Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei,

En saanut ihan kaikkea tohon otsikkoon...mutta mietin sitä, että missä iässä lapsi oppii kävelemään vieressä kaupassa/kadulla joko rattaista kiinnipitäen tai aikuisen kädestä?

Meidän vajaa 1,5 v. ei ainakaan millään siihen suostu eli vaihtoehtona on joko antaa vapaasti juosta tai sitten laittaa rattaisiin.

Missä iässä olette opettaneet ' nätisti' kulkemista? Ja miten sitä opetetaan?

Kommentit (15)

ja kova karkailemaan ja touhuamaan omiaan. Ikää nyt 3 ja puoli vuotta eikä vaunujen vieressä tai käsi kädessä kävelemisestä tule yhtikäs mitään! Onneksi pikku kakkonen vaikuttaa rauhallisemmalta tapaukselta :)

ja pikkuhilja rupea jo kädestä kiinni kävelemään- paitsi silloin, kun ei halua! Rattaissa istuu kuitenkin vaan kun todellä väsyy ja itse halua, enimmäkseen kävelee.

Kaupassa pikkukärrien kanssa. Joskus toki järjestää pientä ralliakin, mutta yleensä kerää asiallisesti tuotteita kärriin ja tottelee, kun sanon, mitä saa ottaa. Oli 1v4k viime kesäkuussa, kun lähikaupassa työnsi pikkukärrejä ja oli kuin enkeli itse- Tädit kaikki ihailivat ja hymyilivät ja yksi mummo kävi minua muistutamassa " Ole ylpeä lapsestasi!" Tottakai olen!

Kiva oli katsoa, kun alle 2v seisoi karkkihyllyn edessä, nosteli ja katseli hetkeksi ja laittoi juuri oikeille paikoille takaisn kaiken, itse ilmoitti " Emme tarvita niitä, äiti!" . Ja ollaan päästy kyllä siihen, että lapsi ei kinu kaupassa mitään (toisaalta aina annetaan hänenkin jotain tavarasta päättää, esim.jos hän jonkun pikkujogurtin alahyllystä valitse, saa ottaa ja itse syödä " Minä ostin sen!" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla

1v.4kk kävelee nätisti kädestä kiinni pitäen, vaikkakin välillä pistetään stoppi-päälle ja yritetään vaihtaa suuntaa... ;) Mutta etupäässä olen rattaissa kuskannut kaupassa, koska nauttii rattaissa istumisesta (tai ei ainakaan valita!)

Oikeastaan nyt kuukauden pari vasta (ikää tulee tässä kuussa 2.5v) ollut OIKEASTI tarve tuolle että jossain kuljetaan tiukasti kädestä pitäen ja matkoja jaksaa kunnolla kävellä vasta nyt ettei joka ojanpohja ja kivi kiinnosta, ja tässä vaiheessa sitä osaa nyt kulkea ja opetellaan kulkemaan rattaiden vieressä. Ja toisten isompien lasten esimerkki auttaa...

Rattaissa olen pitänyt jotain pitkää narua kiinni aiemmin,josta on saanut pitää kiinni (=juosta sen perässä) ja tuplarattaissa on kuljettu tähän asti.

Meillä 1 v 2 kk ikäinen saadaan kävelemään keskittyneesti haluttuun suuntaan, kun rattaiden työntöaisa käännetään ala-asentoon ja lapsi saa itse työntää rattaita. Rattaat ovat niin painavat, ettei lapsi osaa itse kääntää niitä vaan menee suoraan eteenpäin kohtuullisen rauhallista tahtia. (Välillä saattaa tosin pysähtyä ja lähteä johonkin ilman rattaita). Kaupassa pitää meillä myös seurata, ettei ota hyllystä mitään alas.

Että itse en hyväksynyt juoksentelua ja riehumista minkään ikäiseltä kaupassa, mutta mieheni on antanut alle 2-vuotiaan juosta vapaasti kaupassa... oikeinpa riehuttanut vielä.. Minun kanssani lapsi on istunut aina vaunuissa/kärrissä tai on yhdessä kävelty käsikkäin ja olen katsonut, että ei käydä riehumaan. Hyllyjen ympäri juokseminen on vaan minusta aina ollut NIIN rasittavaa ja vaarallistakin (toiset ihmiset ei osaa tai halua huomioida), että en ole antanut lapsen sitä tehdä ensinkään itse läsnäollessani, poikkeuksena tyhjä kauppa ei ruuhka-aikana ja jos vaan kävellään siinä lähettyvillä kiltisti.

Vasta kun osaa oikeasti mennä tosi kovaa juosta ja haluaa kaikkeen tarttua, niin on pakko viimeistään opettaa kaupassa käymisen käytöstavat, että ei se niin vakavaa ole, jos aikaisemmin antaa " riehua" , mutta... vaikeampi se kai on kitkeä riehunta pois, jos aikaisemmin on saanut kaikkea (juosta) tehdä vapaasti ja sitten uhmaiässä jossa muutenkin on vaikeaa, ei yhtäkkiä saakaan tehdä niin.

Ja varmasti siitäkin kuinka paljon joutuu kulkemaan käsi kädessä. Me asutaan maalla ja käsi-kädessä tarvitsee kulkea vaan kaupungilla käydessä (harvoin) ja parkkipaikoilla ym. Kaupassa laitan aina istumaan kärryjen istuimeen, on niin vilkas tapaus.

Keksin erään kerran oivan keinon, että käsi kädessä kävely onnistuu. Olisi pitänyt jalkakäytävällä kävellä, kun katu oli vilkasliikenteinen. Poika ilmoitti, että hän kävelee itse (siis ilman talutusta). En uskaltanut, sit sanoin, että kun mua pelottaa kun noita autoja kulkee niin kovasti. Olisin paljon rohkeampi, jos taluttaisit minua. Ja heti poika tarttui käteen ja hyvin sujui. Samaa on käytetty myöhemminkin. Ja kotona poika vielä kehui isälle, että äiti oli niin rohkea...

Ja poika on kaksi ja puoli.

niin kuin moni on jo kommentoinut. meillä vilkas poika 3v 2kk osaa nykyään kyllä kulkea tosi nätisti, mutta jos näkee jotain mielenkiintoista niin saattaa irrottaa rattaista yks kaks ja sännätä johonkin. meillä rattaiden vieressä kävely on ollut pikkukakkosen myötä joka päiväistä vajaat 8kk.

nykyään asumme englannissa ja kuljemme vilkkaita katuja. olemme ottaneet oppia paikallisilta ja pojalla on toisessa ranteessa turvaremmi jonka toinen pää äidillä/ isällä juuri äkillisen säntäilyn vuoksi.

on ikää meidän esikoisella. Kädestä ei tykkää pitää, mutta usien suostuu kulkemaan rattaiden tai kauppakärryjen vieressä tai perässä (työntää vauvaa). Tiellä tai pyörätiellä on opeteltu koko talvi kulkemaan reunassa. Tähän tepsii meillä parhaiten ihan asiallinen selitys, pulkkailijoiden paikka on tässä.

5-vuotias ei osaa vieläkään. 2-vuotias on oppinut ihan sen suurempia opettamatta. Mutta kaupassa ei juosta. Rattaisiin vaan tai kaupan kärryyn istumapaikalle istumaan. Vanhempaa pidetiin aika vanhaksi rattaissa - nyt ei enää mahdu. Tai pidetään tiukasti kädestä kiinni. Tai sitten lähdetään pois. En ole muuten ikinä antanut lasten istuä kaupan kärryjen kärryosassa ennen tätä lintutautiakaan - on mielestäni aivan liian vaarallista.

meillä poika ei oppinut kun vasta 2 vuotiaana.Sitä ennen pidin rattaissa kun muuten ois juossu tielle yms.Ei sitä oikein tarvinnu opettaa.Oppi vaan ite ja nyt kun on 2,5 vuotta ja ymmärtää puhetta erinomaiseti niin jos välillä juoksee ulkona ja pitäisi saada viereen niin sanoo vaan niin tulee.Mutta useasti pitää rattaista kiinni tai kädestä.joten ajan kanssa

Meillä 1v8kk++ ikäinen kävelee ihan nätisti jo, yleensä osaa kävellä vieressä/tien reunassa. Käden antaa kun pyytää (esim tien yli mennään käsi kädessä). Kaupassa on ennen istunut rattaissa ja nytkin usein istuu, mutta viime aikoina (ehkä 1,5kk aikana) on nätisti myös työntänyt omia pikkukärryjä kaupassa.

1,5-vuotias oli aina kärryissä istumassa kaupassa. Kädestä kiinni pitäen kyllä onnistui tuossa 1v8kk ja nyt uskaltaa antaa kävellä reippaasti vieressä/rattaista kiinnipitäen vaikka kuinka helposti, jostain 2v2kk lähtien.

Ei sen paremmin opetettu nätisti kulkemista. Sanottu, että pitää pitää kiinni rattaista tai kädestä eikä saa mennä autotielle kun siellä auto ajaa päälle, tien yli saa mennä vain aikuisen kädestä kiinni pitäen jne. Siis ihan kerrottu tosiasioita. Samoin että jalkakäytävällä täytyy varoa pyöriä ja katsella ympärilleen mitä tapahtuu. Ei saa kävellä ihmisiä päin jne.

Kaupassa villinä kävely on hankalaa vieläkin (2v5kk) mutta kun saa omat pikkukärryt niin sitten toimii.

Meidän juuri 2 vuotta täyttänyt on kulkenut n. kuukauden verran rattaiden vierellä (poitsu 10kk istuu rattaissa) rattaista kiinni pitäen tai joskus kaupungilla/kaupassa kulkiessa kädestä kiinni pitäen. Välillä yrittää repiä otetta irti kädestä, mutta kun sanon, että täytyy pitää kädestä kiinni ja kulkea nätisti, niin uskoo yleensä, aina ei ;) Meillä on myös varmuudeksi ostettu valjaat, kun ei tuo oo kuitenkaan niin varmaa touhua vielä, varsinki keskustassa onhyvä olla varovainen.

Mä en mitenkään erityisesti oo " opettanut" kulkemaan nätisti. Tyttö vaan innostui todella kovasti kun sanoin että pitää rattaista kiinni ja sitte saa kävellä ihan itse siinä vierellä ja " työntää" rattaita =)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat