Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Naapurin 3v3kk lapsi on aika kiusaavaa sorttia, töniminen ja tuuppiminen jäänyt pois mutta tilalle tullut toisten leikkien rikkominen ja kiusaaminen. Oltiin aamupäivä ulkona ja oma 4½v esikoiseni leikki isolla hiekkalaatikolla sen yhdessä reunassa vesitunnelia niin että oli tehnyt siihen n.1½m pitkän uran jonka toisessa päässä oli osin hiekassa muovinen tunnelinpätkä.

Tämä lapsi hyppäs rikkomaan ja tallomaan tunnelia ainakin 5-6x repien esikoiseltani kaivuria kädestä huutaen että " mä haluan sen anna tänne se" vaikka joka kerta asiasta sille sanoin ja pari kertaa nostin poiskin.

Sitten mulla kämähti about 7x:lla ja sanoin lapsen äidille lasta pois nostaessani että " aika perseestä tällainen" . Nainen veti herneet nenään ja rupesi selittämään että on siinä oikeus muillakin olla ja että lapseni vois siirtyä muualle leikkimään, talon toisella puolen olevalle hiekkikselle vaikka. Hei halooooo onko järjen valoo? että leikkiä leikkivä ja rakennellut lapsi pitäis poistaa ja kiusaaja jättää siihen? Menin aika sanattomaksi ja totesin vain että juu ei että **** on sentään hyvä leikki kesken ja oikeus myöskin tässä olla. Vai että olis pitänyt siirtää ja yksin leikkimään muualle toisin kuin hänen alvariinsa kiusaa tekevä terttunen.

Perkele mulla kismittää kun äidit ei pidä lapsiaan kurissa eivätkä opeta oikeita tapoja toimia ja sitä mikä on oikein ja mikä väärin.

Mikä tuossakin tilanteessa olis tarinan opetus jos olisin naisen toivomalla tavalla tehnyt? Mun lapseni ja samoin hänen olis oppineet sen että toisia saa kiusata jam leikkejä rikkoa ja että kiusatun pitää häipyä jotta kiusaaja saa temmeltää ja terrorisoida rauhassa.

Tämä äiti sano kyllä lapsellensa pari kertaa ettei saa noin tehdä ja otti jopa kerran poiskin mutta siihen se jäi ja kiusanteko jatkui.

Vituttaa jos suoraan sanon.

Sivut

Kommentit (70)

on meinaan mammat nyt omalla virtuaalihiekkalaatikolla taas lapioilla toisiaan mättämässä päähän! Ja tyyli on vähän " mä en leiki sun kaa sä oot ihan tyhmä" jos ei olla samaa mieltä.

Et mitä tästä opimme. Niin ne lapset melskaa siellä omalla hiekkisellaan kuin me aikuiset täällä omallamme. Toiset osaa käyttäytyä ja toiset ei.

Ap viestiin vastatakseni, on ikävää että tuollainen " häirikköpentu" terrorisoi lapsesi leikkejä. Olisit mielestäni kuitenkin saanut asian käännettyä parhain päin, yrittämällä saada lapset leikkimään yhdessä. Ainahan se ei tietysti onnistu, mut aina voi yrittää.

Hyvää päivän jatkoa kaikille! Ja laskekaas ne lapiot jo alas! ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Se mikä sinusta on terrorisointia on sille toiselle lapselle leikkiä. Ikävä jos ei edes hiekkalaatikolla saa leikkiä vapaasti. Kuri ja järjestys ei mielestäni sovi hiekkalaatikolle. Sääntöjä on muuallakin ihan tarpeeksi. Satuttaa ei saa missään, mutta pieni oli se toinenkin lapsi joka halusi leikkiä.

Todennäköisesti toinen äiti ärsyyntyi kielenkäytöstäsi ja vastasi hyökkäykseen hyökkäyksellä. Kuten jo sanoin, toisenlaisella käytöksellä olisit todennäköisesti saanut toisenlaisen vastauksenkin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan... Se että täällä puuttuu sinun huonoon käytökseesi ja lyhyeen pinnaan ei toki tarkoita ettei täällä useimmat ainakin omia lapsiaan kasvattaisi. Kenties se toinen äiti siellä kauhistelee että kauhea mitä kielenkäyttöä lapsille opetetaan siinä perheessä ja säälittelee sinun vaille kasvatusta jäävää lastasi, samoin kuin sinä hänen. On helppoa nähdä asiat vain omalta kantiltaan, paljon vaikeampi asiat on nähdä toisenkin kannalta.

T: 50

Vierailija:

Lainaus:

Tietysti on tyhmä juttu, että hän tönii jne. mutta vielä moukkamaisempaa on AIKUISEN alkaa syyllistämään lasta sekä kiroilemaan hänen kuullen! Minusta aikuinen siinä vajoaa lapsen tasolle.

Pieneltä lapselta ei voi odottaa täysin hyvää käytöstä, hänhän vasta opettelee taitoja. Toki niissä pitää neuvoa, mutta sinä olet tehnyt sen väärällä tavalla.

Kuinka voit odottaa pieneltä lapselta tai edes hänen äidiltään käytöstapoja kun et itsekään siihen pysty?! Kiitos sinun, taas kaksi pientä lasta osaa muutamia kivoja sanoja joita sopivissa tilanteissa ladella, vaan ilmeisesti AIKUINEN saa sanoa mitä huvittaa?

Et nyt ap " raivoltasi" taida nähdä mitään muita kuin oman kantasi... Tietenkään ei toisen lapsen käytös ollut hyväksyttävää ja siihen on puututtava. Se ei silti oikeuta sinua, aikuista ihmistä vajoamaan samalle tasolle, eihän? Lapsi vasta opettelee käytöstapoja, sinun tulisi ne jo hallita. Kyllä aikuinen ihminen voi toiselle aikuiselle tuollaisesta asiasta huomauttaa ihan asiallisestikin, varmasti tehokin olisi tällöin parempi.

Niin ja vanhin lapsistani on jo koulussa joten kyllä hän tietää paljonkin " rumia" sanoja ja myös sen ettei niitä saa käyttää. Silti minua jaksaa ärsyttää aikuiset jotka eivät voi vahtia kielenkäyttöään EDES lasten kuullen! Hyvä siinä on niin pienemmille kuin isommillekin lapsille perustella että ei noin saa sanoa kun joku aikuinenkin niin tekee. Älä sitten itse ihmettele kun tulevaisuudessa koulusta tai kaverien vanhemmilta alkaa tulla kommenttia lapsesi kielenkäytöstä jos itsekin käytät ja hyväksyt tuollaisen kielenkäytön.

Leikkiä saa tottakai mutta kiusata ei saa ja hän nimenomaan kiusasi!!!

Muistapa tuo sääntösi ja ohjenuorasi omien lastesi kohdalla, heidän leikkejään saa terrorisoida ja rikkoa koska sehän on vain leikkiä sen kiusaajan taholta. Voi olla että olette aika suossa ennenpitkää jos nuo on ne käytösmallit ja sosiaaliset taidot ja ohjeet mitä lapsillenne opetatte. Kaikenlaisia... Niin ja 3v3kk leikki-ikäinen lapsi ei tod ole liian pieni ymmärtämään sitä onko oikein rikkoa toisen leikkejä vai ei.

Ap

Minulla on samanikäinen tyttö, joka tönii hiekkiksellä, sotkee leikkejä jne. Luultavasti saisi sinut näkemään punaista.

Ollaan kokeiltu jäähyjä, poisviemisiä jne. mutta ei tehoa. Sanopa, millä saan lapsen lopettamaan tuon kiusaamisen? Stressaan itse siitä tosi paljon jo, ja olisin ikuisesti kiitollinen, jos joku osaisi ratkaista pulman.

Pyydä lapsi mukaan. Ja voithan sinä pyytää omaa lastasi lainaamaan kuormuriaan ja sitten taas pyydät tuota toista antamaan takaisin.

Minä yleensä yritän opettaa myös omilleni, että muidenkin pitää antaa leikkiä heidän tavaroillaan. sano kiusaajalle, että " Jali" lainaa sinulle kuormuriaan jos istut siihen nätisti ja pyydät.

Tule sanomaan ja ennnekaikkea toimimaan noin sitten kun sinun lapsiesi leikkejä on kuuukaudesta toiseen terrorisoitu!! ja leluja revitty käsistä. Ja tuupittu ja tönitty vaikkakin siitä tavasta lapsi on siirtynyt jokin aika sitten noihin muihin. Täytyy myöntää että en enää ihmettele joidenkin kommenttien jälkeen sitä miksi monet lapset voivat niin pahoin, miksi on niin paljon välinpitämättömyyttä ja oma napa rules ajattelumallia valloillaan, koulukiusaamista yms. Surullista.

Ap *pistää pisteen aiheelle*

Vierailija:

Lainaus:

ole onnellinen sjos ei ton kummempia ongelmia. Kenties tuolla toisella lapsella on...?

Mutta ei sen lapsen tarvitse ongelmiaan ja pahaa oloaan purkaa toisiin lapsiin hiekkalaatikolla. Ei niitä onglemia, ei aikuisten eikä lasten, tarvii siellä hiekkiksella ratkoa ja purkaa.

Olen ap:n kanssa samaa mieltä.

Mulla on hiekanheittäjä-lapsi, jota ei todellakaan olla kasvatettu kuin pellossa. Meillä on suorastaan inttimäinen kuri, ja silti hiekka lentää!

Ihan sama siinä vaiheessa oonko lapsen vai aikuisen tasolla. Tuskin tän kyseisen kiusaaja lapsenkaan äiti ihan täysillä ajoi. Omiani puolustan henkeen ja vereen, niin kurittomilta lapsilta kuin heidän idiooteilta vanhemmiltaan. Ja siinä vaiheessa muo ei kiinnosta kuuleeko tämä hellantelttu pari nasevaa kirosanaa.

Omassa lapsuudessani perkele on raikanut silloin kun sen on pitänytkin. Ei turhia kiroiluja, mutta jos potuttaa niin sitten potuttaa ja aikuisilla on siihen oikeus (kiroiluun). Lapset taasen pitävät turpansa kiinni tältä saralta!

Hienosti osa takertuu noinkin irrelevanttiin seikkaan.

Miksi ette pui sitä miksi tuo lapsi on tuollainen tai miksi hänen äitinsä on noin välinpitämätön ja antaa lapsensa toimia noin? Miksi hän katsoi parhaimmaksi " ojentaa" kaikessa rauhassa leikkivää lastani tai minua komentamalla häntä muualle, yksin, leikkimään sen sijaan että olisi vienyt sen kiusaa tekevän lapsensa pois ja ohjannut ja kasvattanut häntä? mitä itsensä puolustamiseen tulee niin kyllä, kyllä lapseni sen taidon osaa mutta kun kokee että toinen on pienempi niin ei ihan sillä lailla älähdä kuin ehkä syytä ja tarvetta olisi. Hänellä on tapoja ja hän osaa käyttäytyä ja huomioida vastapuoltakin. Mutta nyt tämä menee varmaan siihen kuinka jokaisen tulisi kutakuinkin kohdusta osata ja hallita ja toimia kyynärpäätaktiikalla ja kovaan ääneen joten olkoon.

Kiitoksia valaisevista kommenteista vaikkakin osa kyllä sai minut surulliseksikin ja tuntemaan pienoista huolta siitä millä tavalla ihmiset kasvattaa, tai siis ei kasvata, lapsiaan. Itsekkyys on pop.

Ap

Luulempa et erikoisluokalle joutuu tolla menolla, ellei pahempaa. Suurin osa kuitenkin lapsista kasvatetaan " oikein" ,eli äiti taitaa tehdä karhunpalveluksen lapselleen:(

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat