin saa kuitenkin rintaa.äkkiäkös sitä kiehuvassa vedessä sterilisoi muutaman pullon.

ja meillä oli kakkonen vain pullovauva ja hyvin tuo kattilassa keittely tuntui silti sujuvan.

ja äkkiä menee aika kun ei tarvi enää keittää pulloja kun sillointällöin.

tämä oli minun näkemys asiasta =)

minä olen molemmilla käyttänyt aventia. esikolla silloin tällöin kakkosella vain ja ainoastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mitä olen niistä lukenut, niin niitä mainostetaan nimenomaan sellaisina, mitkä eivät häiritsisi imetystä, kun niistä joutuu kanssa itse imemään, jotta maitoa ulos tulee ja muutenkin kai muotoilu ym. muistuttaa rintaa. Ja on joku estojuttu, ettei mukaan tulisi ilmaa liikaa.

On meillä hörppyytysmukikin tosiaan, en sitten tiedä, että millaista sillä maidonanto olisi. Mutta luulisin uskaltavani antaa pullosta, varsinkin sitten, kun imetys on hyvin lähtenyt käyntiin.

No juu, mietityttää tuon koneen tarpeellisuus, kun tosiaan aika vähäistä silti se pulloruokinta tulisi olemaan, päivittäistä toivottavasti kuitenkin. Ja toisaalta taas olen helposti stressaantuvaa sorttia (ja stressi pahentaa sairauttani..), niin siinä mielessä tuollainen vehje vähentäisi omaa stressiä varmasti, kun on muutakin tekemistä lasten mentyä nukkumaan (tai muinakin aikoina:) kun keitellä pulloja kattilassa. Mutta katsotaan nyt, saahan sen hankkia sitten myöhemmin, kun tietää, että miten tämä imetys+pulloruokinta-yhdistelmä lähtee rullaamaan.

Tuo pulloharja siis tuli nyt ostoslistalle, kiitos.

aventin rintapumppu ja sen ohjeissa luki että pumppu+tuttipullo (kaikki mikä on maidossa) kannattaa heti käytön jälkeen huuhdella kylmällä vedellä (muuten ainakin keittäessä maito palaa kiinni). Ja desifiointi kerran viikossa. Ite ei olla pahemmin pullosta syötetty kun ei tunnu kelpaavan, mutta eipä toi keittäminen kovin vaativalta tunnu. :)

Ostin nyt yhden Avent-tuttipullon kokeiltavaksi, että jos se pulloruokinta lähtee sujumaan.

Minä pesen pullot sitten käsin, jos pulloja käytetään. Onko tarpeen ostaa varsinainen pulloharja (Aventillakin näköjään oma), saako sillä pestyä paremmin, vai saako normaalilla tiskiharjalla pestyä ok?

Steriloin pullot ja tutit keittämällä. Olen tehnyt steriloinnin noin kolme tai neljä kertaa, vauva on nyt 6kk. En välitä sterilointilaitteista, enkä muistakaan turhakkeista :).

En ymmärrä, että miksi niitä pulloja pitäisi steriloida jatkuvasti. Vielä lisäksi, vauva ei ole sairastanut mitään sairautta tähän mennessä.

Olen käyttänyt sekä Aventit että Ainun pulloja. Aventia mainostetaan imettäville. Meillä ei mikään pulloruokinta ole häirinnyt tai haitannut imetystä.

ne eivät ole enää steriilejä, kun ovat kosketuksissa ilman kanssa ellet ole steriilissä ympäristössä (jotkut labrat ja leikkaussalit).

Eli itse en ostaisi moisia kalliita masiinoita pöydilleni notkumaan. Kattila ja keittäminen riittää hyvin.

Leikkaussalivehkeetkinsteriloidaan valmiiksi pakkauksiin pakattuina, joten ne ovat steriilejä, koska myös ilma pussin sisällä on steriloitu.

Emmekä elä steriloidussa ympäristössä, vauvat ryömivät lattioilla, sängyillä jne. Kenellä ovat steriilejä? Ei niitä pullojakaan tarvitse steriloida.

Vinkki: Aiot imettää ja syöttää lapselle maitoa muutenkin.

Käytä pienireikäistä nokkamukia. Jos lapsi saa pullosta samaa herkkua kuin imemällä rinnasta, saattaa käydä niin, että lapsi laiskistuu, eikä halua enää imeä. Nokkamuki on niin erilainen eikä muistuta yhtään tuttia/nänniä, joten "vaara" on pienempi.

..huolehtii astianpesukone, unohdin mainita.

Jos astiskone niin vajaa ettei viitsi "pyörittää" olen pessyt käsin astianpesuaineella ilman mitään harjoja. Pullo vajaaksi astianpesuvedellä ja kunnon hölskytys: siinä se. Tutin pesin lisäksi käsin painelemalla ja hieromalla.

Sitten tiedoksi, että astianpesukoneaineillakin on eroa! Meillä huomasin, että esim. SUN merkki jättää tutteihin inhottavan rasvaisen kerroksen. Mutta Finnish pesee kaiken ihan kirkkaaksi: sekä lasit että tutit.

Huuhtele pullot ja tutit maidon jälkeen aina kylmällä vedellä, niin maidon valkuainen ei jää pulloon harmaaksi pinnaksi.

Muistaakseni n.3kk:n ikään saakka sterilisoin pullot ja tutit kiehuvalla vedellä sekä pesun että käytön jälkeen. Keitin veden siis vedenkeittimellä ja kaadoin kiehuvan veden osien ja pullon päälle. Pidin niistä kiinni muovi"pihdeillä"

Meillä on tyttö nyt 1,5v ja ensimmäisen kerran sairasti viikkoa vaille 1v.

Muu hygienia oli mielestäni tavallista ja normaalia. Kädet pestiin ennen ruokailua jne. Vauvana oli paljon lattialla, n. puolen vuoden ikäiseksi pysyi hyvin omalla "jumppamatollaan", mutta sitten alkoi "maailma" kiinnostamaan ja siirtyi muille matoille. Arvatenkin on maistellut sekä mattoja että muuta =)

myös.

Pullot ja pullotutit pesen joka käytön jälkeen astianpesuaineella ja pulloharjalla.

Esim emman pulloharja on kätevä... ja saa ihan perus tavarataloista/ kaupoista. Mukana siinä on myös tuttiharja, eli pullotutit saa hyvin myös pestyä.

Meillä käytössä Aventin pullot ja pullotutit. Ehdottomasti olen todennut parhaaksi.

Aventista huolimatta meillä kyllä alkoi hylkimään rintaa vauva, mutta siihen vaikutti moni muukin tekijä!

Mutta voihan olla ettei vauva hyväksy tuttipulloa ollenkaan, mutta kokeillahan toki kannattaa.

Pulloja en kovin keittele. Keitin ekat 4-5vkoa kerran päivässä pullot ja pullotutit sekä huvitutit.

Nyt kerran 1-2vkon välein. Pullot kuitenkin pestään joka käytön jälkeen hyvin :)

Tavallisella tiskiharjalla ei saa ainakaan tutteja kunnolla pestyä. Minä ostin edullisen, muistaakseni Emma-merkkisen pulloharjan, jonka saa imukupilla seinään. Siinä oli varressa pieni tuttiharjakin, mutta aika epäkäytännöllinen sellainen.

Minä olen kait sitten ollut hysteerinen tämän asian suhteen. Olen nimittäin keittänyt pullot ja tutit päivittäin siihen saakka kun vauva oli 5kk ja kiinteitä meni jo kunnolla. Ei meilläkään muuten neiti elä todellakaan missään steriilissä ympäristössä, löytyy koiraa ym. Vauvan suolisto on kuitenkin syntyessä "puhdas", normaali bakteerifloora alkaa muodostua heti synnytyskanavasta tullessa ja äidinmaidosta jne. Ne bakteerit on kuitenkin eri asia kuin esim. keittiön pinnoilla mahdollisesti lymyilevät taudinaiheuttajat, siksi mielestäni ei ole lainkaan yliampuvaa steriloida pulloja edes niitä paria ekaa kuukautta. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

Meillä on pääasiassa käytössä MAM Ultivent-pullot ja tutit.

Itse ostin tänään Aventin mikrosteriloijan. Esikoisella en ollut moista asiaa hoksannutkaan. Mielestäni oli vaivalloista keitellä pulloja, varsinkin kun esikoinen joi 3 kk:n jlk pelkästään pullosta. Illalla kun oli väsy niin homma tuntui ylimääräiseltä.

Nyt siis ajattelin kokeilla steriloijaa. No vauvojakin on masussa kolme, että pullo show voi meidän kotona olla jatkossa aikamoinen....

Paljon olen kuullut siitä hyvää.

Kärkkäisellä maksoi kyseinen laite 29 € ja lastentarvikeliikkeessä 38 € eli kannattaa vertailla. Huuto neitissäkin on kyseisiä laitteita, mutta hinta usein nousee postituskuluineen lähes uuden rinnalle.

Tässäpäs minun ajatuksiani. Kokemusta ei siis laitteesta vielä ole.

Ja se on ollut kyllä yksi parhaimmista hankinnoista. (hobbyhallista olen sen tilannut, mutta ihan lastentarvike liikkeista voi sellaisen ostaa)

Niin paljon helpompaa laittaa tutit, pullot ja muut vain siihen laitteeseen ja mikroon 6min.(ensin tosin pestä ne saippua vedellä) paljon helpompaa kuin itse vedessä keittely ja siinä vahtiminen. Että suosittelen lämpimästi!

Mielestäni joko aventin tai sitten tommee tippee-pullot ovat muodoltaa kuin rinta.

Meillä ei kauheasti käytetä pulloja(n.kerran päivässä ja jos olen kauan poissa esim. shoppailu, niin sitten useammin), eli en tiedä uusimpia "sääntöjä" ja neuvoja esim. keittämisen suhteen. ja meillä ei ole tuttipullosta antaminen vaikuttanut millään lailla imettämiseen.

Ja semmoinen tuli vielä mieleen, että kaikkihan eivät huoli tuttipulloa ollenkaan, ja monesti onkin että se pitää vauvalle alussa oikein opettaa.

Mutta en tiedä oliko tästä yhtään apua, mutta tsemppiä kuitetenkin tulevan vauvan pulloruokintaan! :)

Meillä jo synnärillä kätilöt opastivat ihan vaan keittämään veden vedenkeittimellä ja sillä kiehuvalla vedellä huuhtelet pullot ja tutit. Osta vaikka vähän pidemmät muoviset tms. kapeat ottimet, joilla voi pidellä osia kiehuvan veden alla. En ole itse kattiloissa vettä keitellyt, vedenkeitin paljon nopeampi. Sitten vaan puhtaalle liinalle/paperille kuivumaan, siinä se.

Aventin tutit varmaan lähinnä joo. Kaiketi noita on muitakin. Tärkeää on myös, ettei tutista tule liian lujaa maitoa.

Meillä on käytettynä ostettu Aventin sähkökäyttöinen sterilointilaite ja mun mielestä se on tosi kätevä vaikka ei sitä käytetäkään kuin 1-2 kertaa päivässä. Sinne mahtuu paljon kerralla ja saa steriloitua rintapumpun osat, maidonkerääjät, tutit, tuttipullot yms. Tosi hyvä laitteessa on se, että sitä ei tarvii vahtia, sen kun laittaa päälle ja tyhjentää sitten, kun ehtii. Laite katkaisee itse virran, kun sterilointi on valmis. Mikrolaitteesta mulla ei ole tietoa eikä kokemusta.

Lomamatkalla keitimme em. varusteita viikon kattilassa ja sormet meinasi palaa monesti kuuman veden kanssa, mutta varmaan siihenkin keksii apuvälineitä kotioloissa ja pidemmässä käytössä...

on että kerran päivään pullot keitetään, ei siis joka käytön jälkeen ja vaon kk ikään asti, sen jälkeen voi keittelyn unohtaa.. jos ei tämän vertaa jaksa niin suosittelen puulopusseja ja siihen sitä pullo kuorta, niitä ollaan käytetty ja reissussa tosi käteviä kun voi vaan heittää pussin roskiin, niihin voi myös maitoa pakastaa, laittaa vaan kumilenksulla kiinni joita tulee paketissa..

Minulla on ollut käytössä Aventin mikro steri. ekalla lapsella joka oli pääasiassa vaibn pulloruokinnalla ja toisella, joka saa silloin tällöin pullosta ja silti on ollut ehkä yksi parhaista ostoksista meillä. Itse tykkään pistää mikroon (4min, riippuu mikron tehosta) jokaisen pullottelun jälkeen, siis pesen tiskiaineella ja laitan mikroon! Samalla voi sterilisoida tutitkin. Ei todellakaan mikään "turhake", itse en jaksaisi keitellä kattilassa.

Itse olen kokenut Tommee Tippee pullot kaikista parhaiksi, Aventitkin ok, mutta alkaa vuotamaan käytössä ja tuttiosa kovempi kuin ensiksi mainituissa.

luulisin kuitenkin, että on turha, jos pääsääntöisesti imettää.

Mulla lapsi on ollut koko ajan osittaisimetyksellä ja nyt jos syö kiinteitäkin. Meillä on Ainun pulloja (esikoiselta jääneitä) ja ostin Ainun pulloihin sopivan Ainu Harmony -rintapumpun (on muuten tosi hyvä, kaiketi vastaava kuin se kehuttu Aventin pumppu).

Huuhtelen pullot ja tutit kylmällä vedellä käytön jälkeen ja laitan tiskiaineveteen likoamaan. Kerran päivässä tai joka toinen päivä (kulutuksesta ja kiireistä riiippuen) pesen pullot ja pullotutit käsin lämpimällä vedellä ja tiskiaineella (pulloharja on syytä olla) ja huuhtelen hyvin. Sitten keitän ne isossa kattilassa 5 min. Huvitutit voi keittää siinä samalla. Nyt kun vauva syö jo kiinteitä en enää aina keitä pulloja, vaan huuhtelen vain kiehuvalla vedellä. Tiskariinkin voi pullot laittaa, mutta kylmällä vedellä kannattaa kuitenkin ensin huuhdella.

Ymmärsin, että joku oli keittänyt pullot pesemättä niitä ensin ja valitteli, että jäävät rasvaisiki. No kyllä varmaan. Täytyyhän ne pullot pestä normaalisti ennen kuumennusta, muutenhan lika vain palaa kiinni.

Jos imetys sujuu hyvin, niin en usko, että on suuresti väliä, minkä pullon valitsee. Pitää vain syöttäessä muistaa se, että tutin reiän pitää olla kohti kitalakea, ettei pullosta tule maitoa liian vauhdilla ja että tuttiosa on täynnä maitoa, ettei mene turhan paljon ilmaa mukana.

Ja turhaa sen takia mielestäni hankkia mitään erillistä laitetta. Tarpeeksi iso kattila, että saa samalla kertaa kiehumaan tutit yms. Kattila saa rauhassa lämmetä kiehuvaksi takalevyllä ja samalla kertaa kaikki päivän aikana kertyneet tutit ja (joskus) pullot ja pullotutit sekaan. 3 minuuttia riittää kiehuvassa vedessä.

Pullot ja tutit suositellaan steriloimaan kunnes vauva aloittaa kiinteät lisäruoat 4-6 kuukauden iässä. Esikoisen aikaan keitin pullot ja tutit isossa kattilassa päivän päätteeksi, kuopuksen synnyttyä tajusin hankkia Aventin sterilointilaitteen ja se oli aivan huippu! Mulla oli se mikroon laitettava malli, toimi moitteetta. Harmitti niin vietävästi kun en tajunnut tuota esikoisen aikoihin :). Huuto.netissä niitä on käytettyinä myynnissä, siltä ostin omanikin.

Esikoisella käytin sekä Ainun että Aventin pulloja, kuopuksella lähes pelkästään Aventia. Tykkään Aventin "kierrätettävyydestä", pulloja voi myöhemmin käyttää nokkamukeina.

Pullot olen pessyt tiskikoneessa ja huuhdellut pesun jälkeen kylmällä vedellä.

Tuosta turhakkeesta -lienee huomattavasti (?) taloudellisempaa käyttää mikrosterilointilaitetta (2 dl vettä, 6 min. kuumennusta) kuin kuumentaa levyllä kattilallinen vettä ja keittää sitä 5 min.

KL.

Olin aika laiska steriloimaan pulloja siitä syystä, että eihän se lapsi muutenkaan steriilissä ympäristössä elä. Jos joku teistä tietää, mitä kamalaa ja vaarallista niistä steriloimattomista pulloista ja tuteista saa, niin kiitollisena tiedon ottaisin vastaan. Meidän tyttö (nyt 7kk) oli osittaisimetyksellä 4kk ikään ja sen jälkeen pulloruokinnalla. Pullot keitin varmaan vaan kerran, tutteja silloin tällöin, mutta en joka käytön jälkeen. Tiskiaineella pesin ja tyttö pysyi terveenä lukuunottamatta yhtä flunssaa 2,5kk iässä ja toinen flunssa oli nyt 7kk iässä. Eli ei mielestäni ole sairastanut paljon, eikä muutenkaan pilaantunut bakteerialtistuksesta. Tämä ei ole mikään provo eikä pilkka, mutta kun en ihan oikeasti ole keksinyt syytä sille, miksi pullot ja tutit pitäisi joka käytön välissä steriloida. Onhan lapsi lattialla ja kosketaanhan lapsen käsiin omilla steriloimattomilla käsillä ja lapsi vie oman kätensä suuhun. Vie suuhun myös steriloimattomia leluja yms.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat